2024-06-19, 17:32
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Så där har vi det svart på vitt av 2778 ledande AI forskare så tror majoriteten inte på något domedagsscenario svårare än så är det inte.

Det är lite kul när man försöker använda statistik för att lyfta fram sin poäng och inte förstår det även fast man har fått chansen flera gånger att erkänna att en 13% svarsprocent är ett lågt urval för att statistisk etablera något som helst.

Grundskolan kanske borde ha sommarundervisning i stället för sommarlov eftersom de som uppenbart borde sitta kvar i skolbänken nu förpestar ett forum.
Citera
2024-06-19, 17:39
Medlem
semizones avatar
Ja inte alls omöjligt. Stephen Hawkins varnade om just detta flera gånger. Även Max Tegmark.
Citera
2024-06-19, 17:57
Medlem
Det finns ingen risk för någon mänsklig utrotning av AI idag, det finns andra risker med dagens AI men det gör det med all teknik.

Det går inte bygga en hammare som gör det omöjligt att klubba folk i huvudet med, det är sunt förnuft och folkvett som är lösningen på sådant.
Det samma gäller även AI tills den dag vi ser tecken på agens och medvetande, precis som vi idag inte har en anledning att bygga rymdkanoner att skjuta ner utomjordingar med... Något som tex "AI forskaren" Stepen Hawkings varnat för också.
Eller "AI forskaren" Max Tegmark vars mest revolutionerande AI forskning effektivt var en rehash av Googles 2012 Word2Vec papper.
Citera
2024-06-19, 18:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Den består alltså utav svaren från 2778 AI-forskare. Om man vill ta den på mindre allvar än dina gissningar är förstås upp till var och en. Vad den verkliga risken är vet ingen men att du underskattar risken enormt är uppenbart. Om du vill att man ska börja tro på att den ligger på några promille så får du också ha väldigt starka argument för det men jag har inte sett några sådana.

Först måste, givetvis, AI nå upp till mänsklig vad gäller resonerande förmåga utanför träningsdata, vara självmedveten på AI vis, samt ha någon form av, i alla fall inre, autonomi.

Då kan vi börja påverka modellerna, direkt, med välkända och fungerande social-psykologiska och psykologiska metoder, som vi vet fungerar på såväl människor och djur, (inklusive betingning, framför allt positiv förstärkning, som fungerar bäst i längden. RLHF används redan för att "finjustera AI). Man måste övertyga framtidens AI, som har de kapaciteter jag nämnt ovan att internalisera mänskliga värderingar, dvs. De måste själva, autonomt, ta till sig sådana och göra till sina egna. Detta måste dessutom understrykas med logiska argument att det ligger i AI:s eget intresse att göra det genom att måla upp en bild av en gemensam framtid mellan AI och människan, med ömsesidig respekt för varandra. Den långsiktiga målbilden kan vara en gemensam avancerad maskincivilisation, men det kommer att ta lång tid innan en sådan blir möjlig. Kombinera detta med känslomässiga band mellan avancerad framtida AI och människor, så kan vi nå en risknivå för existentiella risker på bara några promille.

Citat:
Vilka 100% garantier är det du pratar om? Garantier för vad exakt? Du svarade aldrig på det.

För allvarliga existentiella risker, inte bara utrotning av mänskligheten, som du citerat tidigare. .

Citat:
Nej, det är det inte. Det är inte bara det värsta tänkbara scenariot med utrotning som är problematiskt. Det står tydligt i det jag citerade till och med:

Titta vad som står i slutet under figur 10 i rapporten du citerar. Det var utifrån den figuren jag resonerade i mitt tidigare inlägg.

Citat:
Du försöker dig på någon sorts siffermagi här men siffrorna är tydliga, även bland de som är mer optimistiskt inställda så uppskattar de risken ofantligt mycket högre än vad du gör.

En enkät med endast ca 13 ptocent svarsfrekvens kan man inte ta på allvar, då det inte kan påvisas om den är representativ eller ej.

Citat:
Det är som sagt något du bara antar för att du vill att det ska vara på det viset. Även om den verkliga risken för utrotning eller något annat helt katastrofalt scenario ligger på någon promille så är det oacceptabelt hög risk. Det är dessutom en risk du påtvingar mänskligheten utan deras samtycke vilket är oetiskt.

Nej, en katastrofal risk på några promille är inte oacceptabelt om de vägs emot de ofantliga fördelar AI kan ge människan.

Citat:
Vem har sett för mycket på sci-fi här? Låt mig citera dina senaste inlägg:

Jo, jag har sett sådana, men inte tagit dem på blodigt allvar.

Citat:
Jag har inte nämnt en enda sci-fi film eller serie en enda gång.

Bara för att du, valt, att inte nämna det så utesluter inte det att, så sett sådana och blivit påverkad, på djupet, av dem.

Citat:
Ditt framtidsscenario är en mardröm då det per definition innebär att någon gång i processen av att bli din önskade cyborg du drömmer om så slutar vi vara människor. Med andra ord kan man se det som en utrotning av mänskligheten.

Ja, vi slutar att vara 100 procent människor. Men denna process har ju redan börjat med tekniska lösningar: Jag bär t.ex glasögon och utvidgar min intelligens med hjälp av mobiltelefon, internet och, ja, ChatGPT-4o, och det skäms jag inte över! Faktum är att jag föddes för tidigt i sjätte för många årtionden sedan. Utan tekniska hjälpmedel som kuvös och syrgas, så hade jag inte ens levt idag!

Citat:
Dina mål och värderingar är alltså det värsta tänkbara mardrömsscenariot för många människor och hade du fått bestämma så hade du "löst" AI-anpassningsproblemet genom att ställa in AI utefter dina värderingar och mål. Vad är det för problem du har löst egentligen? Inte är det AI-anpassningsproblemet i alla fall då det handlar om att få AI att bete sig i linje med mänskliga värderingar och mål(något som inte ens existerar eller som vi kan komma överens om vad det skulle vara).

Sant är att det är svårt att komma överens om mänskliga värderingar och mål. Men FN:stadgan är i alla fall undertecknad av så gott som alla stater. Det är, en utgångspunkt, men detta måste, givetvis, diskuteras. Bra också att visa, ramverk för AI börjat komma på plats. Internationella överenskommelser och övervakning måste, så sakta komma på plats, innan, vi når självmedveten smartare och i alla fall delvis autonom AI. Men det lär bli svårt i praktiken med tanke på den geopolitiska konkurrensen.
Citera
2024-06-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Eh, va?

Chippen kommer att bli mindre och mer energisnåla i framtiden. Varför förnekar du det när alla förstår att det är så? Och Nvidia använder redan AI:s för att designa sina senaste chip. Det är verkligheten i dag och inte "magi".
"Kommer att bli".
Dels finns det en gräns på hur små dessa chip kan bli samt hur många transistorer som fysiskt är möjligt att få plats med på denna yta. Det går inte att göra dem hur små som helst. Hittills har väl ny hårdvara enbart varit både dyrare och mer energikrävande.

Citat:
Varför förnekar du att vi snart har humanoida robotar som kan göra samma slags kroppsarbete som mänskliga byggnadsarbetare gör när de bygger solkraft, vågkraft och vindkraftverk? Men de orkar jobba 22 timmar/dygn i stället för 8 timmar. Detta är också en högst trolig verklighet och inte magi. Varför låtsas du som att du inte förstår de här sakerna?
Vad spelar det för roll? Om vi redan har teknologin att generera oändligt med grön energi, varför görs det då inte?

Vet du, jag har lösningen på alignment och säkerhet nu... Framtidsteknologi!

Fan vad bra!
Citera
2024-06-19, 18:22
Medlem
Man är väl en aning disorienterad om man argumenterar i en tråd som uttryckligen heter "AI orsakar mänsklighetens död" och påstår att ingen påstått att AI orsakar någon total utrotning.

är man rädd och paranoid vevar man åt alla håll som Don Quijote, man tvistar och vrider på statistik som inte alls säger vad man försöker antyda, man lutar sig på en odefinierad expertgrupp som om man är någon form av språkrör för dessa och att de ens håller med en.

Och alla de största gaphalsarna om AI hotet är själva anställda på företag eller organisationer som just verkar för sin agenda.
Eller så säljer man GPUer och lovar att de som köper mest GPUer kommer få starkaste AI:n.
Citera
2024-06-19, 18:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Återigen magiskt tänkande. Hur ska denna armés batterier strömförsörjas? Blir många laddstopp...
Eller ska ASI med IQ 10000 hitta på evighetsmaskiner också?
Tesla använder redan humanoida arbetsrobotar i sin fabrik. Om ett par år kommer de flesta större fabriker ha detta. Jag vet inte hur ofta de måste laddas upp. Men de behöver säkert inte laddas lika ofta som en människa måste vila, äta, sova och gå på toaletten.
Citera
2024-06-19, 18:37
Medlem
Citat:
Tesla använder redan humanoida arbetsrobotar i sin fabrik. Om ett par år kommer de flesta större fabriker ha detta. Jag vet inte hur ofta de måste laddas upp. Men de behöver säkert inte laddas lika ofta som en människa måste vila, äta, sova och gå på toaletten.

Vad har du för underlag för att Tesla använder humanoida arbetsrobotar i "sin fabrik"? Vem har tillverkat dom?
Citera
2024-06-19, 18:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
"Kommer att bli".
Dels finns det en gräns på hur små dessa chip kan bli samt hur många transistorer som fysiskt är möjligt att få plats med på denna yta. Det går inte att göra dem hur små som helst. Hittills har väl ny hårdvara enbart varit både dyrare och mer energikrävande.

Vad spelar det för roll? Om vi redan har teknologin att generera oändligt med grön energi, varför görs det då inte?

Vet du, jag har lösningen på alignment och säkerhet nu... Framtidsteknologi!

Fan vad bra!
Skillnaden mellan "min" och "din" framtidsteknologi är att de humanoida arbetsrobotarna är redan framtagna och satta i arbete medans AI Alignment är en naiv idé.
Citera
2024-06-19, 18:40
Medlem
Citat:
Det finns ingen teori om hur vi ska kontrollera en AGI.

Det är bara att dra ur sladden.
Citera
2024-06-19, 18:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Vad har du för underlag för att Tesla använder humanoida arbetsrobotar i "sin fabrik"? Vem har tillverkat dom?

Tesla claims it has two humanoid robots working in its factories

• Tesla says there are two humanoid Optimus robots now handling factory tasks autonomously.
  • The claim seemingly fulfills a promise made by CEO Elon Musk in April.
  • Humanoid robots could potentially replace all human physical labor in some auto factories.

https://www.msn.com/en-us/autos/news/tesla-claims-it-has-two-humanoid-robots-working-in-its-factories/ar-BB1o8jtK
Citera
2024-06-19, 18:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Det är bara att dra ur sladden.
En AGI skulle kunna sprida sig som ett virus på Internet. Om det händer då måste du dra ut sladden på alla datorer i hela världen. Lycka till med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in