Citat:
Det som intresserar mig är individerna inte organisationerna. I Sverige kan inte en organisation fällas i domstol för mord.
Att individer engageras i kampanjer mot Olof Palme innebär inte med automatik att de är delaktiga i en mordkonspiration mot honom. De kan ta deltagit i politiska kampanjer och/eller smutskastning av personen Olof Palme samt några som spanade/övervakade Olof Palme.
Att utländska anstiftare framställer förfrågan till pålitliga personer i de här nätverken om lämpliga kandidater till en "attentatsgrupp" kan ha fått oönskad effekt.
Ordspråket säger ju:
"Vad en vet, vet ingen, vad två vet, vet hela världen."
Man kan säga att "oauktoriserade" vidareförfrågningar gjordes varav några hamnade i spaningsuppslag.
Personer som tillfrågades var bl a fallskärmsjägare, pistolskyttar, Palmekritiker och kriminella med våldskapital. M a o inte professionella yrkesmördare.
Med tanke på den uppsjö av f d legosoldater från södra Afrika och Sydamerika som finns tillgängliga förefaller det som rekryteringsverksamheten mer är en fälla och s k "fall guy" som skall anklagas.
En del av uppslagen kan innehålla relevanta ledtrådar uppåt i den "svenska hierarkin" men det fattas angivna kopplingar till de utländska anstiftarna.
Att individer engageras i kampanjer mot Olof Palme innebär inte med automatik att de är delaktiga i en mordkonspiration mot honom. De kan ta deltagit i politiska kampanjer och/eller smutskastning av personen Olof Palme samt några som spanade/övervakade Olof Palme.
Att utländska anstiftare framställer förfrågan till pålitliga personer i de här nätverken om lämpliga kandidater till en "attentatsgrupp" kan ha fått oönskad effekt.
Ordspråket säger ju:
"Vad en vet, vet ingen, vad två vet, vet hela världen."
Man kan säga att "oauktoriserade" vidareförfrågningar gjordes varav några hamnade i spaningsuppslag.
Personer som tillfrågades var bl a fallskärmsjägare, pistolskyttar, Palmekritiker och kriminella med våldskapital. M a o inte professionella yrkesmördare.
Med tanke på den uppsjö av f d legosoldater från södra Afrika och Sydamerika som finns tillgängliga förefaller det som rekryteringsverksamheten mer är en fälla och s k "fall guy" som skall anklagas.
En del av uppslagen kan innehålla relevanta ledtrådar uppåt i den "svenska hierarkin" men det fattas angivna kopplingar till de utländska anstiftarna.
Håller med om allt du säger här. Övervakningsoperationen är en sak, den förutsätter att man redan har en sådan apparat igång och då finns inte så mycket att välja på. Sten Andersson talade i ett skede om något slags Stay Behind-nätverk som höll koll på Palme, men utöver det är det väl bara EAP:arna som man hört talas om att höll på med sådant. Så den pålitlige med försänkningar kan eventuellt tänkas heta Gaddy i efternamn, för att konkretisera lite. Där finns ju även en känd förbindelse med US Army Intelligence i Wiesbaden.
Själva utförandet är en annan femma. Där går det inte att förlita sig på någon lokal förmåga, för då måste man sätta livstids överrock på vederbörande efteråt. Det blir väldigt besvärligt. Bättre då att hämta in någon utifrån som kan sådana saker och som sticker direkt ut igen efter avklarat uppdrag. Bäst av allt är väl om vederbörande avlider i cancer kort efter attentatet och tagit uppdraget för att kunna lämna lite efter sig till familjen. Döda män talar inte, och det gäller ju även inhemska förmågor. Överrocken blir överflödig.
Jag ser nyckeln till det hela i frågan hur de får ut Palme, och får honom till mordplatsen. Då utgår jag från ett mötesscenario, i enlighet med vad jag argumenterat många gånger i tråden. Det är ju inte vad som helst eller vem som helst som får Palme att gå till ett visst på förhand bestämt ställe vid den tiden en kall fredagskväll. Just det osannolika i att han skulle göra det, men ändå gör det, kan alltså användas i bevissyfte – som länk i en indiciekedja då. Urvalet av personer som "kan få dit" Palme blir då mycket snävt, och det är i den kretsen jag menar att vi borde titta efter den där svenska länken på hög nivå.
Att hitta ingångar är precis det problem jag länge tampats med, och fortfarande gör det i viss mån. Men rent generellt så gäller principen, att för att hitta en sådan ingång måste man först identifiera anomalier och sedan sätta dem på prov i syratester. De anomalier som överlever syratesten fungerar då som en slags konservöppnare, med vars hjälp man kan bryta igenom förseglingen. Mötesscenariot är ett exempel, mordtidskorrigeringen till 23.19 är ett annat, telefonkontrollen av Roger Östlund är ett tredje. De har alla gemensamt att man sopat något under mattan som inte skulle få synas.