Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Okej ja det kan förstås vara en bra strategi. Men smålänning sa du? I och för sig var ju Aktiestinsen det men med en utpräglad bye and hold strategi som var framgångsrik för honom i alla fall. Och han förstod ju också vikten av riskspridning men gillade även direktavkastning.
Vi har en annan aktiemarknad i dag, det startade för 2 år sedan.
Vi har haft en pendlande aktiemarknad, aktier går upp o ner konstant runt en viss nivå, denna nivå finns för en orsak, den har inte bara uppstått.
Genom att läsa marknaden och lära sig varför bete sig marknaden så här? När man väl börjat luska ut varför, börjar man även få koll på hur länge jag ska hålla en aktie, när jag ska sälja.
Som nu idag är jag tillbaka på Sinch, ev ett litet lyft i morgon, jag sålde även vid förra lyft, men har inte åkt med ner igen, jag säljer vid en viss nivå, köper igen vid en lägre nivå. så här har marknaden sett ut en bra tid. skulle jag bara varit passiv skulle jag knappt gjort någon vinst, anledning till att man inte våga sälja är för man tror man ska missa en uppgång,(varav snål smålänning)
Men förstår man varför marknaden bete sig så här kan man istället följa marknaden.
Lite som med Polestar, köpte på mig i torsdag, sedan fredag, dvs enbart två dagar och det gav 28% på det belopp jag placerade, man kan inte nämna det är en lång tid, sedan söker jag igen likande som kan göra samma resa ev redan i veckan, på detta sätt slår man index med häst längder.
Glömde nämna även kunna sälja med förlust, tog upp Nibe, där jag tvinga en försäljning. Mycket riktigt den fortsatte ner, köpt för 48.50kr tvinga för säljning vid 48.00kr, hade 5000st, gick lite back, men fortsatte inte följa med ner till 46,30kr, det hade varit nästan -10k, valde istället Polestar, plocka igen förlusten från nibe. Passa på köpa Sinch igen enbart 6000st samt lite viaplay igen. Har större beloppet kvar för placering under veckan, eller nästa vecka.
Dvs även våga sälja med förlust, när man ser den ska ner mer, men jag ska inte följa med ner hela vägen. dvs lära sig läsa signaler.