2024-06-07, 01:11
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja det var en märklig tid

Har sökt lite i materialet...

Dök upp en lång man som har en dispyt med Olof på Sveavägen efter bion

Är detta något du känner till ?

Ja, det är Katrin Ekström som missuppfattar Mårtens samtal med Olof bara.
Citera
2024-06-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt

Okej hon uppfattar Mårten som lång , då är det bekräftat att Mårten då hade en trenchcoat..!
Citera
2024-06-07, 01:43
Medlem
Citat:

Har kollat upp mer...

Det är ju oberoende vittnen som påstår att det är en längre man , ett av vittnen beskriver att mannen är lång..

Båda säger lång rock

Båda säger dispyt , en av dom nästan hotfull dispyt

Mårten är en liten man och hade väl midjekort jacka...

Otänkbart att detta inte är en politisk dispyt som uppstått efter Mårten lämnat med flickvän?
Citera
2024-06-07, 02:08
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Har kollat upp mer...

Det är ju oberoende vittnen som påstår att det är en längre man , ett av vittnen beskriver att mannen är lång..

Båda säger lång rock

Båda säger dispyt , en av dom nästan hotfull dispyt

Mårten är en liten man och hade väl midjekort jacka...

Otänkbart att detta inte är en politisk dispyt som uppstått efter Mårten lämnat med flickvän?

Katrin säger att en ung tjej stod bredvid när detta hände, att Lisbeth också var där och att Katrin sedan passerade ”alla fyra” i sällskapet. Hon tolkade det själv som att det var Palmes son i efterhand. Och platsangivelsen hon ger för allt detta stämmer sånär som på några meter från där Olof, Mårten, Lisbeth och Ingrid faktiskt stod.

Så det känns ganska otänkbart att det skulle vara någon annan ja.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-06-07 kl. 02:41.
Citera
2024-06-07, 02:20
Medlem
Citat:
Katrin säger att en ung tjej stod bredvid när detta hände, att Lisbeth också var där och att Katrin sedan passerade ”alla fyra” i sällskapet. Hon tolkade det själv som att det var Palmes son i efterhand.

Självklart så tänker ju Katrin det när hon läste att Mårten var på bion...

Men hur kan två kvinnor som ser denna dispyt som inte känner varann , beskriva Mårten helt fel och ändå identiskt med varann..

Läste att Mårten har aldrig beskrivit någon dispyt...

Rosengren den spjuvern var på bion med sin tjej...

Han är väl lång, hade han rock på sig månne ?

Handlade dispyten om något känsligt så kan det vara anledningen till att LP inte velat lämna ut denna dispyt

Hmm
Citera
2024-06-07, 03:06
Medlem
Citat:
Katrin säger att en ung tjej stod bredvid när detta hände, att Lisbeth också var där och att Katrin sedan passerade ”alla fyra” i sällskapet. Hon tolkade det själv som att det var Palmes son i efterhand. Och platsangivelsen hon ger för allt detta stämmer sånär som på några meter från där Olof, Mårten, Lisbeth och Ingrid faktiskt stod.

Jag börjar misstänka att när Mårten säger hejdå så dyker denna långa man upp och ska prata om något känsligt ämne...

Olof var ju sjukt dryg så inte oväntat att mannen "tänder" till på honom...

Sen kan man ju undra varför inte Lisbeth nämner denna känsliga dispyt men det kan ju handla om hyffsat känsliga saker och hon kanske faktiskt nämner detta för polis...

Är det otänkbart att Lisbeth faktiskt nämner denna dispyt för HH men det når inte ut till Media ?

Hon ville ju prompt hålla sina förhör jävligt hemliga...

Min gissning blir Rosengren som var ung, lång, hade med sig sin flickvän och kanske hade lång ljusbrun rock till knäna
Citera
2024-06-07, 03:26
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Självklart så tänker ju Katrin det när hon läste att Mårten var på bion...

Men hur kan två kvinnor som ser denna dispyt som inte känner varann , beskriva Mårten helt fel och ändå identiskt med varann..

Läste att Mårten har aldrig beskrivit någon dispyt...

Rosengren den spjuvern var på bion med sin tjej...

Han är väl lång, hade han rock på sig månne ?

Handlade dispyten om något känsligt så kan det vara anledningen till att LP inte velat lämna ut denna dispyt

Hmm

Man får komma ihåg att Katrins berättelse sväller något enormt från det första till andra förhöret. I det första säger hon bara att hon lägger märke till ”Paret Palme, som med sonhustru.” Det är ju lite luddigt skrivet men jag tror att det ska stå Paret Palme med son och hans ”hustru”, alltså Ingrid. Hon säger i alla fall ingenting om någon dispyt eller brunbeige rock. Det står specifikt att hon ”inte lade märke till någon”.

https://wpu.nu/images/thumb/2/2f/Pol-1986-03-02-L827-00_Katrin_Ekström.pdf/page1-2400px-Pol-1986-03-02-L827-00_Katrin_Ekström.pdf.jpg

Sedan över en vecka senare kommer historien som vi avhandlat. Men däremellan har Gun Tredite hunnit lämna en liknande historia med samma ytterplagg, som kanske hunnit nämnas i media däremellan. Jag tror att Katrin kan ha påverkats här. Och Tredite placerar mötet mycket nära biografen, alltså innan Mårten och Ingrid rimligen gett sig av. Det framstår som mycket osannolikt att någon nämnvärd dispyt med en utomstående person skulle ha skett utan att Ingrid, Mårten eller Lisbeth någonsin nämnt den. Pia Engström verkar ju inte ha sett något heller.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-06-07 kl. 03:34.
Citera
2024-06-07, 03:41
Medlem
Citat:
Man får komma ihåg att Katrins berättelse sväller något enormt från det första till andra förhöret. I det första säger hon bara att hon lägger märke till ”Paret Palme, som med sonhustru.” Det är ju lite luddigt skrivet men jag tror att det ska stå Paret Palme med son och hans ”hustru”, alltså Ingrid. Hon säger i alla fall ingenting om någon dispyt eller brunbeige rock. Det står specifikt att hon ”inte lade märke till någon”.

https://wpu.nu/images/thumb/2/2f/Pol-1986-03-02-L827-00_Katrin_Ekström.pdf/page1-2400px-Pol-1986-03-02-L827-00_Katrin_Ekström.pdf.jpg

Sedan över en vecka senare kommer historien som vi avhandlat. Men däremellan har Gun Tredite hunnit lämna en liknande historia med samma ytterplagg, som kanske hunnit nämnas i media däremellan. Jag tror att Katrin kan ha påverkats här. Och Tredite placerar mötet mycket nära biografen, alltså innan Mårten och Ingrid rimligen gett sig av. Det framstår som mycket osannolikt att någon nämnvärd dispyt med en utomstående person skulle ha skett utan att Ingrid, Mårten eller Lisbeth någonsin nämnt den.

Mårten och flickvännen behöver iofs inte nämna det om dom sagt adjö...

Menar du att dispyten inte är samma som Gun och Katrin nämner ?

Katrin gav ju en rimlig förklaring på varför hon inte nämnde det i första förhöret pga att hon tog förgivet att det gällde Mårten men vid nästa förhör kände hon ända att bättre säga det...

Skulle sen Katrin kopiera Guns beskrivning om lång man med ljus lång rock ?

Om du tänker efter på Katrins beskrivning så är hon ganska noggrann när hon beskriver rocken ju...Gör man det om man bara skulle bli påverkad av Gun ?

Vad jag menar är att hon är ju väldigt exakt i sin beskrivning av klädesplagget...
Citera
2024-06-07, 03:46
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Mårten och flickvännen behöver iofs inte nämna det om dom sagt adjö...

Menar du att dispyten inte är samma som Gun och Katrin nämner ?

Katrin gav ju en rimlig förklaring på varför hon inte nämnde det i första förhöret pga att hon tog förgivet att det gällde Mårten men vid nästa förhör kände hon ända att bättre säga det...

Skulle sen Katrin kopiera Guns beskrivning om lång man med ljus lång rock ?

Om du tänker efter på Katrins beskrivning så är hon ganska noggrann när hon beskriver rocken ju...Gör man det om man bara skulle bli påverkad av Gun ?

Vad jag menar är att hon är ju väldigt exakt i sin beskrivning av klädesplagget...

Jag tror att båda nämner samtalet mellan Mårten och Olof. Om det av någon anledning kunde missuppfattas som lite hätskt är det inte så konstigt om två personer gör samma missuppfattning. Det finns inget i någon av historierna som tyder på att Mårten och Ingrid redan skulle ha gett sig av när detta inträffade. Om det hade skett längre ner på Sveavägen vore det en helt annan sak, men nu placerar båda kvinnorna ”dispyten” ungefär exakt där Olof, Mårten, Ingrid och Lisbeth faktiskt stod. Och Katrin nämner specifikt att en ung tjej var med.
Citera
2024-06-07, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Tyvärr räcker det inte till mycket mer än så. Materialet är i dagsläget inte tillräckligt för att få fram en GM.

Det får man förhålla sig till. Det blir problematiskt när man börjar uppfinna eget material för att det riktiga inte räcker till.

Man kan dock få fram lite indicier, men det är ju bara indicier. Det finns en hel del sådana i polisspåret, CA-spåret, VG-spåret, sydafrikaspåret och AE-spåret.

Men sedan är det ju inte säkert att rätt spår ens är en teori i dagsläget. Det kan ju vara en ensam galning, eller en grupp, som är helt okänd för oss idag.

Finns det då någon vits med att spekulera/analysera? Allt som läggs fram kan plockas isär beroende på vilka vittnesmål man väljer. Du valde att tro på LP när det handlade om en tidsuppgift, vad säger du då om utpekandet av CP?
Citera
2024-06-07, 07:29
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
LP säger att de gick ganska snabbt och att stoppet bara var några sekunder.

Och det är omöjligt. Det kan jag lätt visa på. Men jag kan såklart lägga till att det är omöjligt med antagandet att materialet är i alla fall någorlunda korrekt och att inte LP har uppåt väggarna fel om den sträckan. Det kan jag såklart inte vara 100% säker på. Men det förefaller väldigt osannolikt att hon skulle ha sådana extrema fel så som att hon helt glömmer bort stopp på flera minuter och istället skapar sig en falsk minnesbild av att de gick ganska snabbt.

men påståendet att det saknar betydelse att lägga en tidslinje utifrån fastställda vittnesmål är ju smått bisarrt. Det är klart att det har betydelse för att se hur troligt ett scenario är. Det är ett väldigt bra verktyg för det. Och här har vi flera fastställda punkter att förhålla oss till.

Vi vet att observationen av grandmannen är gjord vid bokhandeln och att grandmannen började gå efter det att LOP och MP skiljts åt.

Vi vet också att observationen av tensonmannen skedde ca 30m norr om skandias ingång. Det betyder att SE måste som senast kliva ut när LOP är ca 60m därifrån, fast troligare längre än så. Och det är uppe vid Sari. Dit har LOP från att de lämnar bokhandeln ca 160m att vandra, vilket tar ca 131 sek i normal gångtakt(1,3m/s). Och nu säger LP att de gick ganska snabbt, så det här är troligtvis i överkant.

Ska vi då få ihop allt SE ska behöva göra på 131 sek (troligtvis mindre än så).

Han ska ta sig till skandias baksida. det är ca 310m(möjligt att jag har fel på några meter här, jag vet inte exakt var på skandias baksida ingången är) vilket tar 238 sek i normal gånghastighet. Det är alltså här redan kört tidsmässigt. Vi måste då lägga på en språngmarch för SE för att få ner sekunderna. Springer han i bra löptempo på 10km/h så kommer vi ner till 77 sek. Det här är dock räknat med att han springer direkt när han passerat MP, och det kan vi nog alla vara överens om är rätt uteslutet. Det behövs nog i alla fall att han korsar gatan först. Och då får addera några sekunder. Vi kan räkna i underkant för säkerhets skull och säga 15 sek.

Då har vi 39 sek till godo. Då ska SE hinna låsa upp en stängd dörr, som vi bara får anta att han har nyckeln till, och ta sig igenom hela skandiahusets bredd vilket fågelvägen är ca 60 meter. Vi kan räkna lågt här igen och säga att han då behöver gå totalt 80m inomhus. Det tar ca 62 sek att gå. Och så ska vi lägga till tid för att öppna minst tre dörrar(varav minst en är låst) och att dra passerkortet, vilket lågt räknat tar totalt 15 sek. Då är vi alltså uppe i -38 sekunder för den här tesen. Och då ska vi också lägga till ett väktarsamtal som tar som lägst 10 sek, men som också kan ha varit uppe på två-tre minuter.

Vi har alltså en hypotes som om man hårdrar det och lägger in så bisarra saker som att SE helt utan anledning sprang till skandia fortfarande saknar tid. Det är inte vad man vill när man drar saker till sin spets i en teori för att till varje pris tjäna in sekunder.

Jag har, för att förtydliga, inte räknat på det troligaste scenariot utan det snabbast möjliga och bästa för hypotesen om SE som MPs grandman. Saknas det då fortfarande 48 sek så kan man utesluta det. För att få ihop ett scenario som man faktiskt kan tänka sig så skiljer det flera minuter.

Så ja, enligt materialet är detta scenario omöjligt. Folk får gärna överbevisa mig om jag har fel, men jag har än så länge aldrig fått en konkret uträkning på hur det skulle vara möjligt.

Du läste inte vad jag skrev uppenbarligen, eller så förstår du inte. Du har dessutom inte koll på avstånd eller tider överhuvudtaget märker jag. Jag har ju gett dig uppmätta tider och som är fakta helt enkelt. Du kan själv ge dig i kast med att verifiera dom.

Att LP säger att dom gick snabbt motsägs av NFs mätning, samt förhöret med KN. Att som du hitta på en siffra som ska gälla som något slags bevis är naturligtvis ett förkastligt sätt att tackla en teori på. Jag kan också hitta på en godtycklig siffra med stöd i materialet och säga att det är den som gäller. Du skulle behöva bemöda dig om att ställa upp fler hypoteser om medelhastigheten hos makarna Palme eftersom vi inte vet när de lämnade Grand. Men det gör du inte av någon anledning. Med andra ord, de siffror du presenterar betyder inte ett skit.
Citera
2024-06-07, 07:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Har ingen kollat med bokhandeln när deras ljus släktes?

För jag antar att den släktes vid samma tid varje kväll ...

Du menar tidsinställd släckning? Man kan gissa på 23:15?

Men hur rätt gick klockan jämfört med Fröken Ur, o.s.v.

Eller var det någon som sysslade med skyltning, precis som på La Carterie?

Eller var det någon som såg statsministern stå och titta där, som fräckt flippade av ljuset?

Ja, polisen skulle förstås ha hört efter med bokhandeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in