2024-06-06, 14:12
  #2533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har Sverige inte lärt sig efter Lindome. Det finns ju massor av liknande mord i gängmiljö där flera döms trots att det varit omöjligt att fastställa var och ens ansvar. Det behöver man inte göra så länge agerandet varit i samförstånd. Någon körde bilen, någon lurade offret osv osv. Alla var införstådda.
Hänger man någon så spelar det väl ingen roll om personen lever eller är död. Uppsåtet är att personen ska dö.
HD nästa.

Nej, av dom enkla anledningarna...
1. En person kan inte dö två gånger.
2. Man kan inte mörda en person som redan är död

För att kunna döma dessa för Mord så hade det varit nödvändigt att visa att de misstänkta mördat offret innan han hängdes upp ELLER att offret dog i samband med att de misstänkta hängde honom. Hovrätten anser att man inte kunnat visa HUR personen dog, och om personen har dödats av de misstänkta så kan man inte säga VEM/VILKA som gjort detta och heller inte om det skett med uppsåt eller oaktsamhet (bortsett från om man kunnat visa att han dog i samband med upphängningen, för då är det givetvis visat att det funnits uppsåt). Du verkar verkligen inte förstå att detta är en trestegsraket som åklagaren inte lyckats visa...
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2024-06-06 kl. 14:16.
Citera
2024-06-06, 18:28
  #2534
Medlem
Jippie, nu får de nya chanser att begå grova brott inom kort.
Citera
2024-06-06, 18:32
  #2535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det stämmer inte. I Tove-fallet så fastslog ju Hovrätten att hon hade kvävts genom manuell strypning. Det dom inte kunde utesluta var om andra faktorer (som t ex aspiration) kunde ha bidragit till att dödsfallet påskyndades...
Okej tack
Vet du vad som var tveksamt i detta fall
Borde ju vara exakt lika som Vetlanda fallet
Skulle säga att det borde vara enklare att fastslå här eftersom strypt med snara borde vara värre än av nån annan
Citera
2024-06-06, 21:43
  #2536
Medlem
Hur stor är sannolikheten att HD ger prövningstillstånd?
Jag tycker det vore intressant att få HD att definiera var gränsen för "tillsammans och i samförstånd" går.
Det finns likheter mot Lindome fallet tycker jag.
Citera
2024-06-06, 22:48
  #2537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, av dom enkla anledningarna...
1. En person kan inte dö två gånger.
2. Man kan inte mörda en person som redan är död

För att kunna döma dessa för Mord så hade det varit nödvändigt att visa att de misstänkta mördat offret innan han hängdes upp ELLER att offret dog i samband med att de misstänkta hängde honom. Hovrätten anser att man inte kunnat visa HUR personen dog, och om personen har dödats av de misstänkta så kan man inte säga VEM/VILKA som gjort detta och heller inte om det skett med uppsåt eller oaktsamhet (bortsett från om man kunnat visa att han dog i samband med upphängningen, för då är det givetvis visat att det funnits uppsåt). Du verkar verkligen inte förstå att detta är en trestegsraket som åklagaren inte lyckats visa...

Likgiltighetsuppsåt kan man visa då ingen som varit på platsen vid händelsen ringt på ambulans.
Dog mannen av oaktsamhet. Hurdå? Kan man strypa någon genom oaktsamhet?
Citera
2024-06-07, 02:15
  #2538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, av dom enkla anledningarna...
1. En person kan inte dö två gånger.
2. Man kan inte mörda en person som redan är död

För att kunna döma dessa för Mord så hade det varit nödvändigt att visa att de misstänkta mördat offret innan han hängdes upp ELLER att offret dog i samband med att de misstänkta hängde honom. Hovrätten anser att man inte kunnat visa HUR personen dog, och om personen har dödats av de misstänkta så kan man inte säga VEM/VILKA som gjort detta och heller inte om det skett med uppsåt eller oaktsamhet (bortsett från om man kunnat visa att han dog i samband med upphängningen, för då är det givetvis visat att det funnits uppsåt). Du verkar verkligen inte förstå att detta är en trestegsraket som åklagaren inte lyckats visa...
Kass åklagare, ny?
Detta var som en present
In med en erfaren
Citera
2024-06-07, 03:40
  #2539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jo, ett sådant byte med en fjortis är per definition våldtäkt. Även om hon hade hunnit fylla femton vid aktuellt tillfälle blir det ett gränsfall om hon var så berusad att det räknas som hjälplöst tillstånd.

Första tillfället ska ha varit någon månad innan hon fyllde 15, så då är det också automatiskt våldtäkt.

Sen så är det faktiskt köp av sex om man köper någon alkohol för att få den andra att ligga med en, oavsett om det är vanligt. Detsamma gäller om man erbjuder att någon får sova över om den har sex med en. Är det ”byteshandel” är det sexköp.
Citera
2024-06-07, 03:45
  #2540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Likgiltighetsuppsåt kan man visa då ingen som varit på platsen vid händelsen ringt på ambulans.
Dog mannen av oaktsamhet. Hurdå? Kan man strypa någon genom oaktsamhet?

Jag tror att killarna vill få det till att V tog ett grepp om BOs hals som resulterade i död, fast det inte var mening. Alltså ”Jag skulle bara skrämma honom jag visste inte han skulle dö direkt av att jag tog ett grepp om honom”.
Citera
2024-06-07, 16:02
  #2541
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Första tillfället ska ha varit någon månad innan hon fyllde 15, så då är det också automatiskt våldtäkt.

Sen så är det faktiskt köp av sex om man köper någon alkohol för att få den andra att ligga med en, oavsett om det är vanligt. Detsamma gäller om man erbjuder att någon får sova över om den har sex med en. Är det ”byteshandel” är det sexköp.

Är det verkligen så? Det finns flera domar som säger att det är oaktsam våldtäkt. Som vanligt är det väl 50/50 men ändå. Han var ju så väldigt mycket äldre än henne också. Det är ju uppenbarligen ett rån som har gått snett, men är man tillräckligt CP för att hissa upp någon i en ett träd för att få det att se ut som självmord, så ska man sitta inlåst. Tycker dock det blev alldeles för lama straff, i vanlig ordning.
Citera
2024-06-07, 18:55
  #2542
Medlem
Mjäkiga straff, precis som det brukar vara i Sverige. Den ende som blev dömd till något fängelsestraff är snart ute igen och kan begå nya brott, han kanske har fått mersmak för mord. Uppenbarligen så var det ingen större konst att komma undan med det första gången.
Citera
2024-06-07, 21:02
  #2543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Likgiltighetsuppsåt kan man visa då ingen som varit på platsen vid händelsen ringt på ambulans.
Dog mannen av oaktsamhet. Hurdå? Kan man strypa någon genom oaktsamhet?

Du börjar helt och hållet i fel ände. Att ingen ringt till polisen spelar ju ingen roll så länge man inte vet hur detta har gått till. Du måste alltså kunna svara på frågan "Hur?" innan du ö.h.t kan gå vidare till frågan om oaktsamhet eller uppsåt (oaktat om det handlar om avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt).

Jag skall gå igenom detta så tydligt jag kan. Här finns ju tre (nya) olika berättelser:

1. Vi har F.M som påstår att han och C.M kommer tillbaks från parkeringen när han ser att V.M ligger på marken med ett strypgrepp kring offret. F.M och C.M tar då tag i offret, samtidigt som V.M släpper greppet. En stund senare kan man konstatera att offret dött.

2. Vi har V.M som säger att han blivit attackerad av offret. I samband med detta tar han ett grepp runt offrets hals, samtidigt som de båda ramlar till marken. Väl där uppger V.M att han är så rädd så att han tar ett hårt grepp med sin arm och trycker till under 5 minuter, samtidigt som han ropar på hjälp. Därefter dör offret.

3. Slutligen så har vi C.M som berättar att offret kommenderats ned på en stubbe/sten där sedan V.M helt utan förvarning dragit en snara kring offrets hals, vilket lett till att offret dör.

När man sedan ser till den rättsmedicinska utredningen (för att få svar på Hur:et) så kan den inte utesluta att offret dog på något av de sätten som de tre tilltalade berättat. Dvs alla tre förklaringar är "lika troliga"...eller att man i vart fall inte kan motsäga dom. Detta gör att man helt enkelt inte vet Hur detta gått till. Och eftersom utredningen inte ger några vidare svar så kan det lika väl ha skett på något helt annat helt annat sätt än det som berättats (och det är där Hovrätten menar att man inte kan säga om detta skett med uppsåt eller inte).
__________________
Senast redigerad av Haaaaag 2024-06-07 kl. 21:28.
Citera
2024-06-07, 21:14
  #2544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du börjar helt och hållet i fel ände. Att ingen ringt till polisen spelar ju ingen roll så länge man inte vet hur detta har gått till. Du måste alltså kunna svara på frågan "Hur?" innan du ö.h.t kan gå vidare till frågan om oaktsamhet eller uppsåt (oaktat om det handlar om avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt).

Jag skall gå igenom detta så tydligt jag kan. Här finns ju tre (nya) olika berättelser:

1. Vi har F.M som påstår att han och C.M kommer tillbaks från parkeringen när han ser att V.M ligger på marken med ett strypgrepp kring offret. F.M och C.M tar då tag i offret, samtidigt som V.M släpper greppet. En stund senare kan man konstatera att offret dött. Detta är ju en situation som primärt kan liknas vid ett mord. Men samtidigt har F.M och C.M dykt upp mitt i händelsen, vilket gör att man inte vet om detta varit en nödvärnssituation.

2. Vi har V.M som säger att han blivit attackerad av offret. I samband med detta tar han ett grepp runt offrets hals, samtidigt som de båda ramlar till marken. Väl där uppger V.M att han är så rädd så att han tar ett hårt grepp med sin arm och trycker till under 5 minuter, samtidigt som han ropar på hjälp. Därefter dör offret. Detta är ju en situation som primärt kan liknas vid nödvärn. Men samtidigt kan det vara en situation där man skulle kunna anse att han använt ett uppenbart oförsvarligt våld, vilket skulle kunna göra att detta bedömdes som mord alt. dråp.

3. Slutligen så har vi C.M som berättar att offret kommenderats ned på en stubbe/sten där sedan V.M helt utan förvarning dragit en snara kring offrets hals, vilket lett till att offret dör. Detta är en situation som tveklöst skulle bedömts som Mord.

När man sedan ser till den rättsmedicinska utredningen (för att få svar på Hur:et) så kan den inte utesluta att offret dog på något av de sätten som de tre tilltalade berättat. Dvs alla tre förklaringar är "lika troliga"...eller att man i vart fall inte kan motsäga dom. Detta gör att man helt enkelt inte vet Hur detta gått till; Det kan vara V.M, som i samarbete med F.M och C.M, utfört mordet. Det kan vara V.M, som självständigt, utfört mordet. Det kan vara V.M som utfört gärningen - fast i nödvärn. Men det stannar inte där! För eftersom utredningen inte ger några mer svar så kan det lika väl ha skett på något helt annat helt annat sätt som inte berättats (och det är där Hovrätten menar att man inte kan säga om detta skett med uppsåt eller inte).

De har knappast haft nödvärnsrätt när de har kidnappat målsäganden, det är snarare målsäganden som har rätt till nödvärn i denna situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in