2024-06-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Kan du för en gångs skull förklara varför du tycker att det är vansinnigt?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Visst, det är bara ni som inte tror på fysik som inte är vansinniga.

Om gravitationen i praktiken är = marken accelererar, kan ju världen omöjligen vara ett klot. Och vice versa. Varför är det så svårt att förstå?
Citera
2024-06-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om gravitationen i praktiken är = marken accelererar, kan ju världen omöjligen vara ett klot. Och vice versa. Varför är det så svårt att förstå?

Snarare är det fysiskt omöjligt att jorden har en annan form än sfärisk.
Du är bara ett patetiskt gnälltroll, man kan lätt undra hur du är funtad i skallen med ditt evighetsfjanteri.
Har du några förklaringar eller hållbara fakta på ditt fjanteri?
Du som påstår att du vet jorden inte är sfärisk, varför ser vi inte dig bevisa detta så att du kan kvittera ut nobelpriset?
Måste ju vara för att jorden är sfärisk och du inte kan annat än att fjanta som en utvecklingsstörd, eller beror det på sjukdom?

Förklara nu dag/natt och årstider i en och samma fungerande modell. Det är det ingen av er fjantar som vågar er på.
Citera
2024-06-15, 21:39
Medlem
Citat:

Självklart kan jorden vara ett klot. Det är bara du som har svårt för att förstå att acceleration är ett relativt begrepp.

Så du har ingen egen tes på varför stenen faller? Vi vet ju att det inte beror på "marken accelererar" så det kan vi ju lämna bakom oss. Något annat nytt att komma med?

Citat:
... Varför är det så svårt att förstå?

Ja du, det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda. Du har väl helt enkelt inte tänkt igenom det?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-15 kl. 21:43.
Citera
2024-06-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Självklart kan jorden vara ett klot. Det är bara du som har svårt för att förstå att acceleration är ett relativt begrepp.

Så du har ingen egen tes på varför stenen faller? Vi vet ju att det inte beror på "marken accelererar" så det kan vi ju lämna bakom oss. Något annat nytt att komma med?

Min egen tes är att Einstein förmodligen hade rätt angående likvärdigheten mellan gravitation och acceleration, att all empiri tyder på det. Men är också öppen för att det kan vara en chimär. Inte uteslutet.

Däremot blir det extremt konstigt när man försöker kombinera den teorin med uppfattningen att jorden är ett klot. Så konstigt blir det att man måste nog nästan sluta sig till att om ena stämmer så måste det andra vara fel. Som jag försökt förklara flera gånger nu

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja du, det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda. Du har väl helt enkelt inte tänkt igenom det?

Hur mycket behöver man tänka egentligen innan man har rätt att uttala sig om nånting som i grunden är väldigt enkelt? Konceptet med likvärdighet mellan acceleration och gravitation är mycket enkelt att förstå.
Citera
2024-06-15, 23:04
Medlem
Citat:
Däremot blir det extremt konstigt när man försöker kombinera den teorin med uppfattningen att jorden är ett klot.

Nopp, inte ett dugg konstigt.

Citat:

Hur mycket behöver man tänka egentligen

Mer. Prova en gång till. Trägen vinner.

Citat:
... att all empiri tyder på det. .

Nä...all empiri talar faktiskt emot FE. Ta bara en sådan sak som att ekvatorn.är 4000 mil.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-15 kl. 23:23.
Citera
2024-06-16, 02:40
Medlem
Citat:
Min egen tes är att Einstein förmodligen hade rätt angående likvärdigheten mellan gravitation och acceleration, att all empiri tyder på det. Men är också öppen för att det kan vara en chimär. Inte uteslutet.

Däremot blir det extremt konstigt när man försöker kombinera den teorin med uppfattningen att jorden är ett klot. Så konstigt blir det att man måste nog nästan sluta sig till att om ena stämmer så måste det andra vara fel. Som jag försökt förklara flera gånger nu

Du kan inte förklara något utan det behöver förklaras för dig. Och du har tidigare fått en sådan förklaring. Det är en acceleration mot den krökta rumtiden. Och det är Jordens massa som kröker rumtiden. Detta är helt förenligt med en rund Jord.
Citera
2024-06-16, 10:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Haha nån som är lite arg? Är det kanske den kogintiva dissonansen som kickar in?

11 miljoner i Brasilien; https://www.france24.com/en/20200228-to-11-million-brazilians-the-earth-is-flat

Haha. Stämmer nästan på pricken med antalet analfabeter i Brasilien
Citera
2024-06-16, 11:13
Medlem
Citat:

Hur mycket behöver man tänka egentligen innan man har rätt att uttala sig om nånting som i grunden är väldigt enkelt? Konceptet med likvärdighet mellan acceleration och gravitation är mycket enkelt att förstå.
Jag tror inte du förstår poängen med acceleration och gravitation. Du saknar helt enkelt de grundläggande kunskaperna i fysik som är absolut nödvändiga för att förstå den. Därför är det synd att du är så envis att du tror att du förstår detta bättre än Einstein. Jag är ingen fysiker och jag kan inte förklara detta.

Varför gräver du i det här? Vi vet att jorden är rund, och anledningen är mycket enklare än gravitation och acceleration. Vi har lagt fram bevisen för dig gång på gång, men den stämmer inte överens med vad du skulle vilja tro och därför vägrar du diskutera. Istället tar du upp saker som ligger långt bortom vad du och jag kan förstå eftersom vi saknar grundläggande kunskaper i fysik.
Citera
2024-06-16, 13:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej, det är inte alls omöjligt, och det är du som har svårt att förstå även detta. Marken accelererar relativt fritt fall. Fritt fallande objekt följer så raka banor som möjligt, s k geodeter, i den krökta rumtiden, och för att INTE följa dessa måste man alltså accelerera mha någon kraft. Marken accelererar alltså uppåt jämfört med fritt fall ner mot jordens centrum.

Allt detta då alltså den allmänna relativitetsteorin.

Kort sagt har du problem att förstå krökning: jordytans krökning och rumtidens krökning.

Den senare svårigheten delar du iofs med de allra flesta ickefysiker, så just det är ju inte skämmigt.
Citera
2024-06-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag tror inte du förstår poängen med acceleration och gravitation. Du saknar helt enkelt de grundläggande kunskaperna i fysik som är absolut nödvändiga för att förstå den. Därför är det synd att du är så envis att du tror att du förstår detta bättre än Einstein. Jag är ingen fysiker och jag kan inte förklara detta.

Varför gräver du i det här? Vi vet att jorden är rund, och anledningen är mycket enklare än gravitation och acceleration. Vi har lagt fram bevisen för dig gång på gång, men den stämmer inte överens med vad du skulle vilja tro och därför vägrar du diskutera. Istället tar du upp saker som ligger långt bortom vad du och jag kan förstå eftersom vi saknar grundläggande kunskaper i fysik.

Har du erfarit nån gång hur du trycks bakåt i stolen när bilen accelererar? i så fall har du upplevt precis vad gravitation är, enligt Einstein och modern vetenskap. Det är inte alls svårt att förstå.

Vad som är däremot svårt att förstå, ja rent omöjligt som det verkar, är hur detta kan tänkas fungera på en klotformad värld.
Citera
2024-06-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Du kan inte förklara något utan det behöver förklaras för dig. Och du har tidigare fått en sådan förklaring. Det är en acceleration mot den krökta rumtiden. Och det är Jordens massa som kröker rumtiden. Detta är helt förenligt med en rund Jord.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det är inte alls omöjligt, och det är du som har svårt att förstå även detta. Marken accelererar relativt fritt fall. Fritt fallande objekt följer så raka banor som möjligt, s k geodeter, i den krökta rumtiden, och för att INTE följa dessa måste man alltså accelerera mha någon kraft. Marken accelererar alltså uppåt jämfört med fritt fall ner mot jordens centrum.

Allt detta då alltså den allmänna relativitetsteorin.

Kort sagt har du problem att förstå krökning: jordytans krökning och rumtidens krökning.

Den senare svårigheten delar du iofs med de allra flesta ickefysiker, så just det är ju inte skämmigt.

Den här "krökta rumtiden" då, hur sluter man sig till att den verkligen finns?
Citera
2024-06-17, 18:17
Medlem
Citat:
Har du erfarit nån gång hur du trycks bakåt i stolen när bilen accelererar? i så fall har du upplevt precis vad gravitation är, enligt Einstein och modern vetenskap. Det är inte alls svårt att förstå.

Vad som är däremot svårt att förstå, ja rent omöjligt som det verkar, är hur detta kan tänkas fungera på en klotformad värld.
Du tror uppenbarligen att det är omöjligt, men alla vi andra vet att det fungerar på en rund jord. Vi vet det eftersom vi också vet att jorden är rund. Det jag däremot har svårt att förstå är hur det går att hålla ögonen krampaktigt stängda för alla bevis som jag och andra har lagt fram för att jorden är en sfär. Så krampaktig att du inte alls kommer in på ämnet utan klamrar dig fast vid en liten del av verkligheten och blundar för allt annat. Hur är det, t.ex. med de avstånden söder om ekvatorn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in