2024-04-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vansterliberalen
Du har helt fel. Moderaterna kommer att minska rejält då de tvingas att stödrösta på två partier för att behålla makten.

SD kommer att öka alt ligga kvar på 20% nästa val. Det låter mest som att du vill att SD ska minska? Pinsamt.
Pinsamt är väl att inte tolka fakta.
Jag hoppas att SD slutar vara Moderaternas bitch och ser till att få igen sina förslag innan valet.
Och river upp den delen i A-kassereformen som gäller aktivitetsersättningen för långtidsarbetslösa äldre, annars så kommer dom förlora många röster.

Vi får väl se vem som får rätt.
Citera
2024-04-02, 20:58
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Pinsamt är väl att inte tolka fakta.
Jag hoppas att SD slutar vara Moderaternas bitch och ser till att få igen sina förslag innan valet.
Och river upp den delen i A-kassereformen som gäller aktivitetsersättningen för långtidsarbetslösa äldre, annars så kommer dom förlora många röster.

Vi får väl se vem som får rätt.

Kristersson har redan förlorat SIN rätt:
Fråga Olov Skötkonung, Birger Jarl, Karl´12e, Osv! Hur i Helvete kunde han få någon Politisk makt överhuvudtaget??

Denne Pajas skulle utan tvekan sälja sin Farmors själ till Satan(Mammon)
för lite Politiska Röster!
Citera
2024-04-02, 21:39
Medlem
”Reformeras” = försämras
”För en modern arbetsmarknad” = för en arbetsmarknad med sämre villkor för de anställda
”Blir en snabb omställning” = försämras
Skönskriveri är vackert men verkligheten förblir ful.
Citera
2024-06-24, 20:34
Medlem
kungTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det där har du väl missförstått. Om man jobbar en dag i veckan så går en vecka bort från tiden du har kvar av din ersättningsperiod.
Du måste läsa på själv.
Jag sitter i en situation där jag jobbar vissa månader 100 % vissa 60 %
Skulle jag jobba säg söndag natt. 20.45-8.15.
Då kommer a kassan inte ge mig a kassa veckan efter för jag har jobbat den veckan.
Veckan!!! Jag har jobbat 8 timmar måndag morgon.
Sista dagarna på en period kan pågå i en evighet utan ersättning.
Som dom sa till mig när jag ringde a kassan och förklarade. Kan du inte prata med AF och slippa jobba då får du pengarna från oss?
Citera
2024-06-26, 09:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Regeringen kallar till pressträff i morgon för att presentera reformen.

"..en reform för en modern arbetsmarknad som omfattar fler och minskar krånglet för företag och enskilda. Samtidigt begränsar vi möjligheten att gå på höga ersättningsnivåer i flera år.

Med en ny a-kassa kommer ersättningen baseras på inkomst i stället för arbetad tid. Det kommer leda till stora förenklingar för företag och enskilda eftersom uppgifterna kommer att kunna hämtas direkt hos Skatteverket i stället för att krångla med olika intyg.

Det är bättre att man måste pendla eller flytta, och kanske byta yrkesbana, än att leva på det offentliga år efter år. Det måste helt enkelt löna sig mer att arbeta."

Inte en dag för tidigt anser jag. Eller kommer det leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd?

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2024/02/det-ska-inte-ga-att-leva-pa-a-kassa-i-flera-ar/
Detta förslag har ännu inte antagits av riksdagen. Jag håller med om att det vore en förenkling rent administrativt om man utgick från inkomstnivå istället för arbetad tid.
Det största problemet med a-kassa/aktivitetsstödet idag är inte det fåtal individer som tjänat 33 000 eller mer innan de blev arbetslösa utan det är den stora majoriteten arbetslösa som är invandrare eller asylsökande som aldrig haft ett reguljärt arbete och som lever på soc.
Alla som går på soc måste skrivas in på Af och aktiveras och därmed få ersättning därifrån.
Förslagsställaren riktar in sig på en liten grupp arbetslösa istället för att diskutera "elefanten i rummet".
Såhär har reglerna sett ut sedan länge:
"Om du har varit medlem i 12 månader eller mer kan du få ersättning baserad på din tidigare inkomst och arbetade tid. Då ersätter a-kassan som mest 80 procent av din genomsnittliga inkomst under de första 200 dagarna av ersättningsperioden. Efter det är ersättningen 70 procent av inkomsten.
Men det finns ett maxbelopp för hur mycket ersättning du kan få per dag. De första 100 dagarna kan du som mest få 1 200 kronor per dag och därefter som mest 1 000 kronor per dag.
För att få den högsta ersättningen behöver du ha tjänat 33 000 kronor eller mer i genomsnitt före arbetslösheten.
Som mest 510 kronor per dag utan inkomstbaserad ersättning
Om du inte har varit medlem i 12 månader kan du få grundersättning baserad på din tidigare arbetade tid. Då får du som mest 510 kronor per dag. Hur mycket du får i grundersättning beror på hur mycket du har arbetat i genomsnitt per vecka före arbetslösheten. För att få den högsta grundersättningen behöver du ha arbetat heltid under 12 månader före arbetslösheten."
Citera
2024-06-28, 06:58
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Detta förslag har ännu inte antagits av riksdagen. Jag håller med om att det vore en förenkling rent administrativt om man utgick från inkomstnivå istället för arbetad tid.
Det största problemet med a-kassa/aktivitetsstödet idag är inte det fåtal individer som tjänat 33 000 eller mer innan de blev arbetslösa utan det är den stora majoriteten arbetslösa som är invandrare eller asylsökande som aldrig haft ett reguljärt arbete och som lever på soc.
Alla som går på soc måste skrivas in på Af och aktiveras och därmed få ersättning därifrån.
Förslagsställaren riktar in sig på en liten grupp arbetslösa istället för att diskutera "elefanten i rummet".
Såhär har reglerna sett ut sedan länge:
"Om du har varit medlem i 12 månader eller mer kan du få ersättning baserad på din tidigare inkomst och arbetade tid. Då ersätter a-kassan som mest 80 procent av din genomsnittliga inkomst under de första 200 dagarna av ersättningsperioden. Efter det är ersättningen 70 procent av inkomsten.
Men det finns ett maxbelopp för hur mycket ersättning du kan få per dag. De första 100 dagarna kan du som mest få 1 200 kronor per dag och därefter som mest 1 000 kronor per dag.
För att få den högsta ersättningen behöver du ha tjänat 33 000 kronor eller mer i genomsnitt före arbetslösheten.
Som mest 510 kronor per dag utan inkomstbaserad ersättning
Om du inte har varit medlem i 12 månader kan du få grundersättning baserad på din tidigare arbetade tid. Då får du som mest 510 kronor per dag. Hur mycket du får i grundersättning beror på hur mycket du har arbetat i genomsnitt per vecka före arbetslösheten. För att få den högsta grundersättningen behöver du ha arbetat heltid under 12 månader före arbetslösheten."

Förslaget antaget av Riksdagen 2024-06-18. Lagändringarna träder i kraft 2025-10-01.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/en-arbetsloshetsforsakring-baserad-pa-inkomster_hb01au9/
Citera
2024-06-28, 17:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Förslaget antaget av Riksdagen 2024-06-18. Lagändringarna träder i kraft 2025-10-01.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/en-arbetsloshetsforsakring-baserad-pa-inkomster_hb01au9/
Tack för länken
Ingen större skillnad mot nuläget annat än att det verkar krångligare att beräkna.
Man tar hänsyn till att många numera har korta anställningar eller projektanställningar med glapp
De får nu en mer rättvis beräkning.
Snabb omställning? tveksamt....
Man fortsätter att sminka grisen.
Citera
2024-06-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Tack för länken
Ingen större skillnad mot nuläget annat än att det verkar krångligare att beräkna.
Man tar hänsyn till att många numera har korta anställningar eller projektanställningar med glapp
De får nu en mer rättvis beräkning.
Snabb omställning? tveksamt....
Man fortsätter att sminka grisen.

Ingen större skillnad mot nuläget?
Citera
2024-07-15, 18:08
Medlem
flashbacknunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Hur kan det vara för dyrt? Det är ju inte så att staten lägger sig i ens husförsäkring eller ens bilförsäkring. Jag tänker lite såhär:

1. Du har ett jobb och en inkomst. Du kan nu välja att spendera allt eller ha en buffert.
2. Du blir av med jobbet.
3. Du lever på din buffert tills du får en ny inkomstkälla alternativt på en inkomstförsäkring du har valt att teckna.

Har man inte tecknat en inkomstförsäkring och inte kan få livet att gå ihop ekonomiskt får man gå på socialbidrag.

Det funkar inte så i verkligheten, dags och vakna
Citera
2024-07-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
I ett kapitalistiskt samhälle kommer det alltid finnas arbetslöshet. Och rent ekonomiskt finns det inget som säger att 4% är bättre än 7%, utan det är efter omständigheterna och i dess kontext.

Vi får väl se om detta går bra, det kanske det gör. Vad vet jag?

Ju mer avreglerad en kapitalistisk ekonomi är, desto lägre tenderar arbetslösheten att vara. Jämför europeiska arbetslöshetstal eller svenska med de arbetslöshetstal du ser i USA som är en mindre reglerad ekonomi. Problemet i extremt kapitalistiska samhällen, är väl snarare att vissa i dessa är arbetande fattiga med dåliga förutsättningar att röra sig uppåt på lönestegen. Vi ser det i USA där det finns många som arbetar heltid med ganska dåligt betalt i förhållande till levnadsomkostnaderna.

Många nationalekonomer menar ju dock att ju mer man avreglerar, särskilt om vi ser på lönenivåerna, desto lägre arbetslöshet kan man åstadkomma. Många säger att i en optimerad ekonomi kommer bara s.k. friktionsarbetslöshet att existera, den arbetslöshet som uppstår på grund av att människor då och då blir uppsagda och behöver söka nytt jobb. Ju mer dynamisk arbetsmarknaden är desto kortare blir dock söktiden, har man en vidsträckt rätt för arbetsgivare att avskeda folk, kommer också personer som är lite av jokrar på arbetsmarknaden att få jobb. Detta eftersom riskerna med att anställa blir lägre om arbetsgivare mer enkelt kan avskeda.

I Sverige är modellen mer att de flesta har trygga tillsvidareanställningar med bra löner. Nedsidan med vårt system är att personer som är oprövade och svåra att bedöma för arbetsgivare får gå arbetslösa länge, eftersom anställningstryggheten om du etablerar dig på arbetsmarkanden, är så hög här. Jag kan exempelvis inte nästan föreställa mig att jag blir arbetslös idag eftersom jag arbetat hos en trygg arbetsgivare så länge och baserat på arbetstid är den som ska gå sist enligt LAS. Gissar att där jag är, där det jobbar 25 pers, måste man typ kicka 20 personer på grund av arbetsbrist innan jag kommer ifråga för att behöva sluta enligt LAS.

Tror ganska många lite äldre svenskar befinner sig i min situation. Det ska otroligt mycket till för att man ska förlora sin anställning…
Senast redigerad av R4D4 2024-07-15 kl. 18:50.
Citera
2024-07-17, 17:09
Medlem
Hur många känner ens någon som går på a-kassa just nu?

De enda jag känt som gjort det bortsett från vid lite större kriser är sådana som har säsongsjobb som såg det som en längre semester och hade satt det i system.
Citera
2024-07-17, 17:24
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Hur många känner ens någon som går på a-kassa just nu?

De enda jag känt som gjort det bortsett från vid lite större kriser är sådana som har säsongsjobb som såg det som en längre semester och hade satt det i system.

Några stycken, alla är över 50 år och har jobbat hela sitt liv fram tills nyligen. I fastighet och byggbranchen som har sett en kraftig nedgång sista åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in