2024-08-01, 21:18
Medlem
Någon som har koll på om Siren överklagat domen från kammarätten eller om den vunnit laga kraft?
Citera
2024-08-02, 04:41
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Ratsit lyckades jag få bort mig på, förvånansvärt fort med. Alltså på deras hemsida.

Samma här, tog cirka 2-3 dagar.
Citera
2024-08-02, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Precis samma sak hände mig precis med, nu har jag två klagomål liggande hos IMY, och det är Verifiera och Lexbase som hittills svarat skriftligt att de inte tänker ta bort uppgifterna. Hoppas detta kan stå dem dyrt i slutändan, är väl bara ta bort de som faktiskt klagat de kan ha kvar siten ändå, nu kan det bli aktuellt med skadestånd, jag påpekade att tiden som de vägrar ta bort mig på tills ev lag ändras är fullt medveten ifrån deras sida, och därmed är jag berättat skadestånd ifrån det datumet jag begärde själva borttagningen.

Lexbase och Verifiera skyddas av politikerna och Verifiera drar in miljoner SEK om året från olika arbetstivare i Sverige som söker på arbetssökande.

De kommer kämpa in i det allra sista; hela deras affärsidè går ut på att sälja infon och om det normaliseras att folk kan ta bort sig då försvinner företagen också eftersom datat inte längre går att lita på som de betalar för.

Det är bara att börja räkna 30 dagar som är GDPRs tidskrav och spara mejlen.
Hoppas verkligen detta löser sig snart.

Det är viktigt att nämna också att den framgång vi fått i frågan kommer från EU och GDPR. Anti-EU partier stödjer därför direkt att saker fortsätter som det har gjort hittils eftersom svensk lagstiftning och offentlighetsprincipen fortfarande finns kvar.
Finns inte GDPR som en högre makt som får företräde då är svenska folket lika rökta som förr.
Citera
2024-08-02, 09:49
Medlem
Är det någon som kan ge lite insikt i varför dem flesta domstolar i Sverige inte följer EUD domen i Finland gällande att inte lämna i domar utom i särskilda skäl, där det stipulerades att bakgrundskontroller inte är ett giltigt skäl?
Mig veterligen är nationella domstolar skyldiga att följa EUD.

Finska EUD beslutet.

https://curia.europa.eu/juris/docume...t=1&cid=965153
Citera
2024-08-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Är det någon som kan ge lite insikt i varför dem flesta domstolar i Sverige inte följer EUD domen i Finland gällande att inte lämna i domar utom i särskilda skäl, där det stipulerades att bakgrundskontroller inte är ett giltigt skäl?
Mig veterligen är nationella domstolar skyldiga att följa EUD.

Finska EUD beslutet.

https://curia.europa.eu/juris/docume...t=1&cid=965153

Ganska ironiskt att du hänvisar till ett EU-beslut när Sverige bryter mot GDPR.
Citera
2024-08-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ganska ironiskt att du hänvisar till ett EU-beslut när Sverige bryter mot GDPR.

Förstår inte ironi i det hela.
Innan EUD besluten var det lite av en gråzon huruvida Sverige bröt eller ej mot GDPR.
Vad jag förstått det som.
Nu när beslut kommit från EUD borde det vara glasklart.
Citera
2024-08-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
De kommer kämpa in i det allra sista; hela deras affärsidè går ut på att sälja infon och om det normaliseras att folk kan ta bort sig då försvinner företagen också eftersom datat inte längre går att lita på som de betalar för.

Får mig att fundera, kan de ge olika svar beroende på om någon inte har något hos dem eller om en person begärt att få bli borttagen?

Typ svara antingen:
1. Personen finns men vi har inget på personen
2. Personen finns och vi har x domar där personen förekommer
3. Personen är borttagen

Då skulle ju datat fortfarande vara intressant eftersom de som inte har något knappast begär att få bli borttagna...
Citera
2024-08-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Får mig att fundera, kan de ge olika svar beroende på om någon inte har något hos dem eller om en person begärt att få bli borttagen?

Typ svara antingen:
3. Personen är borttagen

Då skulle ju datat fortfarande vara intressant eftersom de som inte har något knappast begär att få bli borttagna...
Rätta mig om jag har fel, innehåller inte deras databas enbart personuppgifter om dömda personer? Isåfall så kan man inte skilja mellan folk som blivit raderade och utestående. Dock tror jag de kommer revidera om deras system om de nu skulle börja radera folk... Troligtvist skulle de bara svara att raderade folk inte finns med i databasen vilket en arbetsgivare skulle kunna tolka att man har något att dölja.
Citera
2024-08-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wittey22
Rätta mig om jag har fel, innehåller inte deras databas enbart personuppgifter om dömda personer? Isåfall så kan man inte skilja mellan folk som blivit raderade och utestående. Dock tror jag de kommer revidera om deras system om de nu skulle börja radera folk... Troligtvist skulle de bara svara att raderade folk inte finns med i databasen vilket en arbetsgivare skulle kunna tolka att man har något att dölja.

Ja, antingen en databas med folk utan domar eller en databas med borttagna (det behövs antagligen oavsett så de inte råkat läsa in borttagna domar på nytt men frågan är om de får offentliggöra en sådan databas)
Citera
2024-08-02, 18:00
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Typ svara antingen:
3. Personen är borttagen

Hej,

Lexbase är en rättsdatabas som speglar offentliga handlingar från Svenska myndigheter. Lexbase har utgivningsbevis för sin databas och den publicering som sker däri. Detta innebär att Lexbase databas och publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar till syvende och sist om att Lexbase (och övriga aktörer) agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Lexbase publicerar - i oförändrat skick. Polisens satta gallringsregler har ingen bäring på offentlighetsprincipen och de offentliga handlingar som kan begäras ut från domstolar och myndigheter och som av våra kunder kan ta del av i vår databas. Bedömningen görs alltid hos våra kunder och Lexbase är endast en aktör som samlar in och synliggör offentliga handlingar på ett smidigt och tidseffektivt sätt.

I övrigt hänvisar Lexbase till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)

Med vänliga hälsningar
Lexbase Support
Så skrev det till mig jag har även ärende nr på nästan 10 000, det måste innebära de har/eller håller på med så många ärenden iår
Citera
2024-08-03, 00:28
Medlem
https://www.imy.se/nyheter/eric-leij...ektor-for-imy/

Regeringen har utsett en ny generaldirektör för IMY som tillträder den 1 oktober.
Min magkänsla säger att det är något lurt på gång. Samma personer som motsäger sig begränsing av rättsdatabaser byter plötsligt ut generaldirektör för IMY.
Tydligen ska han vara en skicklig jurist. Dock är Gunnar Strömmar också en jurist i grunden och står bakom ideella stiftelsen "centrum för rättvisa", ändå ser vi hur grisen försöker påverka EU att släppa målet gällande lexbase.
Citera
2024-08-03, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.imy.se/nyheter/eric-leij...ektor-for-imy/

Regeringen har utsett en ny generaldirektör för IMY som tillträder den 1 oktober.
Min magkänsla säger att det är något lurt på gång. Samma personer som motsäger sig begränsing av rättsdatabaser byter plötsligt ut generaldirektör för IMY.
Tydligen ska han vara en skicklig jurist. Dock är Gunnar Strömmar också en jurist i grunden och står bakom ideella stiftelsen "centrum för rättvisa", ändå ser vi hur grisen försöker påverka EU att släppa målet gällande lexbase.

Nja. Förra generaldirektören på IMY slutade sin tjänst 1 september 2023. De har haft vikarierande generaldirektörer sedan dess. Så jag tror inte det har ett sammanhang. Det är rättschefen på IMY som varit vikarierande generaldirektör. Så det är ingen som plötsligt har bytts ut. Han har återgått till sin tjänst som rättschef.
Citat:
https://www.imy.se/nyheter/karin-lon...ektor-for-imy/
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-08-03 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in