2024-07-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gundaharius
Haha! Det var en jävla skillnad, dumskalle.

En jävla skillnad vet jag inte om det är.
Skulle 5% av de vaccinerade åka på TBE när risken är extremt liten att överhuvudtaget bli smittad av TBE?

Vem som helst kan räkna ut att det är helt orimligt att 5% av de vaccinerade skulle åka på TBE när endast 25% av befolkningen är vaccinerad av TBE.

Då återstår enbart bieffekter av vaccinet. För du är väl inte sån dumskalle att du tror att 5% av de vaccinerade trotsallt åkt på en släng av TBE?
Citera
2024-07-02, 22:00
Medlem
Läkare måste sluta skicka hem sjuka människor ..
Citera
2024-07-02, 22:02
Medlem
Har ungjäveln fått vaccinet från Svea Vaccin? Att ha vaccinet i rumstemperatur kan skapa icke önskvärda efterföljder.
Citera
2024-07-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
För att ge en korrekt procentandel av hur många som blir sjuka och dör av TBE av hela världens befolkning, måste vi först ta hänsyn till några viktiga siffror:

Världens befolkning: Cirka 8 miljarder människor (2024).
Antal TBE-fall per år: Cirka 10 000 till 12 000.
Mortalitet för TBE: Cirka 0,5% till 2%.

*****UTRÄCKNING***

Sammanfattning:
Procentandel som blir sjuka av TBE: Cirka 0.000125% till 0.00015%.
Procentandel som dör av TBE: Cirka 0.000000625% till 0.000003%.
Dessa procentsatser visar att TBE är en mycket sällsynt sjukdom globalt sett, både när det gäller sjukdomsfall och dödsfall.

Ge fan i vaccinet, uppenbarligen så funkade det inte för barnet heller.
Större chans att brinna inne än att dö av TBE.

Varför tror du att dina siffror är viktiga? Hur är det relevant att slå ut den globala förekomsten av TBE på hela jordens befolkning? Hur mycket tillförlitlig TBE-statistik förs i uländer?

Om jag blir biten av en inlandstaipan i Australien, påverkas mitt tillstånd av att sådana ormbett är mycket sällsynta i Alaska?
Citera
2024-07-02, 22:06
Moderator
Lapapps avatar
Det finns ingen behandling för TBE. Klart att sjukhus inte skall skicka hem sjuka patienter, men i just detta fallet hade det nog inte spelat någon roll. Mycket tråkigt att ett friskt barn har dött av detta
Citera
2024-07-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det finns ingen behandling för TBE. Klart att sjukhus inte skall skicka hem sjuka patienter, men i just detta fallet hade det nog inte spelat någon roll. Mycket tråkigt att ett friskt barn har dött av detta

Kan man inte ge kortison för att förminska svullnaden i hjärnan?

Man kan inte rädda alla, men försöka kan man åtminstone.
Citera
2024-07-02, 22:13
Medlem
Oerhört tragiskt och så djävla onödigt!!

Vet någon hur fästingen smittar, är det direkt när de biter sig fast (när de knappt sitter fast på huden), eller måste de sitta fast ett tag och bli "feta"?
När är den som mest smittosam liksom?

Otäckt fanskap till djur. Jag har plockat två fästingar från vår 4åriga dotter i sommar, en satt knappt fast och den andra kröp på henne.
Det är underbart när man hittar dom och nyper fast de i pincetten och sen tar fram tändaren och hör hur det fräser!!
Citera
2024-07-02, 22:14
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kan man inte ge kortison för att förminska svullnaden i hjärnan?

Man kan inte rädda alla, men försöka kan man åtminstone.
Nej, tyvärr har inte kortison någon uppenbar plats i behandlingen. Det låter på ett sätt ganska logiskt, men är inget som rekommenderas.
Behandling
Det finns ingen antiviral behandling för TBEV, utan behandlingen är enbart symtomatisk. Flertalet patienter behöver sjukhusvård och enstaka patienter kräver IVA vård och inkl. respiratorvård.
https://www.internetmedicin.se/infektionssjukdomar/tbe-fastingburen-hjarninflammation
Citera
2024-07-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Jag har läst att 5% av alla som vaccinerar sig får svåra biverkningnar av själva vaccinet som kvarstår resten av livet. De har även fastslagit att vaccinet kan förvärra symptomen.

Frågar du mig verkar TBE-vaccin vara obeprövade läkemedel.

Glad att jag tagit alla sprutor samt 2 anhöriga även.
Aldrig haft fästing bett men som med hemförsäkring man bör inte chansa.
Citera
2024-07-02, 22:24
Medlem
dialektikers avatar
Jag skulle vilja rekommendera alla att duscha precis varje kväll. Ja, så fort man varit ute.
Jag är livrädd för fästingar, och jag lyckades mota bort en krypande jävel i sommar här, pga denna procedur.
Fästingar brukar krypa ganska länge på kroppen innan de hakar sig fast (har en husläkare sagt till mig, och det stämmer fanimej).
Sen efter duschen smörjer jag in mig ordentligt. Då går man ju igenom kroppen igen och kan känna om det är något fanskap som kryper på en.

Det funkar på mig. Och jag har inte fått en fästing på flera år pga detta.
Citera
2024-07-02, 22:29
Medlem
sanchoos avatar
Man kanske ska vaccinera sig mot TBE. Läskigt
Citera
2024-07-02, 22:34
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Man kanske ska vaccinera sig mot TBE. Läskigt
Barnet var fullvaccinerat, men visst tron kan försätta berg och placeboeffekten är mycket kraftfull. Tror du på vaccinet kanske det funkar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in