2024-06-18, 21:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det märks hur kombon höjd ränta men inte höjda avgifter mer än typ måttliga 5%, sätter sina spår i brföreningarnas ekonomier nu. Ser fler och fler brföreningar som får näst sämsta betyget (B) på hemnet. Även äldre föreningar som amorterat för dåligt och tagit lån för renoveringar, installation hissar o s v.
Intressant läge!
Ja, motviljan att höja avgiften verkar vara stark på många håll. Hellre gröper man ur balansräkningen och det är ju inte så speciellt bra på längre sikt... spännande som sagt!
Citera
2024-06-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det märks hur kombon höjd ränta men inte höjda avgifter mer än typ måttliga 5%, sätter sina spår i brföreningarnas ekonomier nu. Ser fler och fler brföreningar som får näst sämsta betyget (B) på hemnet. Även äldre föreningar som amorterat för dåligt och tagit lån för renoveringar, installation hissar o s v.
Intressant läge!
Det där betyget du ser på hemnet är från senast gång någon valde att köpa en analys av BRF'en av allabrf.se. Det är inte en ständigt uppdaterande funktion som hemnet själva tillhandahåller eller så. Många av analyserna är flera år gamla, och i vissa fall med små föreningar finns inte alls.

Så antalet B-betyg du ser har väldigt lite med senaste året att göra, förutom i dom fallen någon hunnit köpa en analys av föreningen där dom hunnit titta på 2023's årsredovisning
Citera
2024-06-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men kostanden för att bo i villa står väl inte still heller direkt? Fjärrvärme, reparationer, V/A, sophämtning, ja allt ökar. Men visst, gör man mer själv, som ofta är fallet i en villa, så kan man ju pressa kostnaderna lite. En annan grej är att villor i många fall ligger mer "ocentralt" och man blir mer beroende av att ha en eller ofta två bilar... Tror faktiskt kostnadsbilden jämnar ut sig i längden mellan brf och villa.

En fördel med BRF som inte många tänker på är att man kan dela på många kostnader och förhandla ned el, bredband, försäkringar rejält.

Edit: Sprang på den här artikeln på nätet. Det gäller prisutvecklingen på bostadsrätter i Nyköping/Oxelösund: "Smällen: Bostadsrätter rasar i värde – köparens marknad". (Låst artikel)
https://sn.se/nyheter/nykoping/oxelosund/artikel/smallen-bostadsratter-rasar-i-varde-koparens-marknad/l7yzk60l

Nu vet jag inte vad det säger om prisutvecklingen för BRF i riket generellt, men någon form av indikator är det väl? Du kanske är inne på rätt spår i alla fall...
Du missade min poäng helt.
Citera
2024-06-18, 22:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du missade min poäng helt.
Hmm, vad var din poäng då?

Du skrev ju "Enligt rapporten finns behov av en höjning av hyror med upp till 25% för att täcka kostnadsökningen som skett och pågår. Det borde innebära att boende i hyreslägenhet och bostadsrätt blir mindre attraktivt i förhållande till villor. Det lär på sikt öka priset på villor och sänka priset på brf.

Min poäng var: Ja, kostnader för hyres och bostadsrätter ökar, men det gör de för villor också. Varför skulle det då få den priseffekten du tror att det ska få, om man utgår från de faktorer du anger?
Citera
2024-06-18, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Det där betyget du ser på hemnet är från senast gång någon valde att köpa en analys av BRF'en av allabrf.se. Det är inte en ständigt uppdaterande funktion som hemnet själva tillhandahåller eller så. Många av analyserna är flera år gamla, och i vissa fall med små föreningar finns inte alls.

Så antalet B-betyg du ser har väldigt lite med senaste året att göra, förutom i dom fallen någon hunnit köpa en analys av föreningen där dom hunnit titta på 2023's årsredovisning

Här har du t ex en t salu:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-luthagen-uppsala-kommun-prastgardsgatan-10-a-21350519

Har lån på 32 miljoner varav 19 miljoner hade en ränta på 0.78% som gick ut april 2024. Enligt dokument där. Skulle tippa att det var där betyget förmodligen (gissar)droppade från A till B. Årsräntan steg i ett slag med över 700t om de ligger på rörligt. Har ändå låg belåning per kvmyta u 5t/kvm. Så det finns mer att titta på när det gäller ekonomi..är lite osäkert vad mer som ger B betyget.Andra föreningar är det mer uppenbart. Men många miljoner i skuld och en ränta som i många fall stigit med 3% för en hel del föreningar, sätter förståss avtryck. Får för mig generaliserat att en förening som har lån på 25 miljoner bör höja avgifterna med 10% för varje % lånet stiger. I det här fallet skulle de i så fall behövt höja avgiften med förmodligen åtminstonde 20-30% när lånet gick ut. Men de har höjt betydligt mindre antar jag. Men är det som du säger att de hade betyget B då, vilket visas, innan räntan stigit så ja..betyget lär inte blivit bättre idag! Måste finnas många föreningar där de höjt för sent och alldeles för lite. Hellre tar de chansen att visa upp låga månadsavgifter än en ekonomi i balans. Men det är färre som går på det idag.
Senast redigerad av lone star 2024-06-18 kl. 23:42.
Citera
2024-06-19, 01:13
Medlem
Citat:
Hmm, vad var din poäng då?

Du skrev ju "Enligt rapporten finns behov av en höjning av hyror med upp till 25% för att täcka kostnadsökningen som skett och pågår. Det borde innebära att boende i hyreslägenhet och bostadsrätt blir mindre attraktivt i förhållande till villor. Det lär på sikt öka priset på villor och sänka priset på brf.

Min poäng var: Ja, kostnader för hyres och bostadsrätter ökar, men det gör de för villor också. Varför skulle det då få den priseffekten du tror att det ska få, om man utgår från de faktorer du anger?
Kostnaden för villaägare har redan maxat sen länge. Men hyres och borätter har en bra bit kvar eftersom hyrorna inte på långa vägar har gått upp tillräckligt för att kompensera för kostnaderna. Men det kommer såklart att ske närmsta åren. Så om vi utgår från kostnadsbilden idag så kommer det bli mer attraktivt att köpa hus framöver eftersom skillnaden i kostnad kommer bli mindre.
Så min slutsats blir då att villor kommer öka mer i pris jmf med bostadsrätter och att hyra kommer bli en ännu sämre boendeform.
Citera
2024-06-19, 05:09
Medlem
Pratas mer o mer på P4 Sthlm om bostadsrättsföreningar som går i konkurs
Denna vecka har det redan vart uppe 2 ggr

Bla sa det….. ja går föreningen i kk har boende ändå besittningsrätt på sin lägenhet så de kan bo kvar

Jo det va väl för väl

Undra just vilka som går och är påväg till konken nu

Swedbanks ekonomexpert ” har det inspelat ”
Han sa idaf
Big NO No
Va iaf
Köp inte

# tomträtt
# belåning under 5000kr/kvm
# noga kolla upp lånen ska läggas om
# och en framtida renoveringsplan

Ja han nämnde mer oxå så klar
Men tomträtt det mena han på sthlmsstad kunde höja igen inom snar framtid
Citera
2024-06-19, 06:04
Medlem
Vårens prisuppgång mattas av: https://www.gp.se/ekonomi/maklare-prisuppgang-har-kommit-av-sig.86a38287-0c10-5d47-9524-5ff70eb089b5
Betalartikel, men kontentan är att en majoritet mäklarna tror på en utplaning/stillastående priser resten av året. Rekordutbudet är boven. Dock fortsatt prisökning på attraktiva objekt, i synnerhet föreningar med god ekonomi då konsumenterna nu är mer pålästa än för några år sedan.

Tankar kring detta? Tycker det stämmer ganska bra med mina egna observationer, iaf det sistnämnda. Tror inte heller det blir den "räntesänkningsfest" i år som många hoppats på, kanske 0.25-0.5 till årsskiftet, max.
Citera
2024-06-19, 06:21
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Pratas mer o mer på P4 Sthlm om bostadsrättsföreningar som går i konkurs
Denna vecka har det redan vart uppe 2 ggr

Bla sa det….. ja går föreningen i kk har boende ändå besittningsrätt på sin lägenhet så de kan bo kvar

Jo det va väl för väl

Undra just vilka som går och är påväg till konken nu.
Jag har letat och hittar ingen riktig förening som gått i konkurs i år eller förra året. Alla jag hittar är föreningar som bildats för att köpa en fastighet men man aldrig kommit hela vägen. Sådana föreningar likvideras och sätts i konkurs efter ett par år och har då typ 5000 kr i skatteskuld. Det är mer en administrativ åtgärd och drabbat inga boende.

Jag har inte hittat någon förening med boende och drift som faktiskt gått i konkurs.

Det har sannolikt bildats fler föreningar de senaste 10 åren än förr pga ombildningsvågen och de som inte kommit i land med att köpa en fastighet sätts i konkurs.
Citera
2024-06-19, 08:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Kostnaden för villaägare har redan maxat sen länge. Men hyres och borätter har en bra bit kvar eftersom hyrorna inte på långa vägar har gått upp tillräckligt för att kompensera för kostnaderna. Men det kommer såklart att ske närmsta åren. Så om vi utgår från kostnadsbilden idag så kommer det bli mer attraktivt att köpa hus framöver eftersom skillnaden i kostnad kommer bli mindre.
Så min slutsats blir då att villor kommer öka mer i pris jmf med bostadsrätter och att hyra kommer bli en ännu sämre boendeform.
Ok, nu förstår jag hur du resonerar. I och för sig slår ju kostnadsökningarna direkt mot fastighetsägarna, precis som för villaägarna, det är "bara" det att de inte höjt sina hyror/avgifter i motsvarande mån. Så det kan ligga något i det du säger, det håller jag med om.
Citera
2024-06-19, 08:14
Medlem
Swedbank ger sin syn på bomarknaden när P4sthlm ringer upp

Nog är kommande räntebesked avgörande för många föreningar om lånen ska läggas om
Alla jubel över 3 sökningar lär nog va ett minne blott tyvärr
Tomträtt och få lägenheter i en förening blir inte skoj om lånen ska läggas om 👎

https://youtu.be/iK9QxrTZGLY?si=pNOGmBfXXw9kSK9o
Citera
2024-06-19, 08:22
Medlem
Citat:
Ok, nu förstår jag hur du resonerar. I och för sig slår ju kostnadsökningarna direkt mot fastighetsägarna, precis som för villaägarna, det är "bara" det att de inte höjt sina hyror/avgifter i motsvarande mån. Så det kan ligga något i det du säger, det håller jag med om.
Ja, vi får se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in