Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Det finns inget, reellt, AI-anpassningsproblem i dagens läge. Men ändå måste vi börja förbereda oss, för vi vet inte när det blir aktuellt och man kan inte lösa ett problem som vi, i dag, inte exakt vet hur det kommer ser ut i framtiden.
Den enkäten skickas ut varje år och brukar bara ge en svarsfrekvens på ca 13 procent. Ingen annan undersökning med så liten svarsfrekvens skulle tas på allvar!
Den består alltså utav svaren från 2778 AI-forskare. Om man vill ta den på mindre allvar än dina gissningar är förstås upp till var och en. Vad den verkliga risken är vet ingen men att du underskattar risken enormt är uppenbart. Om du vill att man ska börja tro på att den ligger på några promille så får du också ha väldigt starka argument för det men jag har inte sett några sådana.
Vilka 100% garantier är det du pratar om? Garantier för
vad exakt? Du svarade aldrig på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Men låt oss ändå göra det: Det är extremerna som ställer till det, framför allt "The doomers".
Nej, det är det inte. Det är inte bara det värsta tänkbara scenariot med utrotning som är problematiskt. Det står tydligt i det jag citerade till och med:
Citat:
More than half suggested that “substantial” or “extreme” concern is warranted about six different AI-related
scenarios, including spread of false information, authoritarian population control, and worsened
inequality.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
För tillsammans med de som tror på 100 procents risk för en katastrofal utgång, så gör, naturligtvis även sansade forskare en viss riskbedömning, som tillsammans med "The doomers" ger en ganska hög nivå på riskuppfattning. Tycker du att man skall ta en sådan "undersökning" seriöst?
Du försöker dig på någon sorts siffermagi här men siffrorna är tydliga, även bland de som är mer optimistiskt inställda så uppskattar de risken ofantligt mycket högre än vad du gör.
Citat:
While 68.3% thought good outcomes from superhuman AI are more likely than bad, of these net optimists
48% gave at least a 5% chance of extremely bad outcomes such as human extinction,
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Nej, men vi är vana att hantera höga riskfaktorer, och AI utvecklingen behöver inte öka riskerna mycket, om den hanteras rätt.
Det är som sagt något du bara antar för att du vill att det ska vara på det viset. Även om den verkliga risken för utrotning eller något annat helt katastrofalt scenario ligger på någon promille så är det oacceptabelt hög risk. Det är dessutom en risk du påtvingar mänskligheten utan deras samtycke vilket är oetiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jo så blir det för dem som sett för mycket sci-fi filmer/serier, och tagit dem på allvar.
Vem har sett för mycket på sci-fi här? Låt mig citera dina senaste inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag menar, absolut inte, att likt "The Borgs" i Star-trek
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Så behöver du frukta "Terminator-kriget"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Förutom att "Terminator" är en fånig, men underhållande, Hollywood-produktion
Jag har inte nämnt en enda sci-fi film eller serie en enda gång.
Ditt framtidsscenario är en mardröm då det per definition innebär att någon gång i processen av att bli din önskade cyborg du drömmer om så slutar vi vara människor. Med andra ord kan man se det som en utrotning av mänskligheten.
Dina mål och värderingar är alltså det värsta tänkbara mardrömsscenariot för många människor och hade du fått bestämma så hade du "löst" AI-anpassningsproblemet genom att ställa in AI utefter
dina värderingar och mål. Vad är det för problem du har löst egentligen? Inte är det AI-anpassningsproblemet i alla fall då det handlar om att få AI att bete sig i linje med
mänskliga värderingar och mål(något som inte ens existerar eller som vi kan komma överens om vad det skulle vara).