2024-06-10, 11:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statoil
Två finns i straffregistret.
Jag är dock inte förvånad då det händer mycket skit i den. Trappuppgången.

Vad exakt är det för skit som har hänt i just den trappuppgången?
Citera
2024-06-10, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tror du är något på spåret. Hon har känt Am*n sedan unga år och är kär i honom. Han har lovat henne guld och gröna skogar för att få ligga.
Ur hennes perspektiv vore det bäst om barnet dog och Saga försvann ur Am*ns och hennes liv.
Att dela med sig av en hemsk hemlighet är ett sätt att skapa förtroende.
De ”bästa” lögnerna är de som ligger nära sanningen.
Det är inte alls omöjligt att Di*nas mål var att locka ut (“goa”) Saga för att någon annan skulle sparka Saga i magen eller t.ex. köra på henne med bilen.
Men så nappade inte Saga utan valde att konfrontera och förlåta Am*n istället.

Anstiftan och stämpling är svårt att bevisa med enbart vittnesuppgifter. Om planen var att ”enbart” döda fostret så hade detta inte rubricerats som mord utan som grov/synnerligen grov misshandel eller vållande till kroppsskada.
Jag kan tänka mig att det var en risk som de var villiga att ta eller bortse från.
En strulig, förälskad tonåring och en empatistörd 21-åring är nog villiga att ta en del risker.

Om hon ville locka ut Saga för att sedan misshandla henne (eller låta någon annan misshandla henne) hade hon väl kunnat hitta på vilken annan historia som helst utom sanningen. Jag tycker faktiskt att det är mer sannolikt att Diana ville varna Saga på riktigt. Men att Diana sedan blev rädd för Amin när han på riktigt visade sig vara en mördare och att hon sedan inte vågar säga hela sanningen.
Citera
2024-06-10, 13:35
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon hade inte lika stor framgång i Fittja-målet för några år sedan. Männen friades.

Frågan är bara om det kan säga oss någonting om det aktuella fallet i Örebro nu baxas upp i hovrätten?

Tror du att hovrätten kommer att ställa högre krav på bevisningen mot 22-åringen?
Vilket Fittja mål?
Citera
2024-06-10, 13:38
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Varför är det osannolikt att en alternativ gärningsperson kan ha tagit sig in genom porten och hennes ytterdörr just den natten?

Hennes ytterdörr var olåst när mamman hittade henne, det går väl inte att utesluta att den var olåst hela kvällen innan?

Stärka vilken berättelse? Påståendet att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad?

Men hur vet du att han ville bli av med henne? Inget vittne har sett honom på brottsplatsen den 28/29 april. Menar du att han helt plötsligt blev den osynliga mannen?

Men om det inte går att bevisa att han befann sig på brottsplatsen vid exakt det tillfälle när hans flickvän avled så ska han väl rimligtvis frias?

22-åringen har däremot befunnit sig i bostaden på ett besök den 27 april, det är alltså ingen större tidsrymd vi pratar om.

DNA spåren kan väl ha en naturlig förklaring?
Vet inte om du spelar dum. Du vår väga in ALLA OMSTÄNDIGHETER RUNT DETTA. Du får läsa fupp och dommen och lyssna på rättegången. Eller så är du fört dum för att förstå sammanhang och tillfälligheter.
Citera
2024-06-10, 15:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platinamix
Om hon ville locka ut Saga för att sedan misshandla henne (eller låta någon annan misshandla henne) hade hon väl kunnat hitta på vilken annan historia som helst utom sanningen. Jag tycker faktiskt att det är mer sannolikt att D*ana ville varna Saga på riktigt. Men att D*ana sedan blev rädd för Am*n när han på riktigt visade sig vara en mördare och att hon sedan inte vågar säga hela sanningen.

Grejen är att Saga, enligt vad som framkommit i FUP och rättegång, var en noggrann och försiktig person som inte umgicks med många andra. Om inte misstänksam så i vart fall reserverad.
Jag tror inte det var särskilt enkelt att lura i henne en helt påhittad historia.
Varför skulle hon vilja träffa en person som hennes kille varit otrogen med, om det inte gällde något riktigt allvarligt?
Och en riktigt allvarlig historia är svår att hitta på.
Hon var tvungen att dra en historia som skulle chocka Saga ordentligt och dessutom vara trovärdig och kontrollerbar. Historien måste dessutom skapa förtroende mellan Saga och D, och kasta skugga på A.
Då var det nog nödvändigt att utgå från sanningen och skarva den en aning.
Citera
2024-06-10, 18:59
Medlem
Citat:
Grejen är att Saga, enligt vad som framkommit i FUP och rättegång, var en noggrann och försiktig person som inte umgicks med många andra. Om inte misstänksam så i vart fall reserverad.
Jag tror inte det var särskilt enkelt att lura i henne en helt påhittad historia.
Varför skulle hon vilja träffa en person som hennes kille varit otrogen med, om det inte gällde något riktigt allvarligt?
Och en riktigt allvarlig historia är svår att hitta på.
Hon var tvungen att dra en historia som skulle chocka Saga ordentligt och dessutom vara trovärdig och kontrollerbar. Historien måste dessutom skapa förtroende mellan Saga och D, och kasta skugga på A.
Då var det nog nödvändigt att utgå från sanningen och skarva den en aning.

Exakt, o det vore på sin plats o kastrera Amin i fängelset, manipulativ o hemsk människa! Totalt känslokall o egoistisk!
Citera
2024-06-10, 19:08
Medlem
Varför är inte gm mamma blivit dömd? Hon verkar ju ha varit en väldigt stor påverkan. Vidriga människor
Citera
2024-06-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasse9393931
Varför är inte gm mamma blivit dömd? Hon verkar ju ha varit en väldigt stor påverkan. Vidriga människor

Hon visste inte om graviditeten men hade ändå stor påverkan tyvärr... men går nog inte döma henne för åsikter om Amins sätt o leva, men all rätt att hon borde vara orolig o hålla koll på honom men blev tyvärr i negativ bemärkelse i detta fallet.
Citera
2024-06-10, 21:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Du har tyvärr rätt .
I ett fungerande samhälle hade den kriminelle kaosnegern utvisats innan han hunnit mörda Saga och ett oskyldigt liv sparats.

Vi får hoppas att hovrätten inte infiltrerats av känslostyrda godhetsknarkare som tycker att fakta och logik är rasistiska och förtryckande.

På vilka grunder tänker du att Amin skulle ha utvisats, innan han (sannolikt) begick mordet? För att han var neger?
Citera
2024-06-10, 21:13
Medlem
Citat:
Verkligen. Och advokat Massi-Fritz är som vanligt knivskarp i sina frågor även om hon pratar lite släpigt. Hon sopade banan med försvarsadvokaten.

Jag har lyssnat på rättegången via youtube. Den sista utfrågningen av Amin och slutpläderingarna var inte med. Kan man ta del av de på primecrime?
Citera
2024-06-10, 21:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vet inte om du spelar dum. Du vår väga in ALLA OMSTÄNDIGHETER RUNT DETTA. Du får läsa fupp och dommen och lyssna på rättegången.

Tack jag har läst FUPP och "dommen" men kan inte finna något som pekar på att det går att utesluta möjligheten av alternativa gärningspersoner.

Synd att 22-åringens kompis inte vittnade i rätten, detta hade kunnat bringa klarhet i om han hade alibi vid tidpunkten för gärningen?
Citera
2024-06-10, 21:45
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapinugrafbig
Jag har lyssnat på rättegången via youtube. Den sista utfrågningen av Am*n och slutpläderingarna var inte med. Kan man ta del av de på primecrime?

PrimeCrime brukar ha samma innehåll i appen som på youtube, skillnaden är reklamen.
Slutpläderingarna spelas normalt inte in (tyvärr.)
Inspelning 10 med Am*n är det sista förhöret i appen.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-10 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in