Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Jag förstår din poäng men problemet är att det precis som med vaccin och övriga mediciner finns risker med ALLT . Om vi säger att du råkar ut för en allvarlig olycka och hamnar på sjukhus , vägrar du låta läkaren operera för att du inte vill bli skuren?
Din analogi haltar, om du försöker göra en jämförelse med vaccin. Grejen är att vaccin är något man ger till människor som INTE är sjuka eller skadade. Det är ett läkemedel som ges i profylaktiskt syfte.
Analogin skulle i så fall vara:
Kinesiska forskare säger sig ha kommit fram till att världen har drabbats av en "pandemi" av lårbensfrakturer. Läkemedelsindustrin har därför på order av Donald Trump i stormfart tagit fram en PROFYLAKTISK kirurgisk behandling. Dvs man gör behandlingen på folk som INTE fått nån fraktur. Man opererar i förebyggande syfte in titanplåt i benen. Och man anser sig kunna visa att detta minskar risken för svåra frakturer i framtiden.
I en sån situation så skulle jag tänka såhär:
"Okej, det påstås att miljontals människor i världen har drabbats av dom här svåra frakturerna. Men jag vet också att medelåldern för dom som påstås ha drabbats är 80+. Jag är betydligt yngre. Jag kan inte med egna ögon observera någon 'pandemi' av lårbensfrakturer i min omgivning. Och det verkar inte vara helt utrett hur säker den här nya typen av operation egentligen är. Samtidigt som 'experterna' bedyrar att operationerna är säkra och effektiva, så har jag hört ett antal exempel på när det gått riktigt illa för dom som lät operera sig."
En avgörande faktor skulle vara risken för svåra biverkningar. Om risken var 1 på 1000 så skulle jag definitivt tacka nej till ingreppet. Om risken var 1 på miljonen (och den siffran gick att verifiera) så kanske jag skulle överväga saken.
Om INGEN VET säkert ifall risken är 1 på 1000 eller 1 på miljonen, så skulle jag också tacka nej. Då måste man tillämpa försiktighetsprincipen och utgå ifrån att risken är 1 på 1000.
Det är helt poänglöst att säga att det "finns risker med allt". Det är bara en ren truism, det behöver inte ens sägas.
Men ändå upprepar du det som ett mantra.