2024-06-14, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Om en konspirationsteori är lite för kul, lite för spännande, lite för otrolig, och allt för enkel att håna, då är det oftast något som är fel. Men många konsumerar alternativa teorier som underhållning, så siffrorna på videos på sådana här knasiga teorier klättrar av de som låter sig roas. Jag kan inte tänka mig att det på allvar är särskilt många som tror på det här. Jag blev liksom helt paff när jag insåg att det verkligen fanns de som trodde på det.

Ni kan väl ändå inte tro på detta på heder och samvete. Det är mest skoj va?
Instämmer fullt ut. Påståendet att jorden skulle vara platt kan motbevisas på två minuter genom att man använder fakta som är kända sedan antiken. Och observera att ingen plattjordare någonsin har kunnat förklara exempelvis:
- ekvatorns längd,
- flygresornas längd och riktning,
- solens skenbara storlek,
- polstjärnans höjd över horisonten,
- soluppgång och solnedgång
- och kanske allra märkligast: VARFÖR HAR INGEN KUNNAT AVBILDA DENNA PLATTA JORD PÅ ETT PLATT PAPPER??
Citera
2024-06-14, 08:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Om vi lever i en simulering och arkitekturen på hårdvaran i princip är tvådimensionell men simulerar multipla dimensioner, betyder det att jorden tekniskt sett är platt?
Citera
2024-06-14, 10:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om vi lever i en simulering och arkitekturen på hårdvaran i princip är tvådimensionell men simulerar multipla dimensioner, betyder det att jorden tekniskt sett är platt?
Nja om vi lever i en simulering så finns ju inte jorden över huvud taget utan den är ju i så fall bara ett program på en dator?
Citera
2024-06-14, 16:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nja om vi lever i en simulering så finns ju inte jorden över huvud taget utan den är ju i så fall bara ett program på en dator?

I så fall så finns inte denna diskussionen heller.
Citera
2024-06-14, 18:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det är bara det, att det finns två koncept/uppfattningar här: ekvivalensprincipen och jordklotet. Och båda kan inte vara sanna. Båda kan vara falska möjligen men inte sanna. Så man får bena ut och försöka se vad som är mest underbyggt med bevis.

För som sagt: om allt skulle tyda på att ena uppfattningen är sann, så tyder allt på att andra är falsk.
Det finns inte alls någon motsättning mellan dessa två, det hittar du bara på.
Citera
2024-06-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det finns inte alls någon motsättning mellan dessa två, det hittar du bara på.

"inte alls"? Du är vansinnig. Om du inte ser det uppenbara problemet.

Åter igen, varför funkar det inte att vända sopptallrik upp och ner?
Citera
2024-06-14, 22:29
Medlem
Citat:

Återigen; massa attraherar massa. Jorden är en enorm massa, drar ner soppan till sin massa. Är du efterbliven på riktigt?
Citera
2024-06-15, 10:14
Medlem
Citat:

Uppenbara? Inte speciellt uppenbart med tanke på att världens samlade fysiker inte ser något problem.

Citat:

Har du någon egen teori? Och då gärna någon som är förenlig med vad vi kan observera som t.ex att tyngdkraften varierar beroende på plats.
Citera
2024-06-15, 10:41
Medlem
Citat:

Kan du för en gångs skull förklara varför du tycker att det är vansinnigt?
Citera
2024-06-15, 16:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Visst, det är bara ni som inte tror på fysik som inte är vansinniga.

Det uppenbara problemet är att det finns plattjordare år 2024, som använder vetenskapens och teknologins framgångar i form av datorer och globalt internet för att argumentera mot vetenskap och teknologi.
Citera
2024-06-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Om en konspirationsteori är lite för kul, lite för spännande, lite för otrolig, och allt för enkel att håna, då är det oftast något som är fel. Men många konsumerar alternativa teorier som underhållning, så siffrorna på videos på sådana här knasiga teorier klättrar av de som låter sig roas. Jag kan inte tänka mig att det på allvar är särskilt många som tror på det här. Jag blev liksom helt paff när jag insåg att det verkligen fanns de som trodde på det.

Ni kan väl ändå inte tro på detta på heder och samvete. Det är mest skoj va?
Kolla här:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Skrämmande.
Citera
2024-06-15, 19:30
Medlem
Hur går det för utomjordingarna om de kommer till en plattjord från fel håll?

Eller har nån i tråden skrivit att det finns de som bor på den sidan också? Har de också internet och kan läsa tråden i så fall? Vad händer om de borrar efter olja från den sidan?

Otroligt svåra frågor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in