2020-08-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Jag har haft den sedan den hette Banco Teknik & Innovation i början på 00-talet. Det var ju ingen höjdare de första två-tre åren kan jag ju säga. Låg väl minus 95% vill jag minnas. Men läs denna sedelärande berättelse och börja månadsspara i fonden så skall du se att det kommer gå bra för dig:
https://www.swedbank-aktiellt.se/blo...orn/ktoatq.csp
Månadssparande är faktiskt ganska smart tycker jag. Andra tycker man skall pumpa in alla pengarna på en gång.

Oj 95% back har du tagit igen det nu.
Månadssparande är bra för å sprida risken. Jag köper flera ggr under månaden för å skynda på det lite. Så veckospar skulle jag rekommendera.
Citera
2020-08-12, 12:13
Medlem
Citat:
Vilket är mycket synd.

Det är det. Man får köra på technology fonden istället.
Citera
2020-08-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Oj 95% back har du tagit igen det nu.
Månadssparande är bra för å sprida risken. Jag köper flera ggr under månaden för å skynda på det lite. Så veckospar skulle jag rekommendera.

Nej, jag sålde på minus 83% år 2005. Vid inköpet så var det mitt största innehav som blev mitt minsta. Började månadsspara sedan, dock inte köpt tillbaka i PPM. Har trots denna miss lyckats nå upp till nästan 10% per år i avkastning.
Veckospar har jag -manuellt- hållit på med ibland. Tyvärr så klarar inte fondbolagen av att lägga upp det i sina system. Jag antar du sköter det manuellt?
Citera
2020-08-18, 12:14
Medlem
Citat:
Nej, jag sålde på minus 83% år 2005. Vid inköpet så var det mitt största innehav som blev mitt minsta. Började månadsspara sedan, dock inte köpt tillbaka i PPM. Har trots denna miss lyckats nå upp till nästan 10% per år i avkastning.
Veckospar har jag -manuellt- hållit på med ibland. Tyvärr så klarar inte fondbolagen av att lägga upp det i sina system. Jag antar du sköter det manuellt?

Hos Swedbank kan man välja vilka datum köpen skall Ske i månaden. Man kan välja hur många ggr i månaden som helst.
Det tycker jag är mkt bättre än Nordnet som man bara kan spara ett datum i månaden oavsett hur många fonder man har.
Så det är automatiserat.
Citera
2021-03-06, 04:50
Medlem
Myschs avatar
Vad händer med Swedbank Robur Ny Teknik?

Konstant höjning i över ett år och nu har den tappat nästan 6 % på mindre än en vecka. Vad orsakar detta?
Bör man vara orolig då jag pensionsparar i denna fond
Citera
2021-03-06, 04:57
Medlem
Allt har gått ner senaste två veckorna. Mycket mer än 6%. Lugna dig.
Citera
2021-03-06, 07:08
Medlem
richfucks avatar
Jag har tjänat riktigt bra på denna fond. Är inte orolig för en kortare dipp
Citera
2021-03-06, 08:31
Bannlyst
När har du pension?
Citera
2021-03-06, 08:38
Medlem
Allt som har med tech att göra går ner extremt mycket, nu, en av innehaven i fonden sinch har gått upp med över 100% ipå kort tid så 6% är ingenting.Titta på5års grafen spikrakt upp.
Citera
2021-03-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Allt har gått ner senaste två veckorna. Mycket mer än 6%. Lugna dig.
Dipp började strax efter Joe Biden blev president den 20. Januari.. kolla på grafen bara så ni ser.. Apple har väl tappat 35% sen den dagen
Citera
2021-03-06, 09:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Konstant höjning i över ett år och nu har den tappat nästan 6 % på mindre än en vecka. Vad orsakar detta?
Bör man vara orolig då jag pensionsparar i denna fond
Techbolag generellt har väldigt höga värderingar och har mycket av vinst och tillväxt diskonterat i kursen. Med en oro för stigande räntor så blir den typen av bolag sårbara. Därför tappar de sektorn och istället gynnas värdebolag.
Du får nog ha lite is imagen om du inte tror på en rejäl smäll de närmaste året.
Antagligen kommer det lugna ned sig framåt sommaren och det tuffar uppåt en vända till i höst.
Citera
2021-03-06, 09:05
Medlem
llanzs avatar
Allt har gått ner , pga av de som händer i världen, bara sitta lungt i båten och köpa mer. Kommer sticka upp igen som Corona dippen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in