2024-06-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Alltså detta var en dam i då 50-års åldern som var ute och rastar sin lilla hund sent in på natten.

[...]

[min markering]

Vilken sorts hund hade hon? Jag kan ha missat detta, men om du vet att den är liten är det ju intressant.
Citera
2024-06-28, 23:15
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Men visst stör det dig som bara fan att detta supervittne inte kunde höra att de aggressiva männen pratade danska. Eller?

Ja detta är något jag tagit upp för länge sedan, men bara blivit avfärdad. Hörde Hanna ord och meningar, eller hörde hon bara arga röster?

Två eller tre danskar pratar nog danska med varandra, eller i alla fall svenska med dansk brytning. Nu vet vi väl inte om Hanna kunde urskilja ord; eller om hon bara hörde arga röster.
Tills vi får klarhet i det, är ju danskarna varken mer eller mindre troliga som gärningsmän, än någon av de svenska killar som varit och är föremål för analys i tråden.

Jag vill absolut inte misskreditera denna kvinna; dock tillåter jag mig att fundera över att hon hört en kvinnoröst säga/skrika ”så får ni inte göra”. Men av mansrösterna kunde hon inte urskilja några ord; eller kunde hon det; och saken är den att vi här i tråden inte vet att hon kunde urskilja vad som sades; men polisen vet
Senast redigerad av RFT 2024-06-28 kl. 23:28.
Citera
2024-06-28, 23:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Återigen visar du att du inte klarar av att tänka utöver vad du har bestämt dig för var det som hände. Två förslag på vad hon kunde ha gjort är att genast gå hem och ringa polisen eller att själv skrika "vad är det som händer där borta" eller liknande. Ingetdera hade försatt henne själv i någon omedelbar fara. Men som sagt, det här är ointressant, eftersom det hela är ett påhitt. Nu får du återgå till att bedöma olika scenarier efter hur hög puls du får av dem.

Hon står och lyssnar och vad jag förstår lite fastfrusen i detta ögonblick. Sedan blir hon lugnad av att det blev tyst , bildörrar åkte igen och att de åkte iväg. Där släpper hon det för natten. Där har du nyckeln till att hon nöjer sig och vandrar hemåt igen. Därför gör hon inget mer.
Citera
2024-06-28, 23:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Tråkigt att du fortfarande inte kan diskutera utan att vara otrevlig, för övrigt. Att jag skulle skydda mördaren är en allvarlig anklagelse, som alltså innebär att jag skulle veta vem det är (och tydligen också att det är säkert att Helena blev mördad). Fundera en gång till på om du verkligen står för det.

Jag behöver inte fundera.
Citera
2024-06-28, 23:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om bilen åkte iväg direkt efter att kvinnoskriket avslutades med att en bildörr slogs igen, var fanns då Helena i detta skede?

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
I radiodokumentären från 2017 säger "Hanna" inget om det här. I polisförhöret som ligger uppe på P4 Skaraborg ska "Hanna" däremot ha sagt: "Kvinnoskriket hörde --- och det avslutades med att en bildörr knäpptes igen." (Sedan framhåller hon att bildörren stängdes med en kraftig smäll.) Det är otydligt vad som menas, särskilt avseende tidsfönstret. Det framgår inte hur lång tid det gick mellan det att kvinnoskriket upphörde och att bildörren slogs igen. Det finns också ett syftningsfel här på så sätt att "det avslutades med" kan betyda att hela den överhörda sekvensen avslutades med att en bildörr slogs igen. Förhörsledaren Kvists insats är under all kritik.

Radiodokumentären: "Efter det var det tyst en stund och så hörde jag kvinnan "ååhneej", och sedan hörde jag henne inte mer. Åh vad skönt att det löste sig tänkte jag och att de åkte iväg." Även här framgår det inte hur lång tid det gick mellan det att "ååhneej" yttrades och att "Hanna" tänkte att det löste sig och att de åkte iväg. Det finns alltså gott om utrymme här för att Helena kunde ha placerats där legan hittades och att bilen sedan drog från platsen. Kort senare dyker bilen upp som "Killarna" observerade två gånger, och som garanterat har med försvinnandet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har man kunnat stå parkerad på Ekuddenvägen under de 5 minuter som “Hanna” hörde Helena illskrika, då kan man nog stå kvar 30 sekunder för att samla tankarna efter en sådan här dramatik. Men om bilen åkte iväg direkt var fanns då Helena i detta skede?

Du verkar vara synnerligen trögfattad.
Citera
2024-06-28, 23:25
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja detta är något jag tagit upp för länge sedan, men bara blivit avfärdad. Hörde Hanna ord och meningar, eller hörde hon bara arga röster?

Två eller tre danskar pratar nog danska med varandra, eller i alla fall svenska med dansk brytning. Nu vet vi väl inte om Hanna kunde urskilja ord; eller om hon bara hörde arga röster.
Tills vi får klarhet i det, är ju danskarna varken mer eller mindre troliga som gärningsmän, än någon av de svenska killar som varit och är föremål för analys i tråden.

Hon uppfattade inga ord mer än att aggressiva mansröster pratade i munnen på varandra och en utbrast "fan!".

"Hanna" baserade sin tro på att dessa var svenskar endast utifrån detta utrop "fan". Detta låter samma på danska "faen" eller ta danskar som bott flera år i Sverige och arbetat med svenskar på E-lux...Mm.
Citera
2024-06-28, 23:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hon står och lyssnar och vad jag förstår lite fastfrusen i detta ögonblick. Sedan blir hon lugnad av att det blev tyst , bildörrar åkte igen och att de åkte iväg. Där släpper hon det för natten. Där har du nyckeln till att hon nöjer sig och vandrar hemåt igen. Därför gör hon inget mer.

Alla vi som har läst och begrundat polisförhören med "Hanna" vet att hon talar sanning. På grund av polisens urusla arbete togs inte alla hennes uppgifter varken upp eller på allvar. "Hanna" tvingades att vända sig till kvällspressen för att få upprättelse. Jag har kunnat visa med förhörens hjälp att förhörsledarna begick grava misstag. Jag har pratat med "Hanna" för många år sedan och vet hur skygg och rädd hon fortfarande är - och att hon är bergfast om vad hon hörde den där natten.

Helena gick hem med mannen med pilotglasögon. Brovittnet såg det. "Hanna" hörde bråket i Kohagen då Helena blev överfallen. "Hanna" hörde bilen åka iväg. "Killarna" såg bilen som hämtade kroppen.
Citera
2024-06-29, 01:36
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du verkar vara synnerligen trögfattad.

Inte.varit här på ett tag. Vi är alltså kvar där du citerar dig själv som sanning och rackar ner på andra?

Kul ju. Supersant.

Nåväl, kan bli att jag fortsätter med min agenda vad det lider.
Citera
2024-06-29, 07:05
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Hon uppfattade inga ord mer än att aggressiva mansröster pratade i munnen på varandra och en utbrast "fan!".

"Hanna" baserade sin tro på att dessa var svenskar endast utifrån detta utrop "fan". Detta låter samma på danska "faen" eller ta danskar som bott flera år i Sverige och arbetat med svenskar på E-lux...Mm.

Nej IB; ordet uttalas inte likadant på svenska och danska. Det uttalas inte exakt likadant på svenska heller, beroende på vilken dialekt du har.
Danskan har ett tydligt ä-ljud följt av ett svagare e-ljud i uttalet. ”Fäen”.
I Sverige uttalas ordet med tydligt långt ”a”. ”Fan” eller även ”Fa-an”. I Skåne har man tendens till att uttala med ”ä”, men nu är vi i Västergötland, och här gör man inte det.

Dessutom gissar jag att i denna stressade situation, så talar nog två eller tre danskar, danska med varandra.
Citera
2024-06-29, 07:27
Medlem
RFTs avatar
Jag får inte riktigt grepp om detta. Vissa skribenter här inne tycks förutsätta att ordet ”fan” sägs när man förstår vad man gjort, alltså bragt henne om livet.
Därför undrar jag: I vilken ordning hörs rösterna, alltså männen respektive kvinnorösten?
Och följer de direkt på varandra, eller går det tid mellan dem?
Eller hörs rösterna ”blandade”?
Citera
2024-06-29, 10:27
Medlem
Kan vi utgå från att hon kvävs till döds, säkert genom strypning, inget skott inget blod. Själv tror jag att nåt hände under kvällen som gjorde att Helena hotade att avslöja vad personen gjort och han visste det var kört för honom om hon tog sig hem, är det så måste GM varit bekant med henne och var säkert I förhållande.
Jag kan tänka mig att Helena gjorde starkt motstånd det måste ha gett GM skador som måste ha setts dagarna efter?
Surt för Helena hon var nog inte så långt hemifrån!
Citera
2024-06-29, 10:41
Medlem
Citat:

Men "detta ögonblick" varade alltså enligt hennes uppskattning fem minuter? Långt ögonblick, tycker jag. Eller är det återigen du som inte kan välja ord som betyder det du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in