Citat:
Ursprungligen postat av
HappySadHarry
De har ändå utsatt offret för våld med dödlig utgång. Antingen genom strypning med händerna eller med en snara enligt deras egna utsagor. Att då tala om relativt lindrigt våld blir också lite magstarkt får jag kontra med. Men visst, det är inte bara straffskalorna man kan titta på utan också vilken praxis som gäller och som du skriver har det dömts i de undre regionerna av straffskalan för människorov. Tycker ändå att straffet kunde varit något högre. Att de inte höll han så lång tid innan han dog kan knappas ses som något förmildrande.
Hovrätten har aldrig sagt att offret dödats genom manuell strypning alt. snara. Hovrätten har sagt att man inte kan fastställa
hur offret dog, men tillägger att man inte kan utesluta att det skett genom någon form av strypning. Men ändå om så skulle varit fallet så anser man att det inte går att fastslå
vem/vilka som utfört detta. Det enda våldsanvändande som gått att styrka är att man slitit ut offret ur bilen och därefter utdelat några slag och knuffar, vilket jag anser är ett relativt lindrigt våld.
Minimistraffet för ett Människorov (som inte är mindre grovt) är 4 års fängelse - och här har man lagt sig på 7 år, vilket ändå är en bit från minimistraffet. Man hade säkert kunnat lägga sig något högre. Men utefter dom vägledande domarna jag läst så är 7 års fängelse inom ramen för att ha bundit fast offrets händer, fört iväg vederbörande, använt ett relativt lindrigt våld och rånat vederbörande.
Praxis för straffmätning av Människorov säger att tidsaspekten/hur utdraget förloppet varit skall beaktas. Ser vi då till denna gärningen så har den bedömts pågått under ungefär 1 timme. Jämför detta med Fabian Bengtsson-kidnappningen, som pågick i 2,5 vecka, där man dömde till 10 respektive 6 års fängelse. Eller Bunkerläkar-fallet, som pågick i 1 vecka, där man dömde ut 8 års fängelse. Att gärningen i detta fallet avbrutits av att vederbörande dog stämmer ju. Men man kan ju inte dra några "försvårande växlar" av detta eftersom det inte är fastslaget
hur han dog. Vidare skall det i straffvärdesbedömningen beaktas hur bemäktigandet/bortförandet gått till - och vad jag förstått så vet man inte riktigt detta, då Hovrätten endast valt att uttala att man "fört ut" vederbörande i skogen/naturreservatet?
En annan försvårande omständighet som skall beaktas är om gärningsmannen/männen visat särskild hänsynslöshet, vilket kan handla om att man använt skjut- eller stickvapen eller att man i vart fall använt ett kraftigt våld - vilket heller inte kunnat visas i detta fall.
Så sammanfattningsvis kan man säga att det absolut finns försvårande omständigheter i detta fallet som kan göra att detta straffet skall höjas ytterligare. Men det är ju isåfall inte en avsevärd höjning vi snackar, och absolut inte upp emot 14 år.