2024-02-14, 11:14
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Hur mycket kan folk med hög lön få ut i a-kassa som max?

Där borde vara ett maxbelopp på 20k eller något då folk verkar gå runt och såsa på bidrag, tycker det är lite perverst att folk får mer i bidrag än vad andra får genom att arbeta full tid på ett slitigt jobb.

Tydligen ska taket höjas i och med det här, från 33.000 till 34.000 kr.
Citera
2024-02-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
För dyrt.

Hur kan det vara för dyrt? Det är ju inte så att staten lägger sig i ens husförsäkring eller ens bilförsäkring. Jag tänker lite såhär:

1. Du har ett jobb och en inkomst. Du kan nu välja att spendera allt eller ha en buffert.
2. Du blir av med jobbet.
3. Du lever på din buffert tills du får en ny inkomstkälla alternativt på en inkomstförsäkring du har valt att teckna.

Har man inte tecknat en inkomstförsäkring och inte kan få livet att gå ihop ekonomiskt får man gå på socialbidrag.
Citera
2024-02-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Problemen är många. A-kassa är inget som ger ett materiellt bra liv. Den täcker i princip nästan bara det allra nödvändigaste. Boende mat bil försäkringar osv.

Om man går på A-kassa och har högsta nivå men erbjuds ett tillfälligt arbete som är betydligt lägre betalt än det arbetet man hade tidigare så hamnar man i en ännu sämre ekonomisk situation om A-kassan räknas ut efter den nya lönen när det tillfälliga arbetet tar slut.

Att man som arbetslös inte tackar ja till sommarjobb beror förmodligen på att man vill vara ledig när andra är ledig tex barn och partner.

Det är också många saker som kan krångla till livet om man arbetar samtidigt som man har A-kassa. Dessutom så riskerar man att inte få A-kassa om man har arbetat för mycket. Har man då inte en heltidstjänst får man bara lönen att klara sig på. Inte lätt om det inte är heltid.

Med sommarjobben ville jag mer peka mot ett beteende som blir mer och mer tydligt, där
Syfta jag framförallt på dem som tagit studenten och kan landa sitt första jobb men också en viss klass i samhället som saknar eftergymnasial utbildning och vägrar söka tråkiga jobb, många som sommarjobbat blir även kvar sen.
Men jag håller med iakttagelsen om högsta nivån av a-kassan, klart man i första hand ska försaka landa ett likvärdigt jobb.
Citera
2024-02-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Hur kan det vara för dyrt? Det är ju inte så att staten lägger sig i ens husförsäkring eller ens bilförsäkring. Jag tänker lite såhär:

1. Du har ett jobb och en inkomst. Du kan nu välja att spendera allt eller ha en buffert.
2. Du blir av med jobbet.
3. Du lever på din buffert tills du får en ny inkomstkälla alternativt på en inkomstförsäkring du har valt att teckna.

Har man inte tecknat en inkomstförsäkring och inte kan få livet att gå ihop ekonomiskt får man gå på socialbidrag.

Risken plus kostnaden vid utebetalning är så hög att försäkringen hade blivit så dyr att ingen hade haft råd med den. Systemet kräver att staten skjuter till.
Citera
2024-02-14, 11:24
Medlem
Citat:
Varför gör man inte bara A-kassa till en privat angelägenhet? Alltså en inkomstförsäkring som man tecknar ifall man känner ett behov av en sådan?
Det är ju frivilligt försäkring som man tecknar om man känner behovet av och som ger en inkomsten som arbetslös..Byggnads är tex den rikaste facket som sitter på jävla massa stålar och dom har nära samarbete med såssar..det är klart dom vill betala ut så lite pengar som möjligt för sina medlemmar..det är dom som har gjort dom rika genom sina medlemsavgifter
Citera
2024-02-14, 11:24
Medlem
Citat:
Risken plus kostnaden vid utebetalning är så hög att försäkringen hade blivit så dyr att ingen hade haft råd med den. Systemet kräver att staten skjuter till.

Fast det är ju en preferensfråga hur högt man vill inkomstförsäkra. Själv tjänar jag ca 60 i månaden men jag skulle förmodligen inte inkomstfösäkra ett så högt belopp. Reflekterar premien beloppet man försäkrar kommer det ju att styra sig själv, sedan är det såklart upp till försäkringsbolagen att diversifiera sig och t ex inte bara ha kunder som jobbar inom en viss bransch.
Citera
2024-02-14, 11:31
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det finns inte lika många jobb som det finns arbetssökande…vad ska man göra när man inte får ett arbete trots att man gör sitt yttersta.

Frågar du johan person så blir det utbilda dig i nåt bristyrke eller flytta. Inget som är speciellt hjälpsamt för en stor skara människor. Även vanliga enkla jobb utan krav på akademiska högskole poäng får flera hundra svar på sina jobbannonser... Helt omöjligt fylla ut alla dom arbetslösa till såna enkla jobb utan krav på tidigare erfarenhet.
Citera
2024-02-14, 11:33
Medlem
Citat:
Fast det är ju en preferensfråga hur högt man vill inkomstförsäkra. Själv tjänar jag ca 60 i månaden men jag skulle förmodligen inte inkomstfösäkra ett så högt belopp. Reflekterar premien beloppet man försäkrar kommer det ju att styra sig själv, sedan är det såklart upp till försäkringsbolagen att diversifiera sig och t ex inte bara ha kunder som jobbar inom en viss bransch.

Jo fast att få ut hälften av det man får ut idag hade troligtvis blivit en för dyr premie.
Hela poängen med att sälja försäkringar är att sälja en produkt som du troligtvis inte behöver använda i någon större omfattning, t ex husförsäkring eller bilförsäkring. Jag skulle tro att risken att någon blir arbetslös är alldeles för stor, särskilt i vissa brancher, och det gör att premien blir så hög. Kanske 15-20k per månad i vissa fall och det väljer nog dom flesta bort.
Citera
2024-02-14, 11:35
Medlem
Gäller den här reformen bara knegare eller gäller det också akademiker?
Jag kan tänka mig att det kan vara brist på arbete för ingengörer och ekonomer när industrier läggs ner eller flyttas till Kina eller India..tvingas dom att flytta dit?
Visst dom kan starta eget på Only Fans eller bli Instagram influencer..
Citera
2024-02-14, 11:51
Medlem
Citat:
Tror du förändringarna nu kommer förbättra detta?

Nej.
Citera
2024-02-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Regeringen kallar till pressträff i morgon för att presentera reformen.

"..en reform för en modern arbetsmarknad som omfattar fler och minskar krånglet för företag och enskilda. Samtidigt begränsar vi möjligheten att gå på höga ersättningsnivåer i flera år.

Med en ny a-kassa kommer ersättningen baseras på inkomst i stället för arbetad tid. Det kommer leda till stora förenklingar för företag och enskilda eftersom uppgifterna kommer att kunna hämtas direkt hos Skatteverket i stället för att krångla med olika intyg.

Det är bättre att man måste pendla eller flytta, och kanske byta yrkesbana, än att leva på det offentliga år efter år. Det måste helt enkelt löna sig mer att arbeta."

Inte en dag för tidigt anser jag. Eller kommer det leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd?

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2024/02/det-ska-inte-ga-att-leva-pa-a-kassa-i-flera-ar/

Inte en dag för tidigt, de kanske skulle ta och köra en runda till med försäkringskassan?
Horribla summor som rullar ut dagligen till utlänningar för olika påhittade krämpor och fel.
Citera
2024-02-14, 11:58
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Gäller den här reformen bara knegare eller gäller det också akademiker?
Jag kan tänka mig att det kan vara brist på arbete för ingengörer och ekonomer när industrier läggs ner eller flyttas till Kina eller India..tvingas dom att flytta dit?
Visst dom kan starta eget på Only Fans eller bli Instagram influencer..

Alltså det gäller ju alla arbetslösa som går på a-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in