Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Jag vet inte varför du anklagar mig att ljuga. Jag använder inte min bakgrund som argument i Ukraina-frågan utan för att visa visa att jag klarat mig bra trots att jag enligt dig är "en lågintelligent idiot". Jag håller med dig att min bakgrund är ointressant i sammanhanget. Möjligtvis har det faktum att jag levt och bott i Kharkov och på Krim och naturligtvis rest runt i landet, gett mig ett litet annat perspektiv än dig. Men min bakgrund gör inte att mina sakargument väger tyngre än dina.
Det är intressant att du skulle accepterat en folkomröstning med internationella observatörer på Krim om inte Ryssland hade sänt militär. Det är lika intressant att du tycker att väst och Ukraina borde acceptera en sådan fri omröstning och respektera resultatet. Då är vi nämligen överens i huvudfrågan. Till exempel tycker vi då båda att hela världen, inklusive Kina, borde stödja en folkomröstning i Taiwan angående Taiwans självständighet och sedan respektera Taiwan-bornas vilja.
Jag tycker också det bästa vore om Ryssland lämnar hela Ukraina och sedan får varje region i Ukraina välja i fria och internationellt övervakade folkomröstningar om de vill ha regionalt styre under Ukraina, under Ryssland eller full självständighet. Om USA/EU skulle föreslagit detta 2014 och Ukraina accepterat så tror jag att Krim-krisen, inbördeskriget och Rysslands invasion hade kunnat förhindrats. Fortfarande tror jag ett sådant förslag kan vara en väg mot en fredsöverenskommelse. Det påminner lite om Elon Musks fredsförslag.
Ja du ljuger. Vet du varför jag som själv har en akademisk bakgrund vet att du ljuger? Det kan man läsa ut här:
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
2) Att visa att Rysslands annektering av Krim hade mycket stort stöd på Krim. Det är en skam att denna sanning inte fått komma fram i våra medier enbart av rädsla att det gagnar Ryssland. Samma feltänk var det när vi inte diskuterade integrationsproblemen av rädsla att det skulle gagna SD.
Att använda begreppet "sanning" för något du saknar belägg för visat att du inte vet ett skit om hur källkritik, det viktigaste inom alla akademiska fält, fungerar. Du utgår från att det existerade ett stort stöd för Rysslands annektering av Krim genom tre opinionsundersökningar, skapade efter det att Ryssland, som är en diktatur utan vare sig press- eller yttrandefrihet, ockuperat området. Att du inte höjt ett enda kritiskt finger kring det visar att du inte vet ett skit om hur man bedriver vetenskapligt arbete eftersom ett sådant arbete kräver att man är mycket skeptisk till allt, även det som talar emot sånt man anser vara rätt. Dessutom använder du anekdotisk bevisföring, vilket är bland de sämsta argumenten man kan använda. Alltså: Du är en lågintelligent nolla som ljuger om att du har en akademisk bakgrund för att du vill verka märkvärdig och tror att du på det sättet skulle få någon form av vikt i det du säger här. Det tråkiga för dig är att du nu mött en person som på riktigt har en akademisk bakgrund som kan syna din bluff.
Hur som haver, notera att jag aldrig sagt ett ord om huruvida opinionen på Krim vill tillhöra Ryssland eller Ukraina eftersom jag inte
vet då sån fakta är helt omöjlig att få ut med tanke på situationen. Däremot är det ett faktum att samtliga länder i Europa och världen som närmat sig väst har fått det extremt mycket bättre ekonomiskt än länder som närmat sig Ryssland och öst. Titta bara på Baltikum, Polen, Rumänien, Bulgarien och Tjeckien och jämför dem med länder som Belarus, Serbien och Kazakstan. Att någon frivilligt (!) skulle vilja alliera sig med Ryssland är för mig en stor jävla gåta? Men som sagt, människor har varit lågintelligenta idioter förr så visst.
Sen är det hur du beskriver händelseförloppet som att Västvärlden skulle ha någon skuld i det som hände i Ukraina 2014? Att Västvärlden skulle legat bakom statskuppen existerar det inga bevis för som blivit internationellt erkända utan de enda som påstått detta är Ryssland, och alla som liksom du inte har hjärnan i röven fattar att Ryssland ljuger för att ha en konkret orsak till att annektera Krim. Vad som hände var att det blev en statskupp i Ukraina som ett resultat av att Yanukovych hellre ville närma sig Ryssland än väst, och varför det blev så behöver man inte vara en idiot för att fatta. Först och främst finns det historiska orsaker för ukrainska folket att vara suspekta mot Ryssland (detta vet alla, men såklart inte en lågintelligent liten horunge som du). Sen är det alla dagar i veckan långt mycket bättre för en nation att närma sig väst än Ryssland (vilket jag skrev om innan) eftersom Västvärlden är bättre i exakt allt jämfört med Ryssland då Ryssland är ett skitland ingen vill bo i, med en värdelös ekonomi och ett folk som lever under ett vidrigt förtryck. Om vi nu ska snacka om sanningar så borde ju du, om du nu var en akademiker, fatta att Ryssland är ett land som totalt saknar självinsikt kring varför hela världen vänder dem ryggen. Ryssland är som bekant ett skitland på alla nivåer som gör att inga länder frivilligt vill vara en del av dem och det enda de kan göra för att få någon form av inflytande är genom att gå in med militären. Och det står i bjärt kontrast till USA. Mycket kan man säga om USA, men faktum är att idag är nära nog 30% av världens länder (kanske fler) på ett eller annat sätt allierade med USA, endera under frihandelsavtal eller endera genom militära avtal, och majoriteten av dessa avtal har skett på frivillig basis. I Rysslands fall är det tvärtom då de flesta länder som ingår i allianser med dem gjort det under tvång eller så är de diktaturer där folket inte fått välja som ingår i allianser med dem, och samtliga av dessa länder har blivit lydstater och oligarkier. Om nu Ryssland hade självinsikt hade de såklart försökt förändras för att fler skulle vilja alliera sig med dem, och då skulle de slippa alla totalt onödiga krig. Alltså: Ryssland är ett skitland utan självinsikt som inga vill ha att göra med!
Har du något endaste argument varför någon vill vara en del av Ryssland?