[quote=Cyborg2030|88634288]OK. Och hur skulle ett filosofiskt utkast kunna se ut i frågan om hur vi överlistar en AGI som är smartare än oss?
Jag vet inte, men det finns tid för forskarna att lista ut det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Varför tror du det? När det är exakt uppskalning som medförde att hela världen blev väldigt imponerade av Chat GPT m.fl. modeller. Därmed inte sagt att uppskalning är den enda innovationen som kommer framöver.
Nej, det är transformer-arkitekturen som medförde att världen imponerades av ChatGPT. Uppskalning har gjort modellerna bättre, men det finns ingen anledning att tro att ytterligare uppskalning magiskt kommer medföra att modellerna lär sig att resonera eller får ett medvetande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det finns flygande bilar. Tekniken finns men är kanske inte helt redo för att sättas i trafik ännu.
Oh, really? Det jag menar är att det är meningslöst att sitta och gissa hur framtidens teknologi kommer att se ut eftersom vi med allra största sannolikhet kommer att ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Du ser ingen markant skillnad mellan dagens AI-modeller och mjukvara från 80-talet?
Självklart gör jag det. Men dåtidens experter trodde på allvar att tekniken som fanns då bara var några år (någon trodde 20-30 år, vilket skulle varit för ca 10 år sedan) bort ifrån att bli medveten och ta över världen. Det är lätt att bli fartblind och tro att man står inför en exponentiell utveckling när man i själva verket bara befinner sig precis innan en platå.
Om vi leker med tanken nu och säger att jag har rätt i att enbart uppskalning inte är tillräckligt. Vad säger att vi kommer att hitta nyckeln till AGI inom fem, tio, femtio eller hundra år? Eller så vänder vi på det och säger att det visst räcker med enbart uppskalning. Hur många år tar det för resten av infrastrukturen att komma upp i den nivå som behövs för att klara av energiförsörjningen, alternativt helt omintetgöra problemet genom teknologiska avancemang som t.ex. kall fusion och liknande?