2024-04-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Du låter som en sliskig försäljare försöker få det låta som det är YNKA +3% skillnad på dom 2 fonderna.

Vem som helst kan titta på båda fonderna för se detta:

I ÅR - Ny Teknik A +6,07% Technology A +22,68%

1 ÅR - Ny Teknik A +1,84% Technology A +55,78%

3 ÅR - Ny Teknik A -38,87% Technology A +82,78%

5 ÅR - Ny Teknik A +34,31% Technology A +230,99%

MAX - Ny Teknik A +1125% Technology A +13176%

Rätt så uppenbart vilken man ska sätta pengar i.
Antingen blev du tappad som barn eller så är du ett Flashback-troll. Förstår du inte att alla ser rakt igenom dina inlägg och bara skakar på huvudet för sig själv.

Varför tar du inte fram en period av stabil världsekonomi och jämför, så får du se vad jag menade från allra första början. Till exempel 2012-2021. Då har Robur NT haft dubbelt så hög avkastning som Robur Technology. Vi pratar alltså inte om att försöka tajma marknaden utan vi pratar om mångåriga perioder av otroligt tydlig ekonomisk tillväxt. Det är helt omöjligt att missa sådan period. Det är DÅ man vill ha småbolag över värdebolag.

Men jag förstår att sådant är svårt att förstå för någon som dig.
Citera
2024-04-16, 21:36
Medlem
Citat:
Sen kommer du och vill jämföra 2012 till 2021 exakt innan AI Hype startar igång och META inte har funnits så länge heller.
Du missar helt varför 2021-2024 exkluderades. Sen vad pratar du om att META inte funnits så länge? Du vet väl att META är facebook?

Citat:
Men visst kan vi göra det Teknik A är då +1089% och Technology är +816%, men då ser vi också hur du ljuger eftersom du påstod att Teknik haft "dubbelt så hög avkastning som Robur Technology" men det stämmer inte för då hade den varit på +1632%...
Inte för att det spelar roll, för det var inte procenten som var poängen, men jag tog 2012-01-01 till 2021-01-01. Men som sagt, du missade hela poängen.

Citat:
Men då kan vi lika gärna jämföra ifrån 31/12/2022 till 06/04/2024 och vips Teknik A har gått upp YNKA +3,48% och Technology A har gått upp OTROLIGA +87,33%!!!
Precis det jag pratat om. Äg stora bolag när det är turbulent på marknaden. Jag hade sagt grattis du börjar fatta, men inser att det var ett sammanträffande och att ditt mål var att vara ett troll.

Men men, jag gjorde ett tappert försök. Jag borde sannolikt ha gett upp för länge sedan. Köp Technology A. Bästa fonden någonsin. Fullt ös medvetslös.
Citera
2024-04-16, 22:59
Medlem
Det finns en fond som har sopat banan med allt, en hemlig fond som faktiskt har funnits i tusen år. Fonden heter Major Mathematics och har gått exakt en procent plus varje år. Lätt som en plätt så räknar vi fram att 1,01 upphöjt till 1000 blir 20959,1556, alltså en ökning med 2095815,56 procent vilket ger en årlig ökning på ungefär 2095,8 procent! Technology A kan fisa sig i väggen.
Citera
2024-04-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du missar helt varför 2021-2024 exkluderades. Sen vad pratar du om att META inte funnits så länge? Du vet väl att META är facebook?

Inte för att det spelar roll, för det var inte procenten som var poängen, men jag tog 2012-01-01 till 2021-01-01. Men som sagt, du missade hela poängen.

Precis det jag pratat om. Äg stora bolag när det är turbulent på marknaden. Jag hade sagt grattis du börjar fatta, men inser att det var ett sammanträffande och att ditt mål var att vara ett troll.

Men men, jag gjorde ett tappert försök. Jag borde sannolikt ha gett upp för länge sedan. Köp Technology A. Bästa fonden någonsin. Fullt ös medvetslös.

Nej missade inte poängen, du driver en agenda och försöker visa att Teknik A är bättre än Technology A.

Du gör det genom påpeka att under visa tillfällen som stabil världsekonomi, så går Teknik A PYTTELITE bättre än Technology A.

Dock detta säger inte HUR OFTA det är stabil världsekonomi, HUR LÄNGE stabil världsekonomi är heller och det ANTAR att Technology inte kan gå like bra eller bättre än Teknik A bara för det blivit stabil världsekonomi.

Sen säger du inte ens vad som räknas som stabil världsekonomi heller, så då kan folk tyda det på sina subjektiva sätt...

Först säger du "Till exempel 2012-2021." vilket logiskt får en tänka ifrån början av 2012 till slutet av 2021.

Men sen säger du helt plötsligt till början av 2021 istället, antagligen för få bort lite % ifrån Technology A.

Utöver det så vet jag inte hur det går in i din världsbild att vi hade en "stabil världsekonomi" under år 2020 då Corona härjade runt världen och typ hela jorden hade panik...

Dessutom att Technology A har gått upp mycket senaste åren kan också ha med AI och göra, om det hade kommit tidigare (under 2012-2021) så hade Technology A kanske växt samma mycket om inte till och med MER eftersom enligt dig var det mer stabil världsekonomi.

Grabben du beter dig som du står vid ett buffé bord och du kan plocka hur du vill, när du vill och hur mycket du vill, men grabben tyvärr så är detta riktiga livet och det är inte så det funkar.

Du är ett skämt bara, försöker slingra dig som en sliskig försäljare så finns inget mer att diskutera här.
Citera
2024-04-19, 23:20
Medlem
Citat:
Nej missade inte poängen, du driver en agenda och försöker visa att Teknik A är bättre än Technology A.

Du gör det genom påpeka att under visa tillfällen som stabil världsekonomi, så går Teknik A PYTTELITE bättre än Technology A.

Dock detta säger inte HUR OFTA det är stabil världsekonomi, HUR LÄNGE stabil världsekonomi är heller och det ANTAR att Technology inte kan gå like bra eller bättre än Teknik A bara för det blivit stabil världsekonomi.

Sen säger du inte ens vad som räknas som stabil världsekonomi heller, så då kan folk tyda det på sina subjektiva sätt...

Först säger du "Till exempel 2012-2021." vilket logiskt får en tänka ifrån början av 2012 till slutet av 2021.

Men sen säger du helt plötsligt till början av 2021 istället, antagligen för få bort lite % ifrån Technology A.

Utöver det så vet jag inte hur det går in i din världsbild att vi hade en "stabil världsekonomi" under år 2020 då Corona härjade runt världen och typ hela jorden hade panik...

Dessutom att Technology A har gått upp mycket senaste åren kan också ha med AI och göra, om det hade kommit tidigare (under 2012-2021) så hade Technology A kanske växt samma mycket om inte till och med MER eftersom enligt dig var det mer stabil världsekonomi.

Grabben du beter dig som du står vid ett buffé bord och du kan plocka hur du vill, när du vill och hur mycket du vill, men grabben tyvärr så är detta riktiga livet och det är inte så det funkar.

Du är ett skämt bara, försöker slingra dig som en sliskig försäljare så finns inget mer att diskutera här.
Jag ser inget problem med att äga båda fonderna i fråga?
Citera
2024-04-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag ser inget problem med att äga båda fonderna i fråga?

Visst kan man göra det, men om man är tvungen välja 1 eller maximera vinsten skulle jag själv tagit Technology A.

Men sen lär det finnas en massa bättre fonder där ute, finns så många så letandet tar en massa tid.
Citera
2024-06-04, 14:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag köpte Swedbank Robur Ny Teknik hösten 2018 och startade samtidigt ett månadssparande, och den gick som tåget i ett år och var nog uppe i +90 % som mest. Strålande tider!

Sen hände nåt ...

När jag slutligen sålde hela innehavet i början av 2024 låg den på minus och utgjorde ett mycket åskådligt exempel på varför det ibland är helt fel strategi att "sitta still i båten" under sämre tider, trots att det är det vanligaste rådet som allmänheten brukar få av diverse experter i media och annorstädes.

Jag kan faktiskt inte riktigt förklara varför jag lät det gå så långt. Kanske bidrog det faktum att jag hade andra fonder som gick betydligt bättre till att jag inte drog i nödbromsen.
Citera
2024-06-26, 21:10
Medlem
Varför går den så dåligt? Nån som har nåt bra svar. Dom har ju även usa teknik bolag och dom har ju gått som tåget.
Citera
2024-06-26, 22:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför går den så dåligt? Nån som har nåt bra svar. Dom har ju även usa teknik bolag och dom har ju gått som tåget.

Höga räntor har definitivt inte varit bra för småbolagen som utgör majoriteten av fondens innehav. Dessutom missade de helt AI-tåget, i likhet med t.ex. TIN Ny Teknik. Båda fonderna har en svensk/nordisk prägel och har i ren desperation plockat in Novo Nordisk som största innehav och breddat placeringshorisonten.

Flera förvaltarbyten de senaste åren, det senaste 2022, har inte gett önskad effekt utan snarare tärt på kundernas förtroende ytterligare.
Citera
2024-06-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Höga räntor har definitivt inte varit bra för småbolagen som utgör majoriteten av fondens innehav. Dessutom missade de helt AI-tåget, i likhet med t.ex. TIN Ny Teknik. Båda fonderna har en svensk/nordisk prägel och har i ren desperation plockat in Novo Nordisk som största innehav och breddat placeringshorisonten.

Flera förvaltarbyten de senaste åren, det senaste 2022, har inte gett önskad effekt utan snarare tärt på kundernas förtroende ytterligare.

En skjunkande stjärna känns det som. Novo är verkligen inte ämnat för fonden då det är ett jätte stort bolag.

Jag lutar åt att sälja den. Kanske bättre å lägga det i en småbolagsfond känns som globalindex tåget gått.
Citera
2025-02-24, 22:26
Alltså vad fan händer med den här?? Den blöder pengar just nu, och enda anledningen till att jag inte säljer är för att den då garanterat kommer gå upp igen.

Börjar bli lite less asså. Jävla fonder. Köper vapen och horor istället, de behåller värdet längre
Citera
2025-02-24, 23:12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Alltså vad fan händer med den här?? Den blöder pengar just nu, och enda anledningen till att jag inte säljer är för att den då garanterat kommer gå upp igen.

Börjar bli lite less asså. Jävla fonder. Köper vapen och horor istället, de behåller värdet längre

Sätt en gräns för hur mycket skit du kan ta. T.ex. om du ligger 10 % back i en fond så säljer du, alltid. Håll dig till det så behöver du inte fundera på om den kommer att gå ner ännu mer eller gräma dig fullt lika mycket om den skulle vända uppåt efter att du sålt. Du följde bara din regel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in