2024-07-02, 12:19
Medlem
Tidig hjärnhinneinflammation är lömskt och barn har mindre resurser än vuxna tyvärr.

https://sverigesradio.se/artikel/bar...har-dott-i-tbe

Fästingburen hjärnhinneinflammation/TBE har mycket varierande förlopp och DT av hjärnan visar inget förrän svullnad är nära livshotande.

Lokalradion har inte så många uppgifter än.
Lex Maria anmälan är upprättad så utredning kommer.
Barnet blev hemskickat första dagen och inkom med kramper dagen efter.
Citera
2024-07-02, 14:29
Medlem
StudiumValors avatar
Fruktansvärt.
Lever man med utsatthet för fästingar kan TBE-vaccin kan ges från ett års ålder.
Har några i min bekantskapskrets som råkat ut för samma sak fast i 17-25 års ålder.
Två dog och en var nära men fick lååång rehab och är väl inte riktigt återställd än idag.
Citera
2024-07-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Fruktansvärt.
Lever man med utsatthet för fästingar kan TBE-vaccin kan ges från ett års ålder.
Har några i min bekantskapskrets som råkat ut för samma sak fast i 17-25 års ålder.
Två dog och en var nära men fick lååång rehab och är väl inte riktigt återställd än idag.

Jag har läst att 5% av alla som vaccinerar sig får svåra biverkningnar av själva vaccinet som kvarstår resten av livet. De har även fastslagit att vaccinet kan förvärra symptomen.

Frågar du mig verkar TBE-vaccin vara obeprövade läkemedel.
Citera
2024-07-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Jag har läst att 5% av alla som vaccinerar sig får svåra biverkningnar av själva vaccinet som kvarstår resten av livet. De har även fastslagit att vaccinet kan förvärra symptomen.

Frågar du mig verkar TBE-vaccin vara obeprövade läkemedel.
Det får jag inga träffar på när jag googlar. Kan du länka källa?
Citera
2024-07-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope

(FB) Varför vaccin mot TBE

Källan: ex Rosdahl, Askling et al "Vaccinationsgenombrott av TBE" 2018
Citera
2024-07-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope

För att rätta mig själv: 5% av de smittade var vaccinerade och inte konstaterat smittade av själva vaccinet.
Citera
2024-07-02, 16:14
Medlem
Barnet var fullvaccinerat mot TBE

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-tbe-i-uppsala
Citera
2024-07-02, 17:15
Moderator
Jultrollets avatar
Tror den här händelsen passar bättre i MoH så vi gör en flytt.

Olyckor och katastrofer --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2024-07-02, 17:36
Medlem
Med hjälp av lift med fåglar har forskarna hittat många olika arter av andra fästing vid fältstudier. Både nästan genomskinliga och med färgglada ben.

I Norrland både kust och inland har det allt oftare dykt upp en art som kallas taigafästing. Den kan sprida borrelia och anaplasma bakterier men det som gör att de är extra vaksam på denna är att den kan ha en annan variant av TBE som kallas sibirisk. Den verkar ha högre dödlighet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ixodes...s?wprov=sfti1#

Eftersom vi tråden nu finns i medicin och hälsa kan vi passa på att jämföra hur ”rättvis” vård angående vaccination de 21 regionerna erbjuder i besparingstider.

För familj på två vuxna och två barn kostar fullvaccinering 2500 kr i Österglötland. Dyrast blir Jämtland Härjedalen med 6480 kr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...i-ostergotland
Citera
2024-07-02, 17:43
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Med hjälp av lift med fåglar har forskarna hittat många olika arter av andra fästing vid fältstudier. Både nästan genomskinliga och med färgglada ben.

I Norrland både kust och inland har det allt oftare dykt upp en art som kallas taigafästing. Den kan sprida borrelia och anaplasma bakterier men det som gör att de är extra vaksam på denna är att den kan ha en annan variant av TBE som kallas sibirisk. Den verkar ha högre dödlighet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ixodes...s?wprov=sfti1#

Eftersom vi tråden nu finns i medicin och hälsa kan vi passa på att jämföra hur ”rättvis” vård angående vaccination de 21 regionerna erbjuder i besparingstider.

För familj på två vuxna och två barn kostar fullvaccinering 2500 kr i Österglötland. Dyrast blir Jämtland Härjedalen med 6480 kr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...i-ostergotland

Barnet som dog var fullvaccinerat. Barnet dog pga sjukvårdspersonalens slarv och arrogans. De skyller på stress vilket möjligtvis kan vara sant men deras vanliga sätt att arbeta på är fortfarande arrogant.
Dåliga överrapporteringar och slarv har varit standard de ggr jag sökt vård för barn. Jag själv har fått ha sån koll och ifrågasatt och påmint vilket hjälpt kommunikationen.
Citera
2024-07-02, 17:57
För att ge en korrekt procentandel av hur många som blir sjuka och dör av TBE av hela världens befolkning, måste vi först ta hänsyn till några viktiga siffror:

Världens befolkning: Cirka 8 miljarder människor (2024).
Antal TBE-fall per år: Cirka 10 000 till 12 000.
Mortalitet för TBE: Cirka 0,5% till 2%.

*****UTRÄCKNING***

Sammanfattning:
Procentandel som blir sjuka av TBE: Cirka 0.000125% till 0.00015%.
Procentandel som dör av TBE: Cirka 0.000000625% till 0.000003%.
Dessa procentsatser visar att TBE är en mycket sällsynt sjukdom globalt sett, både när det gäller sjukdomsfall och dödsfall.

Ge fan i vaccinet, uppenbarligen så funkade det inte för barnet heller.
Större chans att brinna inne än att dö av TBE.
Citera
2024-07-02, 17:59
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Barnet som dog var fullvaccinerat. Barnet dog pga sjukvårdspersonalens slarv och arrogans.

Nja, vaccin är aldrig fullständiga. Tycker inte att det går att säga att personalen gjort något fel, då man röntgat hjärnan och inte sett något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in