Citat:
Poängen var väl mindre dåliga relationer med den stora minoriteten araber/muslimer i Sverige. (Förslaget med en drastisk uppskalning av ersättningen i Jared Kushner-förslaget som Trump stöttade är väl f ö inte mer orealistisk än den 2-statslösning på Gaza och Västbanken som Israel nu sagt nej till.)
Citat:
Att hoppas på någon nåd från araber/muslimer a la bara vi är snälla nu så kommer de att vara snälla sen ... nej araber föraktar svaghet och kommer att roa sig kungligt med er svenne bananer som stannar i Sverige när/om de väl hamnar i majoritetsställning. Liksom inte en slump att det knappt finns några kristna kvar i MÖ. Kommer bli storskalig förnedring. Håll till godo.
Att hoppas på någon nåd från araber/muslimer a la bara vi är snälla nu så kommer de att vara snälla sen ... nej araber föraktar svaghet och kommer att roa sig kungligt med er svenne bananer som stannar i Sverige när/om de väl hamnar i majoritetsställning. Liksom inte en slump att det knappt finns några kristna kvar i MÖ. Kommer bli storskalig förnedring. Håll till godo.
Det kommer väl fortfarande att framstå som relativt legitimt att "böta" svennar o dyl. Men du förbättrar väl oddsen en del, speciellt jämfört med att smöra för judarna genom att säga nej till matsändningar till Gaza där befolkningen nu svälter. T o m EU:s utrikeschef Josep Borrell klagar på att Israel släpper igenom för litet hjälpsändningar och använder svälten som vapen (Borrell kan göra detta eftersom hans f d fru var fransk judinna och eftersom han har barn med henne).
Man skall heller inte överdriva de problem kristna har och har haft i Mellanöstern. Libanon har aldrig fördrivit sin kristna befolkning som Israel (30 % av de fördrivna vid staten Israels bildande i slutet på 40-talet var kristna). De stora problemen kristna haft i den arabiska delen av Mellanösten de senaste 700 åren är väl IS i Irak och Syrien. IS kan väl f ö i praktiken betraktas som en västlig proxy-styrka riktad mot Assad i Syrien och den Iran-lierade shiamuslim-regeringen i Irak. Under kriget i Syrien mot Assad fick sårade IS-krigare vård på Golan-höjderna av Israel. Detta har faktiskt nämnts även i mainstream-media. Det här påminner väl på sätt och vis om när Israel hjälpte tokstollarna i Hamas att störta PLO-regeringen på Västbanken. Eller om när Ukrainas judiska presidenter och premiärministrar i Ukraina aktivt stöttat den nazistiska Azov-bataljonen i kriget i Donbass sedan 2014 och från 2022 även i kriget med Ryssland.
Citat:
Svenskarnas enda chans är att samla sig. Inte bara för att rädda välfärden utan allt. Jag ser dock inga tecken på något sådant, folk kommer att tro att SD ska rädda dem i två decennier till. Kommer det något alternativ som får vind i seglen så tror jag att det blir partiförbud, tycker mig märka att samhället blir alltmer auktoritärt/intolerant och misstänker att det är per design.
De förlorar väl i dagsläget trovärdighet om de förbjuder något som är så pass milt som det jag skisserat. Poängen är ju inte att gå längre än SD när det gäller att plocka av folk medborgarskap utan snarare att avhålla sig helt från den biten och inte peta i den lagstiftningen.
Men visst går vi mot ett mer auktoritärt system. Just nu är det fråga om att ändra Sveriges grundlagar för att täcka in mer grejer som judar kan reta sig på och öka möjligheterna att stämma folk på stora belopp för just den typen av brott. (Det tidigare diskuterade generella förbudet mot nazistiska organisationer har man lagt på is, sannolikt för att hålla uppe stridsmoralen hos den nazistiska Azov-bataljonen i Ukraina som Väst stödjer i kriget mot Ryssland.) En variant man kanske kommer att pröva i Sverige och andra EU-länder framdeles är att ha Internet-uppkopplade rösträkningsmaskiner utan "paper-trail" som i vissa delstater i USA som Donald Trump anklagat för valfusk. Finns säkert fler varianter för att minska oppositionellt inflytande. Sedan har vi ju förstås väljardemografin obevekligen utvecklas i negativ riktning sett ur den ursprungliga befolkningens maktsynvinkel. Det är viktigt att man inte har arabisk majoritet i f d Palestina-mandatet medan man resonerar tvärtom för Europas del, i alla fall om araberna kompletteras med andra utomeuropéer.
Citat:
Du nämnde två kommunistpartier, dessa skulle säkert kunna tänka sig att rädda välfärden men det är inte direkt ett halvt snäpp till vänster om SD. Men oavsett så kommer (S) enligt mina misstankar att bilda samregering med M efter val 2026 i syfte att hålla ute SD. Vad ska ett mikroskopiskt vänsterparti göra åt den saken?
Du nämnde två kommunistpartier, dessa skulle säkert kunna tänka sig att rädda välfärden men det är inte direkt ett halvt snäpp till vänster om SD. Men oavsett så kommer (S) enligt mina misstankar att bilda samregering med M efter val 2026 i syfte att hålla ute SD. Vad ska ett mikroskopiskt vänsterparti göra åt den saken?
Det finns ett kommunistiskt inslag i bagaget hos Framåt Sverige och partiet ligger för långt till vänster för att attrahera SD:s vänstra halva och gråsossar. De måste alltså helt enkelt göra om sig och skapa den typ av parti (i ekonomiska frågor) som kommunistpartier i Sverige historiskt varit stödparti till. Man får väl säga detta öppet och vara ärlig med den biten. Samt naturligtvis se till att inte bara ha f d kommunister i ledningen.
Visst hade det varit bättre med någon f d gråsosse som startat ett eget parti i stället försöka bygga något med Framåt Sverige som bas. Men det är ju bättre än att inget alls händer. Men det kan ju finnas fördelar också med att ha med en del f d kommunister i ledningen. Man blir då mer trovärdig om man säger att man inte kommer att vilja kompromissa bort aktivitetsstödet, eller halvera detta, som sossarna faktiskt på papperet gjorde efter valet 2018 i uppgörelsen med liberalerna och centern. Eller som SD nu gjort.
Citat:
Kanske om media vore objektiv, men du förstår väl hur de skulle komma att utmålas? Kommunister/fascister/nazister - och SD skulle stämma in och hjälpa till med brunsmetandet i syfte att rentvå sig själva och vinna PK-poäng. Nej detta alternativ är dömt på förhand, men keep dreaming, det kostar ingenting.
Ja, alltså kräver man som AfS att man skall sparka ut folk med medborgarskap så kan det ju bli problem. Kritik mot Israel och judisk makt är väl naturligtvis också ett problem. Men man bör dock inte överdriva som SD och nästan med flit göra sig extra ovän med Sveriges stora arabiska/muslimska minoritet. Det faktum att Sverige, till skillnad från t ex det då nyligen självständiga Indien, år 1947 i FN röstade för en lösning som i praktiken innebar att den judiska befolkningen i det f d palestinska mandatområdet fick rätt att bedriva etnisk rensning och konfiskera muslimers (och kristnas, 1/3 av de fördrivna var kristna) fastigheter är väl tillräckligt problematiskt när det gäller förutsättningarna för respekt för svennarnas rättigheter. Att förvärra detta problem genom att extra tydligt smöra för judarna i konflikter med araber/muslimer (genom att t ex inte vilja sända mat/vatten till svältande palestinier) tror jag är att binda ris åt svennarnas rygg. Jag förstår i o f s poängen, att liksom distansera sig från det här med nazism o dyl. Jag tror dock inte att det är värt priset. Jag tror detta är korkat.
Jag tror väl f ö på en rätt låg utrikespolitisk profil för ett parti vars huvudsyfte skulle vara att rädda aktivitetsstödet och andra bidragssystem som kan vara i fara. Man måste se till att fokus ligger på det här med aktivitetsstödet och andra bidragssystem och på grejer som gör att man får mindre pengar över för bidragssystemen, som t ex ökade försvarsutgifter och olika extrapaket med EU-stöd till andra länder. Aktivitetsstöds-frågan är ett tydligt exempel på att SD lämnat ett väldigt stort segment öppet som en blind fläck där det helt klart finns utrymme för ett nytt partialternativ. Kom också ihåg att utan ett sådant parti - snabbt - så ryker aktivitetsstödet (eller hälften av det). Så även om en lösning på baserad på Framåt Sverige inte är någon bra lösning så är det väl något sådant man kan hoppas på. Ingen perfekt lösning ledd av en figur typ framlidne Hans Hagnell kommer nog att poppa upp.