Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
Precis samma sak hände mig precis med, nu har jag två klagomål liggande hos IMY, och det är Verifiera och Lexbase som hittills svarat skriftligt att de inte tänker ta bort uppgifterna. Hoppas detta kan stå dem dyrt i slutändan, är väl bara ta bort de som faktiskt klagat de kan ha kvar siten ändå, nu kan det bli aktuellt med skadestånd, jag påpekade att tiden som de vägrar ta bort mig på tills ev lag ändras är fullt medveten ifrån deras sida, och därmed är jag berättat skadestånd ifrån det datumet jag begärde själva borttagningen.
Lexbase och Verifiera skyddas av politikerna och Verifiera drar in miljoner SEK om året från olika arbetstivare i Sverige som söker på arbetssökande.
De kommer kämpa in i det allra sista; hela deras affärsidè går ut på att sälja infon och om det normaliseras att folk kan ta bort sig då försvinner företagen också eftersom datat inte längre går att lita på som de betalar för.
Det är bara att börja räkna 30 dagar som är GDPRs tidskrav och spara mejlen.
Hoppas verkligen detta löser sig snart.
Det är viktigt att nämna också att den framgång vi fått i frågan kommer från EU och GDPR. Anti-EU partier stödjer därför direkt att saker fortsätter som det har gjort hittils eftersom svensk lagstiftning och offentlighetsprincipen fortfarande finns kvar.
Finns inte GDPR som en högre makt som får företräde då är svenska folket lika rökta som förr.