Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Vad är egentligen skillnaden mellan en obegriplig språkmodell och magi? Vi vet ju ungefär lika lite om magi som vi vet om de största språkmodellernas förmågor. När vi har en AGI inom några år lär dess förmågor vara än mer överraskande än någon illusion från någon "magic show" någonsin.
Skillnaden är att det ena kan vi inte förklara, det är övernaturligt.
dagens AI teknik är inte det, vi förstår i detalj hur den fungerar och den härstammar helt från statistisk vetenskap. Det innebär inte att det inte går använda det, jag har åtskilliga gånger förklarat för dig att statistik har används i drygt 500 år redan det är jättebra för att fånga trender men det är inte exakt, precis som inte en språkmodell är exakt.
Det var det jag försökte förklara i tidigare inlägg att om du skriver upp alla relationer mellan ord används, så får du ett statistiskt samband det är därför tex "King - Man = Queen", det är ett statistisk samband som kan formas om du har tillräckligt med samplings underlag, det är inget som modellerna "tänker ut".
När och om vi har en AGI så är naturligtvis farhågor om säkerhet en helt annan sak men vi är inte där idag och det är extremt osannolikt vi når dit med nuvarande arkitektur, sen kan självfallet någon helt slumpmässigt komma på något helt nytt som är mer lovande för den tillämpningen.
Men gemensamt är att både AGI och magi är teoretiska koncept (det ena alltså att en maskin ska kunna utföra samma kognitiva uppgifter som en människa, det andra handlar om att trotsa alla naturlagar vi känner till, skulle magi kunna förklaras vetenskapligt upphör det att vara magi) som inte finns någon verklig motsvarighet till idag.
Och som jag sa är definitionen av magi något vi inte förstår så är hela verkligheten magi eftersom vi helt enkelt inte förstår eller kan förklara den. Men vi har ofantligt mycket empiriskt underlag för att hävda vad den är, precis som vi har ofantligt mycket underlag för vad en LLM kan och inte kan göra, det finns däremot inget underlag överhuvudtaget för att den skulle kunna göra mer än den kan idag annat än att extrapolera från historiska avancemang av teknik vilket aldrig har fungerat för förutsägelser så varför skulle det göra det nu?