Måste lägga in detta till alla tvivlare, dessa som tror ligga kvar med en aktie är det bästa, förstår bättre nu varför Avanza skrev upp mig till Pro. Att man skriver fånga fallande knivar är
"oftast" en dålig idé, med det menas att ca 90% av folket inte klarar av det.
Jag har fortsatt spelat med Börsens fallande knivar efter årsskiftet stora upp gång, och ändå gjort en vinst enbart på sinch sista 3månader på +54116kr ändå har aktien gått ner 38% under samma tiden jag hållit på med denna.
Skulle jag gjort som helheten skulle jag alltså förlorat en massa. Visa sig, är man duktig gör man även pengar när den går ner, likt som när den går upp, för ett proffs spelar det ingen roll vilken väg kursen tar, det finns ändå vinst o hämta.
Nu är inte sinch enda jag håller på med, men bara för att visa, ligga kvar med en aktie är den stora förloraren i jämförelse med en som är aktiv.
Årets surdegar på Large Cap Stockholm
Kl. 14:00, 5 jun 2024
Börs: Att försöka fånga fallande knivar är oftast en dålig idé. Placera har listat de storbolagsaktier som gått sämst i år.
Listans största surdeg är nischbanken Intrum som har mer än halverats sedan årsskiftet. En hög skuldsättning och att kreditvärderingsinstituten Moodys, Fitch och S&P Global Ratings sänkt sina kreditbetyg för bolaget har bidragit till kurshaveriet. Idag ligger börsvärdet på 4 miljarder kronor och på fem år är aktien ner runt 85 procent.
Bolag Kursutveckling i år,%
Intrum -55
Sinch -38
Nibe -26
SSAB -23
https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2024/06/05/arets-surdegar-pa-large-cap-stockholm.html