2024-09-19, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Sista spiken är inte slagen för att några medlemsländer yttrat sig. Det var förväntat, och är en helt normal del av processen. Sista spiken är inte slagen förrän EU-domstolen kommit med ett förhandsavgörande, och Attunda tingsrätt avkunnat en dom som vunnit laga kraft.

(Detta bortser från eventuellt överklagande, vilket jag förväntar mig kommer komma in efter att tingsrätten avgjort målet.)

Enligt prickningsdomen C-439/19 fråga 4 så tycks domen från EU gälla omedelbart. Alltså en domstol får inte göra tolkningen att nationell lag ska bestå tills det slutligen är avgjort.
Citera
2024-09-19, 08:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Enligt prickningsdomen C-439/19 fråga 4 så tycks domen från EU gälla omedelbart. Alltså en domstol får inte göra tolkningen att nationell lag ska bestå tills det slutligen är avgjort.
Det är korrekt, men jag ser inte att det skulle vara relevant här? Om du syftar på vad jag skrev om överklaganden så måste målet fortfarande avgöras av tingsrätten, och sen eventuellt av hovrätt och HD.

EU-domstolens förhandsavgöranden är enbart svar på generella frågor. Förhandsavgöranden avgör inte enskilda mål, och EU-domstolen vägrar faktiskt svara på frågor som direkt berör enskilda fall. Det är därför frågorna alltid är generellt utformade. Det ankommer sen på de nationella domstolarna att applicera förhandsavgöranden för att lösa enskilda mål.

PS. Till skillnad från målet du nämner så har vi inte ens en författningsdomstol i Sverige, och våra domstolar kan inte avgöra konstitutionalitetsfrågor frikopplat från enskilda fall. Den situation som de beskriver i fjärde frågan i målet skulle alltså aldrig kunna uppstå i Sverige.
Citera
2024-09-19, 09:07
Citat:
Det är korrekt, men jag ser inte att det skulle vara relevant här? Om du syftar på vad jag skrev om överklaganden så måste målet fortfarande avgöras av tingsrätten, och sen eventuellt av hovrätt och HD.

EU-domstolens förhandsavgöranden är enbart svar på generella frågor. Förhandsavgöranden avgör inte enskilda mål, och EU-domstolen vägrar faktiskt svara på frågor som direkt berör enskilda fall. Det är därför frågorna alltid är generellt utformade. Det ankommer sen på de nationella domstolarna att applicera förhandsavgöranden för att lösa enskilda mål.

PS. Till skillnad från målet du nämner så har vi inte ens en författningsdomstol i Sverige, och våra domstolar kan inte avgöra konstitutionalitetsfrågor frikopplat från enskilda fall. Den situation som de beskriver i fjärde frågan i målet skulle alltså aldrig kunna uppstå i Sverige.

Du har rätt. Emellertid tror jag IMY ganska snabbt börjar inleda granskningar om svaren från EUD tillåter det och jag tror inte svaren kommer vara så urvattnade så att IMY inte kan det, men du har naturligtvis helt rätt i att svaren är vägledande.
Citera
2024-09-19, 09:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Du har rätt. Emellertid tror jag IMY ganska snabbt börjar inleda granskningar om svaren från EUD tillåter det och jag tror inte svaren kommer vara så urvattnade så att IMY inte kan det, men du har naturligtvis helt rätt i att svaren är vägledande.
Man får hoppas att IMY gör det iaf (förutsatt att svaren på frågorna i förhandsavgörandet är positiva) !
Citera
2024-09-19, 09:23
Medlem
Kanske avhandlas tidigare i tråden men isåfall missat, vad är det som syns på mr.koll som inte syns på lexbase? Verkar som att mr koll har betydligt mer som de visar?
Citera
2024-09-19, 09:40
Medlem
Citat:

Jag tolkar faktiskt uttalandena i punkt 134 - 136 lite annorlunda,
bl.a punkt 134:
Det betyder att verkningarna i tiden av ett avgörande som meddelats av EU-domstolen i ett
mål om förhandsavgörande inte kan vara beroende av tidpunkten för den dom genom vilken den
hänskjutande domstolen slutligt avgör det nationella målet, eller ens av den hänskjutande
domstolens bedömning av behovet av att upprätthålla rättsverkningarna av den aktuella nationella
lagstiftningen.
Citera
2024-09-19, 12:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:

Citat:
Jag tolkar faktiskt uttalandena i punkt 134 - 136 lite annorlunda,
bl.a punkt 134:
Det betyder att verkningarna i tiden av ett avgörande som meddelats av EU-domstolen i ett
mål om förhandsavgörande inte kan vara beroende av tidpunkten för den dom genom vilken den
hänskjutande domstolen slutligt avgör det nationella målet, eller ens av den hänskjutande
domstolens bedömning av behovet av att upprätthålla rättsverkningarna av den aktuella nationella
lagstiftningen.
Okej, men på vilket sätt kolliderar det med vad jag skrev?
Citera
2024-09-19, 13:12
Medlem
Citat:
Okej, men på vilket sätt kolliderar det med vad jag skrev?

Kanske mycket att prata om kollition

Jag tolkar det som att om domstolen konstaterar att Sverige har gått för långt i sin tolkning av artikel 85 så måste i princip IMY agera omedelbart. Det enda som kan överklagas är skadeståndsbeloppet i sig. (Hovrätt).

IMY, kommer att få det svart på vitt från EU domstolen och att som nämdes får de inte vänta på något slutligt avgörande. ( Med ett fåtal undantag )

Inte för att jag har något som helst förtroende för IMY eller domstolarna så det ska bli intressant att se vad som händer. Grundlag Vs Eu-lag..
Citera
2024-09-19, 13:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Kanske mycket att prata om kollition

Jag tolkar det som att om domstolen konstaterar att Sverige har gått för långt i sin tolkning av artikel 85 så måste i princip IMY agera omedelbart. Det enda som kan överklagas är skadeståndsbeloppet i sig. (Hovrätt).

IMY, kommer att få det svart på vitt från EU domstolen och att som nämdes får de inte vänta på något slutligt avgörande. ( Med ett fåtal undantag )

Inte för att jag har något som helst förtroende för IMY eller domstolarna så det ska bli intressant att se vad som händer. Grundlag Vs Eu-lag..
Om EU-domstolen skulle svara på ett sätt som gör helt tydligt att dessa databaser strider mot GDPR, så har du rätt i att IMY direkt måste börja handlägga enligt de "nya reglerna."
Citera
2024-09-19, 18:50
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Om EU-domstolen skulle svara på ett sätt som gör helt tydligt att dessa databaser strider mot GDPR, så har du rätt i att IMY direkt måste börja handlägga enligt de "nya reglerna."

Men då kommer det ändå ta ett par år för IMY att kunna agera och handlägga alla dessa ärenden.
Jag menar det brukar ta en väldigt lång tid för Svenska myndigheter att "handlägga" ärenden oavsett vad det är för slag av ärende som skall behandlas.

Men jag tror att dessa databaser kommer få stänga ner.

Och alla som redan nu klagat till IMY kommer förhoppningsvis vara berättigad skadestånd och ersättning i form av förlorad arbetsinkomst.
Citera
2024-09-19, 18:53
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Hej ingen har skrivit 5 Nov. Beslutet kommer 2025 men månad dag osv vet jag inte ingen vet. Men jag personligen tror att det kommer början på 2025

Jag fick svar skickat på PM.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 november 2024.
Citera
2024-09-19, 19:34
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Jag fick svar skickat på PM.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 november 2024.

Ha inte förhoppningar att detta skulle handla om lexbase och de sidor som publicerar domar och FUP, den säger tydligt det handlar om för vissa söktjänster som offentliggör personuppgifter.

Fallet som ligger hos EU domstolen gällande lexbase kommer i slutändan bli oavgjort och lexbase och såna tjänster får undantag fortsätta.
Sverige är ett igenom korrupt land som har köpt sig flera platser och stolar i EU. Sverige har mycket säga om EU än något annat land.

Rövlandet Sverige skryter ofta att de har oberoende domstolar och att politiker inte lägger sig i domstolarnas jobb men däremot så yttrar sig blekfeta Gunnar Strömmer i lexbase fallet och försöker påverka utredningen, om detta inte är jäv och korruption vad är det då?!?

Varför har inte en enda åklagare åtalat blekfeta svennen Strömmer för tjänstefel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in