2024-06-29, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du har ju helt fel om solceller.

https://hemsol.se/solceller/produktion-per-ar-och-manad/

En 10 kw anläggning i Stockholm (blir bättre ju längre söderut du är) producerar relativt bra även på "vintern" - kanske inte December och Januari men det är 2 månader av 12.

Kollar vi Mars t ex - 716 - 985 kwh - nästan 1000 kwh som man slipper köpa.

Jag palla bara googla 30 sekunder men det skulle kosta 124 tusen från IKEA och producera en jävla massa el när jag inte använder någon el. Fullständigt omöjligt för mig att det här skulle betala av sig + skiten ska upp på taket som redan är högt upp så innihelvete. Snabbt räknat på exemplet du länkar till avhjälper 10kw anläggningen 15% av mitt elbehov under vintermånaderna lol. Om man är en prepper är det säkert najs, men finns ofantligt bättre saker att investera sina pengar på.
Citera
2024-06-29, 11:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Nä det väl självklart för det flesta att Nord Korea inte är inkluderat. Men UK har nog stora likheter med
Sverige med bostadsbubbla och helt sjuka priser.
Dock har Sverige låg statsskuld och helt annat utrymme att via finanspolitik sänka skatter för att lätta på bördan för högt belånade hushåll.
Vidare är hög skuldsättning i huvudsak ett problem i storstäder och främst Stockholm men i lägre utsträckning ett problem i huvuddelen av landet.
Citera
2024-06-29, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Jo, som enskild person, å andra sidan kan du hyra ut ditt fritidshus.
Det har byggts många fritidshus i attraktiva lägen, fjällen m.fl. platser som används i sådan utsträckning med eget brukande och uthyrning att de är att klassa som permanent boende. Fritidshus har mjukare lagkrav på sig, tillgänglighet, energi mm.
Krasst kan tillsynsmyndigheten (Byggnadsnämnden) följa upp nybyggnationen flera år efteråt för att se om verksamheten har ändrats från fritidshus till permanent boende, typ eget bruk 1 månad/år och uthyrning 4 månader/år. Visar det sig att byggnaden har fått annan verksamhet relativt bygglovet måste alla punkter för permanent boende uppfyllas, vilket kräver kostsam ombyggnation, dessutom ska verksamheten stämma med detaljplanen.
Med tanke på de hårdare energikraven bör även en genomlysning av brukandet av fritidshusen byggda efter år 2000 vara nödvändigt, tillsynen har inte fungerat.
Rimligen bör en revidering av verksamhetstyp i fritidshus påverka marknaden, speciellt i attraktiva lägen.

Är husen byggda i hyfsad närtid så kommer energiklassning vara ett icke-peoblem
Citera
2024-06-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag palla bara googla 30 sekunder men det skulle kosta 124 tusen från IKEA och producera en jävla massa el när jag inte använder någon el. Fullständigt omöjligt för mig att det här skulle betala av sig + skiten ska upp på taket som redan är högt upp så innihelvete. Snabbt räknat på exemplet du länkar till avhjälper 10kw anläggningen 15% av mitt elbehov under vintermånaderna lol. Om man är en prepper är det säkert najs, men finns ofantligt bättre saker att investera sina pengar på.

I SE4 så finns ju exempel på de med 10-15% avkastning.

Du får tänka på att även om du har eluppvärmning och kanske använder mest i December/Januari när solcellerna ger som minst så använder du en hel del el på våren och hösten också.

På sommaren när du producerar som mest så säljer du mycket och får då spotpriset (som inte är så lågt på sommaren som man tror) plus 60 öre från staten i form av sänkt inkomstskatt.

Även dom du inte får något för den sålda elen (väldigt osannolikt) så får du alltså minst 60 öre per såld kwh.

De flesta jag känner (i SE4) har skaffat solceller för att tjäna pengar och har gjort det. Anläggningarna har mestadels betalats med sparade pengar ELLER med lån på huset men även med lån på huset så tjänade de och tjänar pengar.

Det finns tusentals trådar på nätet om människor som skriver om erfarenheter med solceller - dvs faktiska användare. Jag råder dig att läsa dessa om du vill bilda dig en uppfattning baserat på fakta och erfarenheter.
Senast redigerad av poiuy1298 2024-06-29 kl. 11:58.
Citera
2024-06-29, 13:06
Avslutad
Citat:
I SE4 så finns ju exempel på de med 10-15% avkastning.

Du får tänka på att även om du har eluppvärmning och kanske använder mest i December/Januari när solcellerna ger som minst så använder du en hel del el på våren och hösten också.

På sommaren när du producerar som mest så säljer du mycket och får då spotpriset (som inte är så lågt på sommaren som man tror) plus 60 öre från staten i form av sänkt inkomstskatt.

Även dom du inte får något för den sålda elen (väldigt osannolikt) så får du alltså minst 60 öre per såld kwh.

De flesta jag känner (i SE4) har skaffat solceller för att tjäna pengar och har gjort det. Anläggningarna har mestadels betalats med sparade pengar ELLER med lån på huset men även med lån på huset så tjänade de och tjänar pengar.

Det finns tusentals trådar på nätet om människor som skriver om erfarenheter med solceller - dvs faktiska användare. Jag råder dig att läsa dessa om du vill bilda dig en uppfattning baserat på fakta och erfarenheter.

Jag bor inte i SE4, så jag vet inte varför du skriver böcker till mig. Inte heller har jag ett eluppvärmt kråkslott. Så nä, solceller är en skitinvestering för mig. Ränta på ränta på dom pengarna skulle vara bättre.
Citera
2024-06-29, 13:07
Medlem
Citat:
Jag bor inte i SE4, så jag vet inte varför du skriver böcker till mig. Inte heller har jag ett eluppvärmt kråkslott. Så nä, solceller är en skitinvestering för mig. Ränta på ränta på dom pengarna skulle vara bättre.

Är du blåst på riktigt?

Du påstår att du använder absolut mest el vintertid men har inte eluppvärmning?
Citera
2024-06-29, 13:11
Avslutad
Citat:
Är du blåst på riktigt?

Du påstår att du använder absolut mest el vintertid men har inte eluppvärmning?

Eluppvärmt brukar syfta på direktverkande el. Men du har inga fler argument så du hoppar på det du kan. Dessutom, ju fler som investerar i solceller desto sämre kommer avkastningen bli. Tänk om några stater smäller upp kärnkraftverk också, om 5-6 år, då blir det inte heller roligt (nu kommer folk hoppa in och säga att det tar svinlänge att bygga dom, psst Korea bygger ett på 56 månader psst). Varför härja med något så här jävla meckit när du får mer pengar på ett vanligt räntekonto eller börsen?
Citera
2024-06-29, 13:14
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Ingen idé att argumentera med solcells-torskarna. Det är en sekt.

Vad värre är att den eventuellt lilla vinst de kanske råkar göra kommer från alla andra som inte går på solcellsbluffen. De får betala den ineffektiva infrastruktur som behövs, samt investeringskostnaderna för riktig energi som blir dyrare per såld kWh.
Citera
2024-06-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ingen idé att argumentera med solcells-torskarna. Det är en sekt.

Vad värre är att den eventuellt lilla vinst de kanske råkar göra kommer från alla andra som inte går på solcellsbluffen. De får betala den ineffektiva infrastruktur som behövs, samt investeringskostnaderna för riktig energi som blir dyrare per såld kWh.
Skulle nog säga att den enda vinsten som de gör kommer från den statliga subventionen.

Jag bor i ett hus på ca 130 kvm och maj-september förra året och denna sommar hittills har elräkningen inklusive elnät legat på ca 1500kr/månad, så det känns snarare som att vi kan tacka solcellsägarna för billig el.
Citera
2024-06-29, 16:33
Medlem
Citat:
Eluppvärmt brukar syfta på direktverkande el. Men du har inga fler argument så du hoppar på det du kan. Dessutom, ju fler som investerar i solceller desto sämre kommer avkastningen bli. Tänk om några stater smäller upp kärnkraftverk också, om 5-6 år, då blir det inte heller roligt (nu kommer folk hoppa in och säga att det tar svinlänge att bygga dom, psst Korea bygger ett på 56 månader psst). Varför härja med något så här jävla meckit när du får mer pengar på ett vanligt räntekonto eller börsen?

Du sitter och argumenterar mot solceller trots att du inte vet hur de fungerar. Ett tips är ju att läsa det som faktiska användare skriver och vad för erfarenheter de har.

Eluppvärmning = luftvärmepump, bergvärmepump, direktverkande el osv. Enda skillnaden är hur mycket el som går åt.

En bergvärmepump använder runt en fjärdedel av vad direktverkande el använder sig av men det går fortfarande åt en hel del el för att värma huset.
Citera
2024-06-29, 18:46
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Du sitter och argumenterar mot solceller trots att du inte vet hur de fungerar. Ett tips är ju att läsa det som faktiska användare skriver och vad för erfarenheter de har.

Eluppvärmning = luftvärmepump, bergvärmepump, direktverkande el osv. Enda skillnaden är hur mycket el som går åt.

En bergvärmepump använder runt en fjärdedel av vad direktverkande el använder sig av men det går fortfarande åt en hel del el för att värma huset.

När man pratar "eluppvärmning" för hus så menar man direktverkande el/elpanna.
https://www.energiradgivningen.se/eluppvarmning/
Citera
2024-06-29, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
När man pratar "eluppvärmning" för hus så menar man direktverkande el/elpanna.
https://www.energiradgivningen.se/eluppvarmning/

Skriv inte för mycket till fanatikern, han kommer försöka dra med dig i sin kult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in