Citat:
Ursprungligen postat av
tradera
Jag har respekt för alla mordplatsvittnen , jag tror att alla försökte återge en så riktig och sann bild som möjligt.
Men det finns ett vittne som jag anser har sett mer men inte vill återge det.
Nämligen FN, han går förbi mordplatsen i anslutning till mordet , han uppger att han inte sett någon vid Dekorima hörnet, det kan vara så att han såg någon stå där men vill av olika orsaker inte blanda sig i ett Stadsministermord.
Orsakerna kan vara att han är ung , drygt 20 år, Italiensk bakgrund med föräldrar som är uppväxta med maffian , traditionen är att man ser, hör och vet ingenting!
Han möter ett par när han går norrut , uppger att han inte reagerat på trafiken på Sveavägen .Hans vittnesmål vittnar om att det är i princip folktomt på Sveavägen det här är inte möjligt då AB och hans kollegor snurrar runt .
Det är något som fattas i hans vittnesmål.....jag tror han såg GM men vill inte vittna i en rättegång.
Det du tar upp här är ett problem som jag länge brottades med. Framför allt var frågan varför inga av de förbipasserande vittnena – varav Nicola Fauzzi är ett av flera – såg Anders Björkman stå där utanför Götabanken och ute vid reklampelaren som han själv säger.
Det var först när Faderlig ihärdigt pekat på Inge Morelius' norrgående ungdomsgäng kort före skotten som polletten trillade ner. Då tog jag fram en förloppsmodell som jag kallade för den "radikala" modellen, och enligt den ligger Boforsgänget med Björkman EFTER Fauzzi på vägen norrut, och det är alltså de som är Morelius' ungdomsgäng.
Riktigt så sent som 15-20 sekunder innan skotten kommer de naturligtvis inte, även om Morelius säger det, utan det handlar om en knapp minut. Men att gänget kan försvinna i tomma intet förklaras då av att de går in på banken för att ta ut pengar. Mordet sker alltså medan Boforsgänget är inne på banken och tar ut pengar. Den ende som är kvar ute på trottoaren är då Björkman, som blir lämnad kvar när kamraterna kommer ut igen och fortsätter norrut. De märker ingenting av skottlossningen fastän de varit bara 20-30 meter bort fast inne på banken.
Då ser du, att skälet till att varken Fauzzi eller något annat förbipasserande vittne ser Björkman, det är helt enkelt att Björkman inte finns där utan kommer dit först senare, efter att de passerat.
Vidare ska sägas om Fauzzi, att hans uppgifter om platsen där han mötte paret Palme och platsen där han hörde skotten är absolut tillförlitliga.
Fauzzi säger att när han just mött paret Palme så såg han en man som arbetade med omskyltning inne i skyltfönstret, och det vet vi att personalen på La Carterie höll på med den kvällen. Med andra ord ligger mötespunkten mellan Skandias huvudentré och La Carterie, den är bestämd med en precision på bara någon meter.
Vad gäller platsen där Fauzzi hörde skotten så klockades han vid vallning och gångtiden i eget tempo mättes upp till 95 sekunder. Platsen beskrevs som fastigheten Sveavägen 56, vilket alltså är den gamla Bonnierfastigheten. Den här punkten är emellertid inte lika precis, och så är det därför att Bonnierfastigheten är nästan 50 meter lång. Vi vet emellertid att Fauzzi mött familjen Schaefer på vägen norrut, fast redan söder om mordplatsen då. De beskriver honom dels som lik "fantombilden", vilket ju är lite skoj, och dessutom säger de att han gick med långa kliv.
Av den höga gånghastigheten kan vi sluta oss till att Fauzzi hör skotten när han befinner sig vid den norra änden av Bonnierfastigheten, och sedan fortsätter han i cirka 15 sekunder innan han stannar och vänder sig om för att kika söderut och se efter vad som kan ha hänt. Att det går 15 sekunder och inte bara tio, det kan vi sluta oss till därför att han ser fyra-fem personer nere vid mordplatsen. Så många hinner inte fram till Palme på tio sekunder utan det tar ungefär 15 sekunder innan flickorna (Anna Hage & Karin Johansson) från Åke Larssons bil och pojkarna (Stefan Glantz plus eventuellt Göran Israelsson) från Hans Johanssons taxi hinner fram.
Det var detaljerna om Fauzzi och hans uppgifter om mötesplatsen och hans gångtid mellan mötespunkten och skotten. I de uppgifterna ligger också inbakade de "43 sekunderna" i tidsdifferens mellan å ena sidan Fauzzis gångtid och å andra sidan den normala gångtiden från mötespunkten till mordplatsen.
Den här tidsdifferensen bekräftas till fullo av förloppet på den västra trottoaren, där de fyra ekipagen enkelt kan påvisas befinna sig i rätt positioner om man inkluderar tidsdifferensen, men i helt omöjliga positioner om man plockar bort tidsdifferensen. De fyra ekipagen är, från söder till norr: Egon Enocksson & Annika Blomkvist, Ulrika Ryttestål & Susanne Karlsson, Per & Christina Vallin, samt Sirpa Lindgren & Carina Pettersson. Det är Enocksson & Blomkvist som går direkt framför paret Palme när de passerar korvkiosken där Ljubisa Najic arbetar.
De som hävdar att Fauzzis mötespunkt med paret Palme är oklar vet antingen inte vad de talar om eller så ljuger de. Så sent som igår fick vi höra lögner om det från ett dumdrygt CP-troll här i tråden. De som hävdar att de "43 sekunderna" inte gäller vet heller inte vad de talar om, eller så ljuger de. Även om det har vi hört upprepade lögner från troll som rentav registrerat nya konton enkomt för att försöka dränka dessa robusta och entydiga resultat i mörkläggardiarré. Det jag just sagt handlar självfallet inte om dig, men jag vill ändå få det sagt därför att det kommer upp gång på gång här i tråden som någon slags dålig Freddy Krueger-ploj.
I och för sig har jag inget emot funderingar kring eventuella kopplingar mellan italiensk organiserad brottslighet och Palmemordet, utan tvärtom skulle jag vara väldigt intresserad om någon kunde hitta något spår som pekar i den riktningen. Men att Nicola Fauzzi skulle ha något med italiensk organiserad brottslighet att göra tycker jag verkar långsökt. Han arbetade som kock vid den tiden och gör det tydligen fortfarande, vad jag har hört.
På Italien-fronten har det ju förekommit en del spekulationer om P2-logen och liknande, men dessvärre har jag inte sett något konkret som skulle kunna leda någon vart. Det Italienspår som jag själv tycker är intressant handlar om det paneuropeiska Stay Behind-nätverket ("Operation Gladio"), som ju hade sitt ursprung i Italien. Vi vet även att chefen för CIA-stationen i Rom skötte förbindelserna med Gladio. Det mesta som framkommit om de här sakerna ligger på Kennedysidan, där dåvarande CIA-chefen för Rom-stationen William Harvey även fungerade som CIA:s särskilde lönnmordsexpert och -organisatör.
Sådana här uppgifter menar jag är väldigt intressanta, men tyvärr är de svåråtkomliga när vi flyttar oss fram till tiden för Palmemordet. Men om man intresserar sig för någon slags koppling mellan organiserad brottslighet, underrättelsetjänster med CIA i spetsen och militära nätverk av Stay Behind-typ så förhåller det sig mycket riktigt som det gamla ordstävet säger: "Alla vägar bär till Rom".