2024-06-04, 20:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad fan handlar du i för aktier där volatilitet är så dramatisk?

Tråden handlar om att inte lägga alla ägg i samma korg, alltså att inte handla som du gör. Ts undrar hur hen ska göra, och jag föreslår fonder, gärna som följer OMXS30. Inte lika kul som att köpa enskilda aktier, men betydligt tryggare då dessa fonder per automatik är skapligt diversifierade.
Jag trejdar, bl.a ofta på sinch, den har inga problem o falla 14% på en dag ibland, sedan tar det någon dag, veckor innan den gått upp 2-3 kr igen. Just nu har den fallit i 5 månader, ev ska den ner lite till, men även under en nedgång går det o trejda o göra pengar. Liknade som jag gjort med fler, som Nibe, volvo cars, Ericsson osv.

Genom att man går in med ganska stort belopp behöver inte höjningen vara lika stor, räcker med 1-3kr.

Ev kanske den dagen kommer framöver när man kan ligga kvar, men den dagen är inte just nu och har inte vart det heller sista 2 åren.
Citera
2024-06-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Lite det jag försöker berätta, släng inte ut pengar på en massa, oftast har man inte dessa belopp o gå in med, tar du ex en halv mille, läger dessa en som man ser gått ner hårt, man ser den ev börjar vända, varje krona aktien går upp ger 10-20000kr.

Dessvärre går den ner lika snabbt om man inte bevakar, varav man måste ha koll, även fast man har koll kan den fortsätta ner, men man behöver inte vänta lika länge innan den är hemma igen.

Jag förstår du inte går in med några större belopp, det spelar ingen roll om kursen dyker 10-20%, för mig handlar det om -40 tusen, varav jag är mycket försiktig vad jag placera i.

Kör hårt o lycka till
Citera
2024-06-05, 03:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Tror du har dålig koll på vad "stabila" bolag är, och kanske ser kursutvecklingen på för kort tid.

Köp fonder som speglar index, typ OMXS30 istället.

ja så brukar det låta när" experterna" ska ge råd "köp fonder" istället men de ökar ju knappt något i värde med. med stabila bolag menar jag volvo, seb och industrivärden som finns i min portfölj. De slår mina fonder åtminstone även om de alla går ned samtidigt i stort sett.
Citera
2024-06-05, 03:47
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Det för du inte klarar av det, finns ingen annan förklaring, det tar tid o lära sig hur marknaden fungera och varför. ex varför underliggande aktier inte kan rusa hur mycket som helst.
Många tror blankare styr marknaden, det gör dom absolut inte, ska aktien upp får blankare gör precis vad dom vill, dom rår inte på kursen.

gillar du aktier som gamestop som har hög votalitet?
Citera
2024-06-05, 08:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
gillar du aktier som gamestop som har hög votalitet?
Förut gjorde jag lite som TS placera i många olika, men detta gav bara en större förlust, vissa aktier gick ner för mycket och kommer ta lång tid innan dom reser sig igen.

Nu köper jag bara i storföretag och helst underliggande aktier, visa sig vara dom mest stabila, ca 80% av allt jag köpt utanför har gått back, samt dom aktier jag tappat pengar på, sedan jag sluta köpa dessa ökar kontona även när aktien går ner, då via trejd. Ska kolla upp Gamestop, den verkar intressant.
Citera
2024-06-05, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Det ska man ha, ha minst 12-15 st olika aktier inom olika branscher så går det bra, en går upp, en annan går ned, men du hamnar på topp ska du se.

Det tråkiga är att det verkar inte stämma. Tycker nästan alltid att majoriteten av mina aktier går ned samtidigt eller så går de upp tillsammans. Så visst inte lägga alla ägg i samma korg men sådär jätte starkt skydd verkar det ju inte vara o ha 200 aktier. När skiten går ned så går skiten ned. Fonder som ska vara så bra för man har ju alla dessa experter som ska hjälpa en, verkar inte speciellt bra heller. Går sämre än skitaktierna ju.

Att investera i 12-15 aktier är en investeringsstrategi som funkar om man planerar vara dum, eftersom det spär ut risken. Men om man inte planerar vara dum med sina investeringar så är det en medioker strategi.

Bättre att ha runt 4-5 aktier som man har aktiv koll på och där man köper undervärderade bolag med god underliggande fundamenta eller stenrika bolag med stark position inom sitt område (gärna med hög utdelning). Gör en noggrann analys och följ dem regelbundet. Sälj inte men köp mer vid dippar.

För att minska risken kan man istället vid sidan av detta äga nån ETF (börshandlad fond), med låg förvaltningsavgift, mot t ex råvaror.

Förstår inte riktigt poängen med 15 aktier för att minska risken, det tappar poängen med aktier vilka kräver aktivt kunnande. Bättre köpa ett par stabila investmentbolag i så fall om man inte själv tänker hänga med så mycket men ändå vill ha riskspridning inom ramen för aktiehandel. Sen som sagt nån ETF mot t.e.x. råvaror som hävstång.
Senast redigerad av Qlean 2024-06-05 kl. 09:09.
Citera
2024-06-05, 14:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ålendålen
Kör hårt o lycka till
Vad kan man tro när till om med Avanza skickar såna här meddelande: jag skulle absolut inte handla om jag gick back varje gång. Avanza har uppenbart klassat in mig som en daytrader.

Hej!
Vi har uppmärksammat att du handlar väldigt aktivt hos oss och vill därför erbjuda dig våra mest förmånliga villkor för handelsintensiva kunder. Med Pro2-villkoren får du rörligt courtage på 0,03% samt ett minimicourtage på 39 kr. Dessutom ingår handelsapplikationen Infront kostnadsfritt (ord pris 999 SEK/månad).

Detta får du exklusivt som Pro-kund:

• Notasammanslagning
• Halverad valutaspread när du handlar utländska värdepapper
• Lägre ordinarie utlåningsränta när du använder värdepapperskrediten
• 50 % rabatt på tidningen Börsveckan
• VIP-nummer till kundansvariga och mäklare

Du betalar inget för tjänsten utan vi genomför istället kvartalsavstämning
Senast redigerad av hjorten16 2024-06-05 kl. 15:30.
Citera
2024-06-05, 18:02
Avstängd
Måste lägga in detta till alla tvivlare, dessa som tror ligga kvar med en aktie är det bästa, förstår bättre nu varför Avanza skrev upp mig till Pro. Att man skriver fånga fallande knivar är "oftast" en dålig idé, med det menas att ca 90% av folket inte klarar av det.

Jag har fortsatt spelat med Börsens fallande knivar efter årsskiftet stora upp gång, och ändå gjort en vinst enbart på sinch sista 3månader på +54116kr ändå har aktien gått ner 38% under samma tiden jag hållit på med denna.
Skulle jag gjort som helheten skulle jag alltså förlorat en massa. Visa sig, är man duktig gör man även pengar när den går ner, likt som när den går upp, för ett proffs spelar det ingen roll vilken väg kursen tar, det finns ändå vinst o hämta.
Nu är inte sinch enda jag håller på med, men bara för att visa, ligga kvar med en aktie är den stora förloraren i jämförelse med en som är aktiv.

Årets surdegar på Large Cap Stockholm
Kl. 14:00, 5 jun 2024

Börs: Att försöka fånga fallande knivar är oftast en dålig idé. Placera har listat de storbolagsaktier som gått sämst i år.

Listans största surdeg är nischbanken Intrum som har mer än halverats sedan årsskiftet. En hög skuldsättning och att kreditvärderingsinstituten Moodys, Fitch och S&P Global Ratings sänkt sina kreditbetyg för bolaget har bidragit till kurshaveriet. Idag ligger börsvärdet på 4 miljarder kronor och på fem år är aktien ner runt 85 procent.

Bolag Kursutveckling i år,%
Intrum -55
Sinch -38
Nibe -26
SSAB -23

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2024/06/05/arets-surdegar-pa-large-cap-stockholm.html
Citera
2024-06-05, 19:06
Medlem
Citat:
Vad kan man tro när till om med Avanza skickar såna här meddelande: jag skulle absolut inte handla om jag gick back varje gång. Avanza har uppenbart klassat in mig som en daytrader.
Det beror på att du lägger mycket på courtage, inte på att du gör en stor vinst.
Citera
2024-06-05, 19:12
Avstängd
Citat:
Det beror på att du lägger mycket på courtage, inte på att du gör en stor vinst.
Kriterierna är dessa:

För att kunna bli Pro-kund hos oss behöver du göra två affärer till minimicourtage per dag eller omsätta 280 000 kr i din handel dagligen.
Citera
2024-06-05, 19:13
Medlem
Citat:
Kriterierna är dessa:

För att kunna bli Pro-kund hos oss behöver du göra två affärer till minimicourtage per dag eller omsätta 280 000 kr i din handel dagligen.
Just så. Inte för att man har stor vinst. Har själv haft pro vid några tillfällen.
Citera
2024-06-05, 19:26
Avstängd
Citat:
Just så. Inte för att man har stor vinst. Har själv haft pro vid några tillfällen.
Men la även ut att jag fortsatt trejda med sinch från Mars, där jag trodde den ev skulle vända, men den fortsatte ner, detta kunde jag ha koll på även fast den fortsatte ner har jag ändå gjort vinst, courtage avgift varit bort räknat från vinsten.

Och det var inom detta många opponera sig emot," man ska låta aktien ligga", där jag hävdade och nu visat att nej det är bäst o vara aktiv, även fast kursen går ner finns pengar o hämta, även om det inte är lika stora belopp, men dock vinst istället för förlust. Det utgör även att jag får fortsätta med vägen upp när väl den startar från nästan lägsta kursen. dvs maximera vinsten per aktie, varav jag berätta jag kan inte hålla på med många samtidigt, jag behöver belopp för att kunna göra vinst på varje liten uppgång, sälja innan den fortsätter falla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in