2024-04-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Bästa köpläget var väl för länge sen. Lägg av med velandet och hoppa in bara!
Jag håller med dig för denna lär fortsätta upp?
Citera
2024-04-14, 20:57
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag håller med dig för denna lär fortsätta upp?

Ja inte i samma fart kanske men det finns ingen anledning till att den skulle gå sämre heller. Håll koll och passa på nån dag när den är röd.
Citera
2024-04-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Du kanske borde gå tillbaks till skolan eftersom du har läs svårigheter.

Ena har funnits sen 1996 så den är ca 28 år gammal och gått upp +1142% vilket i snitt är +40,78%/per år, den andra är ca 41 år gammal och gått upp OTROLIGA +12959% vilket i snitt är +316,07%/ per år.

Du säger dom passar olika marknadsklimat, men udda att Robur Ny Teknik A gått upp så lite för det har varit nog GARANTERAT varit olika marknadsklimat under 28 år...

Men om du har Avanza så kan du byta mellan fonder, så du kan enkelt lägga in alla dina pengar ifrån Robur Ny Teknik A till Robur Technology A.

Hmm, var lärde du dig procenträkning? 😄
Citera
2024-04-15, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsukamoto
Hmm, var lärde du dig procenträkning? 😄

?
Citera
2024-04-15, 12:09
Medlem
Citat:
?

40 respektive 300% per år är ju sensationellt, Berkshire Hathaway kan slänga sig i väggen. 😁
Citera
2024-04-15, 13:42
Medlem
Citat:
?
Han gör narr av dig för att du tror att man kan räkna ut CAGR på det där sättet.
Citera
2024-04-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Han gör narr av dig för att du tror att man kan räkna ut CAGR på det där sättet.

Har inte en enda gång sagt att jag tror man kan räkna CAGR så.

Ja pekade ut att bättre att investera sina pengar i Swedbank Robur Technology A för den gått upp +12,000% än att investera i Robur Ny Teknik A som gått upp YNKA +1142%

Du började prata om olika "marknadsklimat" medans Robur Ny Teknik A har existerat i HELA 28 år så den har nog gått genom FLERA OLIKA "marknadsklimat" och trots det så har den inte ens kommit i närheten av hur bra Swedbank Robur Technology A har gått...

Förstår att du har inget att komma med eftersom du kan inte gå emot fakta.
Citera
2024-04-15, 17:49
Medlem
Citat:
Har inte en enda gång sagt att jag tror man kan räkna CAGR så.

Förstår att du har inget att komma med eftersom du kan inte gå emot fakta.

Citat:
Ena har funnits sen 1996 så den är ca 28 år gammal och gått upp +1142% vilket i snitt är +40,78%/per år, den andra är ca 41 år gammal och gått upp OTROLIGA +12959% vilket i snitt är +316,07%/ per år.

Fakta säger du? Har du ingen självinsikt alls?
Citera
2024-04-15, 18:26
Medlem
Citat:
Fakta säger du? Har du ingen självinsikt alls?
Kurvan talar väl för dig själv eller vad vill du säga? Swedbank Robur Technology A har gett en mer bättre avkastning än Swedbank Robur Teknik A. Är vi överens så långt?
Citera
2024-04-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kurvan talar väl för dig själv eller vad vill du säga? Swedbank Robur Technology A har gett en mer bättre avkastning än Swedbank Robur Teknik A. Är vi överens så långt?
Javisst, det har ingen sagt emot. Technology A har gått ca 12,5% per år genomsnittligt (inte 316%) och Robur NT har gått ca 9,5% per år (inte 40,78%).

Hela min poäng var att det går att placera smartare baserat på marknadsläget. Vi pratade alltså aldrig om en permanent placering. Givetvis kommer små bolag prestera bättre under goda ekonomiska förutsättningar, när ekonomin är under tillväxt. Vilket är vart vi är på väg någonstans. Ingen kan veta hur stora kontra små bolag kommer bete sig över de kommande 20+ åren, men vi kan väldigt enkelt räkna ut vad som kommer hända när räntan går ner och inflationen sjunker.
Citera
2024-04-16, 07:26
Medlem
Citat:
Javisst, det har ingen sagt emot. Technology A har gått ca 12,5% per år genomsnittligt (inte 316%) och Robur NT har gått ca 9,5% per år (inte 40,78%).

Hela min poäng var att det går att placera smartare baserat på marknadsläget. Vi pratade alltså aldrig om en permanent placering. Givetvis kommer små bolag prestera bättre under goda ekonomiska förutsättningar, när ekonomin är under tillväxt. Vilket är vart vi är på väg någonstans. Ingen kan veta hur stora kontra små bolag kommer bete sig över de kommande 20+ åren, men vi kan väldigt enkelt räkna ut vad som kommer hända när räntan går ner och inflationen sjunker.
Då förstår jag dig bättre och visst kan det vara en bra strategi då jag själv ökat på i just småbolag.
Citera
2024-04-16, 17:19
Medlem
Citat:

Du låter som en sliskig försäljare försöker få det låta som det är YNKA +3% skillnad på dom 2 fonderna.

Vem som helst kan titta på båda fonderna för se detta:

I ÅR - Ny Teknik A +6,07% Technology A +22,68%

1 ÅR - Ny Teknik A +1,84% Technology A +55,78%

3 ÅR - Ny Teknik A -38,87% Technology A +82,78%

5 ÅR - Ny Teknik A +34,31% Technology A +230,99%

MAX - Ny Teknik A +1125% Technology A +13176%

Rätt så uppenbart vilken man ska sätta pengar i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in