2024-06-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Då är det olika rek beroende på vem man frågar. Frågar man google så är det sex månader och frågar man min bvc så är det plus sex månader. Frågar man i Afrika så är det två år 😅

Jag tror inget är hugget i sten, men från sex månader så behöver alla bebisar mer järnberikad mat och då är välling/gröt perfekt. Det kommer ju inte med amningen/ersättningen.

Rekommendationen från livsmedelsverket är helamning (eller ersättning) i sex månader, sedan introduktion av mat i barnets takt och fortsätta med amning/ersättning tills barnet är minst ett år (minst två år enligt WHO). Förstår inte varför så många tycker att det är oklart, det står väldigt tydligt på livsmedelsverkets sida om mat till spädbarn 🫣
Citera
2024-06-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partiell
Rekommendationen från livsmedelsverket är helamning (eller ersättning) i sex månader, sedan introduktion av mat i barnets takt och fortsätta med amning/ersättning tills barnet är minst ett år (minst två år enligt WHO). Förstår inte varför så många tycker att det är oklart, det står väldigt tydligt på livsmedelsverkets sida om mat till spädbarn 🫣
Varför finns det då välling som är från 6 månader och 8 månader?
Citera
2024-06-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linneakerstin
Hennes storhandling var ju mest halvfabrikat. Och varför har hon bananerna i plastpåse? Dom har redan skal på sig. Och vem använder plastpåse till frukten numera?

Och vem åker 45 km enkel riktning för att storhandla på City gross? eller var det storhandling då de åkte till Jönköping och passade på när de var på Ikea samtidigt? Vi har faktsikt Ica, Coop och Xtra här i byn 😅😅😅
Citera
2024-06-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partiell

Jadu jag sa inte att vårt barn åt BARA ersättning till ett års ålder. Även vanlig mat efter sex månader. Fattar inte riktigt vad som är fel? 🤔
Citera
2024-06-30, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skippan123
Varför finns det då välling som är från 6 månader och 8 månader?

Många ger välling istället för gröt, är ju typ flytande gröt egentligen. Ersättning en komplett näring för spädbarn, välling är en näringsrik dryck för lite äldre barn många ger det därför som kvällsfika eller om dom vaknar väldigt tidigt typ, och gröt är en fastare måltid för att introducera fast föda men är ju i princip välling fast utan all vätska.

Så det viktigaste är ju att om man tar bort ersättningen att barnet äter en varierad kost som innehåller alla de näringsämnen de behöver. Vilket dom får via ersättning/att amma så det handlar ju om vad man erbjuder barnet och vad barnet faktiskt vill äta, många ungar äter ju jättebra med mat redan från 6 mån medan andra äter väldigt dåligt, då är det bra att komplettera med ersättning istället för välling!

Så det behöver inte vara så att man fasar ut ersättning mot välling för det är inte riktigt samma sak. Men om barnet är van att tex dricka varm ersättning på kvällen så påminner varm välling om samma känsla osv men det är alltså inte riktigt samma sak
Senast redigerad av Hejhoppchokladtopp 2024-06-30 kl. 23:29.
Citera
2024-06-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhoppchokladtopp
Många ger välling istället för gröt, är ju typ flytande gröt egentligen. Ersättning en komplett näring för spädbarn, välling är en näringsrik dryck för lite äldre barn många ger det därför som kvällsfika eller om dom vaknar väldigt tidigt typ, och gröt är en fastare måltid för att introducera fast föda men är ju i princip välling fast utan all vätska.

Så det viktigaste är ju att om man tar bort ersättningen att barnet äter en varierad kost som innehåller alla de näringsämnen de behöver. Vilket dom får via ersättning/att amma så det handlar ju om vad man erbjuder barnet och vad barnet faktiskt vill äta, många ungar äter ju jättebra med mat redan från 6 mån medan andra äter väldigt dåligt, då är det bra att komplettera med ersättning istället för välling!

Fast helt ärligt hade jag aldrig stoppat välling i mina barn, det är ju flytande bukfylla och en sockerbomb därför som många barn blir "beroende" av den, det är typ bara i Sverige man ger välling till sina barn ett riktigt fenomen som inte existerar annanstans
Citera
2024-06-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motiv2011
Och vem åker 45 km enkel riktning för att storhandla på City gross? eller var det storhandling då de åkte till Jönköping och passade på när de var på Ikea samtidigt? Vi har faktsikt Ica, Coop och Xtra här i byn 😅😅😅

Men alltså. Inte för att försvara HT här, men bor man på landet exempelvis så har man kanske så långt till närmaste storbutik. Jag storhandlar också 45 minuter hemifrån.
Citera
2024-06-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhoppchokladtopp

Nja 6 månadersvällingen är ju ganska tunn den med så den gav jag som välling på kvällen och morgonen på samma sätt som man ger ersättning eller amning. Även på natten om det behövdes. Jag bytade bara ut sorten helt enkelt. Sen gav jag riktig kokt havregrynsgröt och vanlig hemgjord mat i övrigt.
Citera
2024-06-30, 23:30
Avslutad
Citat:
Fast helt ärligt hade jag aldrig stoppat välling i mina barn, det är ju flytande bukfylla och en sockerbomb därför som många barn blir "beroende" av den, det är typ bara i Sverige man ger välling till sina barn ett riktigt fenomen som inte existerar annanstans

Ja! Tror många tror att man måste gå från amma/ersättning till välling men det behövs inte alls. Och ofta håller dom sig inte alls särskilt mätt på välling utan kan vakna på natten av hunger osv.
Citera
2024-06-30, 23:36
Medlem
Citat:
Sockerbomb? Sen beror det väl på hur mycket man ger dem och hur länge. Mina barn har då inte blivit beroende. De fick välling tills de var ca 1 år på kvällen och sen åt de samma kost som vi vuxna helt och hållet. Så det handlar väl mer om hur lat man är. Men så är det väl med allt. Man får ju tänka lite själv också
Citera
2024-06-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippan123
Nja 6 månadersvällingen är ju ganska tunn den med så den gav jag som välling på kvällen och morgonen på samma sätt som man ger ersättning eller amning. Även på natten om det behövdes. Jag bytade bara ut sorten helt enkelt. Sen gav jag riktig kokt havregrynsgröt och vanlig hemgjord mat i övrigt.

Njah, köper inte det argumentet..ska man gå över till npgot så är det tillskottsnäring..Inte välling 🤷‍♀️
Citera
2024-06-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Gillar det där försöket att spara pengar genom att köpa hälften av maten från Eldorado, tex deras fiskpinnar som hon köpt är helt omöjliga att steka och smakar skit.

Men sen välling på tetra? Varför?? De är ju hemma hela tiden förutom korta shopping resor där Lars ändå käkar rumsvarm burkmat.

Eller är det till flygresan? Är tanken att Lars ska få suga på en rumsvarm vällingtetra?

Och de köper fortfarande ersättning, minns att jag brukat gå över helt till "vanlig mat" och välling i Larsas ålder (för de av mina barn jag ammat kortare tid).

Det är ju så jäkla olika med olika barn. Vårt barn är 1,5 och käkar ersättning på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in