2024-06-23, 21:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissePalle
Eviga tjatande om index. Ändå finns det flera småbolagsfonder och storbolagsfonder som slagit index på 10-15 år. Då säger Jan.
Kom med verkliga exempel! Vilka fonder har slagit index?

Swedbank Robur Technology hade fantastiskt track record tills indexfonden Nordnet Teknologi kom som presterar ungefär lika, men med lite lägre volatilitet.
Den lite lägre volatiliteten var bra 2022 men ger marginelt mindre avkastning nu när allt stiger (trots hög avkastning).

Alla fonder kan slå index om de jämför sig med ett piss-index.

Nordnet tillåter mig jämföra min portfölj mot en massa piss-index, så mitt självförtroende ska explodera.
Men inget av Nordnets piss-index som de låter mig jämföra mig med slår den konservativa fonden Storebrand Global All Countries.

Det är lätt att slå många index och globala indexfonder om man tar mer risk ex med teknikfonder (förr även småbolag).
Men tar man högre risk ska man jämföras med index i den riskabla marknaden, inte med en global indexfond.
Citera
2024-06-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Kom med verkliga exempel! Vilka fonder har slagit index?

Swedbank Robur Technology hade fantastiskt track record tills indexfonden Nordnet Teknologi kom som presterar ungefär lika, men med lite lägre volatilitet.
Den lite lägre volatiliteten var bra 2022 men ger marginelt mindre avkastning nu när allt stiger (trots hög avkastning).

Alla fonder kan slå index om de jämför sig med ett piss-index.

Nordnet tillåter mig jämföra min portfölj mot en massa piss-index, så mitt självförtroende ska explodera.
Men inget av Nordnets piss-index som de låter mig jämföra mig med slår den konservativa fonden Storebrand Global All Countries.

Det är lätt att slå många index och globala indexfonder om man tar mer risk ex med teknikfonder (förr även småbolag).
Men tar man högre risk ska man jämföras med index i den riskabla marknaden, inte med en global indexfond.

Ja och tidigare var det vanligt att svenska fonder jämförde sig med det icke utdelningsjusterade OMXS30, just för att med lätthet kunna slå index och framstå som bra. Får snarast betraktas som lurendrejeri och detta fick de upphöra med efter kritik.

Detta ska man också se upp med om den bank man använder jämför sin egen portföljutveckling med ett sådant index, då lurar man sig själv att man presterar mycket bättre än man gör. Vilket kan få till följd att vissa tror sig vara experter som slår index år efter år.
Citera
2024-06-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Om du jämför index med egen stock picking så spelar det mindre roll vilka datum du väljer men givetvis bör man inte välja ut tidpunkter alldeles innan en krasch för att förstärka sin poäng. Detta gäller speciellt om man jämför börs med annat som inte styrs av börsen.

Med stockpicking sprider man ju datum, ännu mer med daytrading.
Citera
2024-06-23, 21:49
Medlem
Ja det finns många fonder som gör det.
Cliens småbolag
Spiltan stabil slog index under lång tid men har negativt alpha sista fem åren. Men hade ett alpha på plus under 10 år. Ca 1% extra varje år sen starten. Blir mycket pengar det.

Odin Sverige slog sitt jämförelseindex under 20 år. Sen tappat. Du har alltså råd att missa index några år. Kan byta till en annan fond. Kommer fortfarande vara bättre än index.

Spiltan investmentbolag har väl Alpha på 3-4.

Kavaljer quality.

SEB småbolag C/R har väl slagit index?

Det var sex fonder. Som jag kom på snabbt i huvudet.

Finns fonder som slår index. Upplever det är fler som gör det på mindre marknader. Som svenska småbolag. Globalfonder upplever jag att det är få som slår index. För har man missat de sju bästa där så är det mycket svårt att slå index.

Sen säger det sig självt att är du en liten aktör. Säg att du vill jämföra dig med OMX30. Det är inte supersvårt att ta bort fem aktier där som du med stor sannolikhet inte kommer slå index. Kan börja med fyra storbanker. Bank är en bransch som rimligtvis inte har högre tillväxt/vinst än genomsnittet. Komplettera det med att ta bort Hennes. Så har du 25 aktier som med stor sannolikhet kommer slå OMX30.
Citera
2024-06-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Ja detta är lite komiskt när man jämför RT och FB. De vill gärna inbilla sig att de är mer seriösa och kunniga än folk på FB, har behov av ryggdunkar för att förstärka den självbilden. Rätt mycket von oben som du säger.

Verkligheten är väl mer att många är rätt novisa där och sedan finns det en del som är helt okej. Här är spridningen större, finns fler rena jubelidioter här som tror på lyckostenar som ger tur när man handlar diverse suspekta aktier men det finns också folk med hög kompetens.
Helt rätt där och kunde inte säga det bättre själv!
Citera
2024-06-23, 21:57
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Håll dig långt borta från den sidan.
Du blir inlurad i en sekt som förespråkar att du ska investera allt ditt kapital i en global indexfond.
Med argument att det är omöjligt att kunna prestera högre än ett genomsnitt, och att om man inte följer genomsnittet är man garanterat en förlorare.

Sen kommer du aldrig kunna prestera bättre än en medelmåtta.
Sett många exempel här på forumet, som är helt hjärntvättade och har fått hela sin framtida möjlighet att tjäna mycket pengar gå helt förlorad.

Du menar att en hemmapulare som du kan slå index på sikt? Trots att hedgefonderna med 180 IQ PhD snubbar som jobbar 80 h i veckan inte kan det?
Citera
2024-06-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Du menar att en hemmapulare som du kan slå index på sikt? Trots att hedgefonderna med 180 IQ PhD snubbar som jobbar 80 h i veckan inte kan det?
Ännu en som mal på om fondförvaltare.
Ja det kan jag, men kanske inte genom att skapa mig en hemsnickrad fond?
Är det helt otänkbart att man kan investera på annat vis än i fonder?
Citera
2024-06-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut

Jag tror inte att ett IQ på 180 gör att man har mycket större chanser att slå index över tid, en apa har ungefär lika stor chans om man bortser från transaktionskostnader.

Själv har jag slagit index över långa tider när jag tidigare handlade aktier, men jag förespråkar ändå indexfonder. Indexförespråkare måste alltså inte ha åsikten att ingen kan slå index över betydande tidsperioder, slumpen innebär tvärtom att flera kommer göra det på ren tur. Men många blundar också för en rad faktorer som gör att de tror att de presterar bättre än de gör. Bortförklarar eller glömmer dåliga affärer eller perioder t.ex.
Citera
2024-06-23, 22:28
Medlem
En grej som missförstås är att allt handlar om profit. Om du har en stark övertygelse om ett läkemedel som kan hjälpa låt säga mot MS så investerar du i det bolaget för att det möjligtvis kan framställa det läkemedel som kan hjälpa de som är drabbade och då är vinsten mer som en bonus. Vi ska vara tacksamma att det finns folk som vill investera i förhoppningsbolag för annars hade mänskligheten inte kommit så långt.
Senast redigerad av Truefighter 2024-06-23 kl. 22:30.
Citera
2024-06-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
En grej som missförstås är att allt handlar om profit. Om du har en stark övertygelse om ett läkemedel som kan hjälpa låt säga mot MS så investerar du i det bolaget för att det möjligtvis kan framställa det läkemedel som kan hjälpa de som är drabbade och då är vinsten mer som en bonus. Vi ska vara tacksamma att det finns folk som vill investera i förhoppningsbolag för annars hade mänskligheten inte kommit så långt.

Att du köper en aktie gynnar inte företaget ett dugg, det är bara att du köper den av någon annan som köpt den tidigare och spekulerar i att den ska bli mer värd i framtiden. Enda gången pengarna går in i företaget är vid nyemission.
Citera
2024-06-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Att du köper en aktie gynnar inte företaget ett dugg, det är bara att du köper den av någon annan som köpt den tidigare och spekulerar i att den ska bli mer värd i framtiden. Enda gången pengarna går in i företaget är vid nyemission.
Nej för då du köper en aktie så höjer du värdet på bolaget och om aktievärdet går upp så ger det bolaget mer möjligheter för att finansiera sig via banklån, direkt emissioner eller allmänt. Dessutom skapar det ett högre förtroende och då kan tex. fonder köpa in sig eller så blir det ett högre bud om någon är intresserad av att köpa upp bolaget. Varje köp är en deklaration av positivism för bolaget.
Citera
2024-06-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej för då du köper en aktie så höjer du värdet på bolaget och om aktievärdet går upp så ger det bolaget mer möjligheter för att finansiera sig via banklån, direkt emissioner eller allmänt. Dessutom skapar det ett högre förtroende och då kan tex. fonder köpa in sig eller så blir det ett högre bud om någon är intresserad av att köpa upp bolaget. Varje köp är en deklaration av positivism för bolaget.

Ok, det kan finnas vissa sådana effekter, men jag skulle tro att de är marginella. De som ska ge t.ex ett banklån tittar ju på vad företaget gör för vinst, inte hur uppblåst aktievärdet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in