2024-06-16, 10:40
Medlem
shai.huluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shai.hulud
Man kan få rabatt hos Forenom(?) via skolan. Ca 15% har jag för mig.

- Ska tilläggas att detta gällde Stockholm.
Citera
2024-06-16, 11:18
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLCK-HWK-DWN
Man måste lösa boende själv som jag förstår det.
Då är det ju väldigt svårt att lösa ett plugg på distans tänker jag rent spontant.

Det är alltså 4 veckor på termin som måste ske på plats. Hur ska man hitta boende för 4 veckor åt gången...?
Citera
2024-06-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Då är det ju väldigt svårt att lösa ett plugg på distans tänker jag rent spontant.

Det är alltså 4 veckor på termin som måste ske på plats. Hur ska man hitta boende för 4 veckor åt gången...?

Läst att på dom andra lärosätena så har flera studenter gått ihop och delat på en stuga/hus/lägenhet från Airbnb el likv. Vissa har bott på vandrarhem eller hotell.

Sen är det inte 4 veckor sammanhängande utan man typ läser hemma 4v sen 1v på skolan osv. Så du ska hitta boende för 1v åt gången.
Senast redigerad av BLCK-HWK-DWN 2024-06-16 kl. 14:27.
Citera
2024-06-16, 19:37
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Läst att på dom andra lärosätena så har flera studenter gått ihop och delat på en stuga/hus/lägenhet från Airbnb el likv. Vissa har bott på vandrarhem eller hotell.

Sen är det inte 4 veckor sammanhängande utan man typ läser hemma 4v sen 1v på skolan osv. Så du ska hitta boende för 1v åt gången.

Tidigare såg jag info när man senast var tvungen att göra prövningen för att kunna komma med nu till hösten. Det stod på pliktverket.se , men det försvann nu. Var kan man se när sista datumet för prövningen är för att komma med till höst?
Citera
2024-06-16, 20:16
Medlem
Citat:
Tidigare såg jag info när man senast var tvungen att göra prövningen för att kunna komma med nu till hösten. Det stod på pliktverket.se , men det försvann nu. Var kan man se när sista datumet för prövningen är för att komma med till höst?

Finns inga platser till HT-24 kvar och tror inte det finns till VT-25 heller vad jag läst på andra forum. Bästa är att ringa eller maila till dom och fråga.

Men det faller bort folk hela tiden som ej klarar prövningen så gör testerna och ställ dig på reserv.
Citera
2024-06-16, 22:11
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Finns inga platser till HT-24 kvar och tror inte det finns till VT-25 heller vad jag läst på andra forum. Bästa är att ringa eller maila till dom och fråga.

Men det faller bort folk hela tiden som ej klarar prövningen så gör testerna och ställ dig på reserv.

Va?!? På riktigt?! Menar du att det är fullt på alla högskolor?
Citera
2024-06-17, 02:08
Medlem
Citat:

Till mig har de sagt i alla fall ca 40 dagar innan start för att med säkerhet komma med. Men de har nog sannolikt tagit bort det då säkerhetsprövningens handläggningstid varit så fluktuerande på senaste. Har läst att folk fått 12 veckors väntetid tom.

Har svårt att tänka mig att alla platser inkl. alla studiemetoder (plats/distans) är fyllda, skulle väl vara historiskt. Men kanske har fel?
Citera
2024-06-17, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliteIntermediate
Till mig har de sagt i alla fall ca 40 dagar innan start för att med säkerhet komma med. Men de har nog sannolikt tagit bort det då säkerhetsprövningens handläggningstid varit så fluktuerande på senaste. Har läst att folk fått 12 veckors väntetid tom.

Har svårt att tänka mig att alla platser inkl. alla studiemetoder (plats/distans) är fyllda, skulle väl vara historiskt. Men kanske har fel?

Jag gjorde testerna i slutet på Maj, säkerhetsprövningen tog 12 dagar för mig.

När jag satt hos handläggaren så önskade jag HT-24 men fick 2:a reserv till VT-25 på Campus Södertörn men antagen till Distans på samma. Fanns inga lediga platser till HT-24 någonstans i landet oavsett studiemetod då jag villa börja direkt. Efter 2 dagar från prövningen fick jag erbjudande om plats på Campus VT-25 då ngn fallit bort.

Finns en FB grupp som heter ”Bli Polis” där har fler skrivit att det inte finns platser till HT-24.
Citera
2024-06-17, 07:19
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Jag gjorde testerna i slutet på Maj, säkerhetsprövningen tog 12 dagar för mig.

När jag satt hos handläggaren så önskade jag HT-24 men fick 2:a reserv till VT-25 på Campus Södertörn men antagen till Distans på samma. Fanns inga lediga platser till HT-24 någonstans i landet oavsett studiemetod då jag villa börja direkt. Efter 2 dagar från prövningen fick jag erbjudande om plats på Campus VT-25 då ngn fallit bort.

Finns en FB grupp som heter ”Bli Polis” där har fler skrivit att det inte finns platser till HT-24.
Undra vad som gett polisutbildningen sånt uppsving...

Aja, då behöver jag nog inte stressa åtminstone. Lär ju inte komma in till hösten då.
Citera
2024-06-17, 10:15
Medlem
Citat:
Undra vad som gett polisutbildningen sånt uppsving...

Aja, då behöver jag nog inte stressa åtminstone. Lär ju inte komma in till hösten då.

Så klart Lön, alla förmåner och ära att få tjäna sitt land!

Om du är redo skulle jag göra det nu, jag va reserv Campus Södertörn på VT-25 men fick en plats men det verkar som VT snabbt fylls på.
Citera
2024-06-17, 13:01
Medlem
shai.huluds avatar
Citat:

Enligt schemat för oss som kör distans (SH) så är det "närstudieveckor" ungefär var 3e vecka.

Exempel: Vi börjar T1, HT24 den 2a September börjar med en närstudievecka, då man måste vara på plats. Sen är det 2 veckor med zoom möte för att följas upp med en närstudievecka.

Enligt det preliminära schemat som skickats ut så verkar detta vara modus operandi.

Så det är endast under dessa veckor man behöver boende.
Citera
2024-06-17, 19:31
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Så klart Lön, alla förmåner och ära att få tjäna sitt land!

Om du är redo skulle jag göra det nu, jag va reserv Campus Södertörn på VT-25 men fick en plats men det verkar som VT snabbt fylls på.
Jo men är nog redan många reserver till hösten redan.

Jag ringde dom på pliktverket angående hur det ser ut med intagen. Hon sa att det fanns 25 platser kvar i Växjö till VT 2025. Malmö var dock helt fullt. Det är dom två som är av intresse för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in