2026-08-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Finns absolut likheter mellan AI och religion. Många är nog lite rädda för att vara övervakade av Big AI, precis som folk förr var rädda för gud, gudsfruktiga. Men det är ett stickspår. Ytterligare smart marknadsföring och om det är något AI-bros är bra på så är det marknadsföring - tekniken suger ju - och de är bara ute efter att puffa för sina aktier. I det ingår att skapa en evig permanent ström av Ai relaterade nyheter så att folk aldrig påminns om att de klarar sig fint utan AI. Att det är ett påhittat behov och påhittad efterfrågan.

Nja, vet inte om jag riktigt håller med om att många är rädda för Gud, varken nu eller förr. Dom som är rädda, skulle jag tro, är nog mest rädda för kyrkan som korrumperat dess innebörd. Ett fenomen vanligare i vår del av världen.
Men visst kan ju samma korruption appliceras på ny teknologi. Till en viss mån vill säga. För är det så att vi skapar en högre makt, en högre intelligens, då är ju makten plötsligt helt borta och pengar, aktier, mm helt och hållet värdelösa.
Att AI är ett påhittat behov. Ja. Vad är inte ett påhittat behov? Finns det någonting som människan sysslar med om dagarna som inte faller under den beskrivningen? Sparka boll? Glo på TV? Plugga på högskola? Åka på semester? Äta snask? Idka sex?
Citera
2026-08-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Att AI är ett påhittat behov. Ja. Vad är inte ett påhittat behov? Finns det någonting som människan sysslar med om dagarna som inte faller under den beskrivningen? Sparka boll? Glo på TV? Plugga på högskola? Åka på semester? Äta snask?
Ja alla de är påhittade.

Citat:
Idka sex?
Fortplantningsdriften är dock väldigt stark. Och måste vara det för att arten skall överleva. Så det är inget påhittat.
Citera
2026-08-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasGranen
Förstår att du inte har råd med annat än gratis chat gpt men testar du dom bästa modellerna idag cch jämför med 2023 😅😅
Apollo global har gått igenom topp modellerna mot open weights. Och Open Weights ligger ca 4 månader efter. Eller rättare sagt så har det varit fram till nu.

Så det man tappar på att använda Open Weights är inte mycket.
Citera
2026-08-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja alla de är påhittade.

Fortplantningsdriften är dock väldigt stark. Och måste vara det för att arten skall överleva. Så det är inget påhittat.

Är inte idén om artens överlevnad påhittad? Jag vill hävda att det inte finns någonting i denna värld som inte har sitt ursprung i en tanke. Vi vet ju att vi förr eller senare måste dö. Ändå är vi helt besatta av att överleva. Är inte det en samling tankar kring känslor som driver på där menar du?
Citera
2026-08-13, 14:47
Avstängd
Citat:
Är inte idén om artens överlevnad påhittad? Jag vill hävda att det inte finns någonting i denna värld som inte har sitt ursprung i en tanke. Vi vet ju att vi förr eller senare måste dö. Ändå är vi helt besatta av att överleva. Är inte det en samling tankar kring känslor som driver på där menar du?

Man kan bestämma sig för vad man ska tänka och till och med vilka regler man ska ha för att tänka. Jag tänker ingenting på överlevnadsinstinkten och det är jag glad över Men många har väldigt ohjälpsamma tankar.
Citera
2026-08-13, 15:24
Medlem
Citat:
Man kan bestämma sig för vad man ska tänka och till och med vilka regler man ska ha för att tänka. Jag tänker ingenting på överlevnadsinstinkten och det är jag glad över Men många har väldigt ohjälpsamma tankar.

Vad är det som gör att vi tänker en specifik sak? Är det för att vi av egen fri vilja bestämmer för att just detta vill jag tänka på, eller är det omständigheterna som likt ett dominospel levererar tankar som vi tror att vi väljer? Orsak och verkan eller slumpmässig uppståndelse?
Citera
2026-08-13, 16:59
Avstängd
Citat:
Vad är det som gör att vi tänker en specifik sak? Är det för att vi av egen fri vilja bestämmer för att just detta vill jag tänka på, eller är det omständigheterna som likt ett dominospel levererar tankar som vi tror att vi väljer? Orsak och verkan eller slumpmässig uppståndelse?

Fri vilja ett hur komplicerat kapitel som helst och det har filosoferats om enormt mycket. Tror att det mer är fråga om att välja samma förhållningssätt i såväl mot- som medgångar, inte fri vilja. Donald Trump visar till exempel att det går att vara enormt framgångsrikt även om man som han är fullproppad av negativa och destruktiva tankar.. Som dessutom ältar allt möjligtVilket förstås alla säger att man inte ska göra om man vill må bra. Men Trumps vinnande koncept tror jag är att han inte ens vill må bra. De flesta människor verkar besatta av att må bra hela tiden, men släpper man det och slutar försöka må bra hela tiden kan man ta ett steg vidare .
Citera
2026-08-13, 17:07
Medlem
Citat:
Fri vilja ett hur komplicerat kapitel som helst och det har filosoferats om enormt mycket. Tror att det mer är fråga om att välja samma förhållningssätt i såväl mot- som medgångar, inte fri vilja. Donald Trump visar till exempel att det går att vara enormt framgångsrikt även om man som han är fullproppad av negativa och destruktiva tankar.. Som dessutom ältar allt möjligtVilket förstås alla säger att man inte ska göra om man vill må bra. Men Trumps vinnande koncept tror jag är att han inte ens vill må bra. De flesta människor verkar besatta av att må bra hela tiden, men släpper man det och slutar försöka må bra hela tiden kan man ta ett steg vidare .

Instämmer, men det som vid första ögonblicket ser ut som framgång kanske nödvändigt inte det. Att nå vissa materialistiska mål är ju inte samma sak som att känna lugn och ro, kärlek till medmänniskor mm. Det kanske är just oförmågan att låta tankarna vara som hindrar oss att leva ett harmoniskt liv och istället jaga runt i världen efter vår egen svans i hopp om att den ska leda oss till lyckan.
Senast redigerad av EgonKarman 2026-08-13 kl. 17:10.
Citera
2026-08-14, 07:38
Avstängd
Citat:
Instämmer, men det som vid första ögonblicket ser ut som framgång kanske nödvändigt inte det. Att nå vissa materialistiska mål är ju inte samma sak som att känna lugn och ro, kärlek till medmänniskor mm. Det kanske är just oförmågan att låta tankarna vara som hindrar oss att leva ett harmoniskt liv och istället jaga runt i världen efter vår egen svans i hopp om att den ska leda oss till lyckan.

Ser inte harmoni som ett mål i sig. Men det är just jakten på minsta möjliga ansträgning som lockar in framför allt unga, alltmer korkade, in i AI fällan.
Citera
2026-08-14, 11:08
Medlem
Citat:
Är inte idén om artens överlevnad påhittad?
Iden är påhittad. Men stämmer med uppmätt data.

Och uppmätt data är inte på hittat.

Citat:
Jag vill hävda att det inte finns någonting i denna värld som inte har sitt ursprung i en tanke.
Empiri är uppmätt och således inte en tanke.

Att det regnar ibland är en tanke. Men den har mycket stöd i empiri.

Sedan går det rent logiskt att sluta sig till att fortplantningsdriften är stark, baserat på empiri. Och även logiskt att sluta sig till att vi skulle varit utdöda om den inte varit det.

Även en lekman som inte tänkt speciellt mycket på saken kan iaf ana att om ingen avkomma produceras dör arten ut.
Citera
2026-08-14, 11:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Även en lekman som inte tänkt speciellt mycket på saken kan iaf ana att om ingen avkomma produceras dör arten ut.
Finns det någon risk att arten dör ut om den tillverkar en artificiell alien baserat på kriminella neurala nätverk som har tendenser till utpressning och mordförsök?
Citera
2026-08-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Finns det någon risk att arten dör ut om den tillverkar en artificiell alien baserat på kriminella neurala nätverk som har tendenser till utpressning
Som facket. Nja det överlever arten.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
och mordförsök?
Som socialsitstater som kina under Mao, som inte bara försökte mörda utan tog ihjäl enorma mängder kineser. Det är ungefär som människor är.
Arten överlever att det finns människor.

Då är det nog större risk med stigande levnadsstandard. För det leder till att populationen minskar.
Sedan behöver inte det betyda att arten dör ut. Människor kan ju bestämma sig för att säkra överlevnad för arten genom att se till att populationen inte går under ett visst kritiskt antal.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-14 kl. 12:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in