2024-06-10, 09:51
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Även om det hade skett en statskupp i Ukraina, så ger det fortfarande inte Ryssland rätt att invadera Ukraina och börja mörda och våldta invånarna. Kidnappa deras barn.

Så Ryssland är fortfarande till 100% skyldiga till att det pågår ett krig.

Det som sker i Ukrainas är deras egen angeläget

Ja detta är nog alla här överens om.
Citera
2024-06-10, 09:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Inte din forskarkompis KABUN, uppenbarligen.
Citera
2024-06-10, 10:11
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Även om det hade skett en statskupp i Ukraina, så ger det fortfarande inte Ryssland rätt att invadera Ukraina och börja mörda och våldta invånarna. Kidnappa deras barn.

Så Ryssland är fortfarande till 100% skyldiga till att det pågår ett krig.

Det som sker i Ukrainas är deras egen angeläget

USA blandade sig i Ukrainas inre angelägenheter 2014. Har du inte fattat det ännu?
En minoritet störtade då den demokratiskt valde presidenten. Har du glömt det?
Det som sker i Ukraina är därför inte Ukrainas egen angelägenhet.
Citera
2024-06-10, 10:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
USA blandade sig i Ukrainas inre angelägenheter 2014. Har du inte fattat det ännu?

Nja, det är inte ovanligt att länder har önskade utgångar av val etc. Man kan t.o.m. stödja en part. Men låt säga att USA gjorde mer än så - det ger fortfarande inte Ryssland rätt att genomföra en fullskalig invasion.

Varför ska elanläggningar attackeras, teatern i Mariupol. tusentals barn kidnappas, civila avrättas i Bucha - bara för att USA 'blandade sig i Ukrainas inre angelägenheter'? Ser du inte hur jävla skevt du argumenterar?

Citat:

Du ser ju själv...
Citera
2024-06-10, 10:57
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ja, jag är konsekvent att man bör få skilja sig om ena parten vill. Det gäller både individer och regioner. Sedan är det naturligtvis viktigt att invånarna i regionen förstår konsekvenserna av sitt val innan de röstar, både fördelarna och nackdelarna. Det är ju dumt och hålla på att hoppa fram och tillbaka så det är viktigt att majoriteten är stabil och stor 2/3-3/4. Egentligen framgår rättigheten av regionalt styre indirekt från "Deklarationen om de mänskliga rättigheterna".

Naturligtvis har inget land eller FN rätt att intervenera i ett annat om det inte är för att se till att få stopp på ett blodigt inbördeskrig. Och inbördeskrig stoppas ALDRIG med att sända vapen till ena parten!
Det är inget inbördeskrig, det är ett erövringskrig från moskoviternas sida, dom försöker som vanligt sno andras landområden, dom har till och med tagit namnet Russia! Lär dig lite historia! https://youtu.be/9QDoYkKfobI?si=gVp3pz5M8TWU4PDI
Citera
2024-06-10, 11:17
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Det är inget inbördeskrig, det är ett erövringskrig från moskoviternas sida, dom försöker som vanligt sno andras landområden, dom har till och med tagit namnet Russia! Lär dig lite historia! https://youtu.be/9QDoYkKfobI?si=gVp3pz5M8TWU4PDI

Jag har aldrig försvarat Putin eller Rysslands invasion. Att jag nyanserar vad som hände under och efter Maidan och kritiserar USA/EU och Sveriger betyder inte att jag stöder Ryssland som betett sig oförlåtligt. Men tyvärr tror jag det senare orsakades av det förra.
Citera
2024-06-10, 11:19
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Har du glömt varför dom inte tog till demokratin för att få bort presidenten som genast hade satt igång som en riktig moskovit och satte oppositionspolitiker i fängelse, satte sina ryska korrumperade vänner i regeringen, kontakter med organiserad brottslighet? Han lät polisen döda över 100 st demonstranter! Har du glömt det!?
Tror du någon frisk och tänkande människa vill ha korrumperade mördare som ledare för sitt land?
Du hade väl gärna viljat bo i en diktatur, men sen är du inte frisk heller!
Citera
2024-06-10, 11:23
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Jag har aldrig försvarat Putin eller Rysslands invasion. Att jag nyanserar vad som hände under och efter Maidan och kritiserar USA/EU och Sveriger betyder inte att jag stöder Ryssland som betett sig oförlåtligt. Men tyvärr tror jag det senare orsakades av det förra.
Var det USA/EU som fick Janukovytj att mörda över 100 personer på Majdan? Var det USA/EU som gjorde att han satte sina vänner i regeringen, ryssar så klart och kriminella! Även han har suttit i fängelse och skall inte kunna bli president!
Citera
2024-06-10, 11:40
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, du ljuger. M.a.a. den enorma mängd inlägg du genererat till stöd för den psykotiske dvärgen i kreml och hens anfallskrig så "står" du inte alls för "alla ukrainares rätt att bestämma över området där de bor", men det är föga förvånande för så gör ju inte heller putain och hens repressiva regim...

Nej, jag gör det för tre syften:

1) Att påpeka att USA/EU och Sverige agerat idiotiskt i Ukraina-frågan med annan agenda än Ukrainas och vår eget bästa. Detta ursäktar inte på något sätt Putins beslut att invadera men är en orsak.

2) Att visa att Rysslands annektering av Krim hade mycket stort stöd på Krim. Det är en skam att denna sanning inte fått komma fram i våra medier enbart av rädsla att det gagnar Ryssland. Samma feltänk var det när vi inte diskuterade integrationsproblemen av rädsla att det skulle gagna SD.

3) Att främja fred i Ukraina i enlighet med befolkningens önskan i de olika regionerna med minsta möjliga kompromiss gentemot Ryssland. Jag befarar att förhandlingsläget fortsätter att försämras dag för dag.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-10 kl. 11:44.
Citera
2024-06-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, du ljuger. M.a.a. den enorma mängd inlägg du genererat till stöd för den psykotiske dvärgen i kreml och hens anfallskrig så "står" du inte alls för "alla ukrainares rätt att bestämma över området där de bor", men det är föga förvånande för så gör ju inte heller putain och hens repressiva regim...

Vad gäller Krim, och vad folket där har för "rätt att bestäma över området", så iscensatte den psykotiske dvärgen i kreml som bekant en "folkomröstning" därstädes för att söka "legitimera" sin invasion och annektering (vilken hölls under närvaro av den kommande ockupationsmaktens beväpnade militär för att tillse att folket röstade "rätt") men det är likförbannat en illegal ockupation/annektering.

"The referendum was illegal under the Constitution of Ukraine. It is not recognized by most countries, mainly due to the presence of Russian forces. Thirteen members of the United Nations Security Council voted in favor of a resolution declaring the referendum invalid, but Russia vetoed it and China abstained. A United Nations General Assembly resolution was later adopted, by a vote of 100 in favor vs. 11 against with 58 abstentions, which declared the referendum invalid and affirmed Ukraine's territorial integrity. As the plebiscite was proclaimed, the Mejlis of the Crimean Tatar People called for a boycott of the referendum."

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
https://www.eeas.europa.eu/delegations/un-new-york/eu-statement-%E2%80%93-united-nations-general-assembly-%E2%80%9Cproblem-militarization_en

Likaledes illegitima "folkomröstningar" har även iscensatts i östra Ukraina.
https://news.un.org/en/story/2022/09/1128161
https://news.un.org/en/story/2022/10/1129492

"Folkomröstningar" till trots så tillerkändes inte "DPR" (och även "LPR") "autonomi", "självbestämmande" och "erkännande" särskilt länge innan den psykotiske dvärgen i kreml annekterade dem (liksom hen tidigare gjort med Krim)...

"On 21 February 2022, Russia recognised the DPR and LPR as sovereign states. Three days later, Russia launched a full-scale invasion of Ukraine, partially under the pretext of protecting the republics. Russian forces captured more of Donetsk Oblast, which became part of the DPR. In September 2022, Russia proclaimed the annexation of the DPR and other occupied territories, following illegitimate referendums."

https://en.wikipedia.org/wiki/Donetsk_People%27s_Republic
https://en.wikipedia.org/wiki/Luhansk_People%27s_Republic

Det har dock mindre praktisk betydelse, då "DPR" och "LPR" aldrig har existerat. "Oturligt" nog för dig och putain så tillskapas inte nya stater bara för att hen och hens bäste kompis, kim den fete, "erkänner" dem. Det är och förblir Ukrainskt territorium.

Citat:
Ja, det stämmer att folkomröstningarna inte godkändes av ultranationalisterna som tagit makten i Kiev efter att med USA/EUs hjälp jagat bort den folkvalde presidenten. Men jag anser att det inte är Kiev, Washington eller Moskva som ska bestämma på Krim utan Krim-borna. På samma sätt tycker jag inte det är Peking som ska bestämma över Taiwan utan Taiwan-borna. På samma sätt i Donbass.

Tycker du Kina ska bestämma i Taiwan mot taiwanesernas vilja genom att åberopa Kinas konstitution. Tycker du att ockuperade länder och kolonier aldrig ska kunna bli fria?

Men det är liksom det som är min poäng. Att folket INTE tillåts "välja själva" under diktator putain...
Citera
2024-06-10, 12:19
Medlem
Citat:
Nej, jag gör det för tre syften:

1) Att påpeka att USA/EU och Sverige agerat idiotiskt i Ukraina-frågan med annan agenda än Ukrainas och vår eget bästa. Detta ursäktar inte på något sätt Putins beslut att invadera men är en orsak.

2) Att visa att Rysslands annektering av Krim hade mycket stort stöd på Krim. Det är en skam att denna sanning inte fått komma fram i våra medier enbart av rädsla att det gagnar Ryssland. Samma feltänk var det när vi inte diskuterade integrationsproblemen av rädsla att det skulle gagna SD.

3) Att främja fred i Ukraina i enlighet med befolkningens önskan i de olika regionerna med minsta möjliga kompromiss gentemot Ryssland. Jag befarar att förhandlingsläget fortsätter att försämras dag för dag.

Om fred i Ukraina önskades vore detsamma mycket enkelt att uppnå. Det är bara för den psykotiske dvärgen i kreml att kalla hem sina mordiska horder till skithålet "mother russia" och erlägga adekvat skadestånd för all död, förstörelse och lidande hens anfallskrig har förorsakat.

En fråga är vidare varför någon skulle vara intresserad av att förhandla, och än mindre att ingå något avtal, med ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) överhuvudtaget...

Ukraina största misstag var nog att de gav upp sina kärnvapen mot "säkerhetsgarantier" från ryssland vilka visade sig vara vatten värda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum

Undrar även om du är bekant med "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty"? Enl. nämnda avtal garanterades Ukraina (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Vad gäller en del andra avtal som ryssland brutit följer nedan en text till upplysningens fromma:

"To those who have missed the previous 30 years, here is a short list of the results of negotiations with Russia that it never respected:

1. The Budapest Memorandum of 1994. Russia agreed to “respect independence, sovereignty, and the existing borders of Ukraine” as well as “refrain from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of Ukraine”. Breached by Russia invading Crimea in 2014.

2. The Russian-Ukrainian Friendship Treaty of 1997. Russia agreed to respect Ukraine’s territorial integrity and “reaffirmed the inviolability of the borders” between the two countries. Russia breached it in 2014.

3. The OSCE Istanbul Summit in 1999. Russia committed to withdrawing its troops from Moldova’s Transdniestrian region and Georgia until the end of 2002. That never happened.

4. The 2008 Georgia ceasefire agreement following Russian aggression against the country. Russia agreed that “Russian military forces must withdraw to the lines prior to the start of hostilities”. That never happened.

5. The Ilovaysk “Green Corridor” in August 2014 and other “humanitarian” death corridors. Russia pledged to let Ukrainian forces leave the encircled town of Ilovaysk in the east of Ukraine, but instead opened fire and killed 366 Ukrainian troops. In the following years, Russia attacked numerous humanitarian corridors in Syria.

6. The “Minsk” agreements of 2014 and 2015. Russia agreed to cease the fire in the east of Ukraine. There had been 200 rounds of talks and 20 attempts to enforce a ceasefire, all of which the Russian side promptly violated. On February 24th, 2022, Russia launched a full-scale invasion of Ukraine.

7. The 2022 Black Sea Grain Initiative. Russia pledged to “provide maximum assurances regarding a safe and secure environment for all vessels engaged in this initiative." It then hindered the initiative's operation for months before withdrawing unilaterally a year later.

NB: I am only focused on deals made with Russia to address specific issues and conflicts. I am not mentioning almost 400 international treaties that Russia has breached since 2014.

There are no conclusions to be drawn here, except that no one can seriously use the words "Russia" and "negotiations" in the same phrase.

Putin is a habitual liar who promised international leaders that he would not attack Ukraine days before his invasion in February 2022.

Russia's tactic has remained consistent in its many wars over the last three decades: kill, grab, lie, and deny.

Why would anyone genuinely believe that Russia in 2023 is any different from Russia in 1994, 1997, 1999, 2008, 2014, 2015, and 2022?
"
Citera
2024-06-10, 19:43
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Men om nu opinionen var så enhälligt för att tillhöra Ryssland, varför gjorde inte Ryssland det enda rätta och lät Krim själva göra en folkomröstning före de skickade in militär till Krim och annekterade ön? De hade då kunnat få fullt internationellt stöd för sin annektering och Ukraina skulle aldrig kunna sätta sig emot att de förlorat Krim till Ryssland. Situationen nu är istället att Ryssland blivit internationell paria i väst där alla resurser finns och en internationell hora till sina "vänner" i Indien och Kina som bara utnyttjar landet för att få billig olja. Hade de däremot skött detta annorlunda hade Ryssland till och med kunnat vinna på det, men eftersom Ryssland är den skurkstat de är så kan de aldrig sköta någonting snyggt.

Till skillnad från dig har jag en akademisk bakgrund och jag vet att du ljuger när du säger dig skrivit en massa vetenskapliga artiklar. Du säger det för att du tror att det ska ge dig legitimitet (och bara det faktum att du inte säger vilken typ av vetenskap du skulle vara expert på visar att du inte alls gör det eftersom vetenskapliga fält kan skilja sig avsevärt i så väl empiri som metodologi), men om man bara tittar lite ytligt på det du skriver är det uppenbart att du saknar såväl förståelse som kunskap i hur man bygger empiriska argument. Så nej, du är lågintelligent idiot och försök fan intala mig något annat för det är skymf mot min intelligens!

Jag vet inte varför du anklagar mig att ljuga. Jag använder inte min bakgrund som argument i Ukraina-frågan utan för att visa visa att jag klarat mig bra trots att jag enligt dig är "en lågintelligent idiot". Jag håller med dig att min bakgrund är ointressant i sammanhanget. Möjligtvis har det faktum att jag levt och bott i Kharkov och på Krim och naturligtvis rest runt i landet, gett mig ett litet annat perspektiv än dig. Men min bakgrund gör inte att mina sakargument väger tyngre än dina.

Det är intressant att du skulle accepterat en folkomröstning med internationella observatörer på Krim om inte Ryssland hade sänt militär. Det är lika intressant att du tycker att väst och Ukraina borde acceptera en sådan fri omröstning och respektera resultatet. Då är vi nämligen överens i huvudfrågan. Till exempel tycker vi då båda att hela världen, inklusive Kina, borde stödja en folkomröstning i Taiwan angående Taiwans självständighet och sedan respektera Taiwan-bornas vilja.

Jag tycker också det bästa vore om Ryssland lämnar hela Ukraina och sedan får varje region i Ukraina välja i fria och internationellt övervakade folkomröstningar om de vill ha regionalt styre under Ukraina, under Ryssland eller full självständighet. Om USA/EU skulle föreslagit detta 2014 och Ukraina accepterat så tror jag att Krim-krisen, inbördeskriget och Rysslands invasion hade kunnat förhindrats. Fortfarande tror jag ett sådant förslag kan vara en väg mot en fredsöverenskommelse. Det påminner lite om Elon Musks fredsförslag.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-10 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in