2024-04-22, 01:24
Avslutad
Det kanske inte är intresset som tryter utan tröttsamma upplägg och pretentiösa klubbevenemang som är bindande och som leder till ett försiktigare val av bilar?

Ikväll när jag lagade mat så funderade jag på om jag skulle köpa en gul Lamborghini Huracan. Tankarna for sedan till hur tröttsamt det säkert är när de tvingar in en i olika serviceavtal med tillhörande avgifter som bara blir tröttsamt att betala?

Om man aldrig gör avvägningar mellan vad man får och vad man betalar för så är det väl inga hinder, men jag är ganska säker på att det finns en tröttsamhets-faktor i ägandet av dyrare bilar där man till slut blir för less på upplägget trots att man har råd att betala.

Nuförtiden är även "vanligt" bilägande förknippat med diverse blodtryckshöjande upplevelser. Förutom servicelampa så har nya bilar numera också en inspektionslampa. Det är alltså kontrollinspektionen mellan besiktningarna. Med andra ord kreativt plånboksöppnande för saker som inte behövs, som kräver tid av dig och ännu en möjlighet för dem att "hitta fel" som du ska få betala för. Till råga på det så är moderna bilar proppfulla med tekniskt nonsens som driver en till vettet te.x att genomlida konstanta varningssignaler vid filbyte eller om du kommer för nära kanten.

Citat:
Ursprungligen postat av S3bastianflyt3
De flesta i överklassen är inte särskilt bilintresserade och då har de ofta en eller två slitna äldra bilar från märken som Volvo, Mercedes eller Volkswagen. Om de är bilintresserade är äldra modeller från Porsche, Jaguar och Land rover populära. Audi, BMW och Tesla samt nyare modeller av Volvo, Porsche och Mercedes ses som nyrikt och vulgärt.
Citera
2024-04-22, 01:33
Avslutad
Om man tror att det är "finare" att ärva pengar än att göra sig förtjänt av dem på egen hand, så behöver man få sitt huvud undersökt.

Tror du inte att Elon Musk skrattar åt von Yxküll även om det är hans torx-skruvar som köps in någonstans på vägen...?

Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Att kalla sig överklass kräver ärvda pengar. Du kan aldrig arbeta dig in dit men du kan kanske arbeta in dina barn barn i överklassen. Ärvda pengar är finare än förvärvade.
Citera
2024-04-22, 03:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Om man tror att det är "finare" att ärva pengar än att göra sig förtjänt av dem på egen hand, så behöver man få sitt huvud undersökt.

Tror du inte att Elon Musk skrattar åt von Yxküll även om det är hans torx-skruvar som köps in någonstans på vägen...?

Så Elon Musk, med en familj vars tillgångar uppskattats till cirka en miljard svenska kronor eller 1000 miljoner sek på 1980-talet ses som self-made? Hans familj har bekostat exklusiva utbildningar åt honom för många miljoner och säkerligen en massa annat as well.

Elon Musk was born in Pretoria, South Africa, in 1971. His family was very well-off, and he had a comfortable childhood. His mother, Maye Musk, was a successful model and dietitian, and his father, Errol Musk, was an engineer and real estate developer.

This set him up for future success. He benefited from his family’s substantial wealth, privilege and resources.

In the 1980s, the Musk family got even richer. Elon´s father, Errol Musk, purchased an emerald mine in Zambia, which was incredibly profitable. It’s estimated that the Musk family wealth grew to over $100 million during the 1980s.

​​The immense profits from the mine provided Elon Musk with financial security as he left South Africa to pursue higher education in Canada and later the United States. The family’s massive wealth also gave him the freedom to take risks as an entrepreneur.

https://uk.finance.yahoo.com/news/rich-elon-musk-during-every-130036338.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAKna -hBWW1c-2K8fE4HsoDa3RPXsXNOQyaMV8TIMRI732I7hxbDDbewUdBjgry vF2eHwtjRQ-oMRj7 QdBzfiY62Cze57O7tWEMgN6Ojy-2YwV85G4N4itVhpn4cS9DMiEpgRNdZeMGPR7wUrm2x2FI9Zp-R7mAacL8jHlu3a83mZ
Senast redigerad av anwe8 2024-04-22 kl. 03:20.
Citera
2024-05-07, 13:25
Medlem
Citat:
De flesta i överklassen är inte särskilt bilintresserade och då har de ofta en eller två slitna äldra bilar från märken som Volvo, Mercedes eller Volkswagen. Om de är bilintresserade är äldra modeller från Porsche, Jaguar och Land rover populära. Audi, BMW och Tesla samt nyare modeller av Volvo, Porsche och Mercedes ses som nyrikt och vulgärt.
Har också fått bilden av att just VW verkar vara ett ganska vanligt förekommande märke, lite intressant hur just det kan komma sig kan jag tycka. Kan det vara att det är ett välavvägt steg där man får mycket funktion och känsla från typ Audi, BMW och MB men till ett rimligare pris och till mindre uppmärksamhet?

Rimligare att köra en Tiguan/Touareg än en Q5/Q7 eller X3/X5.
Citera
2024-05-23, 12:36
Avslutad
Citat:
Finns väl adelsmän som adelsmän min erfarenhet är att dom åker gärna lyxiga SUV-bilar Range Rover och BMW M. Gällande vardag är det någon Audi Quatro kombi typ eller WW viktigt med fyrhjulsdrift och för att åka något "sportigt" är det knepiga märken ingen bikännare vill röra Jaguar, Maserati. Han den enda som kunde något om bilar köpte en Mercedes AMG med två säten silver.
Senast redigerad av Congelado 2024-05-23 kl. 12:45.
Citera
2024-05-23, 16:54
Avslutad
Adelsmannen ”Claes”, 46: Överklassens hemliga koder:

Han är fostrad på privata institutioner som Carlssons skola och Lundsberg, och han rör sig i kretsar som tillhör toppskiktet av svensk och bitvis även internationell societet.

– Koderna handlar till syvende och sist om att inte såra, exkludera eller göra någon obekväm. Det sker oftast genom att tona ner och inte som de flesta tror att överklassen gör – att flasha, menar ”Claes”.

Hur definierar du överklass?

”Claes” blir tyst en lång stund innan han svarar.

– Kanske de som besitter störst kunskap om hur man bäst beter sig. Det blir banalt att tala om klass utifrån pengar. Jag är uppvuxen i en miljö där det handlar mycket om koder, vad man säger, när man säger det, vad man inte säger och vad man gör. Pengamässigt går det däremot upp och ner, som för alla.

Varför skulle överklassen veta bättre än andra klasser?

– Förmodligen för att de har tänkt mer på det här. Hur man går tillväga för att väcka så lite uppmärksamhet som möjligt, samtidigt som man är relevant, intressant och har karaktär. Men det är en jädra skillnad på överklass och överklass, säger ”Claes”.

Han återkommer till skillnaden mellan ”gamla” och ”nya” pengar. Själv tillhör han den överklass som har anor århundraden bakåt. Detsamma gäller merparten av hans umgänge.

– Jag trivs inte med vräkiga människor som tar plats. ”Gamla pengar” är ju måna om att inte visa att de har pengar, medan ”nya pengar” är motsatsen – måna om att visa att man har pengar. Det blir lite obscent och för ”enkelt”, för osofistikerat. Däremot kan det vara intressant att prata med nyrika entreprenörer, så länge samtalet handlar om att skaffa pengar snarare än att spendera dem.

Artikeln går att ta del i sin helhet här: https://www.expressen.se/amelia/adelsmannen-claes46-overklassens-hemliga-koder/?gaa_at=eafs&gaa_n=ARTJ-U_LMIQPnxN6vR6VhHEe4yrg9qpsvqFxyDmGmhR4GLlew54QFx-lhbSQS2ghGaQ%3D&gaa_ts=664f5a9e&gaa_sig=a2gFvtcUID d_1BjDBxHIsqL-vPGgL-rPgDnxPJW1Pqxvs22JBM4yfBAS_EwiUyxOe83GvNQ9Q3Whya7F hz8NNQ%3D%3D
Citera
2024-06-01, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Adelsmannen ”Claes”, 46: Överklassens hemliga koder:

Han är fostrad på privata institutioner som Carlssons skola och Lundsberg, och han rör sig i kretsar som tillhör toppskiktet av svensk och bitvis även internationell societet.

– Koderna handlar till syvende och sist om att inte såra, exkludera eller göra någon obekväm. Det sker oftast genom att tona ner och inte som de flesta tror att överklassen gör – att flasha, menar ”Claes”.

Hur definierar du överklass?

”Claes” blir tyst en lång stund innan han svarar.

– Kanske de som besitter störst kunskap om hur man bäst beter sig. Det blir banalt att tala om klass utifrån pengar. Jag är uppvuxen i en miljö där det handlar mycket om koder, vad man säger, när man säger det, vad man inte säger och vad man gör. Pengamässigt går det däremot upp och ner, som för alla.

Varför skulle överklassen veta bättre än andra klasser?

– Förmodligen för att de har tänkt mer på det här. Hur man går tillväga för att väcka så lite uppmärksamhet som möjligt, samtidigt som man är relevant, intressant och har karaktär. Men det är en jädra skillnad på överklass och överklass, säger ”Claes”.

Han återkommer till skillnaden mellan ”gamla” och ”nya” pengar. Själv tillhör han den överklass som har anor århundraden bakåt. Detsamma gäller merparten av hans umgänge.

– Jag trivs inte med vräkiga människor som tar plats. ”Gamla pengar” är ju måna om att inte visa att de har pengar, medan ”nya pengar” är motsatsen – måna om att visa att man har pengar. Det blir lite obscent och för ”enkelt”, för osofistikerat. Däremot kan det vara intressant att prata med nyrika entreprenörer, så länge samtalet handlar om att skaffa pengar snarare än att spendera dem.

Artikeln går att ta del i sin helhet här: https://www.expressen.se/amelia/adelsmannen-claes46-overklassens-hemliga-koder/?gaa_at=eafs&gaa_n=ARTJ-U_LMIQPnxN6vR6VhHEe4yrg9qpsvqFxyDmGmhR4GLlew54QFx-lhbSQS2ghGaQ%3D&gaa_ts=664f5a9e&gaa_sig=a2gFvtcUID d_1BjDBxHIsqL-vPGgL-rPgDnxPJW1Pqxvs22JBM4yfBAS_EwiUyxOe83GvNQ9Q3Whya7F hz8NNQ%3D%3D
Det där med att inte flasha och att vara återhållsam, trots stora resurser, tror jag är ett av de bästa sätten att beskriva överklassen.

Känner många med "nya pengar", folk vars föräldrar var arbetare med låg inkomst men sen blev de själva höginkomsttagare plötsligt och då köps det lyxiga bilar, kläder, resor och allt ska visas upp maximalt på ett ohämmat sätt, typ "kolla min nya bil, den kostade såhär mycket hehe". Man skryter. Detta är inte överklassbeteende. Överklassen är van vid att ha mycket pengar så de behöver inte vara vräkiga.
Citera
2024-06-08, 23:30
Medlem
Hur gör överklassen i samröre med servicepersonal som hovmästare, servitör/triser, hushållerskor, betjänter, städare/erskor och andra yrkesgrupper vars uppgift är att serva. För en vanlig medelklasssvenne så är den normala reaktionen när man får hjälp eller blir servad att man tackar men jag undrar om överklassen tar det som så naturligt att dom inte tackar för det är liksom det som är förväntat av personen som utför tjänsten. Hur fungerar det egentligen? Jag är lite av en streber och vill även om jag förstår att jag inom den riktiga överklassen alltid kommer vara parveny, uppkomling och så vidare men man kan ändå göra sitt bästa för att inte stå ut allt för mycket. Så hur gör överklassen när dom blir betjänta av en servitris eller en betjänt kommer fram och hjälper av dom med ytterkläderna tacckar dom eller säger dom ingenting som om det var den naturligaste saken i världen?
Citera
2024-06-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEATH2AMERICA
Hur gör överklassen i samröre med servicepersonal som hovmästare, servitör/triser, hushållerskor, betjänter, städare/erskor och andra yrkesgrupper vars uppgift är att serva. För en vanlig medelklasssvenne så är den normala reaktionen när man får hjälp eller blir servad att man tackar men jag undrar om överklassen tar det som så naturligt att dom inte tackar för det är liksom det som är förväntat av personen som utför tjänsten. Hur fungerar det egentligen? Jag är lite av en streber och vill även om jag förstår att jag inom den riktiga överklassen alltid kommer vara parveny, uppkomling och så vidare men man kan ändå göra sitt bästa för att inte stå ut allt för mycket. Så hur gör överklassen när dom blir betjänta av en servitris eller en betjänt kommer fram och hjälper av dom med ytterkläderna tacckar dom eller säger dom ingenting som om det var den naturligaste saken i världen?
Generellt skulle jag säga att de är artiga och visar tacksamhet. Något de absolut inte gör är att vara oartiga eller tala illa till den typen av folk. Att vara krävande, gnällig och allmänt otrevlig mot servicepersonal är så mycket nyrikt det bara går. Inget utstrålar lägre klass än att högljutt klaga och vara otrevlig mot yrkesgrupper.
Citera
2024-06-30, 00:14
Medlem
Hur är nativiteten bland överklassens damer?
Citera
2024-06-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Generellt skulle jag säga att de är artiga och visar tacksamhet. Något de absolut inte gör är att vara oartiga eller tala illa till den typen av folk. Att vara krävande, gnällig och allmänt otrevlig mot servicepersonal är så mycket nyrikt det bara går. Inget utstrålar lägre klass än att högljutt klaga och vara otrevlig mot yrkesgrupper.
Men sitter dom och tackar tjänstefolket i hemmet varje gång dom kommer med något? Hjälper av dem med ytterkläderna, tar upp deras bagage när de kommer hem? Är det liksom inte sådant de bara tar för givet och inte lägger någon vikt vid? Eller som Kungen som är den som hela överklassen navigerar efter. Säger han "tack så jävla mycke" när han kommer hem efter en resa och ett tjänstehjon bär in hans väskor i huset?
Citera
2024-06-30, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEATH2AMERICA
Inga är trevligare mot servicepersonal än överklassen. Det faktum att du ens ställer frågan visar att du aldrig någonsin kommer passa in hos dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in