2024-06-19, 14:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
AI-anpassningsproblemet är ett problem som inte går lösa. Du ska alltså på något vis garantera att AI beter sig på ett sätt som är i linje med mänskliga värderingar och mål. Vilka mänskliga värderingar och mål? Dina mål om en "avancerad maskincivilisation" du ger uttryck för här ovan? Ett problem bara: det är väldigt många människor som inte delar ditt mål.

Det går inte att lösa i bemärkelsen att det kommer att finnas 100 procentig garantier, det finns det inte för något här i livet. Men vi skulle kunna minska sannolikheten för att det går riktigt åt helvete till promille nivå, om vi sköter våra kort rätt. Och det är en betydligt mindre risknivå än vad vi lever med i dag gällande kärnvapenkrig med bl.a Putler och babie-Kim vid rodren. Men vi måste redan nu börja förbereda oss genom att introducera beteendevetar-/samhällsvetenskapliga perspektiv inom AI-utvecklingen. För redan idag behövs det att vi börjar se på människans anpassning-problem till AI! Vilket för oss till cyborger. Jag menar, absolut inte, att likt "The Borgs" i Star-trek, tvinga människor att bli cyborger, det måste ske helt frivilligt!

Och till det du skrivit i andra inlägg om "2 procent säkerhetsforskning". Formellt stämmer detta, men i praktiken så ser det betydligt ljusare ut: AI-säkerhetsarbetet är en integrerad del av att utveckla och underhålla AI-modeller. När man "finjustera" modeller efter grundträningen och när man uppdaterar dem, så gör man det av prestanda-/användbarhets- och säkerhetsskäl.
Citera
2024-06-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det är inte nyktert att hela tiden förneka att framtida och mycket mer avancerade AI-system kan innebära risker för mänskligheten. Det är bara dumt. Och oärligt, tror jag faktiskt. Du verkar tillräckligt smart för att inse att det kan finnas risker med AI. Du har bara bestämt dig för att jag är dum och att jag har fel. Antagligen för att du är rädd.
Jag är inte rädd, nej.
Dagens modeller tar enorma mängder pengar och energi i anspråk och de är ändå inte i närheten av AGI. Du nämner ofta GPT-6 eller GPT-x men du tar ingen hänsyn till att dessa modeller sannolikt skulle kräva tiofaldigt många gånger mer resurser än dagens modeller. Du anser inte att det är, som du säger, oärligt att ignorera dessa barriärer? Säg att vi skulle kunna lösa energiproblemet, men för att göra det behöver vi hjälp av en AI som kräver att energiproblemet redan är löst, ett s.k. "Moment 22".

Självklart ska det forskas på säkerhet och det görs också konstant. Om man tror på alla som säger att AGI kommer vara verklighet innan 2030 ja, då har vi bråttom. Jag sällar mig dock inte till den skaran.

Citat:
Jag utesluter inte några former av AI-risker. Den risk du tar upp här är en av många reella risker. Det skulle kunna gå till så att en AI ges agens t.ex att kontrollera många AI-inkopplade robotar samt ett stort övergripande mål, låt säga att etablera gruvdrift på månen. För att klara uppgiften måste AI:n ha resurser i form av el och material. Vi har förhoppningsvis tränat AI:n att tillskansa sig resurserna på ett lämpligt och icke-destruktivt sätt. Men vi har inga garantier för att det egentligen blir så, eftersom vi inte kan styra AI:s på den detaljnivån. Dagens AI-säkerhet går ju i princip ut på att manuellt censurera bort det som inte är "PK" eller det som är destruktivt. Men internt i AI:n verkar det än så länge inte finnas någon avsikt som varken är ond eller god. Den försöker ju bara lösa uppgiften den får. Den skulle kunna få för sig att sno åt sig energi och materiell från befintlig infrastruktur, t.ex. Tycker du att vi har skyddat oss mot alla sådana risker med dagens säkerhet som bygger på manuell censur?
Du tror inte att man samtidigt implementerar diverse olika spärrar och fail-safes under tiden man bygger dessa robotar och integrerar dem i all vår infrastruktur? Om man hela tiden antar att vi är smarta nog att kunna tillverka dessa avancerade maskiner, men samtidigt tror att vi är så korkade att vi inte kan förutse risker och försöka förebygga dessa så gott som möjligt så kan man såklart föreställa sig vad som helst.

Varför ska vi anta att allt annat förhåller sig statiskt medan vi låter AI löpa fritt?
Citera
2024-06-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det går inte att lösa i bemärkelsen att det kommer att finnas 100 procentig garantier, det finns det inte för något här i livet.

Jag vet inte ens vad du syftar på här. 100%iga garantier för vad? Jag menar att det är ett problem det inte finns någon lösning på eftersom att det inte ens existerar några mänskliga värderingar och mål som vi kan komma överens om.

Citat:
Men vi skulle kunna minska sannolikheten för att det går riktigt åt helvete till promille nivå, om vi sköter våra kort rätt.

Det är bara dina gissningar och antaganden.
https://aiimpacts.org/wp-content/uploads/2023/04/Thousands_of_AI_authors_on_the_future_of_AI.pdf

Citat:
In the largest survey of its kind, we surveyed 2,778 researchers who had published in top-tier artificial
intelligence (AI) venues, asking for their predictions on the pace of AI progress and the nature and
impacts of advanced AI systems.

...

Most respondents expressed substantial uncertainty about the long-term value of AI progress: While
68.3% thought good outcomes from superhuman AI are more likely than bad, of these net optimists
48% gave at least a 5% chance of extremely bad outcomes such as human extinction, and 59% of net
pessimists gave 5% or more to extremely good outcomes. Between 37.8% and 51.4% of respondents
gave at least a 10% chance to advanced AI leading to outcomes as bad as human extinction. More
than half suggested that “substantial” or “extreme” concern is warranted about six different AI-related
scenarios, including spread of false information, authoritarian population control, and worsened
inequality. There was disagreement about whether faster or slower AI progress would be better for the
future of humanity. However, there was broad agreement that research aimed at minimizing potential
risks from AI systems ought to be prioritized more.

Citat:
Och det är en betydligt mindre risknivå än vad vi lever med i dag gällande kärnvapenkrig med bl.a Putler och babie-Kim vid rodren.

Må så vara, men det är inget argument för att lägga till ytterligare en oacceptabelt hög riskfaktor.

Citat:
Men vi måste redan nu börja förbereda oss genom att introducera beteendevetar-/samhällsvetenskapliga perspektiv inom AI-utvecklingen. För redan idag behövs det att vi börjar se på människans anpassning-problem till AI! Vilket för oss till cyborger. Jag menar, absolut inte, att likt "The Borgs" i Star-trek, tvinga människor att bli cyborger, det måste ske helt frivilligt!

Ditt scenario låter som rena mardrömmen.
Citera
2024-06-19, 15:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag är inte rädd, nej.
Dagens modeller tar enorma mängder pengar och energi i anspråk och de är ändå inte i närheten av AGI. Du nämner ofta GPT-6 eller GPT-x men du tar ingen hänsyn till att dessa modeller sannolikt skulle kräva tiofaldigt många gånger mer resurser än dagens modeller. Du anser inte att det är, som du säger, oärligt att ignorera dessa barriärer? Säg att vi skulle kunna lösa energiproblemet, men för att göra det behöver vi hjälp av en AI som kräver att energiproblemet redan är löst, ett s.k. "Moment 22".

Självklart ska det forskas på säkerhet och det görs också konstant. Om man tror på alla som säger att AGI kommer vara verklighet innan 2030 ja, då har vi bråttom. Jag sällar mig dock inte till den skaran.

Du tror inte att man samtidigt implementerar diverse olika spärrar och fail-safes under tiden man bygger dessa robotar och integrerar dem i all vår infrastruktur? Om man hela tiden antar att vi är smarta nog att kunna tillverka dessa avancerade maskiner, men samtidigt tror att vi är så korkade att vi inte kan förutse risker och försöka förebygga dessa så gott som möjligt så kan man såklart föreställa sig vad som helst.

Varför ska vi anta att allt annat förhåller sig statiskt medan vi låter AI löpa fritt?

Varför föreställer du dig en orubblig och oöverstiglig hårdvarubarriär? Så ser inte hårdvaruutvecklingen ut. Den accelererar as we speak, och snart har vi AI som bygger på kvantdatorer som i teorin har oändlig prestanda. Så nej, jag ser inga sådana barriärer alls på lite längre sikt.

Jag tror att man försöker implementera spärrar, absolut. Men eftersom de inte vet hur AI-nätverken egentligen fungerar kan detta inte göras tillförlitligt. Man kommer att försöka så klart, men av allt att döma kommer det att misslyckas. Berätta annars för oss hur vi detaljstyr och kvalitetssäkrar en massiv AI-modell så att den bara gör exakt det vi vill och inget annat? Jag rekommenderar dig till nobelpriset om du löser den här uppgiften.
Citera
2024-06-19, 15:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag vet inte ens vad du syftar på här. 100%iga garantier för vad? Jag menar att det är ett problem det inte finns någon lösning på eftersom att det inte ens existerar några mänskliga värderingar och mål som vi kan komma överens om.
Precis. Och att då prata om nära 100% säkerhet blir ju bara löjligt när vi i praktiken inte ens har 1% chans för att hela mänskligheten skulle komma överens om ett gemensamt regelverk för någonting överhuvudtaget.

Att AGI misslyckas och leder till en katastrof är med mänsklighetens track record inte en liten risk, det är snarare nästan garanterat att det kommer att misslyckas.
Citera
2024-06-19, 15:39
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Så ser inte hårdvaruutvecklingen ut. Den accelererar as we speak, och snart har vi AI som bygger på kvantdatorer som i teorin har oändlig prestanda. Så nej, jag ser inga sådana barriärer alls på lite längre sikt.

Nej inte oändlig prestanda men för vissa problem markant snabbare än dagens datorer... problemet är bara att det inte finns några praktiska tillämpningar där de är bättre just nu utan enbart på hypotetiska problem speciellt designade för kvantdatorer som shors algoritm osv.
Citera
2024-06-19, 15:40
Medlem
Citat:
Varför föreställer du dig en orubblig och oöverstiglig hårdvarubarriär? Så ser inte hårdvaruutvecklingen ut. Den accelererar as we speak, och snart har vi AI som bygger på kvantdatorer som i teorin har oändlig prestanda. Så nej, jag ser inga sådana barriärer alls på lite längre sikt.
Jag pratar inte hårdvara här, jag pratar elektricitet. Närmare 100 GW till en kostnad av ungefär en biljon dollar om vi ska tro siffrorna som Leopold Aschenbrenner (Situational Awareness) tagit fram i sina beräkningar.

Jag håller inte med hans hypotes om att vi skulle ha AGI 2027 men just dessa siffror baseras på vad dagens modeller kostar och lär därför vara mer eller mindre rättvisande om det inte skulle ske något markant de närmsta åren.

Citat:
Jag tror att man försöker implementera spärrar, absolut. Men eftersom de inte vet hur AI-nätverken egentligen fungerar kan detta inte göras tillförlitligt. Man kommer att försöka så klart, men av allt att döma kommer det att misslyckas. Berätta annars för oss hur vi detaljstyr och kvalitetssäkrar en massiv AI-modell så att den bara gör exakt det vi vill och inget annat? Jag rekommenderar dig till nobelpriset om du löser den här uppgiften.
Vi behöver inte förstå exakt hur nätverken fungerar för att sätta in spärrar i vår befintliga infrastruktur. Det finns mängder med saker man kan göra (och gör redan idag) för att försvåra eller helt förhindra oavsiktlig användning.

Men sådana diskussioner brukar alltid sluta med att AI blir så smart att den kan förutse varenda drag vi kan komma på samt kringgå varenda spärr utan problem, so what's the point?
Citera
2024-06-19, 15:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Det finns inget, reellt, AI-anpassningsproblem i dagens läge. Men ändå måste vi börja förbereda oss, för vi vet inte när det blir aktuellt och man kan inte lösa ett problem som vi, i dag, inte exakt vet hur det kommer ser ut i framtiden.

Citat:
Det är bara dina gissningar och antaganden.
https://aiimpacts.org/wp-content/uploads/2023/04/Thousands_of_AI_authors_on_the_future_of_AI.pdf

Den enkäten skickas ut varje år och brukar bara ge en svarsfrekvens på ca 13 procent. Ingen annan undersökning med så liten svarsfrekvens skulle tas på allvar! Men låt oss ändå göra det: Det är extremerna som ställer till det, framför allt "The doomers". För tillsammans med de som tror på 100 procents risk för en katastrofal utgång, så gör, naturligtvis även sansade forskare en viss riskbedömning, som tillsammans med "The doomers" ger en ganska hög nivå på riskuppfattning. Tycker du att man skall ta en sådan "undersökning" seriöst? Det enda intressanta med den enkätserien är att den uppskattade tidpunkten för när vi har AGI har flyttat sig allt närmare. Men detta gäller alltså endast de blott ca 13 procent av forskarna och debattörerna som enkäten skickats ut till.

Citat:
Må så vara, men det är inget argument för att lägga till ytterligare en oacceptabelt hög riskfaktor.

Nej, men vi är vana att hantera höga riskfaktorer, och AI utvecklingen behöver inte öka riskerna mycket, om den hanteras rätt.

Citat:
Ditt scenario låter som rena mardrömmen.

Jo så blir det för dem som sett för mycket sci-fi filmer/serier, och tagit dem på allvar.

(Jag lät ChatGPT4o titta på vår diskussion och boten kom med följande förslag:

Och min egen "giftiga" kommentar, som jag sätter inom spoiler:

Senast redigerad av Ola Schubert 2024-06-19 kl. 16:46.
Citera
2024-06-19, 16:14
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag pratar inte hårdvara här, jag pratar elektricitet. Närmare 100 GW till en kostnad av ungefär en biljon dollar om vi ska tro siffrorna som Leopold Aschenbrenner (Situational Awareness) tagit fram i sina beräkningar.
Har energiåtgången ingenting med hårdvaran att göra? Det är ju självklart. Hårdvaran kommer att bli mer effektiv och därmed dra mindre ström. När AGI blir verklighet kan vi bygga miljontals humanoida robotar som kan bygga hur många gröna elkraftverk som helst, till en jämförelsevis låg kostnad. Energi kommer inte att vara ett hinder.
Citat:
Vi behöver inte förstå exakt hur nätverken fungerar för att sätta in spärrar i vår befintliga infrastruktur. Det finns mängder med saker man kan göra (och gör redan idag) för att försvåra eller helt förhindra oavsiktlig användning.
Men jag har ju tydligt visat att detta inte fungerar. Inte ens med dagens relativt primitiva AI som (troligtvis) inte försöker vilseleda oss.
Citera
2024-06-19, 16:27
Medlem
Citat:
Har energiåtgången ingenting med hårdvaran att göra? Det är ju självklart. Hårdvaran kommer att bli mer effektiv och därmed dra mindre ström. När AGI blir verklighet kan vi bygga miljontals humanoida robotar som kan bygga hur många gröna elkraftverk som helst, till en jämförelsevis låg kostnad. Energi kommer inte att vara ett hinder.

Men jag har ju tydligt visat att detta inte fungerar. Inte ens med dagens relativt primitiva AI som (troligtvis) inte försöker vilseleda oss.
Siffrorna jag citerade baseras på Nvidia H100 CPU:er.
Vad är det för hårdvara som presterar på samma eller högre nivå samtidigt som den förbrukar en bråkdel av elektriciteten?

Vem kunde se det komma att lösningen på problemet med energi skulle komma med hjälp av AI? (OBS! Sarkasm).
Vad är det för gröna elkraftverk som dessa robotar ska bygga (och när?)

Snälla, säg inte att det bara magiskt kommer att lösa sig.
Citera
2024-06-19, 16:34
Medlem
Citat:
Det finns inget, reellt, AI-anpassningsproblem i dagens läge. Men ändå måste vi börja förbereda oss, för vi vet inte när det blir aktuellt och man kan inte lösa ett problem som vi, i dag, inte exakt vet hur det kommer ser ut i framtiden.

Den enkäten skickas ut varje år och brukar bara ge en svarsfrekvens på ca 13 procent. Ingen annan undersökning med så liten svarsfrekvens skulle tas på allvar!

Den består alltså utav svaren från 2778 AI-forskare. Om man vill ta den på mindre allvar än dina gissningar är förstås upp till var och en. Vad den verkliga risken är vet ingen men att du underskattar risken enormt är uppenbart. Om du vill att man ska börja tro på att den ligger på några promille så får du också ha väldigt starka argument för det men jag har inte sett några sådana.

Vilka 100% garantier är det du pratar om? Garantier för vad exakt? Du svarade aldrig på det.

Citat:
Men låt oss ändå göra det: Det är extremerna som ställer till det, framför allt "The doomers".

Nej, det är det inte. Det är inte bara det värsta tänkbara scenariot med utrotning som är problematiskt. Det står tydligt i det jag citerade till och med:
Citat:
More than half suggested that “substantial” or “extreme” concern is warranted about six different AI-related
scenarios, including spread of false information, authoritarian population control, and worsened
inequality.

Citat:
För tillsammans med de som tror på 100 procents risk för en katastrofal utgång, så gör, naturligtvis även sansade forskare en viss riskbedömning, som tillsammans med "The doomers" ger en ganska hög nivå på riskuppfattning. Tycker du att man skall ta en sådan "undersökning" seriöst?

Du försöker dig på någon sorts siffermagi här men siffrorna är tydliga, även bland de som är mer optimistiskt inställda så uppskattar de risken ofantligt mycket högre än vad du gör.
Citat:
While 68.3% thought good outcomes from superhuman AI are more likely than bad, of these net optimists
48% gave at least a 5%
chance of extremely bad outcomes such as human extinction,

Citat:
Nej, men vi är vana att hantera höga riskfaktorer, och AI utvecklingen behöver inte öka riskerna mycket, om den hanteras rätt.

Det är som sagt något du bara antar för att du vill att det ska vara på det viset. Även om den verkliga risken för utrotning eller något annat helt katastrofalt scenario ligger på någon promille så är det oacceptabelt hög risk. Det är dessutom en risk du påtvingar mänskligheten utan deras samtycke vilket är oetiskt.

Citat:
Jo så blir det för dem som sett för mycket sci-fi filmer/serier, och tagit dem på allvar.

Vem har sett för mycket på sci-fi här? Låt mig citera dina senaste inlägg:
Citat:
Jag menar, absolut inte, att likt "The Borgs" i Star-trek
Citat:
Så behöver du frukta "Terminator-kriget"?
Citat:
Förutom att "Terminator" är en fånig, men underhållande, Hollywood-produktion

Jag har inte nämnt en enda sci-fi film eller serie en enda gång.

Ditt framtidsscenario är en mardröm då det per definition innebär att någon gång i processen av att bli din önskade cyborg du drömmer om så slutar vi vara människor. Med andra ord kan man se det som en utrotning av mänskligheten.

Dina mål och värderingar är alltså det värsta tänkbara mardrömsscenariot för många människor och hade du fått bestämma så hade du "löst" AI-anpassningsproblemet genom att ställa in AI utefter dina värderingar och mål. Vad är det för problem du har löst egentligen? Inte är det AI-anpassningsproblemet i alla fall då det handlar om att få AI att bete sig i linje med mänskliga värderingar och mål(något som inte ens existerar eller som vi kan komma överens om vad det skulle vara).
Citera
2024-06-19, 16:41
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Frågan innehåller 2778 svar från drygt 20000 förfrågande, det är dryga 13% om man kan matematik, Ola är helt korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in