Citat:
Ursprungligen postat av
EnMansArmé
Jag palla bara googla 30 sekunder men det skulle kosta 124 tusen från IKEA och producera en jävla massa el när jag inte använder någon el. Fullständigt omöjligt för mig att det här skulle betala av sig + skiten ska upp på taket som redan är högt upp så innihelvete. Snabbt räknat på exemplet du länkar till avhjälper 10kw anläggningen 15% av mitt elbehov under vintermånaderna lol. Om man är en prepper är det säkert najs, men finns ofantligt bättre saker att investera sina pengar på.
I SE4 så finns ju exempel på de med 10-15% avkastning.
Du får tänka på att även om du har eluppvärmning och kanske använder mest i December/Januari när solcellerna ger som minst så använder du en hel del el på våren och hösten också.
På sommaren när du producerar som mest så säljer du mycket och får då spotpriset (som inte är så lågt på sommaren som man tror) plus 60 öre från staten i form av sänkt inkomstskatt.
Även dom du inte får något för den sålda elen (väldigt osannolikt) så får du alltså minst 60 öre per såld kwh.
De flesta jag känner (i SE4) har skaffat solceller för att tjäna pengar och har gjort det. Anläggningarna har mestadels betalats med sparade pengar ELLER med lån på huset men även med lån på huset så tjänade de och tjänar pengar.
Det finns tusentals trådar på nätet om människor som skriver om erfarenheter med solceller - dvs faktiska användare. Jag råder dig att läsa dessa om du vill bilda dig en uppfattning baserat på fakta och erfarenheter.