2024-06-07, 12:17
Medlem
Någon som har en fungerade fup länk? Ingen av dom i tråden fungerar ☹️
Citera
2024-06-07, 12:20
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Och ni högerslödder eftersträvar uppenbarligen ett rättshaveristiskt samhälle .

Är det bättre enligt dig?
Va??? Vet du öht vad rättshaveri betyder?

Kanske har varit aningen hård i tonen mot dig men man slutar aldrig förundras över hur hjärtlösa många av er svenskar är. En pojke har blivit mördad med 140 knivhugg och du tycker att det är läge att snyfta om att om SD fått bestämma så hade den stackars mördaren fått livstid. Inte ett ord om offret och hans anhöriga. Du är medveten om att alla andra nordiska länder tycker att det svenska rättsystemet är total galenskap va?
Senast redigerad av EnDumSosse 2024-06-07 kl. 12:22.
Citera
2024-06-07, 12:24
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Är det inte rimligare med en kompromiss på runt 10-12 år i fängelse?
Jo absolut, men det var ju inte det jag kommenterade på. Inlägget jag citerade talade om livstid.

Däremot tror jag absolut inte att en människa som mördar någon med 140 knivhugg är lämplig att släppas ut i samhället efter 12 år. Möjligtvis med obligatorisk vårdkontakt efter fängelsevistelsen.
Jag är för att man skyddar samhället mot farliga människor snarare att man prioriterar välmåendet hos en brutal mördare som dessutom inte var psykiskt sjuk vid mordtillfället.
Senast redigerad av EnDumSosse 2024-06-07 kl. 12:27.
Citera
2024-06-07, 12:29
Medlem
Mailmanss avatar
Hugger man nån 160 ggr under loppet av 5 minuter för något småtjafs, och INTE klassas som man har en psykisk åkomma… då är man ju bara ond.

Så här röstar jag för dödstraff.
Citera
2024-06-07, 12:32
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Hade SD fått som dom velat hade pojken dömts till fängelse på livstid

Så kul ska dom inte få ha

Du menar att han inte förtjänar det eller?
Han förtjänar fan att torteras till döds eller åtminstone kemisk kastrering.. sånna här knäppskallar borde inte gå avla.
Citera
2024-06-07, 12:33
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Du tillhör säkert den skara som anser att Sundsvallspolisen som ingrep mot 19-åringen under mösspåtagningen gjorde rätt?

Jag är ganska säker på att 99.999% av befolkningen tycker polisen gör rätt när det gör sitt jobb.

Så vad du och dina kommunist polare tycker är inte normen, om du nu trodde det.
Citera
2024-06-07, 12:34
Medlem
Varför sägs det i tråden att GM är ursvensk? I FUP står det att han heter Muhammad Khan?
Citera
2024-06-07, 12:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Straffvärdet för en person över 18 år motsvarar enligt tingsrätten 24 års fängelse.
Källa: DN

Att fyra års sluten ungdomsvård för en 16-åring skulle motsvara 24 års fängelse för en 18-åring är helt befängt och totalt absurt. Detta måste rättsystemet ändra på och komma tillrätta med.

Sådana här människor måste först och främst få ett rejält minimistraff och därefter ändå inte släppas ut så länge de inte kan betraktas som säkra för allmänheten.

Ty, en 16-åring som begått ett sådant bestialiskt mord utan att efteråt eller under hela rättegången visa vare sig ånger eller empati, har inte ute i friheten att göra.
Citera
2024-06-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Källa: DN

Att fyra års sluten ungdomsvård för en 16-åring skulle motsvara 24 års fängelse för en 18-åring är helt befängt och totalt absurt. Detta måste rättsystemet ändra på och komma tillrätta med.

Sådana här människor måste först och främst få ett rejält minimistraff och därefter ändå inte släppas ut så länge de inte kan betraktas som säkra för allmänheten.

Ty, en 16-åring som begått ett sådant bestialiskt mord utan att efteråt eller under hela rättegången visa vare sig ånger eller empati, har inte ute i friheten att göra.

Ja, verkligen!
Det borde vara standard med särskild utskrivningsprövning när det gäller den här typen av brott. Speciellt när man nu kommit fram till att GM kan ha en allvarlig psykisk störning.

Det känns som att folk glömmer bort vad ett mord faktiskt är för något. GM har redan tagit ett liv, och borde inte få röra sig i samhället förens risken för att han gör det igen är lägre än genomsnittet.

"Jaha ojdå han mördade igen. Otur!"
Citera
2024-06-07, 12:57
Medlem
Citat:
Nu är det faktiskt så att minderåriga inte kan dömas till fängelse enligt svensk lag . Vare sig du vill eller inte så är det ett rimligt straff utifrån propositionen .

Ge mig gärna länk till det källan för det.
Flera dömdes nyss bara inom senaste månaden till fängelse som är minderåriga.
Jag har arbetat med brottsjuridik länge och har aldrig hört eller läst att en minderårig inte kan dömas till fängelse så detta måste du visa mig då det var något helt nytt för mig och säkert många domstolar och många av de dömdas juridiska ombud så du MÅSTE ge oss den informationen då det kan förändra en massa domar och hur vi jobbar då hela rättsväsendet isåfall arbetat med fel uppgifter i minst 20 år!!! Snälla hjälp oss!!
Citera
2024-06-07, 13:06
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Varför sägs det i tråden att GM är ursvensk? I FUP står det att han heter Muhammad Khan?

Fattar inte det heller. Är det sossarna i tråden som återigen försöker gaslighta?
Citera
2024-06-07, 13:11
Medlem
Jag förstår det som att det är en 16-årig GM med svenskt namn. Vet inte var ni fått att Khan skulle var GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in