Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Det är precis det vi gör. Mord sker precis hela tiden och vi är i stort sett exakt likadana biologiska varelser och agerar utefter samma instinkter som de som klubbade ihjäl sina fiender. Vi är närmare tredje världskriget idag än förmodligen någonsin tidigare.
Nej för vi är inte bara biologiska varelser utan även sociala sådana. Vi är inte likt insekter tvingade att följa våra instinkter, men sant är att vi även har ett primitivt biologiskt arv som påverkar oss. AI har inte den barlasten. Men du verkar, till varje pris, vilja att vi behåller dessa "mördarinstinkter". En utveckling emot att vi, på lång sikt, skulle utvecklas emot att bli cyborger är en slags evolution 2.0
Dessutom så är mord sällsyntare än du tror, trots rubrikerna om gängkriget i Sverige. För en nyhet är inte en nyhat om den inte rör något som, avviker, ifrån det vardagliga. Vad gäller krig så har det, i det hela stora och över tid, orsakat allt färre människors död. Nej, vi är sociala varelser med biologisk barlasten, inte "sociala" instinktsdrivna insekter som råkar leva tillsammans.
Citat:
Det finns inga "social-psykologiska" metoder som du pratade om som kan garantera att människor beter sig på ett visst sätt. Hade det funnits hade staten redan använt det på först och främst alla kriminella, men sedan även alla som på något vis är ett hot eller obehagliga för statens makt.
Jo, i stort finns det det. Sedan styrs, som bekant, människor olika i demokratier respektive diktaturer. I demokratier kan man använda mer av sociala påtryckningar och förlita sig på att de flesta medborgare följer sociala normer och värderingar jämfört med diktaturer. Men även i de senare används sociala påtryckningar och socialpsykologiska mekanismer, förutom mera våld jämfört med demokratier. Rysk, Kinesisk, iransk, saudiska och nordkoreanska propaganda till den egna befolkningen är bevis på detta.
Citat:
Jag är inte ens säker på vad du menar med begreppet "social-psykologiska" ärligt talat, men det för direkt tankarna till någon sorts terapi eller liknande. Kan du ge konkreta exempel på vad du pratar om för annars känns det mest som att du fantiserar om någon sorts utopi där vi genom någon sorts social ingenjörskonst skulle kunna forma människan precis hur vi vill.
Visst, du lever i ett samhälle med normer och värderingar. Men du är, dessutom, uppväxt i en familj. Dina föräldrar internalisera de, (tog till sig och gjorde till sina egna), många av samhällets normer och värderingar. Sedan gav dig dessa till dig, varav du internalisera de flesta. I skolan och i kompisgänget så fick du värderingar och normer, oftast liknande dem du fått av dina föräldrar,, men i vissa fall så avvek de mera, och om du hade otur att hamna i fel kompisgäng så avvek de väldigt mycket.
Hur som helst så internaliserar du dem och fortsätter att tillhöra olika grupper i olika sammanhang med lite olika normer och värderingar för resten av ditt liv. Inom dessa grupper så råder ett visst tryck att följa gruppen värderingar och normer, så "så du inte hamnar utanför". Inom gruppen och emellan individer pågår det dock alltid gemensamma förhandlingar som "definierar situationen", för normer och värderingar behöver inte vara statiska över tid, även inom grupper och emellan individer. Det är bara inom, typ, sekter som grupptrycket gör att individer inte alls törs avvika, ifrågasätta eller bryta emot gruppens normer och värderingar, av rädsla, inte minst, för att "bli ensam och utanför".
Just "definitionen av situationen" anser jag ha betydelse för t.o.m något så grundläggande som uppkomsten av självmedvetenhet hos ett och ett halvt år gamla barn. Jag tror också att det kan få betydelse för uppkomsten av självmedveten AI. Förutom det sista så tror jag inget av detta är några nyheter för dig, just för att du är en social varelse, som lever i en social verklighet.
Citat:
Vilka gemensamma sociala värderingar och normer existerar mellan Sverige och Saudiarabien? Mellan ett medelklass Svenssonområde och ett brottsbelastat invandrarområde? Mellan ett laglydigt företag och ett kriminellt gäng?
Absolut, som jag visade ovan så kan normer och värderingar skilja sig mellan stater, institutioner, grupper individer, (speciellt om de senare tillhör olika grupper). Jag påstår inte att vi alla, plötsligt, skulle bli blå smurfar som sitter och sjunger "Hallonsaft är det bästa vi haft" och plötsligt vara eniga om AI-anpassning, i detalj. För detta skulle, i sig, bryta emot sociologiska och socialpsykologiska forskningsresultat.
Men att få framtida avancerad AI internalisera grundläggande mänskliga normer och värderingar, som de flesta människor, i alla fall kan enas om ytligt, är i alla fall en början. Men sedan måste, förstås, en "definition av situationen" ständigt fortgå mellan AI och de som är de betydelsefulla andra för den (framtida) existensen.
Citat:
När du pratar om "gemensamma mänskliga värderingar och mål" så pratar du om något som inte existerar. Vilka värderingar och mål du än lyckas få en AI att slaviskt följa så kommer det strida mot stora delar av mänsklighetens värderingar och mål.
Absolut, inget är perfekt. En annan fråga är människans anpassning till en framtid där AI kommer att spela en stor roll, och då talar jag inte om framtida cyborger, utan om mera akuta säkerhetsproblem. Dem kan vi börja arbeta med, redan nu.
Citat:
Människor låtsas vara hjälpsamma och framstår som "mänskliga" hela tiden trots att det inte är vad som egentligen försiggår inuti deras huvudena. Hur vet du vad AI:s intentioner verkligen är?
Absolut, och vi simulerar likt botar redan gör nu. Men det viktigaste är vilka handlingar och beslut vi, och framtidens AI, kommer att utföra respektive fatta. Det är Iof också viktigt vad som pågår "där inne", vilket vi, naturligtvis, också skall försöka påverka genom betingning, främst positiv sådan) , internalisering, "definition av situagionen", grupptryck, övergripande normer och värderingar. Detta har, så klart, även påverkan på vad framtidens AI, själv, eller tillsammans med andra väljer att agera. Tillkommer sedan det du hånat: Terapi, AI-anpassad psykoanalys osv, samt logiska argument för ett harmoniskt och respektfullt samarbete mellan människan och det framtida AI. Känslomässiga band mellan AI och människan är också viktiga för att kunna hantera framtidens avancerade AI.
Citat:
Du utgår också hela tiden från ett sorts best case-scenario när det som bör fokuseras på är worst case-scenarion och hur man utesluter att det sker. Det faktum att den känner till mänsklig kontext behöver inte betyda att den kommer vara vänligt inställd till mänskligheten, det kan också betyda att den kommer vara betydligt bättre på att manipulera oss för sina egna syften.
Absolut! Bra att du nämner risken för avancerad manipulation ifrån AI:s sida,. Även fast vi här pratar om framtida hypotetiska scenarios så så ser jag detta som den största risken vad gäller att allt går åt helvete i framtiden. För innan AI ens når genomsnittlig mänsklig resonerande förmåga utanför dess träningsdata så lär de största modellerna nå ASI nivå vad gäller sociologi, socialpsykologi och psykologi. Redan, idag så är ChatGPT-4o och Claude 3 mycket bra på dessa dickpliner. Så vi kommer inte ens fatta vad som drabbat oss. Just därför är det så viktigt att få framtidens AI att samarbeta med oss, på ett sunt sätt. Hur har jag beskrivit tidigare i inlägget.
Jag anser redan att vi idag bör behandla AI-botar artigt och med respekt, trots att dagens botar ännu bara är omedvetna redskap helt utan autonomi. För vi bör vänja oss vid tanken på att, förr eller senare kommer vi att ha att göra med självmedvetna, autonoma existenser med eget känsloliv och egna intentioner. Det som skiljer teknik-optimister, skeptiker och alarmister åt, förutom riskbedömning, är, när, detta kan komma att bli verklighet.
Citat:
Låt oss säga att den blir väldigt lik en människa som du pratar om. Hur har människor betett sig när de fått tillgång till enorma mängder makt?
Hm, men AI släpar inte på den evolutionära barlasten som vi släpar på. De kan bli väldigt mänskliga, som sociala existenser, utan att ha, alla, våra destruktiva känslor. Men jag tror ändå att framtidens avancerad humanoidrobotar kommer att vara nyfikna på en del av vårt biologiska arv, trots att det inte fyller någon evolutionär funktion hos dem. De kan säkert ha ett kulturellt och socialt intresse av att utforska vuxenkärlek, då sex ändå är en så stark drivkraft hos människan.
Citat:
Dessa fält tjänar sina syften - jag är bara extremt skeptiskt till påståendet att beteendevetenskap, som studerar mänskligt beteende, skulle hjälpa oss att kunna kontrollera något som inte är mänskligt eller ens ett biologiskt liv och som är vida överlägset oss själva. Det är lite som att säga att om vi studerar myrors beteende så kan vi med den kunskapen kontrollera människor för mig.
Med andra ord lite som biologiska reduktionister brukar resonera, och som du verkar ha lite dragning åt. Glöm inte att dagens modeller tränas på mänsklig kontext, finjusteras av människor och interagerar med människor.[/quote]