2024-07-03, 16:38
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Behöver inga strategier direkt utan man löser problemen allt eftersom. Fått sparken, sök nytt jobb. Kan inte betala hyran - gå till soss etc.
Man löser det eller går under, finns tillfällen man behövt en axel men man vänjer sig.

Inte sett mina föräldrar efter jag blev 18, de har dött nu på sistone men känner ingen sorg eller glädje.
Bättre med ingen kontakt än en dålig kontakt

Samma här. Noll tårar. Inte för att jag inte vill, det händer bara inte. Mamma dog i cancer förra året 78 år, ensam i sitt egna skit, hon var en sådan "samlare" ( hoardeing ) Som var orsaken till att jag inte besökt henne på flera år.
Citera
2024-07-03, 16:52
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Jag hade en kollega en gång som kastade sig i panik efter den grenen...

Det var antigen Jesus eller självmord sa han.

Ingen välmående människa hoppar på det tåget, om man nu inte är hjärntvättad från barndomen förstås.

Peta man lite kring Kristendomens ursprung, då blir man ganska besviken på om det ens funnits en Jesus.
Citera
2024-07-03, 17:00
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag fick väl på något sätt inse att om jag ville ha något så var det upp till mig själv, och när jag pajade för mig själv så var det upp till mig och reda upp det.
Beröm ville ju alla ha ibland, det fick jag sjukt sällan, men de få grejerna jag dock fick det för satsade jag stort på.

Nu efterhand så.. om ett barn får beröm för minsta lilla, hur ska barnet då lära sig skillnaden på äkta beröm, och dessutom veta vad den har talang för, om barnet lever i tron om att den är jättebra på allt?

Man kan aldrig ge för mycket beröm till barn, det är närvaron som räknas, att barnet är SETT.
Citera
2024-07-03, 17:13
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoraya2
Det här låter som ett dåligt snyft ämne. Vänd en svaghet till något starkt istället. Vi pratade aldrig om känslor eller höll på med fysisk närhet när jag växte upp. Min pappa är en väldigt hård man.

Men när jag ser tillbaka på det. Inser jag att det kunde inte bli bättre. Jag är inte och kommer t.ex. aldrig bli beroende av en annan människa. Jag har blivit skonad från saker som mest innebär huvudvärk och problem. Vem i sitt sinnes fulla bruk vill ens utsätta sig, för sådan skit. Det är som det där engelska talesättet "only fools rush in". Är bara idioter som blir/ kan bli kära och trasslar in sig i relationer. Sen ska det gråtas ut till höger och vänster haha. Alltid något problem.

På köpet har jag dessutom ett väldigt starkt psyke. Och den friheten jag får uppleva, byter jag inte bort för något i världen. I slutändan beror allt på hur du väljer att hantera saker. Sinnesfrid.

Only a broken heart is whole.
Citera
2024-07-03, 17:22
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag lärde mig att ligga lågt. Jag var fullständigt förbluffad över att andra barn kunde gapa, skrika och bråka med sina föräldrar. Jag skulle aldrig ha vågat det.

Jag lärde mig också att saker inte alltid behöver "hanteras", ageras ut eller avhandlas. Man kan bita ihop, och till slut blir det kväll, man somnar och på morgonen är det bra igen.

Kärlek fick jag nog inte som liten, men det fanns en lojalitet. Jag blev inte utslängd hemifrån. Men jag tror att själva huset var en större trygghet, än de som jag delade det med.

Jag har också insett att hur lycklig man är som vuxen, inte nödvändigtvis är en spegling av hur mycket kärlek man fick som barn. Så rättvist är det inte. Många riktiga jävla galningar fick kärlek i mängder som små.

Det är inte kärlek och låta ungjävln hålla på sådär. Gud fria mig från dessa ouppfostrade barn som hejar omkring. Har en granne viss unga skriker i timer, gick dit för och kolla om det var misshandel det rörde sig om, men fick inte ta på föräldrarna. Det är missuppfattning att tro att man gör sina barn väl, det är i själva verket en björntjänst.
Citera
2024-07-03, 17:36
Medlem
zombie-nations avatar
Jag fick mina tre första år bra med anknytning till mor. Jag kunde anknyta när det var enkelt men när jag blev äldre blev jag väldigt onära alla, det kom brak en dag då jag förstod att som egen individ kunde jag tycka vad jag ville. Jag upplevdes som lite sur men inte skitjobbig. Så det var jag själv som såg till att jag inte knöt jättestarka band. Fast jag var trygg och visste att jag var omhändertagen.

Banden kom mer när jag var vuxen. Hade även en i äldre generationen jag var nära.

Så mina föräldrar har aldrig gjort något dumt. Jag avkrävde min far kramar ändå till jag blev 8. En om dagen. Jag och mor hade ingen kramkemi efter jag var liten.

Vi är både väldigt nära och inte numera.

Jag har bra och starka vänskaper i mitt liv. Men samma som gjorde mig galet självständig som barn gjorde att jag inte ville bo med någon. Tycker jag har det bästa av olika världar.

Det måste vara hemskt att bli misshandlad och sviken som barn.
Citera
2024-07-03, 17:39
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Skulle säga att jag klarar mig hyfsat bra på egen hand.
Däremot har jag svårt med intima relationer.
Känns som att jag bara hamnar i toxiska och dysfunktionella relationer även som vuxen.
Så tror nog jag är dömd till ensamhet.

Man bär på någon sorts aura, som folk känner av. Förmågan att ge/ visa uppskattning finns inte, jag sprang till exempel över flera trin i initiering av en relation av seriösitet; att pussas och kramas, det blev 'pang på röttbetan' direkt. Nej, jag har ingen diagnos. Är cleared som normal, har papper på det från utredning.
Citera
2024-07-03, 20:13
Medlem
Det är synd att man inte kan välja sina föräldrar eller sina gener. Börjar man reflektera så är jag inne på att man hade byggt en starkare och bättre grund att stå på om saker redan från början hade varit annorlunda.

Får en att undra hur de med svår borderline haft det. Det är bs att de hade en bra och stabil uppväxt.
Senast redigerad av Liljor 2024-07-03 kl. 20:17.
Citera
2024-07-03, 23:48
Majoriteten av oss födda tidigt 80-tal har i stort sett samma uppfostran, vi hade ingen! vi har "feral kids" dvs vi fick klara oss själva och står för konsekvenserna av vårt handlande. Det var inte alltid så jävla kul kanske då "kärlek" inte var det vi var vana vid, inte heller förstående men vi kunde iaf klara oss själva och behövde inte bli handhållen.

synd bara när "vi" skaffade barn så överkompenserade "vi" och uppfostrade ryggradslösa söndercurlade androgyna mähän som knappt kan koka tevatten fast de är över 20 år och börjar grina vid minsta motgång.

Till er som inte förstår vad jag menar med "mähä":

Synonymer till mähä
beskedlig stackare, våp, mes, pjosker, ynkrygg, sjåp, sillmjölke, toffelhjälte, mammas gosse, amöba, blötdjur, lolla, stackare, vekling, fjant, fån
Citera
2024-07-03, 23:48
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Det är synd att man inte kan välja sina föräldrar eller sina gener. Börjar man reflektera så är jag inne på att man hade byggt en starkare och bättre grund att stå på om saker redan från början hade varit annorlunda.

Får en att undra hur de med svår borderline haft det. Det är bs att de hade en bra och stabil uppväxt.

Har man tur, träffar man någon som kan bli 'reserve' och vara som förälder för en. Tror det var han psykiatern Anders Hansen som sagt det. Hade fler vuxna sett till dessa barn, mycket ohälsa skulle aldrig uppkommit. Glömmer aldrig grann frun som bar mig hem sittandes på ryggen med ett stycke röget fläsk i munnen. Sommaren 1976.
Citera
2024-07-04, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Har man tur, träffar man någon som kan bli 'reserve' och vara som förälder för en. Tror det var han psykiatern Anders Hansen som sagt det. Hade fler vuxna sett till dessa barn, mycket ohälsa skulle aldrig uppkommit. Glömmer aldrig grann frun som bar mig hem sittandes på ryggen med ett stycke röget fläsk i munnen. Sommaren 1976.

Jaa vilken bra idé att barn från dysfunktionella förhållanden får en mentor som fungerar som ett bra och stöttande föredöme. Det hade hjälpt många barn och ungdomar. Träffar man en bra mentor är det troligtvis en person man kan ha i sitt liv som vuxen också. Ett bra stöd och vägledare.
Senast redigerad av Liljor 2024-07-04 kl. 00:42.
Citera
2024-07-04, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Only a broken heart is whole.

Vad menar du med detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto