2024-06-16, 02:20
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Nej, man behöver bara försörja sin partner. Tar jag in en inneboende som går på soss måste jag inte ge hen mat. Men de försöker, men det är bara att överklaga.

Annars skulle jag kunna flytta in på kontrakt hos någon i ett år och sedan komma och säga nä hörrö, jag går på soss och du har lön så nu måste du försörja mig.

Men de räknar ju boendet. Samt inneboende och liknande. Bor du i ett hus med en hyra på 10k, men du har inneboende på 1, slår de ut och avräknar denne och det blir du minus den. Så funkar det. Bara så.
Citera
2024-06-16, 02:25
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Men de räknar ju boendet. Samt inneboende och liknande. Bor du i ett hus med en hyra på 10k, men du har inneboende på 1, slår de ut och avräknar denne och det blir du minus den. Så funkar det. Bara så.

Nu menar jag att dem man säger sig bor hos inte har soss. Att det är den som påstår sig vara inneboende har soss.

För att de inte ska tvingas leva upp alla den på sjukbidrags sparpengar vilket jag inte tycker är OK fast det är så de vill att man ska göra, har man soss ska man suga ut andra och alla ska sluta som utfattiga.
Citera
2024-06-16, 02:28
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Nu menar jag att dem man säger sig bor hos inte har soss. Att det är den som påstår sig vara inneboende har soss.

För att de inte ska tvingas leva upp alla den på sjukbidrags sparpengar vilket jag inte tycker är OK fast det är så de vill att man ska göra, har man soss ska man suga ut andra och alla ska sluta som utfattiga.

whatever så är du i behov utav soc och bor med någon så slår man samman just denna inkomst och räknar av. Det är så, oavsett hur du vill eller önskar.
Citera
2024-06-16, 02:29
Medlem
Citat:
whatever så är du i behov utav soc och bor med någon så slår man samman just denna inkomst och räknar av. Det är så, oavsett hur du vill eller önskar.

OK då ska jag genast bli inneboende och sedan måste hen betala allt för mig.
Citera
2024-06-16, 02:34
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
OK då ska jag genast bli inneboende och sedan måste hen betala allt för mig.

Förstår inte men lyckoönskningar ändå.

En kul kuriosa är ju ändå att hela samhället är uppbyggt för tvåsamhet. Är du en ensam liten stackare, ja då blir ju såklart dessa skyhöga bostadspriserna och hyrorna löjliga. Bor du med ett annat äckel är det bara att dividera på två. Klart. Så vad är problemet egenligen? Ja, bostäderna och dessa äcklen givetvis.
Citera
2024-06-16, 02:39
Medlem
Citat:
Förstår inte men lyckoönskningar ändå.

En kul kuriosa är ju ändå att hela samhället är uppbyggt för tvåsamhet. Är du en ensam liten stackare, ja då blir ju såklart dessa skyhöga bostadspriserna och hyrorna löjliga. Bor du med ett annat äckel är det bara att dividera på två. Klart. Så vad är problemet egenligen? Ja, bostäderna och dessa äcklen givetvis.

Jag pratade just med en kompis som levde på soss tillsammans med en som levde på soss. Soss ville att de skulle räknas som sambor men de sa att de inte var det. De fick bråka lite men till slut fick de rätt att de skulle räknas som två olika hushåll som de var. Så vad han säger så har man endast försörjningsplikt mot sambo, och sambo är om man delar säng. Soss försöker bryta mot sina egna regler men tar man det till högre instans kan de inte göra så.
Citera
2024-06-16, 02:46
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Jag pratade just med en kompis som levde på soss tillsammans med en som levde på soss. Soss ville att de skulle räknas som sambor men de sa att de inte var det. De fick bråka lite men till slut fick de rätt att de skulle räknas som två olika hushåll som de var. Så vad han säger så har man endast försörjningsplikt mot sambo, och sambo är om man delar säng. Soss försöker bryta mot sina egna regler men tar man det till högre instans kan de inte göra så.

Tror inte många orkar det steget. De kollar ju gärna de som är registrerade på adressen och säg att man bor tillsammans med 5 polare i en kåk. Visst, går säkert tjafsa i flera veckor med en soc-kärring på 20-bast men det tar tid och lust. Man är redan i ett bajsläge och ska hamna i ett sämre bajsläge för en nyexaminerad sockärring ska bestämma, som är fyrkantig efter alla dess regelbokar de har lärt sig.

Samt, roliga är, det är olika för kommun till kommun. Vilket Sverige vi lever i.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2024-06-16 kl. 02:48.
Citera
2024-06-16, 02:48
Medlem
Citat:
Tror inte många orkar det steget. De kollar ju gärna de som är registrerade på adressen och säg att man bor tillsammans med 5 polare i en kåk. Visst, går säkert tjafsa i flera veckor med en soc-kärring på 20-bast men det tar tid och lust. Man är redan i ett bajsläge och ska hamna i ett sämre bajsläge för en nyexaminerad sockärring ska bestämma, som är fyrkantig efter alla dess regelbokar de har lärt sig.

Min kompis fick ofta rätt när han gick på soss för han hade en fd skolkamrat från universitetet som började jobba på soss. Så min kompis fick veta allt hur det skulle gå till och hur man skulle överklaga. Och då försökte han inte blåsa någon.
Citera
2024-06-16, 02:50
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Min kompis fick ofta rätt när han gick på soss för han hade en fd skolkamrat från universitetet som började jobba på soss. Så min kompis fick veta allt hur det skulle gå till och hur man skulle överklaga. Och då försökte han inte blåsa någon.

Fattar inte, men är olika för kommun till kommun. Vilket är märkligt.
Citera
2024-06-16, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansHelvette
En anhörig till mig vill göra en stor överföring med alla pensionspengar, sparande och kapital till mig.

Personen är sjuk och lever på sjukpenning, som den kommer göra resten av livet. Personen lever med en annan person som också går på bidrag. Den sjuka personen har jobbat hela sitt liv, ägt fastigheter och tjänat in varenda krona, men är inte helt vid sina sinnes fulla bruk.

Socialen beviljar inga bostadsbidrag eller extra tillägg pga. kapitalet som finns. Dessutom ser de över att dra in bidragen för den andra personen pga. kapitalet.

Ingen av oss vill att kapitalet går åt till den andra bidragstagaren och vi planerar därför att jag tar över alla medel för att de istället ska leva på bidragen. Den sjuka personen är den som föreslagit lösningen.

Kapitalet hamnar i mitt namn och investeras, samtidigt som det görs ett extra konto med ett kort i mitt namn som de kan nyttja, för att inte ha det inblandat i deras egen ekonomi.

Vad behöver vi tänka på?

Kan vara bra att leta efter en bra advokat tills ni blir åtalade för urkunds- och bidragsbrott men annars en finfin plan.
Citera
2024-06-16, 05:46
Bannlyst
TS anhörige bör planera detta noga. Typ byta bank. Ta in alla pensioner och sånt på ny bank. Och för över kapitalet till annan bank. Stänga den gamla bankens konto.

Men tänk på att avkastning på kapital syns på delkerationen.

En mer kompilcerat lösning, starta ett AB. Stoppa in kapitalet i AB. TS står som ägare och innehavare av bolaget. Sedan får TS anhörig ett bankkort som utfördat i ABs namn.
Citera
2024-06-16, 05:55
Medlem
Pungsvings avatar
Den är fel att den andra personens ekonomi ska påverkas av din anhörigas ekonomi. De är inte gifta. Men det är rätt att din anhöriga ska använda sina pengar att leva på och inte gå till soc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in