2024-04-12, 21:16
Medlem
SlavojSoundchecks avatar
För egen del så har jag just lärt mig att se det fina i gråskalan, eller inte att motsatserna inte är motsatser. Jag hade en mentor som sa "din superkraft finns alldeles bredvid dina ärr", vilket jag tror är en bättre beskrivning. De copingstrategier vi utvecklar för att överleva kan i bästa fall blomma ut till något vackert, med tid, läkning, mod och empati (och gärna en stor dos terapi).

Det tog lång tid för mig att hitta styrkan att resa mig och gå. Att verkligen ge upp hoppet om de här relationerna och istället fokusera på att ge mig själv allt det som barnet i mig längtade efter. Och när jag kan ge mig själv det så har det även visat sig att jag har styrkan att ge det även till andra viktiga människor i mitt liv.

Men om jag hade kört fast vid att jag måste förbättra och reda ut såren tillsammans med dem som skapat såren, då hade det nog fortsatt vara ett steg fram, två steg bak resten av livet.
Citera
2024-04-12, 21:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag lärde mig att ligga lågt. Jag var fullständigt förbluffad över att andra barn kunde gapa, skrika och bråka med sina föräldrar. Jag skulle aldrig ha vågat det.

Jag lärde mig också att saker inte alltid behöver "hanteras", ageras ut eller avhandlas. Man kan bita ihop, och till slut blir det kväll, man somnar och på morgonen är det bra igen.

Kärlek fick jag nog inte som liten, men det fanns en lojalitet. Jag blev inte utslängd hemifrån. Men jag tror att själva huset var en större trygghet, än de som jag delade det med.

Jag har också insett att hur lycklig man är som vuxen, inte nödvändigtvis är en spegling av hur mycket kärlek man fick som barn. Så rättvist är det inte. Många riktiga jävla galningar fick kärlek i mängder som små.
Citera
2024-04-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Du har rätt.
Jag vet. Skämt åsido, men tack. Det är synd att det inte pratas om mer öppet. Hur en trasig uppväxt faktiskt påverkar.
Citera
2024-04-13, 15:23
Medlem
Vilken fin och djup tråd.
Och så många som skriver så fint, öppet! Den har gett mg nya tankar, och stöd mot mörka tankar.
Vetskapen att man inte är ensam om en tuff uppväxt. Och att man ändå kan bli hel, att bli en bra person, som ger medkänsla, känner medkänsla för sig själv och andra. Och att fler än jag tänker och kämpar för att inte bli som sina föräldrar. Åtminstone försöker stoppa kedjan av toxisk beteende.

Jag förstår nu när jag gått igenom ytterligare en svacka livet, att jag har mina copingstrategier.
Något jag hörde talas om för bara något år sen.

Jag växte upp med mina morföräldrar och förlorade dem via 7 årsåldern o sen var jag fast med två trasiga föräldrar, som inte fanns där. OCh det första de gjorde vara att skilja sig, och sedan bråka som hund o katt. Narcissism, psykiskt och fysiskt misshandel. Skam och skuldbeläggning m.m. Både min mor och syster liksom var aldrig nöjda med mig, kände mig nästan mobbad av dem. Jag var liksom inte som dem helt enkelt. Flydde lite i mina tankar och var ofta bland molnen i mina tonår.

Jag lärde mig tidigt att ty mig till andra (vara social, anpassningsbar och vänskaplig - copingstrategier).
Dock har jag alltid pratat öppet om hur dysfunktionell min först främst mamma var.
När jag var 13 kunde jag sagt till henne att hon inte var som alla andra mammor. När jag var 30 fick jag reda på att hon fått diagnosen Bipolär.
Vi hade brutit sedan länge, då hon fortfarande tyckte det var ok att slå mig i 20 årsåldern. Fast jag var sambo och levt själv sedan några år.
Alltså dessa föräldrar som tycker man skall ha respekt för dem, fast de hade ingen respekt tillbaka.
Pappa är en annan historia, kall, strikt och även han offer/martyr/narcissist. Han bröt jag med i äldre dagar, orkar inte med att vara alltid den som skall rätta mig efter dom, så jag är klar där sedan flera år. Mamma, pappa och syster. Tidigt förstod jag att man inte väljer sin familj, eller rättare sagt det är just det man gör sen....vänner, annan familj och nära.

Det sista man skall säga till en person som kämpar, med barndomstrauman m.m. är att sluta gnälla, komma över det m.m. Det är inte konstruktivt eller helande på något sätt. Det visar bara din egen okunnighet och oförmåga att själv djupa i saker som gör ont. Eller så är du bara okänslig och glidit omkring på en räkmacka.

Det är så skönt att förstå nu att min syster hade fel, som alltid tjatade att jag skulle släppa det, växa upp m.m. Skall hon säga, hon har till skillnad från mig, aldrig bott själv, eller vågat vara ensam/singel sedan 15 års åldern. Hennes reaktioner bröt ut istället som fysiska åkommor och hon har alltid drabbats av diverse sjukdomar. Hallå kroppen försöker säga dig något eller?
Vi bröt vår relation i 30 årsåldern, då kommunikation/respekt m.m. bara skulle komma från mitt håll. Kärleken tar slut och man orkar bara inte mer med alla dessa känsloutbrott för ingen orsak alls, pga stolthet och högmod.

Jag har alltid klarat mig själv, varit stark själv, och alltid pratat öppet om det. Och tack o lov haft några få nära och kära som stöttat. Tränat, och försökt hålla mig frisk och haft bra jobb.

Så med hjälp från vänner, prata om det, läsa om det, terapi och självkännedom, respekt att man gör så gott man kan, och vara öppen om saker och ting växer man tror jag.

Jag har aldrig slagit mitt barn. Alltid lekt och försökt ge det barnet det jag aldrig fick, mycket kärlek och uppmuntran <3

Tips på bok - Vuxna barn till känslomässigt omogna föräldrar.
Återigen, tack för fin tråd.

Citat:
Detta är en ganska enkel fråga. Jag vill ha konkreta exempel på strategier för hur man möter livet när man är uppfostrad utan kärlek; utan band till sin mamma och pappa.

Självklart är inte allt svart och vitt på en gråskala. Dysfunktionella familjer kan vara fulla av kärlek. Fungerande och "välartade" familjer kan ha stora problem på insidan.

Men om vi säger såhär... om du hamnar i skiten, t ex om du blir brutalt dumpad eller får sparken från jobbet: kan du då ringa din mor eller far och prata ut, gråta ut och få ett stöd som känns helhjärtat? Upplever du äkta omtanke och genuin kärlek från dina föräldrar? I så fall ber jag dig att inte svara på den här tråden.

Jag vill höra ifrån dig som INTE har en mamma och pappa som stöttar dig och ger dig kärlek. Hur gör du för att klara livets utmaningar, utan stöd från de två människor som skulle älska dig mest?

Mina strategier: jag har gått i terapi, har lärt mig att våga vara sårbar, att vara ledsen istället för arg, och jag har generellt ganska låga krav på mig själv vad gäller prestationer.

Har också två barn som jag uppfostrar tvärtom mot hur jag själv blev uppfostrad: dvs med mycket kontakt, skratt, värme och kärlek!

Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
Alla klarar sig i vuxen ålder, vi skapar copingstrategier under tiden vi inte gnäller över barndomen.
Det enda du inte kan ändra på sitter du och tänker på.
Släpp taget om det som hänt.
Acceptera och gå vidare eller gå under.
Och nu, något helt annat:

Citat:
Och vilka är "vi" som inte gnäller över barndomen..? Alla utom jag eller? 🙂 definiera gärna vilken grupp du syftar på, för att undvika förvirring.

Att "släppa taget" om ett barndomstrauma som format hela ens personlighet känns varken som ett möjligt alternativ eller särskilt konstruktivt. Tvärtom: viktigt (för mig) att få tid att bearbeta och fundera över hur detta har påverkat mig.

Jag tror att de flesta som ropar "Gnäll inte över barndomen!!!!!" är indoktrinerde av nåt slags "gå vidare"-hysteri.... dessa mäniskor verkar oerhört rädda för att reflektera kring saker som skett i det förflutna, och funderar över hur det påverkar dem idag.

Detta att "kontrollera" livet känns också bekant.... kan det vara så att de som kräver noll gnäll och insisterar på att man måste "gå vidare" lider av något slags kontrollpanik..?

För precis som du skriver: jag kan ju inte ändra på min barndom, utan jag måste acceptera den. Och det har jag gjort.

Men hur kommer det sig egentligen att folk får panik när man diskuterar copingstrategier och skador från barndomen..... varför skriker alla "Gå vidare!!!"? Jag måste säga att jag alltid haft lite svårt att förstå det.

Du skriver att jag kommer "gå under" om jag inte genast släpper min barndom och går vidare.... har du någon källa på det? Jag tänker att detta kan vara ett helt vanligt logiskt felslut, att man "måste" släppa sin barndom och gå vidare för annars kommer någonting livsfarligt att hända. Men vad? 🙂

VAD är det som kommer att hända om jag inte genast släpper min barndom som en glödhet potatis och återigen: har du någon källa på ditt tvärsäkra påstående eller gissar du bara?

Själv känner jag precis tvärtom, att jag går framåt och läker snabbare om jag pratar om det och bollar problemet med andra.

Idag t ex har jag tydligt märkt att allt börjar kännas bättre, det känns som att jag tar små steg emot läkning, när jag har fått ner mina tankar svart på vitt och har fått kommentarer från andra i samma situation. Så... varför tror folk att det är farligt att sörja och bearbeta barndomstrauman i vuxen ålder?
Citera
2024-04-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wearegonnadie
Och så många som skriver så fint, öppet! Den har gett mg nya tankar, och stöd mot mörka tankar.
Vetskapen att man inte är ensam om en tuff uppväxt. Och att man ändå kan bli hel, att bli en bra person, som ger medkänsla, känner medkänsla för sig själv och andra. Och att fler än jag tänker och kämpar för att inte bli som sina föräldrar. Åtminstone försöker stoppa kedjan av toxisk beteende.

Jag förstår nu när jag gått igenom ytterligare en svacka livet, att jag har mina copingstrategier.

Jag växte upp med mina morföräldrar och förlorade dem via 7 årsåldern o sen var jag fast med två trasiga föräldrar, som inte fanns där. OCh det första de gjorde vara att skilja sig, och sedan bråka som hund o katt. Narcissism, psykiskt och fysiskt misshandel. Skam och skuldbeläggning m.m. Både min mor och syster liksom var aldrig nöjda med mig, kände mig nästan mobbad av dem. Jag var liksom inte som dem helt enkelt. Flydde lite i mina tankar och var ofta bland molnen i mina tonår.

Jag lärde mig tidigt att ty mig till andra (vara social, anpassningsbar och vänskaplig - copingstrategier).
Dock har jag alltid pratat öppet om hur dysfunktionell min först främst mamma var.
När jag var 13 kunde jag sagt till henne att hon inte var som alla andra mammor. När jag var 30 fick jag reda på att hon fått diagnosen Bipolär.
Vi hade brutit sedan länge, då hon fortfarande tyckte det var ok att slå mig i 20 årsåldern. Fast jag var sambo och levt själv sedan några år.
Alltså dessa föräldrar som tycker man skall ha respekt för dem, fast de hade ingen respekt tillbaka.
Pappa är en annan historia, kall, strikt och även han offer/martyr/narcissist. Han bröt jag med i äldre dagar, orkar inte med att vara alltid den som skall rätta mig efter dom, så jag är klar där sedan flera år. Mamma, pappa och syster. Tidigt förstod jag att man inte väljer sin familj, eller rättare sagt det är just det man gör sen....vänner, annan familj och nära.

Det sista man skall säga till en person som kämpar, med barndomstrauman m.m. är att sluta gnälla, komma över det m.m. Det är inte konstruktivt eller helande på något sätt. Det visar bara din egen okunnighet och oförmåga att själv djupa i saker som gör ont. Eller så är du bara okänslig och glidit omkring på en räkmacka.

Det är så skönt att förstå nu att min syster hade fel, som alltid tjatade att jag skulle släppa det, växa upp m.m. Skall hon säga, hon har till skillnad från mig, aldrig bott själv, eller vågat vara ensam/singel sedan 15 års åldern. Hennes reaktioner bröt ut istället som fysiska åkommor och hon har alltid drabbats av diverse sjukdomar. Hallå kroppen försöker säga dig något eller?
Vi bröt vår relation i 30 årsåldern, då kommunikation/respekt m.m. bara skulle komma från mitt håll. Kärleken tar slut och man orkar bara inte mer med alla dessa känsloutbrott för ingen orsak alls, pga stolthet och högmod.

Jag har alltid klarat mig själv, varit stark själv, och alltid pratat öppet om det. Och tack o lov haft några få nära och kära som stöttat. Tränat, och försökt hålla mig frisk och haft bra jobb.

Så med hjälp från vänner, prata om det, läsa om det, terapi och självkännedom, respekt att man gör så gott man kan, och vara öppen om saker och ting växer man tror jag.

Jag har aldrig slagit mitt barn. Alltid lekt och försökt ge det barnet det jag aldrig fick, mycket kärlek och uppmuntran <3

Tack själv för att du delar med dig.
Känner igen det där med en omvärld som tycker att man ska skaka av sig.
Citera
2024-04-15, 09:42
Bannlyst
Gud blev min räddning.
Citera
2024-04-15, 09:58
Skulle säga att jag klarar mig hyfsat bra på egen hand.
Däremot har jag svårt med intima relationer.
Känns som att jag bara hamnar i toxiska och dysfunktionella relationer även som vuxen.
Så tror nog jag är dömd till ensamhet.
Citera
2024-04-15, 09:59
Det är fajn mannen!!

Man ältar och gror och delger sina synpunkter
Citera
2024-04-15, 19:05
Medlem
Jag tror att det är nåt man växer ifrån, speciellt män.

Även om du som man har haft bra föräldrar så när du blir i sena tonåren så kommer du inte vilja ringa och gråta i telefon till din morsa för att du blivit dumpad av nån brud.

Tror att få män oavsett uppväxt har nåt behov av att dela sina känslor med mamma och pappa.
Däremot om du är kvinna så kan jag tänka mig du faktiskt vill prata med din morsa om saker, men kvinnor är ju mentalt barn hela livet så inget konstigt där.
Citera
2024-04-15, 19:11
Medlem
Knotknets avatar
Jag klarar mig länge innan barndomen kom ifattZ Då rasade det.
Citera
2024-04-21, 02:49
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wearegonnadie

Tack, så kul att du uppskattar den.

Orkar inte läsa hela ditt inlägg pga dåligt mående (tillfälligt) men tack för dina fina ord.

Mvh
Citera
2024-04-21, 02:51
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Skulle säga att jag klarar mig hyfsat bra på egen hand.
Däremot har jag svårt med intima relationer.
Känns som att jag bara hamnar i toxiska och dysfunktionella relationer även som vuxen.
Så tror nog jag är dömd till ensamhet.

Samma här 👊 bättre vara ensam! Kram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in