2024-07-03, 16:45
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Ja. Jag tar alltid av alla kläder och kollar kroppen efter att ha varit i skogen vilket jag är varje dag. Byter kläder efter skogsturen.

Det kryllar av fästingar här längs Norrlandskusten och det är idioti att inte orka inspektera kroppen.

Tyvärr kan man ju få fästingar även i en trädgård eller park i närhet av skog (där harar, rådjur med flera håller till). Viktigt att inspektera kroppen på små barn varje kväll innan läggdags dock. Både för att upptäcka fästingar men också utslag, sår med mera.

Jag fick min första fästing för 2 veckor sen efter skogspromenad i Kalmar. Plockade bort den samma kväll.

Väckarklocka för mig. Ska definitivt vaccinera mig och hoppas för guds skulle att jag inte fått TBE nu.
Citera
2024-07-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretagrisfantast
Är du ironisk? Finns flertal som arbetar inom sjukvård som inte rekommenderar detta vaccin. Vad för utbildning jag har är irrelevant. Folk har helt glömt bort att alla vaccin och läkemedel har biverkningar, att TBE vaccinet råkar vara ett av de farligaste vaccinen är ingen hemlighet, du kan själv
göra din research så får du se.

Klart det är en relevant fråga eftersom du anser dig ha mandat att ge råd i frågan. Så nej jag skämtade inte. Öm tå?
Citera
2024-07-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crockednecklady
Klart det är en relevant fråga eftersom du anser dig ha mandat att ge råd i frågan. Så nej jag skämtade inte. Öm tå?
Ps. Oftast är de de med lägst utbildning i vården som är emot vaccin, så jag gissar du är undersköterska.
Citera
2024-07-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nej, så står det inte. Det är din läskunnighet som svajar eller kanske dina statistikkunskaper.

Ingressen från https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2017/05/tbe-vaccination-i-sverige-ar-ingen-sjalvklarhet/:
TBE-vaccination i Sverige bör enbart ske i högriskområden. Vaccinationen förhindrar inte en reinfektion, och om detta inträffar är risken påtaglig för värre symtom än om man inte är vaccinerad. Därmed saknas motiv för att införa subvention av TBE-vaccination.

OM en reinfektion inträffar för en vaccinerad så är risken påtaglig för värre symtom än om man inte är vaccinerad. Detta betyder INTE att man blir MER sjuk av att vara vaccinerad. Det betyder att om man mot förmodan blir sjuk trots vaccination, så är det mer sannolikt att du får svårare symptom.

Säg att av 1000 ovaccinerade så får 10 svåra symtom (påhittade siffror!) och 90 får lindriga symptom, totalt 10+90=100 får symtom. 10% som får symtom får svåra symtom.

Säg att av 1000 vaccinerad så får 5 svåra symtom (påhittade siffror igen!) och 10 får lindriga symtom, totalt 5+10 = 15 får symtom. 33% som får symtom får svåra symtom.

Alltså: Ovaccinerade som utvecklar symtom får i 10% av fallen svåra symtom. Vaccinerade som utvecklar symtom får i 33% av fallen svåra symtom. Men det är FÄRRE (5) av de vaccinerade som får svåra symtom jämf. ovaccinerade (10).

Krångligt med statistik va?

Bengt Forsell själv förklarar (https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2017/05/tbe-vaccination-i-sverige-ar-ingen-sjalvklarhet/#comment-11184):

Den huvudsakliga slutsatsen vi drar är inte att man blir allvarligare sjuk om man vaccinerat sig mot TBE och får ett genombrott, utan att man trots full vaccinering ändå kan råka ut för lika allvarliga symtom som om man inte vaccinerat sig.

Det står alltså INTE "[...] tydligt och klart att de som är vaccinerade riskerar att drabbas hårdare av tbe än ovaccinerade.", den slutsatsen drog du själv pga att du inte kan statistik.

Kommentarsfältet är i övrigt intressant. Flera läkare som kritiserar debattinlägget.
Det är ju precis det han säger (fetade), sluta vara autistisk.

Uträkningen som du dumförklarade må vara felaktig, men är inte vilseledande på något sätt då det belyser hur otroligt onödigt det är att vaccinera sig då risken att ens drabbas av TBE är extremt djävla låg.
Citera
2024-07-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag fick min första fästing för 2 veckor sen efter skogspromenad i Kalmar. Plockade bort den samma kväll.

Väckarklocka för mig. Ska definitivt vaccinera mig och hoppas för guds skulle att jag inte fått TBE nu.
Det är för sent, du är körd mannen.

Herregud, snacka om att vara lättpåverkad och harig. Risken att du drabbas av TBE är ungefär 0,0025%…
Citera
2024-07-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle000
Glad att jag tagit alla sprutor samt 2 anhöriga även.
Aldrig haft fästing bett men som med hemförsäkring man bör inte chansa.

Har tagit två sprutor för >10år sedan, mina erfarenheter idag visar att för mig var det en onödig åtgärd. Har under min livstid gissningsvis haft >100 fästingar på mig och åkt på borrelia några gånger. Men de senaste två åren har jag knäckt koden för att slippa oroa mig då jag i princip inte får några fästingar längre bortsett från de gånger jag glömt att följa detta: Äter vitlök en klyfta om dagen med start 1 dygn innan jag åker till sommarstugan (där jag vistas mycket i skog/högt gräs) fram till den dag jag åker hem.
Citera
2024-07-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Åk in till akuten nu på direkten.
Citera
2024-07-03, 20:04
Medlem
PoljeXs avatar
Artikel?
Du länkar till en mer än sju (7) år gammal insändare full av åsikter från en navelskådare som rullar foliehatt. Inte fakta.
En partsinlaga som dessutom fick hård kritik av riktiga läkare.
Vi förstår att du är rädd för doktorn och hade mediokra betyg i fysik, matte och kemi men lite saklighet måste man ändå kunna begära även av er antivaxxlobbyister.

Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jajamen det kan jag! I den här artikeln står det tydligt och klart att de som är vaccinerade riskerar att drabbas hårdare av tbe än ovaccinerade. Håll till godo. Men är du läskunnig är ju frågan.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2017/05/tbe-vaccination-i-sverige-ar-ingen-sjalvklarhet/
Citera
2024-07-03, 20:11
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Barn dör av TBE, Akademiska i Uppsala skall se över rutiner (okt - 2023)

Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Barnet blev hemskickat första dagen och inkom med kramper dagen efter.

Hur ska det här tolkas? Är det massor av barn som dör hela tiden? Eller handlar det om ett enda barn som håller på att dö långsamt?
Citera
2024-07-03, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Givetvis är det så. Jägare är hemska människor.

Fästingar är helt beroende av stora hjortdjur, framförallt rådjur. Fram tills början av 1900-talet var rådjuren i praktiken utrotade i Sverige. Sedan växte de stadigt för att explodera i antal under 80-talet (på grund av att rävskabben utraderade deras främsta naturliga fiende). Något decennium senare var fästingplågan ett faktum.

Tar man bort alla eller nästan alla rådjur så kommer fästingarna att försvinna.

Vaccintillverkare förlorar ju inte direkt något på ökat antal fästingar.
Citera
2024-07-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamsahaeyo
Det är ju precis det han säger (fetade), sluta vara autistisk.

Uträkningen som du dumförklarade må vara felaktig, men är inte vilseledande på något sätt då det belyser hur otroligt onödigt det är att vaccinera sig då risken att ens drabbas av TBE är extremt djävla låg.
Nej, det festade börjar med ordet Om.
Citera
2024-07-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur ska det här tolkas? Är det massor av barn som dör hela tiden? Eller handlar det om ett enda barn som håller på att dö långsamt?

De två artiklar jag hittade hade inte angivet exakt när det inträffat eller åldern på barnet så jag höll texten ”allmän” efter att ha suttit och letat i 10 min så det inte fanns äldre tråd om det sedan tidigare på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in