2024-06-21, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
I Januari så kunde NV låna över 50 miljarder som garanteras av riksgälden. Går det åt skogen så kommer Peter Carlsson fortfarande ha kvar sina 200 miljoner han fick när han sålde sina aktier, medans svenska skattebetalare får stå för notan. Men det är helt okej tycker du?

https://carup.se/northvolt-lanar-51-miljarder-riksgalden-ger-garanti/

Bra då vet vi att du anser att 214 miljarder är en struntsumma. Skulle du själv investera dina egna pengar i NV?

Mja, 214 miljarder innehåller det totala investerade beloppet och det är bara en bråkdel av detta som belastar svenska skattebetalare. Faktiskt ett belopp som är mindre än de belopp som jag har redovisat tidigare i projekt såsom Slussen, förbifart Sthlm, Västlänken och järnväg Borås-Gtbrg. Projekt som tynger skattebetalarna och som aldrig kommer att gå att räkna hem om de inte avgiftsbeläggs för brukarna.

Nej, jag skulle absolut inte investera i NV i detta läge. Jag har nog betydligt viktigare prioriteringar när det gäller investeringar. 🙂
Citera
2024-06-21, 06:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Blir nog en gigantisk förlust för 2023. De kommande månaderna blir avgörande för NV erfar Jens Kärrman, reporter på Dagens Industri.

https://sverigesradio.se/artikel/analys-tecken-pa-att-northvolt-behover-prioritera-om
NV fortsätter att undanhålla resultatet från 2023. Det berättar allt om hur uselt det är, med antagligen skenande förlust som ökar vartenda kvartal. Det kan väl inte ens vara lagligt att vägra publicera årsredovisningen?
Citera
2024-06-21, 07:04
Medlem
karlsoons avatar
Idag läste jag detta i Dagens industri och citerar från artikeln:
"Chockbeskeden kring den svenska batteritillverkaren Northvolt avlöser varandra. Nu har tyska BMW, en av Northvolts nyckelkunder, dragit tillbaka en order värd 2 miljarder euro, motsvarande cirka 22 miljarder kronor, från Northvolt."

Jag vet att en del här inne av er är medvetna, men ni som inte har förstått det så är Northvolt århundradets luftslott.

Det finns varken styrning eller kompetens, allt blir fel och försenat. Ledningen är mer fokuserade på att få in pengar via bidrag och lån istället för att se till att ha en fungerande verksamhet. När man startar ett sådant här företag så ser man till att ha all kompetens på plats INNAN man startar upp för att verksamheten ska fungera, sedan utvecklas givetvis företaget eftersom.

Hur investerarna kunde gå på den här bluffen är fan helt sanslöst.
Citera
2024-06-21, 09:28
Medlem
löls avatar
Planerna på en batterifabrik i Borlänge skrotas.
Den gröna scamen visar sitt nylle

Efter mycket pendlande fram och tillbaka och olika besked fick Borlänge i måndags det definitiva beskedet från Northvolts vd Peter Carlsson: Planerna på en batterifabrik skrotas. Det säger Borlänges kommunalråd Erik Nises (S) till DN.

Nises uppger att Northvolts hantering varit ”under all kritik”.

Ekonomiprofessor Magnus Henrekson uppger att nedläggningen i Borlänge var helt väntad.

– Northvolt är subventionsfiskare och andra ställen erbjuder tydligen generösare subventioner, säger han till DN

https://www.dn.se/ekonomi/spelet-bakom-northvolts-nedlaggning-vi-blev-forskrackta/
Citera
2024-06-21, 09:45
Medlem
Läste någon artikel som menade att fabriken bara utvecklat motsvarande åtta batterier på sistone. Vad gör de 2000 anställda om dagarna egentligen? Detta börjar kännas helt sjukt!!!
Citera
2024-06-21, 09:51
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mja, 214 miljarder innehåller det totala investerade beloppet och det är bara en bråkdel av detta som belastar svenska skattebetalare. Faktiskt ett belopp som är mindre än de belopp som jag har redovisat tidigare i projekt såsom Slussen, förbifart Sthlm, Västlänken och järnväg Borås-Gtbrg. Projekt som tynger skattebetalarna och som aldrig kommer att gå att räkna hem om de inte avgiftsbeläggs för brukarna.

Nej, jag skulle absolut inte investera i NV i detta läge. Jag har nog betydligt viktigare prioriteringar när det gäller investeringar. 🙂

Den direkta summan bara genom riksgälden som kommer belasta dig och mig som skattebetalare om NV går i KK är ju över 50 miljarder. Vi har alltså ett privat bolag där ägaren hittills har kunnat casha in 200 miljoner genom att sälja aktier och inte tar några som helst risker, medans jag som skattebetalare står med en risk på 50 miljarder.

Du ser ingenting fel i det alls att riskerna flyttas över på svenska skattebetalare, medans eventuell uppsida stannar hos Peter Carlsson?

Jaha men tycker du inte NV verkar vara en strålande investering?

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
NV fortsätter att undanhålla resultatet från 2023. Det berättar allt om hur uselt det är, med antagligen skenande förlust som ökar vartenda kvartal. Det kan väl inte ens vara lagligt att vägra publicera årsredovisningen?

Vad jag kunde googla mig till så har dom 7 månader på sig att lämna in årsredovisningen till bolagsverket.
Citera
2024-06-21, 10:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad jag kunde googla mig till så har dom 7 månader på sig att lämna in årsredovisningen till bolagsverket.
Men hur var det 2022 eller när det diskuterades? Redovisningen skulle vara inlämnad sista juli men sedan tog det till in i november innan någon fick ut den från myndigheterna scannad i dålig kvalitet och alltså inte sökbar?

Jag tror jag startade en tråd om det i redovisning. Vad jag minns sade experterna att det inte gick att avgöra hur intäkterna uppkommit eller om Northvolt verkligen sålt batterier. Mitt intryck är att Nv aldrig producerat något säljbart.

2023 skulle de börsintroduceras och då kom något dokument ut under våren. Jag vet inte om det var det slutliga. Allt var suddigt. Det fanns miljardintäkter men varifrån var oklart och slutsumman var storförlust, som jag minns det. Men börsintroduktion har alltid förfallit omöjlig, som jag ser det. Då måste företaget genomlysas och det klarar de aldrig enligt min bedömning.
Senast redigerad av wwr 2024-06-21 kl. 10:14.
Citera
2024-06-21, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Det är många sådana här detaljer man funderar över hur de lyckas komma undan...
Citera
2024-06-21, 10:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men hur var det 2022 eller när det diskuterades? Redovisningen skulle vara inlämnad sista juli men sedan tog det till in i november innan någon fick ut den från myndigheterna scannad i dålig kvalitet och alltså inte sökbar?
2023 skulle de börsintroduceras och då kom något dokument ut under våren. Jag vet inte om det var det slutliga. Allt var suddigt. Det fanns miljardintäkter men varifrån var oklart och slutsumman var storförlust, som jag minns det.

Precis, vi får se när dom lämnar in för 2023, men dom har till sista juli på sig.

Såhär lät det när årsredovisningen för 2022 var inlämnad:

Citat:
Det kostar på att bli världens grönaste batteritillverkare. Expansionen med fler fabriker gör att Northvolts förluster växer med nästan 194 procent till över 3,2 miljarder kronor. Den färska årsredovisningen tyder på förberedelser inför en börsnotering.

”Rapporten återspeglar en professionalisering där vi ökar transparensen och de massiva investeringar vi gör just nu”, säger Alexander Hartman, finanschef på Northvolt i ett uttalande.

Så om förlusterna skenar ännu mer (vilket dom garanterat har gjort) Så är det bara en återspegling på ökad professionalisering och transparens

https://www.di.se/digital/proffsig-rapport-ger-borsvibb-hos-northvolt/
Citera
2024-06-21, 10:16
Medlem
Citat:

Jag tror jag startade en tråd om det i redovisning. Vad jag minns sade experterna att det inte gick att avgöra hur intäkterna uppkommit eller om Northvolt verkligen sålt batterier. Mitt intryck är att Nv aldrig producerat något säljbart.

2023 skulle de börsintroduceras och då kom något dokument ut under våren. Jag vet inte om det var det slutliga. Allt var suddigt. Det fanns miljardintäkter men varifrån var oklart och slutsumman var storförlust, som jag minns det. Men börsintroduktion har alltid förfallit omöjlig, som jag ser det. Då måste företaget genomlysning och det klarar de aldrig enligt min bedömning.
Här är den officiella siffran för 2022. Förlust ca 3,2 miljarder på en omsättning av 1,2.

https://www.allabolag.se/5590158894/northvolt-ab

Årsredovisningen för 2022 kan beställas här också.
Citera
2024-06-21, 10:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Här är den officiella siffran för 2022. Förlust ca 3,2 miljarder på en omsättning av 1,2.

https://www.allabolag.se/5590158894/northvolt-ab

Årsredovisningen för 2022 kan beställas här också.
Men hade de inte intäkter på en miljard? Undrar hur ett företag utan leveranser får det. Men de som vet hur "kreativ bokföring" fungerar kan nog förklara.
Citera
2024-06-21, 10:24
Medlem
Citat:
Men hade de inte intäkter på en miljard? Undrar hur ett företag utan leveranser får det. Men de som vet hur "kreativ bokföring" fungerar kan nog förklara.
Hade de inte levererat 8 batterier? Kanske delfakturering efter första utfallsprov eller nåt sånt. Är vanligt med den modellen vid utveckling.
Men det ser ju mörkare ut nu…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in