Citat:
Det stämmer. Dock hade det inte blivit något omtag i hovrätten om inte HD hade beviljat resning. Men i Marina-målet så väckte man ju åtal utan att ha en kropp, varvid såväl Tingsrätten som Hovrätten friade eftersom man inte kunde konstatera att Marina ö.h.t var död och om hon var död så kunde man inte fastslå någon dödsorsak. 4-5 månader senare hittade Missing People Marinas kropp och man kunde konstatera att dödsorsaken stämde in på tesen. Man lyckades också återskapa raderade SMS från F.S som motbevisade tidigare utsagor. Man begärde då mycket riktigt resning hos Högsta Domstolen. HD beviljade då resning och återförvisade målet till Hovrätten - som i sin tur dömde F.S för mord. Så det var ju snarare tack vare Hovrätten, än tack vare HD.
Syftet med mitt svar var egentligen att ge exempel på olika försvarsstrategier i kvinnomord.
Min poäng var att Fredrik Svensson och Tishko Ahmed inte försökte framstå som hederliga och godhjärtade personer, vilket ju var uppenbart att de inte var.
De ansträngde sig inte för att vinna rättens sympatier utan var tämligen arroganta. Samtidigt höll de sig konsekvent till en stor lögn.
Jag tror att de framstod som mer trovärdiga i övrigt, vilket hjälpte dem att få tidsbegränsade straff.
FS fick 16 år vilket om jag inte missminner mig var 2 år över dåvarande norm för mord av ”normalgraden”. Han sköt Marina rätt genom huvudet i sömnen så hon slapp förhoppningsvis lida.
Tishko fick 18 år vilket är rätt uppseendeväckande med tanke på de försvårande omständigheterna. Det är uppsåtet och hedersmotivet som gör mordet på Saga grövre, men vad gäller offrets lidande kan jag egentligen inte se någon gradskillnad.
Att ett foster avled har ju ingen juridisk betydelse, vad vi än tycker om det moraliskt.
Citat:
Instämmer 100%. Kan tillägga att enligt rättsläkaren kan dödsförloppet vid kvävningen ha varat upp till 10 minuter vilket rimligen kan upplevas som en evighet i en sådan situation.
I övrigt är jag fullt enig i att Fallet Saga med bred marginal når upp till ett livstidsstraff; Saga har mördats i sin bostad där hon skall kunna känna sig trygg. Hon mördades av en närstående. Hon var gravid och fostret har avlidit till följd av mordet. Gärningen har skett genom planering och med avsiktsuppsåt (direkt uppsåt att döda). Saga har varit fysiskt underlägsen gentemot gärningsmannen. Hon har kvävts alt. strypts till döds - vilket tyder på ett något längre händelseförlopp, vilket inneburit starkt lidande och dödsångest. Slutligen så finns det även ett hedersmotiv. Case closed!
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-30 kl. 09:32.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-30 kl. 09:32.