Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
I ett kapitalistiskt samhälle kommer det alltid finnas arbetslöshet. Och rent ekonomiskt finns det inget som säger att 4% är bättre än 7%, utan det är efter omständigheterna och i dess kontext.
Vi får väl se om detta går bra, det kanske det gör. Vad vet jag?
Ju mer avreglerad en kapitalistisk ekonomi är, desto lägre tenderar arbetslösheten att vara. Jämför europeiska arbetslöshetstal eller svenska med de arbetslöshetstal du ser i USA som är en mindre reglerad ekonomi. Problemet i extremt kapitalistiska samhällen, är väl snarare att vissa i dessa är arbetande fattiga med dåliga förutsättningar att röra sig uppåt på lönestegen. Vi ser det i USA där det finns många som arbetar heltid med ganska dåligt betalt i förhållande till levnadsomkostnaderna.
Många nationalekonomer menar ju dock att ju mer man avreglerar, särskilt om vi ser på lönenivåerna, desto lägre arbetslöshet kan man åstadkomma. Många säger att i en optimerad ekonomi kommer bara s.k. friktionsarbetslöshet att existera, den arbetslöshet som uppstår på grund av att människor då och då blir uppsagda och behöver söka nytt jobb. Ju mer dynamisk arbetsmarknaden är desto kortare blir dock söktiden, har man en vidsträckt rätt för arbetsgivare att avskeda folk, kommer också personer som är lite av jokrar på arbetsmarknaden att få jobb. Detta eftersom riskerna med att anställa blir lägre om arbetsgivare mer enkelt kan avskeda.
I Sverige är modellen mer att de flesta har trygga tillsvidareanställningar med bra löner. Nedsidan med vårt system är att personer som är oprövade och svåra att bedöma för arbetsgivare får gå arbetslösa länge, eftersom anställningstryggheten om du etablerar dig på arbetsmarkanden, är så hög här. Jag kan exempelvis inte nästan föreställa mig att jag blir arbetslös idag eftersom jag arbetat hos en trygg arbetsgivare så länge och baserat på arbetstid är den som ska gå sist enligt LAS. Gissar att där jag är, där det jobbar 25 pers, måste man typ kicka 20 personer på grund av arbetsbrist innan jag kommer ifråga för att behöva sluta enligt LAS.
Tror ganska många lite äldre svenskar befinner sig i min situation. Det ska otroligt mycket till för att man ska förlora sin anställning…