Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-29, 16:48
Medlem
Ja, man kan äga en bil och samtidigt gå på försörjningsstöd (dvs socialbidrag).

Frågan är lite brett ställd men som jag tolkar dig avser du försörjningsstöd under en längre period och inte för att undvika en tillfällig nödsituation. Man kan ju få försörjningsstöd även om man har omfattande tillgångar om man är i en tillfällig kris, men det är ju en annan situation.

Om man däremot är långvarigt beroende av försörjningsstöd krävs det att man har ett faktiskt behov av bil. Exempelvis om man har ett barn med funktionsnedsättning eller om man bor på en ort där det saknas kollektivtrafik, exempelvis om man bor på landet långt från närmsta bebyggelse. Det kan även vara så att du äger en rostig gammal skrothög utan värde på andrahandsmarknaden, i ett sådant läge kan du få behålla bilen.

Sedan är det ju upp till socialtjänsten att göra bedömningen huruvida du behöver bil eller inte. Nu har jag inte särskilt mycket erfarenhet utan endast teoretiska kunskaper men gissar att bedömningen varierar en del beroende på vilken socialtjänst du har att göra med.
Citera
2021-10-29, 17:02
Medlem
Det prövas individuellt, beroende på om bilen har något större värde, ditt behov av den etc
Är den i skruttigt skick kommer de flesta inte bry sig, har du däremot en bil i bättre skick kan de vilja att du gör dig av med den/byter mot en skitbil.
Även om du inte behöver göra dig av med bilen kan du inte räkna med att få omkostnaderna i bistånd av soc, som försäkring, skatt, bensin, reparationer osv, men, det finns de som får beviljat att äga bil och då måste soc även stå för alla omkostnader.
Får du behålla bilen så kan du ändå söka bidrag för transportkostnader, lika mycket som ett periodkort skulle kosta dig, och sedan väljer du själv vad du använder den summan till.
Citera
2021-10-29, 17:24
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Det finns inga hinder att äga en bil eller sin bostad om inte försörjningsstödet kan antas bestå under längre tid. Ganska logiskt. Dock är det många socialförvaltningar som påstår annat och då är mitt råd att fritt konsultera en advokat innan du utnyttjar kommunens fria rättsrådgivning.

I övrigt, om du bedöms vara i behov av stöd en längre tid ser de till ditt behov av bil och den kommer inte säljas så länge den bidrar till att du tjänar pengar.
Citera
2021-10-29, 17:40
Medlem
Tammers avatar
Du får inte ha några tillgångar ö h t. För att få "socialbidrag" (ekonomiskt bistånd) måste dina konton vara tomma, du får inte äga en bostadsrätt eller sommarstuga, hela din ekonomiska situation kommer gås igenom.
Citera
2021-10-29, 18:36
Medlem
Sökte precis bidrag för första gången och ja, upp till ett visst värde får du det.
Citera
2021-10-29, 18:47
Medlem
Laureths avatar
Det görs en individuell bedömning, utfallet beslutas godtyckligen av ens handläggare. Anser man att handläggaren bedömt fel så tar man det till förvaltningsrätten som beslutar enligt lagpraxis.

Bil får man ha om det anses nödvändigt av olika skäl. Beslutet kan också skilja beroende på bilens marknadsvärde.
Bostadsrätt/Hus går också bra under samma principer, men har ett extraskydd då socialtjänsten inte får försätta någon i hemlöshet, och lägenheterna de förvaltar är man oftast inte prioriterad till i den situationen.
Citera
2021-10-29, 19:07
Medlem
NeinChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du får inte ha några tillgångar ö h t. För att få "socialbidrag" (ekonomiskt bistånd) måste dina konton vara tomma, du får inte äga en bostadsrätt eller sommarstuga, hela din ekonomiska situation kommer gås igenom.
Låter som WEFs motto (World Economic Forum): You'll own nothing. And you'll be happy.
Citera
2021-10-29, 19:11
Medlem
Muppetys avatar
Tror du får ha nån skruttbil värd några tusen, men inte en Mercedes för 650 000 kr.
Citera
2021-10-29, 19:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeinChad
Låter som WEFs motto (World Economic Forum): You'll own nothing. And you'll be happy.
Den kristna kyrkan har predikat samma tema i alla tider. Kristus lär ha sagt att ju mindre man äger, desto frommare och lyckligare blir man. Så om vi arbetare ger upp löner och pensioner till de rika så blir vi lyckligare. Kristus verkar vara ett påfund för de rika...
Citera
2021-10-29, 19:14
Medlem
DamnDiddies avatar
Skriv bilen på nån annan, då...
Citera
2021-10-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assignment
Dom kollar ju alltid utdrag från bilregistret osv. Dom frågar i varje ansökan, äger du smycken, bil eller andra saker...

Kan en bil vara i mitt namn även om jag inte gör köpet? Eller hur blir det?

Vänligen.

En Bentley, så bör du nog sälja den, men en VW Golf modell äldre värde runt 2-5 tusen bör nog fungera on du inte lyckats få eller har en nitiskt soc-kärring som räknar kronor och ören som om det vore hennes egna pengar. Sambon har kompis som jobbar med skiten, alla bedömmer efter person och eget bevåg, så sjukt system bara de följer lagar o regeler. Kör ärligt från början att bilen behövs för ev kommande jobb etc.
Stryk soc-tanterna medhårs ett bra tipps.
Senast redigerad av salladsmix 2021-10-29 kl. 19:30.
Citera
2021-10-29, 19:50
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag fick faktiskt ut socialbidrag en gång fastän jag hade en bil registrerad på mig.
Fast detta var år 2003 då jag hade blivit blåst av en pissluffare till arbetsgivare, fick inte ut mina pengar och visste inte hur jag skulle klara mig. Bilen kunde jag ju inte äta.
Fast detta var bara en månad, dvs 1 st. utbetalning. Jag tog jobb inom vården, återupptog pluggande och kom på fötter igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in