Citat:
Ursprungligen postat av
SaltedCaramel
Jag tror inte att hon verkligen trodde att Amin skulle döda Saga, och var mer irriterad på att han ljugit om tjej och barn på väg, så Dianas motiv var snarare hämnd mot Amin än att ”rädda” Saga.
Men… den stora frågan. Varför ljuger hon och varför skyddar hon Amin? Får inte ihop det… Eller skyddar hon sig själv? Varför, och på vilket sätt var hon i så fall inblandad?
Jag tror att Diana kände sig manipulerad av Amin. Hon har varit kär i honom sedan tidigare och han har hållit på att flirta med henne för att få henne att misshandla Saga. Först har Diana låtit honom hållas för hon tror inte att han menar allvar och hon är smickrad och glad över uppvaktningen. Sedan när hon väl säger nej ordentligt, eller börjar undvika honom och sluta svara i telefon upphör hans charm, och Diana får klart för sig att Amin menar allvar med sin sjuka plan och att han inte heller alls är intresserad av henne romantiskt. Man ser i hans mess att han börjar bli otålig och otrevlig, och hon slutar svara i telefon.
Jag tror därför också att det finns ett hämndmotiv inblandat i hennes samtal till Saga. Hon har fått sitt ego och hjärta sårat. Men jag tror också att hon faktiskt gör det av ren anständighet, som hon säger - kvinna till kvinna. Man måste vara jävligt mycket psykopat om man tycker att döda en bebis är okej.
Efter att Diana ringt till Saga har Diana ett kort samtal med Amin (1 minut) där Diana talar om för Amin vad hon har gjort. Amin googlar direkt efteråt ”anstiftan till misshandel” eftersom han förstår att informationen som förmedlats innebär att han kan åtalas för det.
Sedan visar det sig att Amin mördar Saga och då blir Diana naturligtvis jätterädd. Hon tyckte han var ett slem och en idiot, men nu inser hon att han är en ren psykopat. Hon inser att hon har satt sig själv i en riktigt farlig situation. Hon är också rädd för att hon själv ska åtalas för något för att hon till en början lite halvt gått med på att hjälpa honom, eller låtit honom tro att hon ska göra det innan hon sätter ned foten ordentligt.
Jag vill också påminna om förhöret med Diana när hon bli konfronterad med uppgifterna om vad Saga har sagt till sin mamma om att Diana ska sparka Saga i magen. Hon verkar närmast lättad. Hon säger direkt att om Sagas mamma säger så är det så. Hon vill inte vara den som ”golar” men hon vill att sanningen ska komma fram.
Slutligen verkar det finnas en hotbild mot Diana. Det sker något i rättssalen under hennes förhör. Någon kanske tecknar något till henne från åhörarplats? Domaren frågar om det är någon hon är rädd för och hon svarar ja.