Citat:
Ursprungligen postat av
emazet
Det är troligtvis hennes underliggande känslor som hon har för Amin och hennes avundsjuka på Saga som får henne att stå på en mördares sida. Hon trodde säkert inte att hennes och Sagas samtal den dagen skulle sluta med att han döda henne men innerst inne måste hon väl ändå förstått att det kunde bara sluta dåligt, när han var villig att se till att Saga skulle bli sparkad på
ELLER så försökte hon lura ut Saga på en träff där hon skulle då sparka Saga. Genom att smutskasta Amin på telefonen och locka ut henne på träffen och ”prata” om det. Åklagaren frågade ju Diana om hon hade frågat Saga om att ses, vilket Diana sa ja på.
Jag tror du är något på spåret. Hon har känt Am*n sedan unga år och är kär i honom. Han har lovat henne guld och gröna skogar för att få ligga.
Ur hennes perspektiv vore det bäst om barnet dog och Saga försvann ur Am*ns och hennes liv.
Att dela med sig av en hemsk hemlighet är ett sätt att skapa förtroende.
De ”bästa” lögnerna är de som ligger nära sanningen.
Det är inte alls omöjligt att Di*nas mål var att locka ut (“goa”) Saga för att någon annan skulle sparka Saga i magen eller t.ex. köra på henne med bilen.
Men så nappade inte Saga utan valde att konfrontera och förlåta Am*n istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Platinamix
Fritz påstod att det var Amin som uppmanat henne att ringa. Men som sagt verkar det ju bara dumt att säga det där om spark i magen om hon ska stå på hans sida. Han ville ju anlita henne för jobbet, men inte bli dömd för anstiftan vilket han googlat på kort efter Dianas samtal med Saga och efterföljande samtal mellan Diana och Amin. Tyder ju mer på att hon avslöjat hans plan. Hon skickar till och med bevis på hans försök till anstiftan.
Anstiftan och stämpling är svårt att bevisa med enbart vittnesuppgifter. Om planen var att ”enbart” döda fostret så hade detta inte rubricerats som mord utan som grov/synnerligen grov misshandel eller vållande till kroppsskada.
Jag kan tänka mig att det var en risk som de var villiga att ta eller bortse från.
En strulig, förälskad tonåring och en empatistörd 21-åring är nog villiga att ta en del risker.