2024-06-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det stämmer, det hör till. Det stämmer ju med andra observationer också. Synd att denna man inte har ljus jacka.

I ett scenario med en konspiration vore det märkligt om man inte hade byte av ett klädesplagg efter en exponering.

Som exempel är jag av uppfattningen att Grandmannen efter flykten från mordplatsen plockades upp av en flyktbil, kanske byte av bil och fortsatt flykt i kostym och slips.

Tänk lite mer flexibelt inom ramen för vad som är rimligt.
Citera
2024-06-30, 21:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I ett scenario med en konspiration vore det märkligt om man inte hade byte av ett klädesplagg efter en exponering.

Som exempel är jag av uppfattningen att Grandmannen efter flykten från mordplatsen plockades upp av en flyktbil, kanske byte av bil och fortsatt flykt i kostym och slips.

Tänk lite mer flexibelt inom ramen för vad som är rimligt.
Det är ju såklart fullt möjligt. Mannen HH såg verkade ju ta av sig en jacka för att ha en ny under den.

Men jag gillar inte att göra antaganden bara för att få det att passa in.

Men iofs. Allt med den mannen stämmer rätt bra med vad flera vittnen har sagt om mannen i korsningen, förutom jackan. Det kan röra sig både om ett byte och en felaktig vittnesuppgift.

Och det är ju misstänkt att springa från platsen och hoppa in i en bil direkt efter mordet.
Citera
2024-06-30, 22:35
Avstängd
Tanachs avatar
Blev Holmér och Ebbe Carlsson dömda till fängelse när de ertappades med att smuggla in illegal avlyssningsutrustning till Sverige?
Citera
2024-06-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du bjuder på mycket underhållning att alla vi Benny Hill-kopior är hopplöst slagna.

- LP föreslår att man skall korsa Sveavägen, men det betyder inget. Nej, nej, en ren slump tydligen. OP skulle ha korsat vägen ändå. Jo men visst.
- Alternativt så skulle LOP korsa en 4-filig väg mitt i vintern för att slippa passera ett långsamt gående par på V sidan. "Inget egendomligt". Läser du aldrig vad du skrivit innan du postar?
- Trots att det tydligen finns en man "som följer efter paret Palme från biografen ner till Dekorima" så är det inte han som mördar OP. OP har i stället ett möte vid Dekorima med denne man, som fölljt efter från Grand, men det är inte den han möter som mördar honom. Går inte, man kan inte bli mördad av någon man känner, det är "orimligt". In med en GM till i stället.
- "Enligt Lisbeth dröjer sig gärningsmannen kvar vid byggbarackernas västra ände åtminstone uppemot minuten efter skotten". Fast det säger hon inte alls. Hon säger i förhör 7/5 1986 (dvs 2 månader efteråt) att när hon tittar in i gränden, efter en tid hon måste ha haft mycket svårt att upppskatta, ser hon på 75 m avstånd en man som hon antar är GM. Majoriteten av de som läser tråden fattar att detta med all sannolikhet är LJ. Men inte du. Du stoppar i stället in en andra GM.
- LP ljuger inte i vanlig mening, hon ""ljuger genom utelämnande" trots att hon pekar ut en oskyldig CP i TR och får honom dömd till livstid för mord (!). Vi får också lära oss om lagstiftningen i din alternativa verklighet: LP "ljuger därför att hon är tvungen till det enligt svensk lag". Du kan kanske underhålla oss med vilken lagparagraf som tvingar medborgare till mened.

Allt detta ovan skulle vara underhållande och ingen stor sak om du hade vett att vara ödmjuk för att detta är din hypotes om vad som hände. Men i stället skriver du långa inlägg där du förklarar att du har rätt, och alla andra har fel. Eller så är vi på en "mörkläggarbana" för att dölja det du menar är den enda sanningen. Där kommer clownnäsan, och den är inte charmig utan irriterande.

Om jag skulle promenera hem från Grand så skulle jag göra i stort sett samma vägval som makarna Palme gjorde. Antingen går man via riksdagshuset eller så går man bakvägen via slottet. Vägen via slottet är nog bättre en fredagskväll. Om man tar den vägen så går man företrädesvis över till Sveavägens östra sida vid någon av korsningarna innan Kungsgatan. För när man väl kommer ner i smeten är det bättre att befinna sig på östra sidan än att behöva gå på baksidan av Hötorgscity och sedan behöva korsa borta vid Sergelrondellen. Det är det jag menar med att det egentligen inte är något konstigt med makarna Palmes vägval.

Dekorima, dit Olof Palme ville gå, ligger då på vägen hem. Det är enkelt och smidigt att stanna till för att möta någon kurir och "hämta post" från östsidan som man sedan tar med sig raka spåret hem. Ett optimalt ställe för postöverlämning i många avseenden.

Att Lisbeth Palme uppger att de korsade Sveavägen därför att hon ville kolla in Saris skyltfönster betyder inte att det är den verkliga anledningen. Till Ingeborg Sundh säger hon ju något annat, och då är hon i chock och har ännu inte hittat på sin officiella cover story. Den cover storyn behöver inte heller vara någon direkt lögn, för de stannade ju tydligen till på vägen för att titta i det fönstret. Men det kan ju lika gärna bero på att det låg längs vägen till Dekorima dit Olof Palme ville gå.

Du förvränger vad jag sagt om Lisbeth Palmes sanningsenlighet. Att "ljuga genom utelämnande" är ju inte alls liktydigt med att begå mened. Hur skulle hon kunna begå mened när hon är målsägande och således inte ens edsvuren vid rättegångarna? Det står henne fritt att ljuga som en häst travar, för så fungerar det svenska rättssystemet. Dessutom kom de här frågorna överhuvudtaget inte upp vid rättegångarna, utan där såg man noga till att lägga upp det hela så att Lisbeth inte skulle vållas några obehag genom att behöva sitta och ljuga för att hemlighålla mannen ifråga. Annars är det ju inte ovanligt att svenska tjänstemän ljuger genom utelämnande, det är enbart vid grövre brott som tystnadsplikten bryts när de vittnar under ed. Men som sagt vittnade Lisbeth inte ens under ed.

På frågan om Lisbeth skulle vara kapabel att med berått mod peka ut en oskyldig man för mordet på hennes make så svarar jag obetingat "ja". Jag tror inte ett ögonblick att Lisbeth själv verkligen trott att det var Christer Pettersson skjutit Olof Palme. Utan utpekandet av Pettersson var något hon kunde kosta på sig, helt enkelt för att få stopp på alla fortsatta processer.

När hon väl pekat ut Pettersson, med extremt överdriven säkerhet, så var hennes pekfinger förbrukat och hon var oanvändbar ur rättslig synpunkt. Det här har jag skrivit en hel del om i tidigare inlägg. Som rättsligt förbrukad blev Lisbeth också ofarlig för konspirationen bakom mordet, och kunde därmed räkna med att de skulle lämna henne och barnen ifred.

Även om utpekandet på ett plan var en ful gest så hade det ju inget avgörande bevisvärde när fallet väl kom upp i hovrätten. Att tingsrätten fällde Pettersson hör väl till de mest beklämmande domsluten i svensk nutidshistoria. Det fanns ju inga bevis alls mot honom utan det var formligen "ord mot ord" dvs Lisbeths pekfinger mot Petterssons ihärdiga nekande. Det kunde vem som helst räkna ut på förhand att Pettersson skulle frikännas i hovrätten.

Läs Marjasins förhör med Riberdahl så får du se hur åklagarna såg på saken. Helin som var garvad och ganska cynisk menade att de hade tillräckligt för att få igenom det hela i tingsrätten men inte i hovrätten. Så blev det mycket riktigt, och då undrar man kanske varför de inte väntade med åtalet tills de fått ihop tillräckligt för hovrätten. Svaret på den frågan är att det ville de inte, utan istället dribblade de med "åtalsplikten" för att hålla ryggen fri inför det förutsägbara fiaskot. Sådant här kan de.

Till skillnad från dig är Lisbeth Palme ingen juridisk idiot och i den mån hon inte själv kunde göra de förhållandevis enkla bedömningarna så fanns ju Olofs bror Claës i familjen. Dessutom hade de ju Bertil Södermark som husadvokat, som drev egen storbyrå och lätt kunde hjälpa till med det här.

Saken är alltså, att vi kan vara mycket säkra på att Lisbeth pekade ut Christer Pettersson i lika full som trygg förvissning om att denne skulle frikännas – om inte i tingsrätten så i alla fall i hovrätten. När man vet det på förhand så kan man bete sig som Lisbeth och låtsas som att man är 100% säker trots att det i verkligheten är totalt omöjligt under sådana observationsförhållanden. Men när man uttryckt 100% säkerhet vid utpekandet så är som sagt pekfingret förbrukat och då blir man lämnad ifred. Det ser jag som den verkliga syftet bakom det här taskspelet.

Det om Lisbeths utpekande av Christer Pettersson, som du harvar på om trots att du helt uppenbart inte vet vad du talar om. Att inte ens känna till att Lisbeth varit målsägande och därför inte edsvuren vid rättegångarna, det är väl ett uttryck för total inkompetens. Du borde ägna dig åt något annat istället för att slösa bort både din egen tid och andras på att sitta här och dilla och ljuga om Palmemordet.

Resten av dina dumheter har jag redan diskuterat i botten här på forumet bara häromdagen. För övrigt säger det sig självt att det är mina teorier som jag torgför här på forumet. Andra får torgföra sina teorier. Vad som är rätt och fel i Palmemordet går att avgöra genom ordentlig analys, och då är det alldeles solklart att du haft fel i det mesta du påstått. Sedan har jag varit ofin nog att säga till om det, och då kryper den där inre sossen fram och du börjar yla över hur alla som inte är lika mjuka i kolan som du själv "saknar ödmjukhet". Det är tyvärr så det blivit efter hundra år av sossefördumning. Hela landet har blivit en enda stor idiotanstalt där puckona ska bestämma om alla därför annars är det synd om dem.
Citera
2024-07-01, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
En tänkvärd artikel värd att begrunda.
Var det såhär det gick till eller?

https://utsikterinsikter.blogg.se/category/allmant.html

Ja, efter att ha läst texten ett flertal gånger så tycker jag att den på ett rimligt och övergripande vis förklarar de många konstigheter som omgärdar händelserna vid Sveavägen/Tunnelgatan -86 samt efterföljande utredningsarbete och rättsprocesser.

Hans Holmér gjorde förmodligen ett antal misstag som många har hävdat, men dessa relaterar till det verkliga uppdraget snarare än att finna en verklig mördare. Dvs syftet var, precis som nämns i det länkade blogginlägget, att hitta en trovärdig syndabock att offra.

Dock är det något som skaver lite, avseende Borlänge och förklaringen till denna resa. Det låter tillkrånglat, om syftet endast var att delta i eller övervaka nämnd kuppförsvarsövning. Jag kan inte sätta fingret på det, men intuitivt känns det mer som om han visste att något ytterligare skulle hända och därför var speciellt mån om att officiellt ha varit drygt 20 mil från händelsen. Detta samtidigt som han faktiskt av någon anledning behövde passera mordplatsen strax efter det att skotten hade avlossats. Det känns inte som att slumpen får plats här. Får processa detta lite mer.
Senast redigerad av MundanityOne 2024-07-01 kl. 00:17.
Citera
2024-07-01, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Svartenbrandt är mördaren. Svarten liknade en utlänning. Svarten har skrivit de sk Skelleftehamnsbreven + andra brev.
Så man kan inte ta vissa saker för sanning i breven. De som avleder från honom själv.
Om folk börjar kolla på Svarten istället för andra är det enklare att få ihop något.

Svarar mig själv för jag vill ha sagt att det är slöseri med tid om man bygger upp en historia på hittepåbrev fast kanske något i vissa brev är sant. Det ser man ev om man vet förloppet vid mordet. Jag kan ju känna igen brev eftersom jag brevväxlade länge med S o har brev med olika skrivsätt + just understrykningar som finns i många av de anonyma breven. O det var en chock när jag kände igen de sk Skelleftehamnsbreven. Sen har livet varit skit.
Kunde Engström pekas ut så hade Svartenbrandt enklare kunnat pekas ut men jag vetifan vad sista PU var ute efter? De som inte ens ville kännas vid att S var förhörd. Mycket underligt allt! Jag trodde inte detta om Svenskt rättsväsende o jag gjorde allt jag kunde för det skulle rättas till. O kämpar ännu med ojämna mellanrum.
Senast redigerad av Cianneli 2024-07-01 kl. 07:32.
Citera
2024-07-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Aldrig hört talas om honom tidigare. Men han ser ju väldigt lik ut. Kan du göra en kort utläggning om honom?

Hm, det blir inte lätt.

Dels är uppslagen i avsnittet https://wpu.nu/wiki/Avsnitt22353 söndermaskerade och något förhör med Leif Jensen finns inte, åtminstone inte offentligt.

Det som finns är podden om Swedenborgskyrkan och några för oss ”okontrollerbara källor” finns inte angivna, allmänna hänvisningar anges.

Den bild som ges ”offentligt” är att Leif Jensen ägde en revolver och var boende på Island under åren före MOP där han avskedats från två arbeten som lärare i danska och eventuellt tyska. Dessutom anges i podden att han var ”alkoho!iserad”. Han var gift med Christina men hon bodde i Stockholm, Sverige.

Dagen efter mordet, 1986-03-01 sent på eftermiddagen, kom Leif Jensen hem till Christina och säger som podden anger ”här fritt återgivet”:

… Leif Jensen är glad och upprymd och säger att han vet vem det är som har skjutit Olof Palme. Leif gick också upp på vinden (oklart varför). Samma kväll åker Leif Jensen tillbaka till Island.

1986 kort efter mordet på Olof Palme förlorade Leif Jensen sitt lärararbete men får ett nytt arbete som han också blir avskedad från och han återvänder till Christina i Stockholm.

1987/1988 (?) köper Leif och Christina hus i Spånga och vid renovering tror Christina att Leif gömt mordvapnet på vinden.

Det är i korthet vad som finns utöver biografi och några händelser under höst/vinter 1985 som jag kommenterar nedan.

Vid riksdagsvalet 1985-09-15 vann Socialdemokraterna regeringsmakten med Olof Palme som statsminister.

I utredningen förekommer det åtminstone tre uppgiftslämnare som säger sig under höst/vinter 1985 blivit erbjudna pengar för att delta i en mordkonspiration mot Olof Palme Alf Enerström, Håkan Ingerwall och Cenneth Neilberg. Det rör sig om summor omkring en miljon kronor per person.

Min fråga om Leif Jensen är följande:

Hur kunde den arbetslöse och ”alkoholiserade” Leif Jensen köpa hus i Spånga? Jag kan inte se att han var kreditvärdig för lån till ett husköp.

Under november (efter valet) blir Leif Jensen inbjuden av Andrey Edelfeldt, som bodde i Swedenborgskyrkans byggnad i Tegnérlunden 7 bakom biografen Grand för att hålla föredrag.

Det sägs i podden att Leif också bevistade ett möte som hade handlat om Olof Palmes resa till Sovjetunionen och eventuellt avtal om kärnvapenfri zon i Sverige.

Det kan ha varit möten av slag som anges i

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HE15241 (Om högerextrema möten på Swedenborgskyrkan, Tegnérlunden 7, Stockholm.

Vid jul/nyår 1985/1986 befinner sig Leif Jensen i Stockholm hos sin fru Christina och får då besök av en ”lång och vältränad mi!itär” enligt Christina.

Min tanke är att Leif Jensen var/hade varit medlem av ”stay behind”-grupp i Danmark och var känd och blev inbjuden till möte i november för att man ville sondera hans inställning till ett attentat.

Leif Jensen hade tidigare i Stockholm dödat en man i ett parkeringsgarage då han blivit överfallen enligt Christina.

Min misstanke är att det kan ha rört sig om en avrättning inom ”Stay Behind” av en spion/förrädare/säkerhetsrisk. Leif Jensen studerade yoga och österländska stridstekniker och tränade många.

I december 1985 kom erbjudandet om deltagande i mordet på Olof Palme från den ”långe och vältränade militären” och Leif Jensen deltog i en grupp på mordkvällen men han sköt inte Olof Palme.

Källorna är som jag angett polisförhör och den podd som anges på personsidan om

https://wpu.nu/wiki/Leif_Jensen
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-01 kl. 14:50.
Citera
2024-07-01, 16:54
Medlem
Citat:
(Klicka bakåt för referensinlägg, som emellertid handlar om LZJ och Swedenborgarna.)

En sidogrej till dig, Utredaren, rörande dagens uppdateringar på WPU. Jag såg att ni lagt in (Stora) Sällskapet där:
https://wpu.nu/wiki/Sällskapet

När jag såg det kom jag att tänka på IB-mannen Jan Leijonhielms bok "Ett svenskt Leijon", där Sällskapet omtalas på sid 78-79 om "Säkra mötesplatser". Där kan vi bland annat läsa följande:

"En annan säker mötesplats visade sig vara den sällskapsklubb med namnet Sällskapet jag var medlem i och som låg i centrala Stockholm. Dit kunde man bjuda in vem som helst och sitta avskilt för känsliga samtal. Den stora fördelen var att man då kunde uppträda separat vid ankomst och avfärd och således inte behövde ses tillsammans på allmän plats. Det gick ju därmed heller inte att följa någon i syfte att ta reda på vem personen skulle träffa. Någon avlyssning behövde man heller inte befara och ledamöterna i Sällskapet ansågs säkra." (sid 78)

"Medlemskap i Sällskapet gav även tillträde till ett antal liknande klubbar världen över, framför allt var brittiska klubbar rikt representerade. Således kunde jag på liknande sätt som i Stockholm arrangera diskreta möten på olika klubbar med till exempel representanter från den brittiska underrättelsetjänsten MI6 och andra." (sid 79)

Det finns lite mer detaljer i boken, bland annat nämns The Lotos Club i New York som en av klubbarna som Leijonhielm kunnat besöka via medlemskapet i Sällskapet, men det viktigaste finns med här och jag vill inte göra några längre utdrag ur upphovsrättsskyddat material. Jag tänkte att det här kunde vara av intresse för alla som är inne på IB och Stay Behind, och att du själv kanske kunde vara intresserad av att lägga in något av det på WPU.

Av WPU:n om Sällskapet framgår att ordföranden vid tiden för Palmemordet hette Reinhold Geijer, ett mycket känt namn i Stay Behind-sammanhang. Om denna uppgift är bekräftad vet jag dock inte, men det låter i och för sig högst rimligt. Det är i alla fall föga förvånande, att Leijonhielm skriver att "ledamöterna i Sällskapet ansågs säkra"!
Citera
2024-07-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
En sidogrej till dig, Utredaren, rörande dagens uppdateringar på WPU. Jag såg att ni lagt in (Stora) Sällskapet där:
https://wpu.nu/wiki/Sällskapet

När jag såg det kom jag att tänka på IB-mannen Jan Leijonhielms bok "Ett svenskt Leijon", där Sällskapet omtalas på sid 78-79 om "Säkra mötesplatser". Där kan vi bland annat läsa följande:

"En annan säker mötesplats visade sig vara den sällskapsklubb med namnet Sällskapet jag var medlem i och som låg i centrala Stockholm. Dit kunde man bjuda in vem som helst och sitta avskilt för känsliga samtal. Den stora fördelen var att man då kunde uppträda separat vid ankomst och avfärd och således inte behövde ses tillsammans på allmän plats. Det gick ju därmed heller inte att följa någon i syfte att ta reda på vem personen skulle träffa. Någon avlyssning behövde man heller inte befara och ledamöterna i Sällskapet ansågs säkra." (sid 78)

"Medlemskap i Sällskapet gav även tillträde till ett antal liknande klubbar världen över, framför allt var brittiska klubbar rikt representerade. Således kunde jag på liknande sätt som i Stockholm arrangera diskreta möten på olika klubbar med till exempel representanter från den brittiska underrättelsetjänsten MI6 och andra." (sid 79)

Det finns lite mer detaljer i boken, bland annat nämns The Lotos Club i New York som en av klubbarna som Leijonhielm kunnat besöka via medlemskapet i Sällskapet, men det viktigaste finns med här och jag vill inte göra några längre utdrag ur upphovsrättsskyddat material. Jag tänkte att det här kunde vara av intresse för alla som är inne på IB och Stay Behind, och att du själv kanske kunde vara intresserad av att lägga in något av det på WPU.

Av WPU:n om Sällskapet framgår att ordföranden vid tiden för Palmemordet hette Reinhold Geijer, ett mycket känt namn i Stay Behind-sammanhang. Om denna uppgift är bekräftad vet jag dock inte, men det låter i och för sig högst rimligt. Det är i alla fall föga förvånande, att Leijonhielm skriver att "ledamöterna i Sällskapet ansågs säkra"!

Tack för visat intresse.

Som du säger var Sällskapet en klubb där det ansågs att diskreta samtal om känsliga ämnen kunde avhållas utan risk för avlyssning. Jag är inte så säker på det, men, men.

Enligt https://sv.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Reinhold_Geijer_(1917%E2%80%932009 )&diffonly=true var Reinhold Geijer VD för Sällskapet 1989-1990. Har du någon annan uppgift med referens är jag intresserad.

Orsaken till att Sällskapet finns med på WPU är att dess lokaler nyttjades mordkvällen för ett föredrag där åtminstone en person hörd i utredningen var närvarande och således hade alibi. Om han var närvarande för att skaffa sig alibi eller av en slump är svårt att säga. För en konspirationsmedlem som inte deltog operativt vore det ett smart drag.

Min uppfattning om denna typ av klubbar och sammanslutningar är följande:

I fallande "betydelseordning" för kampanjer mot bl a Olof Palme har vi

* https://wpu.nu/wiki/Sällskapet

* https://wpu.nu/wiki/Karolinska_Förbundet

* https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S:t_Michaelsorden

* Ramadakonferensen

* https://wpu.nu/wiki/Swedenborgskyrkan

Se https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HE15241 Om högerextrema möten på Swedenborgskyrkan, Tegnérlunden 7, Stockholm.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HE15241-00

UL beskriver gruppen som en frimurarloge i budgetklass - en slags högerextrem adelssammansvärjning - som en gång i veckan - varje lördag klockan 15:00 höll möte på Swedenborgskyrkan i Stockholm.
I podden sägs det att Christina hävdar att Leif Jensen var på ett frimurarmöte.

Jag tror att han var på ett möte på Swedenborgskyrkan där även frimurare deltog.

Denna grupp var så att säga långt ner i hierarkin och kunde släppa in likasinnade som inte tilläts komma in på Sällskapet eller passade in i högre stående sällskap.

Kalla dom för fotfolket som skulle utgöra det smutsiga arbetet. Här passade Leif Jensen in.

Som exempel han nämnas

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HE12437-00

Citat:
VAR DET KANSKE BAKOM SWEDENBORGSKYRKANS MURAR MORDET PÅ PALME PLANERADES?
och

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HE12307-00

EAP:s valkampanj 1985 där Alf Enerström deltog som talare.

Jag ser detta som en svensk del i en konspiration som styrdes från utlandet.

Mycket återstår att korrekturläsa och sammanställa men jag kommer att ha dina kommentarer i åtanke när jag kommer dit
Citera
2024-07-01, 18:33
Medlem
Faderligs avatar
Kan ni som var levande och bosatta i Stockholm svara på ungefär homogent vit en tur i Stockholms innerstad var en fredagskväll 1986?

Observationerna av sydländska män verkar ju vara rätt många. Men är det avvikande? Bland vittnena så är det väl i princip enbart NF och AZ som inte är nordeuropeer. Och det av rätt många vittnen.

Vintertid är det ju inte turistsäsong heller. Men då det var Stockholm måste väl en del utlänningar vara där i jobbrelsterade syften. Fast då kanske man inte så ofta vandrar runt för sig själv i kvarteren runt Sveavägen sent om kvällen iofs.
Citera
2024-07-01, 18:36
Medlem
Citat:
Tack för visat intresse.

Som du säger var Sällskapet en klubb där det ansågs att diskreta samtal om känsliga ämnen kunde avhållas utan risk för avlyssning. Jag är inte så säker på det, men, men.

Enligt https://sv.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Reinhold_Geijer_(1917%E2%80%932009 )&diffonly=true var Reinhold Geijer VD för Sällskapet 1989-1990. Har du någon annan uppgift med referens är jag intresserad.

Orsaken till att Sällskapet finns med på WPU är att dess lokaler nyttjades mordkvällen för ett föredrag där åtminstone en person hörd i utredningen var närvarande och således hade alibi. Om han var närvarande för att skaffa sig alibi eller av en slump är svårt att säga. För en konspirationsmedlem som inte deltog operativt vore det ett smart drag.

Min uppfattning om denna typ av klubbar och sammanslutningar är följande:

I fallande "betydelseordning" för kampanjer mot bl a Olof Palme har vi

* https://wpu.nu/wiki/Sällskapet

* https://wpu.nu/wiki/Karolinska_Förbundet

* https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S:t_Michaelsorden

* Ramadakonferensen

* https://wpu.nu/wiki/Swedenborgskyrkan

Se https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HE15241 Om högerextrema möten på Swedenborgskyrkan, Tegnérlunden 7, Stockholm.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HE15241-00

UL beskriver gruppen som en frimurarloge i budgetklass - en slags högerextrem adelssammansvärjning - som en gång i veckan - varje lördag klockan 15:00 höll möte på Swedenborgskyrkan i Stockholm.
I podden sägs det att Christina hävdar att Leif Jensen var på ett frimurarmöte.

Jag tror att han var på ett möte på Swedenborgskyrkan där även frimurare deltog.

Denna grupp var så att säga långt ner i hierarkin och kunde släppa in likasinnade som inte tilläts komma in på Sällskapet eller passade in i högre stående sällskap.

Kalla dom för fotfolket som skulle utgöra det smutsiga arbetet. Här passade Leif Jensen in.

Som exempel han nämnas

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HE12437-00

Citat:
VAR DET KANSKE BAKOM SWEDENBORGSKYRKANS MURAR MORDET PÅ PALME PLANERADES?
och

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HE12307-00

EAP:s valkampanj 1985 där Alf Enerström deltog som talare.

Jag ser detta som en svensk del i en konspiration som styrdes från utlandet.

Mycket återstår att korrekturläsa och sammanställa men jag kommer att ha dina kommentarer i åtanke när jag kommer dit

Tack för ytterligare kött på benen. Bra också med bekräftelse på Reinhold Geijers ordförandeskap (eller VD-skap snarare) i Sällskapet. Du skrev 1989-90 här, men i Wikipedia-artikeln som du hänvisar till står det 1980-90. En enkel felskrivning vad det verkar. Och då kan vi konstatera att det stämmer som det stod i WPU:n om Sällskapet att Geijer var VD vid tiden för Palmemordet.

Fint att höra hur du tänker dig rangordningen mellan kotterierna. För egen del har jag kanske inte tänkt i sådana banor, men ändå har Leif Zeilich Jensen nog funnits med på ett hörn. Jag försökte mig på att borra lite i det, men "änkan" var dels inte särskilt samarbetsvillig och när jag upptäckte att hon lämnat falsk information om vissa saker så avtog även mitt intresse för att fortsätta där.

Det som håller LZJ kvar i mitt bakhuvud råkar vara precis det som fick polisen att avfärda honom när änkan försökte få dem intresserade, nämligen kroppslängden. LZJ var bara 170 cm lång, vilket polisen ansåg för kort för att han skulle kunna vara gärningsman. Men jag har en lite annan uppfattning om gärningsmannens kroppslängd, som när jag sammanställer materialet hamnar på 170-175 cm.

Swedenborgarna framstår för mig som ett ganska harmlöst sällskap av esoteriskt lagda stofiler, och S:t Mikaelsorden är väl ett romersk-katolskt sällskap som står under påvligt överinseende. Det som intresserar en med de här miljöerna är väl snarast just att de kan tänkas fungera som mötesplatser för folk med anknytning till säkerhetstjänsterna, vilket uppenbarligen varit fallet med Sällskapet. Vad jag försöker säga är att det är individer som rör sig i de kretsarna som kan tänkas vara intressanta snarare än ordenslogerna, klubbarna eller sällskapen som sådana.

Det där om en "svensk del i en konspiration som styrdes från utlandet" är jag också inne på, men noterar då att den svenska delen antagligen består av flera inbördes oberoende bitar som alltså inte ens känt till varandra. Var och en av de bitarna kan kanske beskrivas som någon slags delkonspiration men lär snarare ha tett sig som mer eller mindre legitima underrättelseoperationer för dem som deltagit i dem. Vad jag säger är alltså, att de flesta medverkande varken torde ha haft någon överblick över helheten eller varit medvetna om vad det hela egentligen handlat om och gått ut på.
Citera
2024-07-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Tack för ytterligare kött på benen. Bra också med bekräftelse på Reinhold Geijers ordförandeskap (eller VD-skap snarare) i Sällskapet. Du skrev 1989-90 här, men i Wikipedia-artikeln som du hänvisar till står det 1980-90. En enkel felskrivning vad det verkar. Och då kan vi konstatera att det stämmer som det stod i WPU:n om Sällskapet att Geijer var VD vid tiden för Palmemordet.

Fint att höra hur du tänker dig rangordningen mellan kotterierna. För egen del har jag kanske inte tänkt i sådana banor, men ändå har Leif Zeilich Jensen nog funnits med på ett hörn. Jag försökte mig på att borra lite i det, men "änkan" var dels inte särskilt samarbetsvillig och när jag upptäckte att hon lämnat falsk information om vissa saker så avtog även mitt intresse för att fortsätta där.

Det som håller LZJ kvar i mitt bakhuvud råkar vara precis det som fick polisen att avfärda honom när änkan försökte få dem intresserade, nämligen kroppslängden. LZJ var bara 170 cm lång, vilket polisen ansåg för kort för att han skulle kunna vara gärningsman. Men jag har en lite annan uppfattning om gärningsmannens kroppslängd, som när jag sammanställer materialet hamnar på 170-175 cm.

Swedenborgarna framstår för mig som ett ganska harmlöst sällskap av esoteriskt lagda stofiler, och S:t Mikaelsorden är väl ett romersk-katolskt sällskap som står under påvligt överinseende. Det som intresserar en med de här miljöerna är väl snarast just att de kan tänkas fungera som mötesplatser för folk med anknytning till säkerhetstjänsterna, vilket uppenbarligen varit fallet med Sällskapet. Vad jag försöker säga är att det är individer som rör sig i de kretsarna som kan tänkas vara intressanta snarare än ordenslogerna, klubbarna eller sällskapen som sådana.

Det där om en "svensk del i en konspiration som styrdes från utlandet" är jag också inne på, men noterar då att den svenska delen antagligen består av flera inbördes oberoende bitar som alltså inte ens känt till varandra. Var och en av de bitarna kan kanske beskrivas som någon slags delkonspiration men lär snarare ha tett sig som mer eller mindre legitima underrättelseoperationer för dem som deltagit i dem. Vad jag säger är alltså, att de flesta medverkande varken torde ha haft någon överblick över helheten eller varit medvetna om vad det hela egentligen handlat om och gått ut på.

Det som intresserar mig är individerna inte organisationerna. I Sverige kan inte en organisation fällas i domstol för mord.

Att individer engageras i kampanjer mot Olof Palme innebär inte med automatik att de är delaktiga i en mordkonspiration mot honom. De kan ta deltagit i politiska kampanjer och/eller smutskastning av personen Olof Palme samt några som spanade/övervakade Olof Palme.

Att utländska anstiftare framställer förfrågan till pålitliga personer i de här nätverken om lämpliga kandidater till en "attentatsgrupp" kan ha fått oönskad effekt.

Ordspråket säger ju:
"Vad en vet, vet ingen, vad två vet, vet hela världen."

Man kan säga att "oauktoriserade" vidareförfrågningar gjordes varav några hamnade i spaningsuppslag.

Personer som tillfrågades var bl a fallskärmsjägare, pistolskyttar, Palmekritiker och kriminella med våldskapital. M a o inte professionella yrkesmördare.

Med tanke på den uppsjö av f d legosoldater från södra Afrika och Sydamerika som finns tillgängliga förefaller det som rekryteringsverksamheten mer är en fälla och s k "fall guy" som skall anklagas.

En del av uppslagen kan innehålla relevanta ledtrådar uppåt i den "svenska hierarkin" men det fattas angivna kopplingar till de utländska anstiftarna.
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-01 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in