2014-05-13, 22:51
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Om världen är 1 eller 0, sant eller falskt,
så kan världen beskrivas som 1 eller noll, sant som falskt.

Nu är inte världen bara 1 eller 0, kvantmekaniken i vårt datorprogram har erbjudit lite mer kombinationer, som 1 och 0 samtidigt med olika positioner samtidigt. Det kommer säkerligen att visa sig att fler kombinationer är möjliga. Sedan har vi det okända X som inte går att beräkna till ett eller noll, men som ändå existerar i vår upplevda verklighet.

Som jag ser det kan verkligheten bara vara 1.
Då 0 för mig är helt motsägande.
Noll slår ut sig själv och därmed inget som ska beräknas.
Inom 1 eller allt kan man dela upp det i 1or och 0or.
I allt är möjligheterna oändliga.
Här han vi inte säga är allt rätt.
Då en oändlighet inte kan förneka att allt är sant.
Citera
2014-05-13, 22:54
Medlem
Citat:
Tänker mig att allt som sker är förprogrammerat.
I spelet lades till förmågor att upplevelser skapas när information når viss komplexitet.
Allt som finns är alltså bara information i ett system, samt upplevelser.

Livet kanske bara är ett tv-spel.
Går inte eftersom man inte bevisa en negativitet, tex att gud inte finns. Dock så finns det stor sannolikhet att vi inte har ett eget val, ungefär som att vi är biologiska robotar/datorer.
Citera
2014-05-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imfrondly
Går inte eftersom man inte bevisa en negativitet, tex att gud inte finns. Dock så finns det stor sannolikhet att vi inte har ett eget val, ungefär som att vi är biologiska robotar/datorer.

Kan man falsifiera universum?
Citera
2014-05-14, 15:11
Medlem
Citat:
Kan man falsifiera universum?

Svarar på min egen kommentar, efter att ha funderat.
Universums existens är inte falsifierbar.
Det är ett axiom att världen utanför existerar på ett vis som vi kallar för verklighet.
Citera
2024-06-17, 20:15
Medlem
Jag är mer intresserad av människorna runt mig och deras reaktioner på saker och ting som händer.

Tom Montalk har föreslagit att vissa individer i vårt samhälle beter sig som NPC (icke-spelarkaraktärer) i ett datorspel. Dessa individer, ofta identifierade som psykopater eller sociopater, saknar en djupare själslig essens och fungerar mer som biologiska robotar snarare än fullt medvetna och empatiska människor.

Bevis på tesen:
Brister i empati och känslomässig djup:
Psykopater och sociopater uppvisar en tydlig brist på empati och känslomässig djup. De kan efterlikna normala mänskliga beteenden men saknar den genuina känslomässiga upplevelsen bakom dessa handlingar. Detta beteendemönster liknar NPC i datorspel, som är programmerade att reagera på specifika sätt utan att ha någon egen känslomässig eller medveten förståelse.

Enligt forskning har psykopater strukturella och funktionella skillnader i hjärnan, särskilt i områden som är relaterade till empati och känsloreglering​ (The Cosmic Switchboard)​.

Programmerat beteende:
Montalk beskriver dessa individer som "biologiska robotar" som följer en slags intern programmering. Detta innebär att deras handlingar och reaktioner är förutsägbara och saknar den frihet och kreativitet som karakteriserar medvetna och empatiska varelser.

Detta kan observeras i hur psykopater och sociopater ofta manipulerar och kontrollerar andra genom rutiner och mönster som är mekaniska till sin natur​ (Transcending the Matrix Control System)​.

Anomalier i mänskligt beteende:
Montalks teori kan också förklara vissa anomalier i mänskligt beteende. Om vi accepterar att en del människor fungerar som NPC, kan vi bättre förstå varför vissa individer agerar på sätt som verkar oförklarliga eller irrationella ur ett medvetet och moraliskt perspektiv.

Detta perspektiv kan ge insikt i hur vi kan hantera interaktioner med dessa individer på ett mer effektivt sätt, genom att erkänna deras begränsningar och anpassa våra förväntningar och strategier därefter.

Montalk.net
Senast redigerad av A.way 2024-06-17 kl. 20:20.
Citera
2024-06-19, 14:49
Medlem
staticages avatar
Självklart är det en simulering.Simuleringen är tankar/mönster i sinnet.16 år av meditation.Fick mej att avsluta simuleringen.
Citera
2024-06-30, 16:58
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Tänker mig att allt som sker är förprogrammerat.
I spelet lades till förmågor att upplevelser skapas när information når viss komplexitet.
Allt som finns är alltså bara information i ett system, samt upplevelser.

Livet kanske bara är ett tv-spel.

Den här idén att livet är bara en simulation kom bara med uppfinningen av simulationer, den går heller inte att bevisa eller motbevisa och är därför värdelös.

Däremot vill du göra något kreativt kan du låtsas som livet är ett tv-spel, din chef är din "quest giver" och lönen din "reward". Hört om folk som tänker så och upplever arbetslivet mycket trevligare så.
Citera
2024-07-02, 04:03
Medlem
ejonT1s avatar
Tack för en så tydlig rubrik.

Du bevisar att Verkligheten inte är en simulation genom att:
cogito ergo sum (kognition därför finns jag; jag tänker därför finns jag; säker sanning) kan översättas till "jag tänker och jag finns".
Det är distinktioner (plural) mellan tänkare och tanke.
Vad är då antidistinktion (singular)?
Verkligheten är 1, säger E=mc^2 (energymasspacetime), antidistinktion.
Distinktions-antidistinktions-opposition är ett enda ord. Du kan rita den. Tänkare och tanke (vi) på distinktions-sidan/riket/realmen av oppositionen.
Even an infinite representation (because it is distinction) couldn't represent antidistinction, because representation=distinction (cogito är alltid sann för oss). Vi ser alltså inte Verkligheten's antidistinkta natur, men vi vet att den är 1 och E=mc^2 beskriver den (energymasspacetime).
Distinktions-antidistinktions-opposition där vi inte kan se antidistinktion. Vi kan inte representera antidistinktion. Vi kan representera oändligt mycket men inte antidistinktion. Därav är rymden (energymasspacetime) oändlig. Därav är storleksskalan (stort till litet, som kan ritas mellan tänkare och tanke i distinktionen i cogito) oändlig. Därav är tid oändlig.

Skulle det då vara en simulation? En oändlig simulation? yeah right.

Vi vet att antidistinktionen är oändlig. Därmed kan den inte vara en simulation.
Senast redigerad av ejonT1 2024-07-02 kl. 04:08.
Citera
2024-07-02, 04:13
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imfrondly
Vi människor är ljusbärande varelser och gud för mig är en energi som vi alla bär oss själva. jag är inte trogen men för mig kan inte en gud leva i en vanlig människa men som istället kan skicka informationer till oss hjärnor från gravitationens kraftlagar, svarthåler, vår mittersta galax liknar som ett svarthål och kan skicka såna informationer när nånting utanför vår universum eller utom vår galax dör får vi den information på nåt sänt, vissa kan plocka den och andra inte. Så vad är gud? I en annan dimension? tionde dimension, en annan avancerad ras) som är skapad för livskapande och testa oss att uppleva saker kring negativa å positiva upplevelser för att förberedda oss för en högre existens som femte dimensionen? Just nu är vår värld en tredje dimension.
Citera
2024-07-02, 04:17
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejonT1
Tack för en så tydlig rubrik.

Du bevisar att Verkligheten inte är en simulation genom att:
cogito ergo sum (kognition därför finns jag; jag tänker därför finns jag; säker sanning) kan översättas till "jag tänker och jag finns".
Det är distinktioner (plural) mellan tänkare och tanke.
Vad är då antidistinktion (singular)?
Verkligheten är 1, säger E=mc^2 (energymasspacetime), antidistinktion.
Distinktions-antidistinktions-opposition är ett enda ord. Du kan rita den. Tänkare och tanke (vi) på distinktions-sidan/riket/realmen av oppositionen.
Even an infinite representation (because it is distinction) couldn't represent antidistinction, because representation=distinction (cogito är alltid sann för oss). Vi ser alltså inte Verkligheten's antidistinkta natur, men vi vet att den är 1 och E=mc^2 beskriver den (energymasspacetime).
Distinktions-antidistinktions-opposition där vi inte kan se antidistinktion. Vi kan inte representera antidistinktion. Vi kan representera oändligt mycket men inte antidistinktion. Därav är rymden (energymasspacetime) oändlig. Därav är storleksskalan (stort till litet, som kan ritas mellan tänkare och tanke i distinktionen i cogito) oändlig. Därav är tid oändlig.

Skulle det då vara en simulation? En oändlig simulation? yeah right.

Vi vet att antidistinktionen är oändlig. Därmed kan den inte vara en simulation.
Simulationen kan vara oändlig för det kan genera nya simulationer som vi kallar för multivers, Det val du gör i ditt liv får en ide och kommer skapas istället i den nya simulator som tex, du skulle träffa en kompis på fika men fick förhinder, i den nya simulator så fick du inga förhinder så du kunde träffa din polare. en kort 2D fattad förklarad version
Citera
2024-07-02, 04:25
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
Simulationen kan vara oändlig för det kan genera nya simulationer som vi kallar för multivers, Det val du gör i ditt liv får en ide och kommer skapas istället i den nya simulator som tex, du skulle träffa en kompis på fika men fick förhinder, i den nya simulator så fick du inga förhinder så du kunde träffa din polare. en kort 2D fattad förklarad version
Ja det är inte friskt att tro att man kan ha en (ändlig) dator, som vi kontrollerar, som simulerar någonting såsom en oändlig storleksskala.

Hur ska den oändliga simulationen få plats i en ändlig dator, hade du tänkt?

Om du menar att det kanske finns reproduktiva former dvs evolution i lååångt mindre storlekar än dem vi känner till som den kända storleksskalan (mellan kvantfysik och kosmologi), så kan ju jag säga att jag redan idag har oändligt många sådana simulationer i min hand när jag håller ett sandkorn. Och det stämmer säkert. Men jag är låååångt bortskild från dem iom att jag inte kan researcha eller påverka sååå små storlekar.
Citera
2024-07-02, 04:33
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejonT1
Ja det är inte friskt att tro att man kan ha en (ändlig) dator, som vi kontrollerar, som simulerar någonting såsom en oändlig storleksskala.

Hur ska den oändliga simulationen få plats i en ändlig dator, hade du tänkt?

Om du menar att det kanske finns reproduktiva former dvs evolution i lååångt mindre storlekar än dem vi känner till som den kända storleksskalan (mellan kvantfysik och kosmologi), så kan ju jag säga att jag redan idag har oändligt många sådana simulationer i min hand när jag håller ett sandkorn. Och det stämmer säkert. Men jag är låååångt bortskild från dem iom att jag inte kan researcha eller påverka sååå små storlekar.
Varför vill du påverka allt ? Jag en idag tackar min kvantkopia för hans uppoffring. vet inte om min version fortfarande lever, men jag fick syn på upplevelse av vad min kvantkopia blev tvungen göra så då fick mig gå en annan väg, för vägen vad min kopia visade skulle inte gå hela vägen.

Kan råda dig bli din bästa jag och kanske öppna dig för den spirituella realmen? för spirituel + forskning+ kvantum går i hop, men med forskning får man svar på saker kring på ett brett nivå medans spirituellt är mer som en själ upplevelse, för jag har upplevt ett sådant förtidsbestämda upplevelser, många faktisk, som forskningen idag kan inte bevisa. Kan säga att jag är som person är en högkänslig och en väldig hög aura av mig. Folk jag ibland går förbi på stan eller ställen bruka säga jag har en fin sakenlig hög aura och tillbaks, säger jag, jag håller med.
Senast redigerad av Norrlandsrebell 2024-07-02 kl. 04:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in